afstappen en longeren als straf voor stijgeren?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Iranda

afstappen en longeren als straf voor stijgeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 18:46

Hoi allemaal,

Dit is niet een probleem van ons maar wel iets wat ik me afvraag. Ik lees op dit forum weleens stijger-topics. Maar de oplossing die een kennis heeft op stijgeren heb ik nog niet eerder gehoord.

Zij heeft een paard gekocht, een merrie die een aantal jaren stil gestaan heeft wegens veulens. Heeft vroeger op hoog niveau gesprongen. Nu moet ze dus weer aan de slag, dressuur dit keer, en ze stijgert daarbij nogal veel. Ik vraag me af of ze zeker weten dat dit paard geen pijn heeft, stijgeren is wel een hevig protest. Maar de merrie schijnt ook erg dominant te zijn.

Ervan uit gaande dat ze medisch okee is, zadel etc past en ze dus eigenlijk meer uit dozerigheid stijgert... Als het paard stijgert, is afstappen en het paard flink laten hollen aan de longe dan een straf? Ik denk zelf dat op het moment dat je afstapt, je het paard haar zin geeft (directe beloning), en dat het dan niet meer de link legt met daarna hard moeten werken aan de longe. Aan de andere kant kan het misschien toch helpen, niet als straf maar om eerst de energie wat kwijt te zijn en wat losser te worden voor je weer meer gaat vragen tijdens het rijden.
Hoe denken jullie daarover? Ik ben erg benieuwd wie dit ook toepast, en wie juist niet...

groetjes!

rowan17

Re: afstappen en longeren als straf voor stijgeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 19:06

Voorwaarts en veel overgangen rijden (en les nemen!). Afstappen heeft geen enkele nut. Ik heb ook een (dominant) paard gehad dat alleen maar omhoog kwam, die heb ik een dik half jaar alleen maar voorwaarts gereden en er van voren niet aangezeten. Na dit half jaar gingen we echt met sprongen vooruit Ja

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 19:09

denk zomaar niet dat dit werkt Haha! Haha!

StOoRzEnDeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 19:12

van te voren longeren zodat het paard al los is en energie kwijt is lijkt me handiger afstappen lijkt me niet helpen

celintjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 19:16

Het is misschien niet direct een straf, maar wel slim als dit paard erg hoog komt. Het kan zijn dat de ruiterdan angst krijgt of iets dergelijks.
Ik vind het wel slim, maar een échte staf is het volgens mij niet. Toch denk ik wel dat het paard nu wél een beetje snapt (met een omgang) dat hij/zij moet werken ipv stijgeren!
Veel succes Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 21:59

Ik zou zeker niet afstappen, de enige koppeling die een paard legt is: hoe hoger ik ga, hoe eerder ze afstappen.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 22:47

Het zal niet helpen tegen het steigeren, zoals je zelf al zegt is het een beloning, paard steigert, ruiter stapt af, paard heeft gewonnen.
Dat ze er daarna weer opstapt maakt niets uit, paard legt die connectie niet.

Ik stap ook weleens af, niet met steigeren, maar als we 5 minuten bezig zijn en het overduidelijk is dat er iets teveel energie in haar billen zit laat ik haar nog even aan de lijn uitrazen voordat ik weer opstap, maar niet als straf.

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 22:50

Sily schreef:
(...)

Ik stap ook weleens af, niet met steigeren, maar als we 5 minuten bezig zijn en het overduidelijk is dat er iets teveel energie in haar billen zit laat ik haar nog even aan de lijn uitrazen voordat ik weer opstap, maar niet als straf.

Misschien is dat ook wel de reden dat die persoon dat doet. Maar als straf Denk niet dat er paarden zijn die dat als straf zien.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 22:53

Als ze het om die reden doet kan ik er ook inkomen, maar een paard wat protesterend steigert omdat ze iets niet wil doen zal dit weinig nut voor hebben toch?

Borivage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 05:52

Nou ik zou het persoonlijk niet doen, omdat je toch het paard beloont. Ikzelf zou eerst doorrijden en desnoods later zo'n 20 minuten of pas longeren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 09:17

Ik zou eerst het steigeren vanaf de grond op proberen te lossen: in welke situatie steigert het paard? Is het bij het achterwaarts gaan? Dan neem je het paard aan de langelijnen en laat je hem aan de lange lijnen achterwaarts gaan.

Sowieso moet je heel stevig in je schoenen staan (en in het zadel zitten) om met een steigeraar om te kunnen gaan. Afstappen zou ik niet, dat snapt het paard niet. Als het paard heel hoog komt zou ik desnoods het paard ter correctie uit handen geven.

Aan de dominantie kan gewerkt worden, grondwerk kan daarbij helpen. Kans is groot dat, als de verhoudingen rechtgezet zijn, het steigeren ook minder vaak voorkomt.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 09:22

nooit afstappen, juist doorrijden en overrompelen, zodra er wordt gesteigert , meteen voorwaarts in een actieve galop, en laat het dier maar zweten !
daarna weer terugkomen op de oefening waarbij het steigeren aan het licht kwam .

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 17:46

Tsja les nemen, ik weet niet of ze les heeft eigenlijk. Ze kan best goed rijden geloof ik, alleen wel wat streng. Volgens mij zit ze erg stevig in het zadel dus zou ze best kunnen blijven zitten.

Okee, afstappen zouden je dus niet moeten doen... Wel longeren bij teveel energie, niet bij protest, staat genoteerd Lachen
Ik zal eens kijken of ik dat tactisch aan haar kan doorgeven. Bij welke oefening het paard stijgert weet ik niet, ik heb haar nog niet gezien (ze heeft het paard ook pas net). Dankjulliewel voor de reacties!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 22:38

KiWiKo schreef:

Lekker nuttig,kan je er ook bijvermelden waarom het volgens jou niet werkt of is dat alleen maar een opkrikking van aantal posts??

Ik ben ermee eens dat het paard wordt beloont als eigenaar afstapt.
DE vraag is :WAAROM doet dit paard het?Zadel past niet,eigenaar rukt teveel,angst...
Pas wanneer alle medische oorzaken uitgesloten zijn én ook de technische(eigenaar zit nu goed,rukt niet,etc)kan je zeggen dat het dominantie is (zeker nu omdat het paard weet dat eigenaar afstapt
steigeren-->afstappen)en proberen om het op te lossen.Je kan altijd een ongekookt eitje meenemen en het achter de oren op het hoofd kapot kloppen als het paard steigert.
Ei is kapot-->eiwit en dooier loopt eruit-->paard voelt het--->denkt dat het bloed--->zal het niet meer doen

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 19:07

Ik denk aan de ene kant dat het wel kan helpen. Mijn paard bokte in galop een tijd erg veel, en omdat ik zelf dat woest werd, werd het er niet beter op. Dus wat deed ik longeerlijn eraan bijzet eraan en gassen. Kon hij bokken en vechten wat hij wilde maar zo op de grond was mijn adem toch iets langer. Dit heb ik drie dagen zo gedaan (vooral voor mezelf) en het werd echt minder.

Alleen met steigeren als hij inderdaad die link legt van hoe hoger ik ga hoe sneller ze eraf gaan, dan heb je echt een probleem...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 19:10

Armaris schreef:
KiWiKo schreef:

Lekker nuttig,kan je er ook bijvermelden waarom het volgens jou niet werkt of is dat alleen maar een opkrikking van aantal posts??

heb er maar 20.000 hoeft niet opgekrikt te worden......... Haha! Haha!

je gaat toch niet afstappen omdat een paard steigert?? als een paard bij mij de lucht in gaat krijgt ie van huis uit een paar draaien om zn oren en daarna mag hij zo hard werken, dat heeft hij van zn leven nog niet gedaan....... dan stap ik af..... geef het paard aan diegene van wie het dier is en zeg ik dat IK er nooit meer op ga Haha! Haha!

Jonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 11:12

IK denk niet dat dat zoveel helpt, want een paard denkt dan goh als ik ga steigeren, gaat ze er af, dus gaat ze alleen maar meer steigeren.. Maar het is wel slim als je paard zo hoog steigert dat je er af kan vallen... Knipoog

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 13:57

Ik weet niet of het zou helpen maar als je paard echt heel hoog steigert elke keer dat ze bijna omklapt is het wel een stuk veiliger

IVfotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 07:15

ik denk dat afstappen niet helpt. voorwaarts rijden is volgens mij de beste oplossing. je zult na een tijdje toch echt wel verbetering zien

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 08:31

Ik vind steigeren levensgevaarlijk en als alle medische oorzaken zijn uitgesloten en ook die van een ruiter en ze doet het nog steeds zal ze wel een steekje loshebben zitten... Ik zou inderdaad (zoals al is voorgesteld) een eitje op het hoofd kapot tikken... Als het helpt dan helpt het... Maar het paard zal wel gaan rennen als een debiel als hij weet dat zijn hoofd "bloedt"

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 16:53

afstappen moet je nooit doen.
als alle medische oorzaken uit zijn dan moet ze eens bij zichzelf te raden gaan. doet het paard het bij een ander ook? zo ja, dan kan je verder zoeken.

heeft dit paard er nog wel zin in?? ze heeft een aantal jaar stil gestaan en als ze dan ineens weer vol aan de bak moet dan kan dat frustratie opleveren voor zo'n beest. dat kunnen ze in alle soorten en maten tonen.

willem steigert veel buiten.. waarom?? joost mag het weten. meneer heeft dan ineens geen zin meer. dan springtie op de rem, gaatie staan draaien en wildie terug naar huis rennen, of naar het punt waar hij wel naar toe wilt. dat doetie dus ook gerust vanuit de galop. maar ik beuk hem gewoon naar voren. want hij flikt hetdus ook middenop de openbare weg en dat is gewoon erg gevaarlijk. dan geef ik hem gerust een klap tussen de oren, of pak zijn oor vast en dan istie weer back to earth, want dan kan je hem gewoon weer naar voren rijden. maar op zo'n moment istie helemaal in zichzelf gekeer en ik weiger om af te stappen. intereseer me niet hoe we verder lopen, alstie het maar doet.

irene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 13:14

ik zou zelf ook nniet afstappen. dan geef je het paard zijn zin.. ik zou het voorwaarts oplossen... als het paard loopt kan hij niet de lucht in... dus galoppeer maar een x aantal rondje of een vlotte draf.. en dan weer verder gaan waar je gebleven was.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 15:38

Eerst moet de reden van het steigeren achterhaald worden. Een paard doet dat niet om ons te pesten. Mijn paard probeert het ook weleens (vooral als hij bij een merrie weg wordt gehaald (macho haha), nadat ie weer met 4 pootjes op de grond staat voorwaarts rijden, maakt niet uit in welke gang.

Boos worden heeft, iig bij die van mij, een averrechtse uitwerking en gaat alleen nog maar meer omhoog. Rust brengen in het paard werkt vaak erg goed.