Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

), maar om hem duidelijk te maken wie de baas is. Met veel grondwerk oefeningen krijg je vast en zeker een superpaard!
mariettek schreef:@ Cassidy: mag ik even vragen waarom je dit laatste artikel hierbij hebt gezet? In dit artikel worden hengsten beschreven als monsters. Grote monsterlijke beesten die hun best doen om mensen pijn te doen.
Nu ben ik het daar niet mee eens. Ik heb merries meegemaakt die onhandelbaar waren (inclusief al het gedrag wat wordt beschreven in dat artikel), en hengsten (of net gecastreerde paarden) die geen vlieg kwaad deden.
Natuurlijk moet je oppassen met een hengst. Maar dat moet je met ieder paard, het zijn dieren en als hun instinct naar boven komt kan het gevaarlijk worden.
Maar toch vind ik het geweldig om paard te rijden en met deze geweldige beesten bezig te zijn. Als een paard goed is opgevoed (en idd geen last heeft van zijn lijf of tuig), dan zul je het prima met hem kunnen vinden.

AylaMohini schreef:ik heb bij hem op stal gestaan, gepoetst, hoefjes gekrabt en geaaid. het is op stal een knuffel van een dier. maar toen de verkoper hem in de bak ging rijden heeft hij haar alle hoeken van de bak laten zien. hij bokt en rent ervandoor. het is niet zo dat hij blijft bokken tot ze eraf ligt, maar om de 5 min valt er wel een bok of twee. en hij vecht nog tegen haar aanwijzingen, met zijn hoofd trekken en schudden.
Cassidy schreef:Die brave hengsten die net geruind waren: mag ik vragen waarom ze geruind zijn als ze toch zo braaf waren?
Die chagerijnige merries, is dat gedrag aangeleerd, of ontstaan omdat de eigenaar er niet mee kon omgaan?
) lastig te rijden is omdat hij een hengst is. Misschien had hij pijn, of is hij verkeerd/niet beleerd. AylaMohini schreef:ik ben al een paar maanden op zoek naar de juiste andalusier.
Cassidy schreef:Een hengst is onberekenbaar, en ook die zoete brave omgankelijke dieren kunnen omslaan als een blad aan een boom. Dat is waarom ik het laatste artikel heb geplaatst. Je moet kennis van zaken hebben om met een hengst om te willen gaan en om te blijven gaan. En zoals de TS zegt, heeft ze dit niet. Heel goed dat ze daar eerlijk in is. En daarom is mijn advies, dat ze het paard wel kan kopen, het gedrag wat ze gezien heeft echter niet veroorzaakt wordt door het hengstzijn, maar het feit dat het paard blijft knokken wel degelijk gerelateerd kan zijn aan het feit dat hij nog hengst is. Een hengst gaat daar door waar ruinen en merries stoppen. Totdat er bloed vloeit of in het extreemste geval doden vallen.
Een vierjarige hengst heeft de basis van de opvoeding al gehad, om verkeerd aangeleerde dingen eruit te krijgen zul je veel kennis van zaken nodig hebben, en ook weleens harder moeten ingrijpen dan je lief is. De vraag is of je dat wilt, en of je ook met 40 graden koorts in je lijf, als je toch naar je paard toe gaat omdat hij dat nodig heeft, stevig genoeg in je schoenen staat om een eventuele confrontatie het hoofd te bieden. Ze voelen het aan, zullen je gaan uitproberen, en het liefst op een moment dat je het even niet hebben kunt.
Die brave hengsten die net geruind waren: mag ik vragen waarom ze geruind zijn als ze toch zo braaf waren?
Die chagerijnige merries, is dat gedrag aangeleerd, of ontstaan omdat de eigenaar er niet mee kon omgaan?