Hoe zit dat nou met hengsten?!?!?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

AylaMohini

Hoe zit dat nou met hengsten?!?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 13:05

hallo,

ik ben al een paar maanden op zoek naar de juiste andalusier. ik wil een niet te oud paard (4 of 5) zodat ik hem nog kan trainen, maar al wel ingereden. ik heb ervaring met paarden en een goede omgang met ze (vind ik zelf) maar niet met hengsten. ik weet daar niks van af.

ik heb al een heel aantal paarden bekeken, maar altijd is er wel iets wat ik niet goed vind. of ze zijn te oud, of te sloom, of niet speciaal genoeg, of ze tonen niet genoeg interesse (mede door hun oudere leeftijd) en nou heb ik dus een paard gezien. het is een waanzinnig mooi beest, iets wat je nooit ziet en een mooie bouw. hij is enigsins ingereden (ga ik zo verder op in) is de hoefsmid gewent, is 4 jaar MAAR het is dus nog een hengst.

ik heb bij hem op stal gestaan, gepoetst, hoefjes gekrabt en geaaid. het is op stal een knuffel van een dier. maar toen de verkoper hem in de bak ging rijden heeft hij haar alle hoeken van de bak laten zien. hij bokt en rent ervandoor. het is niet zo dat hij blijft bokken tot ze eraf ligt, maar om de 5 min valt er wel een bok of twee. en hij vecht nog tegen haar aanwijzingen, met zijn hoofd trekken en schudden.

nou wil ik weten wat de kansen zijn dat hengsten dit afleren als ze geruint worden. wie heeft het gezien, ik zoek zo veel mogelijk voorbeelden en adviezen.

alvast bedankt

Marigold

Re: Hoe zit dat nou met hengsten?!?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 13:29

ik denk dat het vooral met de manier van inrijden te maken heeft, het zou niet veel moeten uitmaken of het nou een hengst of een ruin is hoor!
het is zo te lezen een jong paard, dat nog dingen moet leren/ of dingen verkeerd heeft geleerd bij het inrijden.
door hem te ruinen zou je hem wat rustiger/ gelijkmatiger maken, maar het zou vind ik dus niet noodzakelijk moeten zijn om er fatsoenlijk op te moeten kunnen rijden ofzo!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 14:25

Als je geen ervaring hebt met hengsten, zou ik niet aan een hengst beginnen. Pubergedrag ga je met ruinen er niet uithalen, dat moet anders opgelost worden. Bokken bij het voorrijden kan andere oorzaken hebben dan character (bijv. slecht passend zadel, rugprobleem, te hoog in het voer, te weinig gedaan). Ik heb zelf geen ervaringen met Andalusiers, maar kan je wel een paard artikelen noemen die je even door kunt lezen.

Om te beginnen met deze:

viewtopic.php?f=1&t=567542

viewtopic.php?f=1&t=594652

viewtopic.php?f=13&t=595930

En als je je niet door al die reacties heen wilt worstelen, lees dan iig dit artikel even door:

http://www.parelli.com/info_page.php?pa ... avvy&t=lit

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 14:37

@ Cassidy: mag ik even vragen waarom je dit laatste artikel hierbij hebt gezet? In dit artikel worden hengsten beschreven als monsters. Grote monsterlijke beesten die hun best doen om mensen pijn te doen.
Nu ben ik het daar niet mee eens. Ik heb merries meegemaakt die onhandelbaar waren (inclusief al het gedrag wat wordt beschreven in dat artikel), en hengsten (of net gecastreerde paarden) die geen vlieg kwaad deden.

Natuurlijk moet je oppassen met een hengst. Maar dat moet je met ieder paard, het zijn dieren en als hun instinct naar boven komt kan het gevaarlijk worden.
Maar toch vind ik het geweldig om paard te rijden en met deze geweldige beesten bezig te zijn. Als een paard goed is opgevoed (en idd geen last heeft van zijn lijf of tuig), dan zul je het prima met hem kunnen vinden.

@AylaMohini: Als dit het paard is waarvan je denkt; 'wauw', dan raad ik je aan om hem te kopen. Ik raad je niet aan om hem te castreren (misschien wél handig als hij bij merries komt te staan Knipoog ), maar om hem duidelijk te maken wie de baas is. Met veel grondwerk oefeningen krijg je vast en zeker een superpaard!

Succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 15:42

mariettek schreef:
@ Cassidy: mag ik even vragen waarom je dit laatste artikel hierbij hebt gezet? In dit artikel worden hengsten beschreven als monsters. Grote monsterlijke beesten die hun best doen om mensen pijn te doen.
Nu ben ik het daar niet mee eens. Ik heb merries meegemaakt die onhandelbaar waren (inclusief al het gedrag wat wordt beschreven in dat artikel), en hengsten (of net gecastreerde paarden) die geen vlieg kwaad deden.

Natuurlijk moet je oppassen met een hengst. Maar dat moet je met ieder paard, het zijn dieren en als hun instinct naar boven komt kan het gevaarlijk worden.
Maar toch vind ik het geweldig om paard te rijden en met deze geweldige beesten bezig te zijn. Als een paard goed is opgevoed (en idd geen last heeft van zijn lijf of tuig), dan zul je het prima met hem kunnen vinden.

Een hengst is onberekenbaar, en ook die zoete brave omgankelijke dieren kunnen omslaan als een blad aan een boom. Dat is waarom ik het laatste artikel heb geplaatst. Je moet kennis van zaken hebben om met een hengst om te willen gaan en om te blijven gaan. En zoals de TS zegt, heeft ze dit niet. Heel goed dat ze daar eerlijk in is. En daarom is mijn advies, dat ze het paard wel kan kopen, het gedrag wat ze gezien heeft echter niet veroorzaakt wordt door het hengstzijn, maar het feit dat het paard blijft knokken wel degelijk gerelateerd kan zijn aan het feit dat hij nog hengst is. Een hengst gaat daar door waar ruinen en merries stoppen. Totdat er bloed vloeit of in het extreemste geval doden vallen.

Een vierjarige hengst heeft de basis van de opvoeding al gehad, om verkeerd aangeleerde dingen eruit te krijgen zul je veel kennis van zaken nodig hebben, en ook weleens harder moeten ingrijpen dan je lief is. De vraag is of je dat wilt, en of je ook met 40 graden koorts in je lijf, als je toch naar je paard toe gaat omdat hij dat nodig heeft, stevig genoeg in je schoenen staat om een eventuele confrontatie het hoofd te bieden. Ze voelen het aan, zullen je gaan uitproberen, en het liefst op een moment dat je het even niet hebben kunt.

Die brave hengsten die net geruind waren: mag ik vragen waarom ze geruind zijn als ze toch zo braaf waren?
Die chagerijnige merries, is dat gedrag aangeleerd, of ontstaan omdat de eigenaar er niet mee kon omgaan?

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 16:02

Ik ben het er eigenlijk wel mee eens dat je niet zomaar aan een hengst moet beginnen. Ik heb er zelf momenteel 7 op stal (maar in de jaren al enkele tientallen hier gehad) en ik heb eerlijk gezegd nog nooit meegemaakt dat een hengst "zomaar" als een blad aan de boom omslaat. WEL dat ze extra consequent behandeld moeten worden, sneller zijn afgeleid, zich sneller vervelen, je duidelijk een leider moet zijn anders heb je problemen en je dus eigenlijk heel veel ervaring moet hebben om ze ook wat te bieden kunnen hebben als eigenaar.

Daarnaast vind ik persoonlijk ook dat je je goed moet informeren over het ras. Een Andalusier is niet zomaar een dier, ze zijn temperamentvol, hyperintelligent, laat rijp, kunnen onstuimig zijn, etc. etc. Wij krijgen hier heel veel combinaties welke stranden omdat mensen zich niet hebben gerealiseerd dat een Andalusier geen "gewone warmbloed" is, met alle problemen van dien. Er zijn een heleboel valkuilen waar je zonder ervaring heel makkelijk in valt.

Dus informeer jezelf en wees eerlijk ten opzichte van jezelf, dan blijft je hobby het langste leuk!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 16:08

Ik zeg ook niet dat het omslaan "zomaar"gebeurt? Maar als ze het doen, als je in hun vaarwater komt omdat er een hengstige merrie langskomt, of als ze je leiderschap ineens gaan aanvechten, kan dat heel gevaarlijk worden.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 16:11

Yep, vandaar dat je in mijn ogen heel ervaren moet zijn om aan een hengst te beginnen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 16:38

En dat vind ik dus ook. En ik snap dus niet dat er nog steeds mensen zijn die de gevaren van een hengst niet zien of niet willen zien, of de waarschuwingen die er gegeven worden als overdreven afstempelen.

Hengsten zijn echt zo ontzettend snel!

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 16:41

Nou ik vind persoonlijk de gevaren van hengsten wel meevallen. Waar ik meer problemen mee heb is dat mensen ZICHZELF overschatten....

Als je namelijk echt weet waar je op moet letten en wat ervoor nodig is om een hengst gelukkig te houden, en hem ook wat te bieden hebt als eigenaar (leiderschap op de juiste manier, een kans om toch sociaal te leven, afwisseling etc. etc.), dan zijn hengsten niet echt problematisch. Zodra je niet ervaren genoeg bent en er dus een mogelijkheid is om leiderschap te betwisten, zal een hengst dat zeker doen! Dat ligt dus niet aan de hengst zelf, maar aan de eigenaar....

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 16:57

AylaMohini schreef:
ik heb bij hem op stal gestaan, gepoetst, hoefjes gekrabt en geaaid. het is op stal een knuffel van een dier. maar toen de verkoper hem in de bak ging rijden heeft hij haar alle hoeken van de bak laten zien. hij bokt en rent ervandoor. het is niet zo dat hij blijft bokken tot ze eraf ligt, maar om de 5 min valt er wel een bok of twee. en hij vecht nog tegen haar aanwijzingen, met zijn hoofd trekken en schudden.

vind sommige reacties een beetje kort door de bocht door dit gedrag puur aan te rekenen omdat hij nog hengst is, na bovenstaande gelezen te hebben lijkt het mij dat het paard in kwestie ergens last van heeft, op stal is het een schatje maar zodra hij onder het zadel is veranderd hij ineens....misschien heeft het dier een blokkade in zijn rug of iets dergelijks!!

Dat voorzichtiheid geboden is met hengsten is natuurlijk duidelijk,maar vind het wel even leuk om te melden dat wij zelf in het bezit zijn hengsten (Arabisch Volbloeden) en dat deze erg makkelijk te hanteren zijn, ook door onervaren mensen! Het is een kwestie van goede opvoeding en consequent zijn!! Ik ga dus helemaal mee met de mening van Monya Knipoog

AylaMohini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 18:42

Bedankt voor de reacties, maar ik weet niet zeker of ik het wel duidelijk had gemaakt dat ik hem geen hengst wil houden.
het gaat er mij om als ik hem laat ruinen, of ik hem dan aankan. ik wilde enkel laten zien hoe hij nu als hengst zich gedraagt. wat voor kansen heb ik om hem dan aan te kunnen als hij ruin is, want mijn oom vertelde mij dat hij vooral niet wil dat ik een hengst koop om hem dan te laten ruinen, want je weet dan nooit van te voren hoe hij wordt. maar hengst laat ik hem zeker niet, dat vind ik zelf gewoon veel te gevaarlijk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 18:44

zou het niet doen als ik jou was...........

als je hem laat ruinen maak je wel een kans, maar dan ook nog alleen met goede begeleiding

xx_vlinder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 19:02

Ik denk dat je kan zeggen dat een paard een goed karakter heeft als het op stal lief is. Volgens mij heeft het inderdaad te maken met het tuig of zoiets dergelijks en niet met het feit dat het een hengst is 8-|. Met goede begleiding kom je er wel uit... Is hij nagekeken door een veearts? Misschien dat hij een één of ander medisch probleem heeft.
Mijn hengst is ook geruind maar de reden daarvoor was dat hij zomers altijd met een aantal merries in de wei staat, zijn karakter is daar niet echt van veranderd. Misschien is hij iets rustiger geworden.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 19:15

Niet alle hengsten veranderen van karakter als ze geruind zijn, komt ook vaak doordat ze al op 'latere' leeftijd geruind zijn, dus die garantie heb je niet. En op 4 jarige leeftijd hebben ze al veel last van hormonen, die ze met 1,5 - 2 jaar nog niet hebben. En dat gaat bij sommige paarden niet weg als ze geruind zijn.

Je zult ook in het begin als hij geruind is heel consequent moeten zijn en duidelijk zijn grenzen moeten stellen. En geduld is ook heel belangrijk. Maar niemand kan zeggen hoe dit paard zal worden als hij geruind is.

Ik kan alleen zeggen dat ik idd denk dat hij ergens last van kan hebben bij het rijden, of dat men met inrijden niet consequent is geweest, want als het een vervelende hengst zou zijn, zou je dat ook zo in de omgang merken, niet alleen met rijden.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 20:16

Het is en blijft een Andalusier met het bijbehorende temperament. Als je een dier laat ruinen verliest ie niet zijn karakter, alleen de focus op merries.

AylaMohini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 22:09

bedankt,

ik ga hem niet kopen. ik vind het een te groot risico. als het nu een rustige en redelijk lieve hengst was ok,... maar deze niet.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 10:26

Cassidy schreef:
Die brave hengsten die net geruind waren: mag ik vragen waarom ze geruind zijn als ze toch zo braaf waren?
Die chagerijnige merries, is dat gedrag aangeleerd, of ontstaan omdat de eigenaar er niet mee kon omgaan?

Beetje offtopic, maar ze zijn geruind omdat ze op een manege kwamen te staan. Hier staan de paarden ook niet allemaal in boxen (die zijn bedoeld voor de eigen paarden), maar in stands tussen de merries. Een hengst zou daar nogal lastig in de hand te houden zijn.
Bij de merries weet ik niet hoe het gedrag is ontstaan (ze zijn later pas naar de manege gekomen), maar ik vermoed verkeerde behandeling.

Ik hoop dat jullie me niet verkeerd begrijpen, hengsten zijn ook gevaarlijk, maar dat zijn vele paarden die een verkeerde opvoeding gehad hebben. Natuurlijk is het belangrijk dat je sterk kunt optreden in de buurt van hengsten en duidelijk moet kunnen maken dat je de baas bent, maar ik vermoed niet dat het paard van de TS (nou ja, niet ván haar Knipoog ) lastig te rijden is omdat hij een hengst is. Misschien had hij pijn, of is hij verkeerd/niet beleerd.

@TS: Goed dat je besluit om hem niet te kopen. Als je er niet zeker van bent is het niet slim om er aan te beginnen.

Veel succes met het vinden van een ander paardje!

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 14:44

Goed van je dat je hem niet hebt genomen. Je hebt geen 100% kans dat het dier braver wordt na castratie (de meeste hengsten wel hoor, maar je weet het niet).

Verder werd er gezegd dat hij een goed karakter heeft omdat hij op stal braaf is. Daar ben ik het niet mee eens: Er kunnen heel veel redenen zijn natuurlijk, maar het kan ook best zijn dat hij zo'n dominant karakter heeft dat hij niet wil doen wat er gevraagd wordt. Misschien vind hij poetsen wel gewoon leuk, dus dan is hij braaf, en rijden niet, dus dan werkt hij niet mee.

Ik moet wel zeggen dat mijn ruin zich sinds de castratie veel sneller neerlegt bij mijn beslissing in een conflict. Maar hij was al niet zo moeilijk voor de castratie.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 15:03

AylaMohini schreef:
ik ben al een paar maanden op zoek naar de juiste andalusier.

Even terug naar je eerste post: je zegt dat je zoekt naar de juiste anda en dat je ervaring en goede omgang hebt met paarden. Hoeveel ervaring heb je met anda's???? Want een anda ziet er wel leuk uit, maar het is een vak apart. Zie ook de opmerking van Monya.
Overigens heel verstandig dat je deze hengst niet koopt, klinkt alsof er ergens iets mis is.

AylaMohini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 18:45

hij was niet lief met omgang en ervaring met anda's

Haiii,

er wordt her en der beweerd dat als hij in de omgang lief is en met rijden niet dat het dan waarschijnlijk ergens anders mee te maken heeft, maar ik ben er niet zo zeker van dat hij in de omgang ook zo lief was. hij stond in duitsland en ik ging daarheen om 3 paarden te bekijken (op verschillende plaatsten) dus ik had niet veel tijd om hem goed te kunnen beoordelen. bovendien weet ik niet of ik daar wel zo goed in ben. maargoed:
op stal was hij wel lief. het was een hengst dus hij probeerde heel af en toe zachtjes te happen maar ik heb merries en ruinen gezien die erger waren. het was maar miniem. en verder was hij wel lief. maar hij toonde ook niet veel belangstelling voor wat er gaande was. hij zat met borstels en met hooi te spelen en had geen aandacht voor mij. en verder toen de verkoopster ermee aan het halster liep was hij ook niet de makkelijkste. heen ging nog wel, een beetje dribbelen maar terug stond hij alweer rechtop... ze moest hem flink aanpakken. dus ik neig meer naar de verklaring dat hij gewoon behoorlijk lastig was.

en dan over mijn ervaring. ik heb inderdaad geen ervaring met andalusiers. ik wist ook niet dat ze zo anders waren ik dacht altijd dat ze gewoon ietwat temperamentvoller waren. daar ga ik dus proberen verandering in te brengen. verder zijn er een aantal mensen naar me toe gekomen om te helpen met lastige paarden. dus een beetje drukker en moeilijker kan nog wel, maar hengsten zijn gewoon nog te hoog gegrepen voor mij.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:00

Je bent niet de enige die "valt" voor een anda, ook zonder ze van dichtbij te hebben meegemaakt. Het zijn vaak prachtige paarden en met de juiste mens gecombineerd kun je spectaculaire effecten krijgen. Helaas krijg je ook spectaculaire effecten van verkeerde omgang en de kans daarop is groot als je nog nooit met anda's te maken hebt gehad. Resultaat in zo'n geval: een (verder) getraumatiseerd paard dat te koop komt te staan en een ruiter die misschien wat geleerd heeft, maar grote kans niet eens, want dit was "toevallig" een "rotte appel".
Zorg eerst dat je ervaring opdoet met anda's (ja, meervoud!!) en als je dan zelf eentje koopt, zorg voor begeleiding die echt weet hoe het zit. De gemiddelde instructrice van de rijvereniging kan dit echt niet begeleiden, ook niet als ze met "lastige paarden" om kunnen gaan.
Er zijn al genoeg getraumatiseerde anda's in NL, maak er a.u.b. niet nog eentje bij.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:11

zelf ben ik niet bekend met Anda`s, vind ze prachtig om te zien, maar ik geloof dat er net zoveel vooroordelen mbt tot Anda`s zijn als dat mensen naar Arabisch Volbloede hebben..beetje overtrokken lijkt me, want het is de mens die een paard maakt en kan breken (tenzij ze een kronkel in het hoofd hebben)...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 17:16

Cassidy schreef:
Een hengst is onberekenbaar, en ook die zoete brave omgankelijke dieren kunnen omslaan als een blad aan een boom. Dat is waarom ik het laatste artikel heb geplaatst. Je moet kennis van zaken hebben om met een hengst om te willen gaan en om te blijven gaan. En zoals de TS zegt, heeft ze dit niet. Heel goed dat ze daar eerlijk in is. En daarom is mijn advies, dat ze het paard wel kan kopen, het gedrag wat ze gezien heeft echter niet veroorzaakt wordt door het hengstzijn, maar het feit dat het paard blijft knokken wel degelijk gerelateerd kan zijn aan het feit dat hij nog hengst is. Een hengst gaat daar door waar ruinen en merries stoppen. Totdat er bloed vloeit of in het extreemste geval doden vallen.

Een vierjarige hengst heeft de basis van de opvoeding al gehad, om verkeerd aangeleerde dingen eruit te krijgen zul je veel kennis van zaken nodig hebben, en ook weleens harder moeten ingrijpen dan je lief is. De vraag is of je dat wilt, en of je ook met 40 graden koorts in je lijf, als je toch naar je paard toe gaat omdat hij dat nodig heeft, stevig genoeg in je schoenen staat om een eventuele confrontatie het hoofd te bieden. Ze voelen het aan, zullen je gaan uitproberen, en het liefst op een moment dat je het even niet hebben kunt.

Ik ben toch met verschillende hengsten bezig geweest, maar ik ken er geen een die aan de beschrijving van hierboven voldoet...

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 12:17

[/quote]

Een hengst is onberekenbaar, en ook die zoete brave omgankelijke dieren kunnen omslaan als een blad aan een boom. Dat is waarom ik het laatste artikel heb geplaatst. Je moet kennis van zaken hebben om met een hengst om te willen gaan en om te blijven gaan. En zoals de TS zegt, heeft ze dit niet. Heel goed dat ze daar eerlijk in is. En daarom is mijn advies, dat ze het paard wel kan kopen, het gedrag wat ze gezien heeft echter niet veroorzaakt wordt door het hengstzijn, maar het feit dat het paard blijft knokken wel degelijk gerelateerd kan zijn aan het feit dat hij nog hengst is.beetje een tegenstrijdig antwoord, eerst schrijf je dat het gedrag wat ze gezien heeft echter niet veroorzaakt wordt door het hengstzijn, vervolgens schrijf je dat het paard blijft knokken wel degelijk gerelateerd kan zijn aan het feit dat hij nog hengst is, misschien heeft het dier wel last van een blokkade in zijn lichaam..kennelijk probeert hij iets duidelijk te maken!! [/b]Een hengst gaat daar door waar ruinen en merries stoppen. Totdat er bloed vloeit of in het extreemste geval doden vallen. Niet alle hengsten over eenkam scheren ken zat merries en ruinen die gevaarlijker zijn in omgang dan sommige hengsten en niet van ophouden weten!!

Die brave hengsten die net geruind waren: mag ik vragen waarom ze geruind zijn als ze toch zo braaf waren? misschien niet interessant voor de dekdienst[b]!!![/b]
Die chagerijnige merries, is dat gedrag aangeleerd, of ontstaan omdat de eigenaar er niet mee kon omgaan?[/quote] [b]wel eens van pismerries gehoord, er zijn zat merries die van nature erg lastig en moeilijk zijn wanneer ze hengstig zijn!!