Buitenrijprobleem (western)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Buitenrijprobleem (western)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 21:43

Nou...vandaag wederom ruzie gemaakt met mijn paintmerrie... Boos! Het laatste jaar is het niet meer mogelijk een lekker ontspannen ritje met mevrouw te maken. Ze wil enkel hard hard hard, zo ook vandaag. Ik wilde een stapritje maken, bewust al een stapritje omdat ze al zo graag raced en ik dat eruit wil hebben. Het werd ruim 1,5 uur ruziën...zij wil hard en ik rustig.
Ze begint direct te dribbelen, een teugels opnemen etc heeft allemaal geen zin, ze blijft dribbelen en normaal stappen gaat dus simpelweg niet. Terwijl ze in de bak dus echt wel weet wat stappen is! Boos! Wat ik ook probeer, het werkt niet, ja hoogstens een dribbeltempo dat vergelijkbaar is met een vlugge stap ipv een harde draf...
Ik heb het geprobeerd met korte ophoudinkjes, met de achterhand omzetten, kleine cirkeltjes enz enz...op een gegeven moment zelfs 100m achteruit...Niets helpt. Als ik de teugels opneem gaat ze erg hard schudden met haar hoofd, echt boos om onder de druk uit te komen. Als ze stil moet staan gaat ze boos maaien met haar been of op de plaats dribbelen (goh...toch een dressuurcrack! Clown ).

In de bak gaat t rijden okee, met haar rug en gebit is niets mis (net nog na laten kijken). Ik rijd haar buiten met een enkelgebroken D-ring (in de bak een Billy Allen shank) en een Thiedeman op het loste gaatje (bij gewoon rijden met los teugeltje heeft t dan weinig tot geen invloed en als ze erg boos wordt omdat ze op de rem moet onderweg, kan ik hem opnemen om te helpen voorkomen dat ze steigert, dit heeft ze namelijk al eens geprobeerd.).

Kortom...we hebben een probleem en ik kom er niet meer uit. Zo'n rit als vandaag is echt niet leuk (bovendien vind ik het ook niet goed dat ik een hulpteugel nodig heb in het bos omdat ze anders misschien steigert). De persoon die me af en toe les geeft, kan door omstandigheden niet mee naar t bos en ook zelf momenteel niet rijden.

Dusss...Tips zijn welkom!!! Eventueel wil ik het laten zien, dus dat er eventueel "hulp" mee gaat naar buiten (we hebben alleen geen extra paard op stal dat ook mee zou kunnen). Ik vind het echter ook prima om de "hulp" zelf met mijn merrie te laten rijden in t bos... Ik wil hier gewoon een oplossing voor, ik moet met lol op mn knol zitten en niet vooraf al weten dat t weer ruziën wordt. Verder is ze wel braaf, bokt niet, nergens bang voor, loopt bijna overal zonder porblemen langs (alleen over bruggen vindt ze eng), alleen dus dat hele drammerige, hard willen lopen...en buiten niet meer weten wat stappen en een rustig ritje rijden is! Wonder boven wonder reageert ze trouwens wel op Ho! Dan staat ze wel stil...

Kortom wie heeft er nog tips of wil eens meekijken/rijden/zelf rijden?
Laatst bijgewerkt door Jessica op 16-07-06 22:19, in het totaal 6 keer bewerkt

Romkabouter

Re: Buitenrijprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 21:54

Lijkt me een algemeen probleem en je zoekt er iemand voor.
Ik verplaats het dus naar EA-Diensten.

Francis

Re: Buitenrijprobleem (western)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 00:58

Herkenbaar Skippy! Fly was toen ik haar kreeg net zo. 't Heeft heel wat voeten in aarde gehad en echt goed is't bij haar nooit gekomen (maar zij is gewoon met inrijden wat dat betreft al verklooid).
Wat ik zowiezo gedaan heb is met de Myler shank (vaste stang) die ik voor 1 hand training had ook buiten gaan rijden. Hierdoor hoefde ik minder hard door te komen waardoor Fly in ieder geval minder spanning opbouwde.
Wat je zeker moet zien te voorkomen is een echt gevecht aan gaan.. dat verlies je. Laat haar voorlopig in dat hogere tempo lopen (ze mag natuurlijk niet onder je vandaan lopen en in galop vallen), hoe harder jij probeert haar langzaam te laten gaan (zéker als je 'strafmaatregelen' gebruikt zeg maar), hoe bozer ze wordt en hoe harder zij zal willen.
Ga eerst aan't werk om ontspanning te krijgen. Probeer haar met haar hoofd omlaag te rijden, blijf vragen tot ze haar hoofd laat zakken, maar laat haar in dat hogere tempo. Op die manier zal ze haar rug los gaan laten en vanzelf al wat langzamer worden. Naarmate je haar beter op die manier kunt rijden, kun je haar ook langzamer gaan vragen. Maar alleen met kleine ophoudingen, zéker niet met een constante druk rijden, da's voor haar weer rede tot gevecht.
Leer haar in de bak nageven op beenhulpen. Leer haar in de bak met haar hoofd je handen te volgen, zodat je haar bij wijze van spreken met de neus over de grond kunt rijden. Dát ga je dan ook buiten vragen. Een paard wat met het hoofd laag loopt kán nl. niet gaan stressen. Er komen zo meer endorfinen in de hersenen, waardoor ze rustig worden.

Let op, dit is niet iets wat je in één of twee ritjes op lost, je moet hier echt langere tijd en consequent mee bezig zijn. Bij Fly heeft het twee jaar geduurd voordat ik ook maar áf en toe met een los teugeltje kon rijden en nadat ze Dot had gehad en een tijdje stil gestaan, kon ik weer van voor af aan beginnen. Nu was Fly met inrijden al verklooid wat dat betreft, Bibi kon eerder wel rustig toch? Dus wat kon moet weer kunnen, 't zal alleen ff wat werk (en ja, af en toe veel ergernis) vergen.
Helaas heb ik in Dot nog geen rustig meerijdpaard, anders wilde ik best een keer met je mee.. probeer iemand mee te krijgen met een heel rustig buitenrijpaard, dat kan misschien ook helpen.
Veel Succes!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 10:30

Wat Francis zegt kan ik me helemaal bij aansluiten, gevechten en boos worden werken alleen maar averechts.
Werken aan ontspanning en rust in rijden is een zaak waarbij jij ook er voor moet zorgen dat je rustig blijft.
Mocht dit neit werken (en geef het echt de tijd) dan kun je ook nog de volgende optie proberen;
Laat haar rennen en op het moment dat ze moe wordt, vindt jij dat ze door moet galopperen......dus is rennen ineens helemaal niet meer leuk!

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 10:51

vera schreef:
Mocht dit neit werken (en geef het echt de tijd) dan kun je ook nog de volgende optie proberen;
Laat haar rennen en op het moment dat ze moe wordt, vindt jij dat ze door moet galopperen......dus is rennen ineens helemaal niet meer leuk!

Kleine opmerking van mij kant over deze methode; dit is niet geschikt voor ieder paard! Een paard met een sterk karakter loopt zich liever kapot dan dat ze zich 'overgeeft' door te laten merken dat ze moe wordt.
De methode werkt weliswaar, maar niet op ieder paard, het is relatief gevaarlijk omdat je paard van vermoeiheid kan vallen en je moet als ruiter kunnen inschatten tot hoever je kan gaan.
Als het daarentegen mislukt, heb je kans dat je het probleem er nooit meer uit krijgt, omdat bovenstaande toch wel een van de 'hardste' oplopssingen is, en als het paard hierbij van je wint...
Ik raad het je dan ook af deze methode te gebruiken.

Sowieso lijkt mij dit typisch een probleem dat veel dieper geworteld is. Het paard heeft geen respect voor jouw leiding uit het zadel. Misschien is het verstandig om een tijdje te stoppen met rijden en wat grondwerk te doen. Vooral het beheersen van alle gangen vanaf de grond kan nuttig zijn m een paad onder het zadel beter onder controle te hebben.

Wanneer je weer met rijden begint, zorg dan dat ze haar energie kwijt kan. Longeer haar voor het rijden of rijd haar eerst in de bak. Hoe minder opgekropte energie ze bij zich draagt, hoe minder ze zich tegen jou zal verzetten.

Sluit bovendien de mogelijkheid niet uit dat het paard ergens pijn heeft.

Overigens ben ik het niet met Francis eens dat je een scherper bit moet proberen. Je werkt duidelijker in, maar als je nu al zegt dat je paard de neiging heeft om te steigeren, dan heb je kans dat ze dat op een scherper bit júíst doet omdat het haar kwaad maakt.

Ook de Thydeman vind ik een twijfel geval bij dit probleem. Ik snap heel goed dat je bang bent dat ze stiegert, maar door een Thydeman te gebruiken is er bijna constant lichte druk op het bit, zelfs op het laatste gaatje. Felle paarden kunnen hier bijzonder nijdig van worden en dat komt hun gedrag niet ten goede. Daarbij blijft het mogelijk voor een paard om ook met Thydeman te stiegeren, en is het in dat geval zelfs gevaarlijker omdat ze hun hoofd niet vrij hebben en uit evenwicht kunnen raken.

Ik zou je graag helpen, heb redelijk wat ervaring met 'Pullers' (aka paarden die alleen maar willen doorblazen onder het zadel) maar ik woon nogal ver bij je vandaan. Bloos

Ik zou je echter wel aanraden om er inderdaad hulp bij te zoeken, want dit is een relatief gevaarlijk probleem dat je het beste zo snel mogelijk de kop in kunt drukken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 13:11

Ik denk idd dat je paard geen respect voor je heeft. Ik zou je willen adviseren om het respect van het paard op de grond recht te zetten via Grondwerk (Methode Pat Parelli of Clinton Anderson). Voor jou daarom dit artikel:

My Horse won't slow

A bigger, harsher bit is not the answer. Neither is a tie down. This is not about physically overpowering a horse, because people can still get scared, hurt or killed this way. It's about getting a horse right with you... mentally, emotionally and physically.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 13:35

skippy1 schreef:
Kortom wie heeft er nog tips of wil eens meekijken/rijden/zelf rijden?

Bekend verschijnsel, heb er ook zoeentje en het kost tijd voor je het (min of meer) opgelost hebt. Stuk laten lopen is vaak geen optie, deels door het karakter, maar ook doordat ze vaak al een beste conditie hebben en je dus moet gokken dat jouw conditie beter is Clown (de mijne is zeer zeker niet beter dan die van mijn paard)
Mijn "oplossing" was een jaar samen met iemand anders buiten stappen-lange-teugel. Elke keer dat ze gaan dribbelen stopzetten en weer aanstappen, niet boos worden, maar heel geduldig elke twee meter weer stoppen en aanstappen als dat nodig is. Meestal zorgt een maatje dat ze heel snel leren dat het gedribbel niet nodig is. Een rijmaatje heeft op twee vlakken voordeel: het is voor het paard prettig (kuddedier), maar ook de ruiter zal eerder ontspannen met een gezellig gesprekje.
Als je geen rijmaatje op een paard kunt vinden, kun je ook proberen of het lukt met iemand op een fiets ernaast of ervoor.
Heb je vervoer? Ik wil op zich best eens komen rijden om te kijken hoe het bij jullie zit, maar ik ben voor vervoer van mijn paard van anderen afhankelijk, dus ik zou niet regelmatig kunnen afspreken. En je probleem is niet met één keer opgelost. Bij ons is het ook uitstekend rijden, dus als je zin hebt.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:57

Bedankt voor jullie tips!

Het gekke is dat het in de bak goed gaat, en ook met grondwerk (roundpennen) heeft ze ontzag, het is dus alleen een dominatie-probleem tijdens het buitenrijden. Halthouden (ho!) is geen probleem, langer stilstaan wel. De tip van elke keer weer halthouden en opnieuw aanstappen heb ik geprobeerd maar werkt niet echt. Ben het wel blijven volhouden. Natuurlijk is ook de tiedeman geen goede oplossing. Is dan misschien een slofteugel beter? Die kan ik los laten hangen (voordeel van en zadelknop) maar oppakken indien nodig, mocht ze dus omhoog willen komen).
En scherper bit lijkt me geen oplossing, ze loopt namelijk gewoon door en het risico op steigeren wordt alleen maar groter. Ook het laten rennen tot ze moe wordt hebben we al eens geprobeerd, dat helpt even, tijdens de betreffende rit, maar daarna niet, bovendien geeft het haar waarschijnlijk alleen maar de lol die ze wil hebben.

Francis, zou je mij eens precies willen uitleggen hoe je dat tzt bij Fly hebt gedaan? Misschien een keertje voordoen? Dan kan ik wel naar jou komen, of misschien jij een keer bij mij om ons samen te zien rijden?

Ik heb de merrie vorige maand helemaal na laten kijken en er was niets mis.

Er moet toch een manier zijn om haar rustiger te krijgen. Op de heen weg, de eerste 20min kon ik naar verhouding flinke stukken aan een lang teugeltje in een flink staptempo rijden. Zodra we echter op zandpaden in het bos komen, wil ze dus het liefste keihard rennen, dit mag niet en dus wordt t dribbelen en dat de rest van de rit. Zou veel draven ook een oplossing zijn?

Toen ik haar net had, ging het best goed, maar nu helaas veel minder (ze heeft ook bijna een jaar stilgestaan vorig jaar). Ik wil graag veel met haar naar het bos, en dus ook veel oefenen. Ik moet alleen echt weten wat voor ons de juiste aanpak is.

Ik heb per pb al een lief berichtje van iemand die mee wil met een rustig paardje voor de kar, wellicht is dat ook wat! En dan kan er eventueel nog iemand meerijden om te zien wat er nu precies aan de hand is.

Samen het bos in gaat eigenlijk net als alleen, ze dribbelt rustig verder ook al stapt t paard voor jaar. Ze kan namelijk erg goed dribbelen in een staptempo...

Nou...ik blijf open staan voor verdere tips, ik ga komend weekend met vakantie, maar zodra ik terug ben (2,5 week later) wil ik er echt vol mee aan de gang. Bosritjes moeten leuk en ontspannen zijn...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 17:03

Als stilzetten het probleem niet is, maar wachten wel, waarom zet je haar niet achteruit? Als ze denkt dat ze ergens snel komt, dan doe je er toch dubbel zo lang over? Dus omdraaien en terugrijden waar je vandaan gekomen bent, achterwaarts meenemen, en stilstaan. Dit stilstaan gaandeweg uitbouwen. Heb je al een keer haltertraining met haar gedaan? Leren ze ook geduld van....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 18:53

Heb haar afgelopen week nog 100m achteruit gezet, na meerdere malen kleine stukjes als ze weer vooruit was gelopen...helpt niet...Ze gaat dan gewoon heel hard achteruit lopen... Hamer Ze moet af van het drammerige als maar hard willen lopen. Dat is het probleem, ze wil alleen maar hard hard hard...daarin past dus ook het niet te lang stil staan, want ze wil vooruit en snel! Wandelen in het bos en dan stilstaan gaat overigens super, dan is ze de rust zelve en probeert me niet eens voorbij te lopen, dus laat staan er vandoor te gaan. Het is echt alleen met rijden...

mychinook

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 21:13

ik blijf dit topic even volgen ik heb namelijk het zelfde (zo ongeveer) die van mij wil ook buiten als ik erop zit niet langer stil staan zelfs niet met een maatje erbij.en achteruit zetten daar raakt ze dan opeens van in paniek en omdraaien al helemaal.ik hoop dat de goudentip voorbij komt Haha!

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 21:26

Wat ook nog wel eens wil helpen kan, is een ander braaf paard meenemen (wat niet trapt) en haar daarachter laten lopen. Je paard zal het waarschijnlijk afschuwelijk vinden in het begin maar het geeft jou de tijd om te ontspannen (je hoeft haar namelijk alleen maar achter het andere paard te sturen en dus niet constant inhouden) en vaak went het voor je paard snel genoeg en kan je dan proberen naast het andere paard te rijden.
Dit werkt trouwens vooral op de wat smallere paadjes, waar ze minder snel langs het paard voor haar kan komen.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 00:52

Wat ik nog niet gezien heb in dit topic (kan erover heen gelezen hebben...) is de vraag of jij wel los laat ? Na het aannemen van het bit om halt te houden of naar een langzamer tempo te gaan, laat je dan ook weer het bit los ? En niet een beetje, maar ook echt heel duidelijk ? Jouw paard klinkt er als eentje die vind dat ze respect verdiend van de ruiter en snel boos zal worden als ze vind dat ze dat niet krijgt. Als jij het bit aanneemt en ze doet wat jij vraagt, dan 'verwacht' ze daar een positieve reactie op. Doe jij dit niet, dan zal ze steeds moeilijker worden (en dit is al gebeurd begrijp ik) op het halthouden en langzamer gaan. Daarbij bouw je met constante bitdruk spanning op die het probleem vergroot. Probeer meer op je zit haar terug te rijden, dan op het bit. Trek je buikspieren hard aan en ze zal vertragen. Loslaten is heel eng, maar het is wel de weg naar ontspanning. En met die ontspanning de plezier in het buitenrijden weer terug. Laat haar in het begin maar zo hard stappen als ze wil, met los contact, zolang ze niet gaat draven/dribbelen. Dan corrigeer je, en laat je meteen weer los als ze weer stapt.(pff, het is laat, hoop dat dit een beetje coherent overkomt, anders pb je maar even als het niet duidelijk is Bloos )

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 13:58

Loslaten is inderdaad noodzaak. Ik vind dat ondertussen zo vanzelfsprekend dat ik het niet eens meer noem Koe
Ander punt: hoeveel rijdt je buiten? Hoe vaak, hoe lang en wat voor tempo? Als je een loperig paard hebt (en zo klinkt je paard) willen ze graag aan hun trekken komen op een rit. Dat betekend dus ook langere ritten en langere periodes flinke draf er in. Met galop krijg je vaak toch weer rennerig gedrag en bovendien kun je op meer paden doordraven dan doorgaloperen. Je moet het tenslotte wel veilig kunnen doen, dus kunnen zien waar je blijft.
Voor mijn paard was het een openbaring om eens met een enduranceruiter mee te mogen, kilometers lang een lekker tempo draf zonder onderbrekingen. Daarna had ze veel minder neiging om door te zanikken over harder, harder, harder. Lekker lang doordraven was ook fijn. Cool

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 14:17

Rij je met een ander bit in de bak, De vraag omdat er staat ik rij buiten met ..... Rij je wel verschillende route's? dat help ook wel is. Mijn paard wist op ten duur daar gaan we galoperen. en dan gingen we of ik het nou wilde of niet. Ik ben ook wel afgestapt en als ze rustig was er weer op. En vooral geduld houden. succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:51

Ja ik laat los, heel erg overduidelijk zelfs, dit is geen probleem van bit niet los laten. Dit is echt een probleem van een paard dat eigenlijk alleen maar wil rennen. Haar oren gaan geen moment naar achteren van boosheid, ze staan constant strak naar voren, zelfs als ze enorm tegen de druk in gaat en schudt met haar hoofd en als ze ongeduldig wordt na 5 sec stil staan. Zodra ze rustiger gaat of stil staat laat ik direct los en heel erg goed ook, een heel erg duidelijk verschil, zodra ze weer te hard gaat neem ik weer op, rustiger weer los enz enz enz...

Ja ik rij in het bos met een ander bit dan in de bak, dit omdat ze daar in het bos (voorlopig nog) beter op reageert. In de bak rijd ik sinds een maand met een ander bit.

Zoals ik al eerder schreef, ik ga regelmatig naar buiten en liet haar dan ook lekker draven en galopperen. De laatste tijd echter, met dat drammerige hard willen rennen, maak ik bewust stapritjes. Zodra dat goed gaat, gaan we weer normale ritten maken. Overigens maakt t ook zeker niet uit hoe lang en hoever we t bos in gaan, ze blijft heel hard willen rennen...is ze even moe, dan is ze na 15 min weer topfit!

Volgens mij heb ik veel van dit hierboven in eerdere berichten al beschreven. Ben erg blij met het aanbod van iemand per pb om met een karretje en rustig paard mee te rijden, er kan dan nog iemand op de bok mee om mij aanwijzingen te geven... Superidee!!! Hopelijk helpt t. De tips van Francis ga ik ook eens proberen.

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 10:24

Hmm terwijl je paard harder wil, ga jij juist inhouden, terwijl jullie normaal altijd wel draven en galopperen. Zij heeft zin om hard te gaan en jij wil opeens alleen nog maar stappen. Natuurlijk moet je paard te alle tijden onder jouw leiding staan, maar ik denk dat je een heel loperig paard ook niet de hele tijd moet gaan zitten inhouden. Ik vind dat je gewoon goed naar je paard moet blijven kijken. Je kunt eventueel ook proberen om eerst de energie een beetje te laten afnemen door flink te longeren van te voren, en daarna een stapritje te maken.

Is een beetje moeilijk zo vanaf de computer, misschien zit ik er wel helemaal naast, maar je paard heeft duidelijk een ander idee over een ontspannen buitenrit dan jij. Ik denk dat je ook een beetje tegemoet moet komen aan je paard, misschien kun je de galop achterwege laten ivm heter worden, maar toch hele stukken laten draven. Als ze onder je vandaan gaat lopen, gelijk terugzetten en misschien een paar passen achteruit, en dan weer rustig verder draven. Ook een beetje bezighouden met overgangen en westerndingetjes zoals rollback (zo heet dat toch???) en haaks op het ruiterpad opzij laten lopen (weet niet meer hoe dat heet). Zodat je wat meer aandacht van haar vraagt zonder dat ze haar energie kan gaan zitten opkroppen.

Hoop dat je er wat aan hebt!