Pony heel bang voor afspuiten! Graag advies

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amani

Pony heel bang voor afspuiten! Graag advies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 21:10

Mijn pony is echt heel bang voor afspuiten. Wij hebben op stal een spuitplaats waar ze absoluut niet meer naar binnen wil. In de spuitplaats word ze aan 2 kanten vast gezet en dan kun je je paard afspuiten. Nou ze wil er dus echt niet meer in! Ik wil haar natuurlijk ook niet dwingen door met de zweep haar er zowat "in te slaan" want dan word ze er alleen maar banger van. Maar aan de andere kant denk ik van: misschien stelt ze zich gewoon aan. De oude eigenaren hebben er wel bijverteld dat ze niet van afspuiten houd maar soms als ze heel modderig is en het is warm wil ik gewoon ook eens een keertje een zacht straaltje op de beentjes kunnen zetten. Ik weet dus niet zo goed wat ik moet doen: Of moet ik haar gewoon dwingen erin te gaan en haar desnoods met de zweep op haar kont slaan of moet ik het anders aanpakken? En hoe dan? Heeft iemand tips of advies? Of heb je er zelf ervaring mee? Dan hoor ik het graag. Knipoog
Oja, Ik spons haar nu wel eens gewoon niet op de spuitplaats af. maar dat is toch wel onhandig omdat ik dan geen afvoer putje heb. Daar reageert ze trouwens steeds beter op.

Mucchio

Re: Pony heel bang voor afspuiten! Graag advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 21:13

Misschien een andere plek proberen om af te spuiten als dat kan Knipoog
Maar als je pony bang is zou ik hem niet vast zetten ivm hangen

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 21:14

Mijn (jonge) paard vond het ook helemaaal niet leuk.
Maarja herhaling, en nu spuit ik hem zonder problemen af!
(overigens pak ik ook door als hij iets niet wil dusja, hij weet
dat het geen zin heeft om te proberen Knipoog)
Int begin was het steigeren, niet inwillen etc.
Nu gaat het probleemloos Lachen

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 21:23

geduld..

*zoekt link

http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

hier staat een stuk over het ín de spuit, desensibilisatie..

om je paard erin te krijgen.. hmm ok, wat ik altijd doe (en ja, ik verzorg een paard dat af en toe erg dwars kan zijn) is eerst uitnodigen om te komen, buk je een beetje en vraag je paard te komen 'Kom dan, kom maar' zoiets.. niet lokken met wat lekkers (althans, dat doe ik nooit, daar ben ik op tegen.. anders denkt je paard als je niets bij je hebt van 'ja de groeten, ik kom niet'... Clown ) oke.. ehm, komt je paard niet, neem een beetje druk op het halstertouw.. als je paard achteruit of opzij gaat, hou druk.. doet je paard maar één stapje vooruit, druk laten vallen.. dan goed belonen, en weer druk nemen.. het kan heel lang duren, maar stapje voor stapje.. en de eerste keer dat je paard erin staat natuurlijk wel belonen (hier kan wel met wat lekkers, omdat ze er al in staat.. als je d'r beloont met wat lekkers als ze erin moet, en het lukt echt niet, dan heb je haar in principe beloond voor iets wat ze niet 'goed' deed.. een paard heeft dikwijls meer geduld dan wij Knipoog )

ehm.. tsja Nagelbijten / Gniffelen

dat uitnodigen moet je eerst proberen, reageert ze daar écht niet op, dan pas met de druk beginnen.. en niet in een keer 'hoppaaa' veel druk, nee, opbouwen.. eerst drie seconden een beetje druk, dan drie seconden meer druk, dan weer drie seconden nog meer druk, dan nog één laatste fase van meer druk, en die vasthouden.. zo doe ik het tenminste, en bij ieder stapje héél goed belonen.. Lachen

mja weet niet of dat ook werkt bij jouw paard Clown

jjiisskkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 07:06

mischien zou je hem eerst gewoon buiten de afspuitplaats met een spons ofzow voorzichtig bijn benen nat te maken en zow steeds verder gaan en dan eens beginnen om dan pas in de afspuitplaats te gaan en al staat hij erin goed belonen

ik hoop dat het gaat lukken
gr.jiska

xLaus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 07:19

mijn haflinger wilt ook echt niet op de afspuitplaats,
maar ik heb een manier gevonden (wiejoow) die ik volgende week is even ga herhalen,
ik zet hem voor de afpuitplaats, en ga dan zelf gewoon in de afspuitplaats staan, als meneer geen zin heeft om te komen draai ik een emmer om en ga ik dr bij zitten, meneer word zo nieuwsgierig dat hij komt kijken met gevolg van een beloning en een paardensnoepje, en dan kan ik hem probleemloos afspuiten Haha!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 09:38

Ik had hetzelfde probleem (maar nu niet meer Knipoog).
Ik ben begonnen met ergens gaan staan waar hij een beetje heen en weer kan drentelen en daar gewoon rustig de slang vasthouden en hem niet natmaken, maar wel de kans geven er bijvoorbeeld wat uit te drinken.
Daarna heb ik mijn duim op de tuinslang gezet zodat je een ander geluid krijgt en het een beetje gaat nevelen. Ondertussen hield ik hem gewoon vast aan het touw, zodat hij rondjes om me heen kon lopen als stilstaan hem wat teveel werd.
De keer daarna ben ik voorzichtig met de slang in de lucht gaan spuiten, eerst zodat de waterdruppels naast hem landen en vervolgens steeds meer eronder. Dit was uiteraard niet fijn, dus ging hij wandelen (om me heen) maar al redelijk snel besefte hij dat het geen zin had om zo onder die nattigheid uit proberen te komen. Langzaamaan kon ik toen mijn duim van de tuinslang halen (hier ging wel een tiental keer oefenen overheen. Soms gaat hij nogsteeds wandelen, maar hij is niet meer zo bang.

Het codewoord in volgens mij vooral geduld Knipoog Ik denk dat als het paard eenmaal de rust heeft gevonden om stil te kunnen staan, dat de afspuitplaats ook minder eng is.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:12

Ik ben sinds kort begonnen met de jaarling met het afspuiten, en ben precies het zelfde aan de slag gegaan als bij haar nu 3 jarige broer.
Ze lopen gewoon mee de wasplaats op dus dat is bij mij al geen probleem.
Maar wat ze echt eng vonden was het druipende water!
Dus ik begin eerst altijd met een spons, gewoon vochtig en helemaal af doen, gaat dat goed lekker belonen en weer op stal zetten.
Dat is meestal iets wat altijd wel goed gaat en je niet zo gauw hoeft te herhalen.
De volgende stap is het afdoen met een natte spons, dus gewoon je spons ondersoppen in water en dan je paard ermee af doen. Geef iets wat druk op de spons zodat het water er uit loopt.
Dat vinden ze meestal al erg spannend en dat is ook iets wat ik vaker moet doen voordat ze het goed en wel accepteren.
Accepteren ze het druipende water? Dan pak ik er de slang bij, en draai de kraan redelijk ver open.
Ik heb ergens gelezen dat paarden sneller zouden wennen aan een hardere straal dan aan een zacht straaltje.
Ik weet niet of jij paard bang is voor het water? maar misschien dat je dit kan proberen?
De 3 jarige kan ik nu iig zonder problemen helemaal afspuiten!

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:17

erst moet je proberen binnen te gaan, neem een wortel mee ofzo.
iedere stap die ze binnen zet moet je BELONEN, zelfs een beetje overdreven,niet staan zwaaien ofzo maar een stukje wortel en klopje in de nek,ect..
als ze binnen is, meteen weer nar buiten gaan, heel rustig en lief aanspreken.
steeds meer proberen, en na zo'n tien keer vast maken, als ze hevig is terug los maken en naar buiten gaan.
als ze wat rustiger wordt kan je haar even vast laten en terug naar buiten gaan.
daarna ga je d'r rustig wassen maar met een SPONS. je maakt deze vochtig en doet rustig d'r benen, laat ze dit doen, dan kan je verder gaan met een vrij vochtige spons op d'r hele lichaam.
na enkele keren proberen mag je broberen d'"r benen zachtjes af te spuiten.
na wat oefenen mag je rustig d'r lichaam doen, en ALTIJD blijven BELONEN

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:20

TornadoLover schreef:
erst moet je proberen binnen te gaan, neem een wortel mee ofzo.
iedere stap die ze binnen zet moet je BELONEN, zelfs een beetje overdreven,niet staan zwaaien ofzo maar een stukje wortel en klopje in de nek,ect..
als ze binnen is, meteen weer nar buiten gaan, heel rustig en lief aanspreken.
steeds meer proberen, en na zo'n tien keer vast maken, als ze hevig is terug los maken en naar buiten gaan.
als ze wat rustiger wordt kan je haar even vast laten en terug naar buiten gaan.
daarna ga je d'r rustig wassen maar met een SPONS. je maakt deze vochtig en doet rustig d'r benen, laat ze dit doen, dan kan je verder gaan met een vrij vochtige spons op d'r hele lichaam.
na enkele keren proberen mag je broberen d'"r benen zachtjes af te spuiten.
na wat oefenen mag je rustig d'r lichaam doen, en ALTIJD blijven BELONEN

Inderdaad! *LOL* Je kan het anders eerst ook op een andere plek proberen, zodat ze eerst wat gewend raakt aan het water waar ze het meest bang voor is Knipoog (Tip: Eerst met een spons rustig proberen)

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 12:37

mijn paard houdt ook niet zo van water, nu hebben we thuis geen afspuitplaats waar hij in moet lopen, maar thuis wil hij ook niet richting kraan. op vakantie wilde hij de afspuitplaats ook niet op. Mijn paard is dan gewoon aan het klieren, ook al houdt hij niet van water, hij moet toch afgespoten worden. Als mijn paard niet wil neem ik een zweepje mee, of ik draai hem om en laat hem achterwaarts naar de spuitplaats lopen. gaat tot nu toe altijd goed.

THHIRZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 13:25

ja ik verzorg nu ook een halflinger die nogal koppig is en die is ook bang om afgespoten te worden behalve als ze veel heel gelopen dan is het opeens neit erg Nors opkijken

probeer het anders gewoon is met een spons een beetje

en even een vraag: heb je haar gewoon ookal deed ze vervelend afgespoten ?

want dat is vaak de reden waarom ze dan niet meer op de afspuitplaats wil

THHIRZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 13:26

en inderdaad er dan gewoon inlokken met iets lekkers en geod belonen

IVfotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 08:27

ik denkt dat je erg veel geduld moet hebben.
en vooral je paarde belonen als hij wel iets goeds heeft gedaan.
zoals steel staan of dichter bij de spuitplaats komen.
misschien ook handig om te proberen je paardje op de spuitplaats optezadelen. misschien dat hij de plek minder eng begint te vinden

daandriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 23:02

In de zomer zou je de slang kunnen pakken en buiten af kunnen spuiten. Dan hooeft het paard de spuit plaats niet meer in.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 15:25

Ikdenk dat je te maken hebt met twee problemen:

claustrofobisch paard (kleine ruimte, hoe gaat het met het inladen in de trailer?)
angst voor water/de slang/het spetterende geluid. Probeer het paard te confrontern met spetterend water en tuinslangen buiten de spuitplaats.
Eerste keren dat het je lukt de spuitplaats op te lopen, niet afspuiten, niets doen behalve uitvoerig belonen. De spuitplaats weer af en dat dan dezelfde sessie door zo lang blijven herhalen tot ze er zonder haperen oploopt. Dag daarop weer meenemen. Beschrijving van het wijken voor druk die door Ilsiee is beschreven is heel goed. Werkt nog beter als je een dun touwhalster gebruikt (waar je hem NOOIT mee vast mag zetten) en de druk ook echt meteen laat varen als hij een stap naar je toezet.