ongeduldig paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

smurf1988

ongeduldig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 07:17

Hoi,
mijn paard is met alles echt super ongeduldig. Hij heeft echt nergens gedult voor, zo wil hij nooit langer dan een paar seconde stil staan. Als hij word bekapt verveelt hij zich en begint hij te etteren. Ook met poetsen begint hij dan te klieren, zijn touw kapot te bijten en te schrapen met zijn voorbeen.
Ik vind het gewoon heel vervelend dat hij gewoon geen seconde stil kan staan, halthouden in de proef is de moeilijkste oefening die er in zit... Het is gewoon echt lastig.
Weet iemand hoe ik hem wat meer geduld kan bij brengen?

benangelique

Re: ongeduldig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 07:20

iedere seconde die hij stil staat belonen! dat kan met een snoepje, klontje, stem, klopje of een clicker.
dit langzaam uitbouwen totdat je hem hebt waar je hem hebt.
probeer er zelf rustig onder te blijven; dat staat hij maar niet stil in de proef!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 07:26

hoe reageer jij zelf als ie ongeduldig word?

beste is toch helemaal negeren op die momenten...ga echt een liedje zingen( vader jacob om mijn part) dan leid je namelijk met je zingen je aandacht van hem af.....veel paarden reageren namelijk nog heftiger omdat je stem iets hoger gaat als jij je eraan gaat ergeen en dus reageerd..

okee op wedstrijd kan dat moeilijk zijn om te zingen , maar het werkt vaak wel..

dan gewoon gaan oefenen.. verzin een nieuw commando voor stilstaan en ga ermee aan de slag, belonen met brokje kan best vind ik Knipoog

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 07:28

Nou ik word niet boos ofzo, daar word het alleen maar erger van volgens mij. Meestal negeer ik het gewoon of ga ik iets anders met hem doen zodat hij zich niet verveelt. Maar ik ben gewoon op zoek naar een oplossing, want het is wel lastig. Ook als ga ik met een groep buiten rijden en iedereen gaat stilstaan, dan begint mijn paard te klieren en komt omhoog enz.

Ik zal beide opties eens proberen Clown

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 13:55

Iets anders met hem doen moet je nou net niet doen. Zet hem vast, desnoods in zijn box, en laat het hem even 5 minuten uitzoeken. Tijd aansluitend verlengen.

Is dat niet stil kunnen staan geen teken van een probleem in de rug of een slecht passend zadel?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 14:10

Overigens zijn er manieren om het paard het stilstaan te leren (Grondwerk). Bijv: http://www.tinkerwelt.de/pferdeausbildu ... index.html

Vertaling voor degenen die de Duitse taal niet machtig zijn.

Het Standbeeld: rustig wachten tot je het signaal geeft dat hij bewegen mag.
Wat heb je nodig? 4 balken, een halster, halstertouw, twee zwepen.

Je legt de balken in een rechthoek, dat ongeveer 50 cm breder en langer is dan het paard.
Waarom de balken? Het is een optische grens voor het paard en geeft hem een kader waar hij in moet blijven staan. Dit is makkelijker dan de grote ruimte van een rijbak. Laat het paard in het vierkant stappen, geef het stemcommando dat hij moet blijven staan. Aai je paard over het hele lichaam, met de hand of met de zweep (=verlengde arm). Blijf een minuut staan en prijs hem uitvoerig. Daarna laat je het paard weer uit het rechthoek stappen.

Vervolgens doe je het weer, zet het paard in de rechthoek en ga een of twee stappen bij hem vandaan staan. Blijft hij staan, prijs je hem de hemel in. Wil hij eruit lopen geef je stemcommando, of stuur je hem met lichaamstaal (komt hij op je af loop je naar hem toe, duikt hij achteruit, haal je hem met touw naar je toe, maar dan moet het paard wel weten dat trekken aan het touw = naar je toekomen. Wil hij opzij, stuur je hem terug met de zweep.

Volgende stap: je hebt de tweede zweep nodig, en gaat hem met beide zwepen aaien, terwijl je om het paard heenloopt. Wil hij uit het rechthoek, begrens je hem zoals hierboven aangegeven. Hij mag alles doen, om zich heen kijken, de grond besnuffelen, als hij maar blijft staan. Doet hij dat braaf prijs je hem de hemel in.

Als het paard de oefening goed beheerst, maar bijvoorbeeld op de spuitplaats problemen maakt, kun je de balkjes ook naar de spuitplaats transporteren en daar het standbeeld gaan oefenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 15:41

knolliepower, laat je paard jou misschien een stukje van jezelf zien?
Hoe ben je zelf als persoon? Ben je een geduldig of ongeduldig persoon? Heb je rust van binnen of ben je inwendig onrustig (in je denken, dingen (anders) willen, e.d.)? Ben je verdraagzaam, meegaand, flexibel of wind je je snel op, verzet en/of verveel je je snel? Etc..?
Zo zijn er meer dingen die in jou kunnen spelen en die zichtbaar zijn bij je paard.
Je paard is immers je spiegel. Knipoog
Hoef je hier publiekelijk niet op in te gaan hoor. Tis gewoon een nadenkertje voor jou. Knipoog

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 16:23

@Cassidy: bedankt voor de informatie! Klinkt heel nuttig, ga het zeker proberen Ja

@Jovarna: ja echt een nadekertje, miujn zelf kennis is niet bijster goed maar ik ga er eens over denken Ja

Xanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 19:23

Jovarna schreef:
knolliepower, laat je paard jou misschien een stukje van jezelf zien?
Hoe ben je zelf als persoon? Ben je een geduldig of ongeduldig persoon? Heb je rust van binnen of ben je inwendig onrustig (in je denken, dingen (anders) willen, e.d.)? Ben je verdraagzaam, meegaand, flexibel of wind je je snel op, verzet en/of verveel je je snel? Etc..?
Zo zijn er meer dingen die in jou kunnen spelen en die zichtbaar zijn bij je paard.
Je paard is immers je spiegel. Knipoog
Hoef je hier publiekelijk niet op in te gaan hoor. Tis gewoon een nadenkertje voor jou. Knipoog

Sluit me hier helemaal bij aan. Kon vroeger ook zo klagen omdat mn paard nooit eens lekker rustig wou staan, maar overal op lette..
Maar ondertussen zat ik zelf ook constant ergens aan te friemelen of heen en weer te lopen en nog veel meer dingen tegelijk Clown
Als je je hier alleen al van bewust bent helpt al een heleboel, je gaat er vanzelf wel enigzins rekening mee houden Lachen