Hoofd kapot schuren en schrapen met de hoef?? HELPP!!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Friesjee

Hoofd kapot schuren en schrapen met de hoef?? HELPP!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 09:20

Ik heb een paard en die staat nog niet zo lang bij ons aan huis, eerst stond ze op stal en nu is ze dus bji al der vriendjes weg.. ze schuurt wel erg maar ik denk dat het door het weer komt..wat ik erger vind is dat als ik haar smorgens buiten kom zetten dat dan weer een nieuw bloedplekje op de hoofd zit..nu heeft ze dus een schram op de neus (een lange bijna doorlopende) en boven der oog..is daar wat aan te doen? en dan nog wat vervelends..ook als ik er niet ben en dat kan ik dus moeilijker afleren denk ik, ze gaat schrapen met haar hoeven net als een stier zegmaar over de grond..pff!! op boos van te worden want dat heeft ze dus denk ik de hele nacht staan doen en nu lijkt der hoef wel vierkant! Verdrietig weet iemand wat tegen mijn problemen?

Speedster

Re: Hoofd kapot schuren en schrapen met de hoef?? HELPP!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 09:30

Ik kan hier twee dingen bij bedenken. Stress of jeuk. Voor beide zou een oplossing te vinden moeten zijn. Staat ze alleen?

Friesjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 09:33

ze is net bij haar vriendjes vandaan gehaald, ruim een anderhalve week..maar daar op stal deed ze het ook, alleen dat met d'r hoofd had ik nooit gemerkt..vooral in de wasplaats ging ze schrapen! mischien om aandacht vragen, maar ze moet stoppen voor ze blokjes hoefjes krijgt..ze is 3 en ze wilt der voeten nog niet echt optillen, ze trekt ze terug. Nu gaat het met haar voorbenen al wat beter, ik oefen voor het naar buiten gaan en als ik haar savonds binnen zet. De achterhoeven gaan smorgens minder want dan tilt ze ze helemaal niet op..kben er aan aan het werk..

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 09:35

Staat ze helemaal alleen nu dan?

Friesjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 09:38

ja, bij de buren ziet ze wel allemaal shetjes en friezen en soms hinnikt ze ernaar, ik wil wel een vriendje voor der maar me vader wil geen gezelschaps shet kopen, alleeen een echt paard, hij denkt aan een quarter. i kwil dat natuurlijk dolgraag..maar dan gaat mijn school eraan

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 09:44

Lijkt me er niet prettiger op geworden voor je paard om nu ineens alleen te staan. Maar je gaf aan dat ze dat schrapen eerst ook al deed, doet ze dat buiten ook? Misschien staat ze niet graag op stal. Kan ook het resultaat zijn van stress van vroeger, maar dat het gedrag er inmiddels helemaal ingesleten zit. Dat schuren aan het hoofd zou ook jeuk kunnen zijn denk ik. Ik zou haar eens een tijdje 's nachts buiten laten staan, en kijken hoe haar dat bevalt. En gezelschap mag m.i. toch echt niet ontbreken.

Friesjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 10:01

weet ik, ik wil graag gezelschap voor haar, ik weet dat ze niet graag op stal staat maar ik vind het eng om haar buiten te laten staan. dat schrapen doet ze buiten ook, maar dan op der landje..meer naar eten zoeken denk ik. ik dnek niet dat ze vroeger wat heeft meegemaakt op stal, ze vind het gewoon niet leuk..iedere morgen kom ik haar halen om naar buiten tegaan en ze staat nat van het zweet..ik wil het beste voor der, maar weet nu echt geen raad. Ze is 3 jaar, dus ook nog heel jong. en BTW waar ze staat is het altijd koeler dan buiten in de zomer dus ik denk dat ze gewoon opgewonden is. Als ik binnen kom gaat ze hinniken. Ze heeft ook een grote box, 5X5, dus daar kan ze ook in rondjes lopen tot ze helemaal zweet

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:09

Friezen willen nogal eens zomereczeem hebben, ik zou ook het centrale topic over zomereczeem eens bekijken dus.
Schrapen is moeilijk af te leren, ook negatieve aandacht is nl. aandacht dus het beste is negeren zodat ze weet dat het niks oplevert. Heeft ze 's anchts nog beschikking over hooi om zich bezig te houden?

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 13:52

Als het zo duidelijk is dat je paard gestresst wordt van het in de stal staan, zou ik me toch gaan afvragen of je haar wel binnen moet zetten dan. Of je zou al uit moeten vinden waarmee je die stress kunt verminderen (gezelschap, voldoende hooi, speeltjes etc.). Maar misschien heeft ze er gewoon een hekel aan en ik weet niet of je er dan veel aan kunt doen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:40

Ik snap niet waarom mensen een paard alleen aan huis zetten.Dit paard is ook erg ongelukkig met de situatie en gaat dan ongewenst gedrag vertonen.Als je niet de mogelijkheid hebt om een ander paard bij jou thuis te zetten{hoeft niet een eigen paard te zijn je kan ook een paard in pension nemen}zet je paard dan weer terug bij zijn vriendjes waar hij het wel fijn had.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:43

Het paard is 3!! Het heeft een maatje nodig. Paarden zijn kudde dieren!!

Verder ga ik helemaal mee met monsera

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 23:09

Ergens een logische reactie, ze deed het op de vorige stal alleen als ze iets wou of zich verveelden (vooral dus op momenten dat jij haar vastzette ergens)
Nu staat ze de hele nacht binnen, alleen en zonder vriendjes.

Kan je niet een shet van de buren lenen of desnoods 1 stal verhuren zodat ze iig nog wat gezelschap heeft,denk niet dat dit op een andere manier goed gaat komen.

Schuren kan door eczeem komen, maar als zij zo aan het doordraaien is dat ze onder het zweet komt te zitten kan het dus ook daardoor komen, zweet op het hoofd kriebelt ook.