vluchten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

vluchten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 20:15

Ik heb opzich best een braaf paard, tot het om buiten rijden gaat. Ik weet dat een paard een vluchtdier is, en op zich neem ik het haar nog niet eens kwalijk, maar het is wel bijzonder vervelend.
ca 2 maanden terug waren we in het bosje achter onze stal aan het uitstappen. Voor haar schoten ineens een stuk of 10 herten de struiken uit, het ruiterpad op. James helemaal over de zeik (neem het dr is kwalijk, ik schrok me ook rot). Ze maakt een soort van steigerpoging (absoluut niet hoog, net dr voeten van de vloer) en draait op dr achterbenen om. Mijn reactie was teugels kort (waardoor zij als schrikreactie wel echt overeind kwam) Ik heb haar toen omgedraait, maar zij bleef maar terug draaien. Ik had ook niet bijster veel ruimte, ik denk dat het pad zo'n 2 meter breed is met aan 1 kant struiken en aan 1 kant een sloot.
Omdat ik haar niet rustig kreeg ben ik eraf gesprongen, haar bij het bit gepakt en op haar in gaan praten (ze stond bij wijze van spreke te trillen op dr pootjes). Toen had ik haar vrij snel rustig.
Misschien niet handig om eraf te springen, maar ik weet dat ik dr dan snel tot haar positieven kan roepen.
vandaag een beetje hetzelfde verhaal. Wilde een rondje om de wei uitstappen, en bij de 2e wei lag een stuk landbouwzeil. Dit zag ze dus en draaide weer om zoals ze toen ook deed. Ik weer terug gedraait, zij ook weer, en dit een paar keer.
Ik er uiteindelijk weer afgestapt (ze is al een keer met het bit tussen haar kiezen terug naar stal gerend, niet grappig kan ik je vertellen).
Ik heb haar naar het zeil geleid, wat schoppen er tegenaan gegeven (paard weer over de zeik, maar wel minder) zeil uitgevouwen, weer ingevouwen, en na een kwartiertje had ik haar zover dat ze dmv de spaanse pas (toch handig, dat VD) met haar voorhoeven op het zeil stond. Daarna weer opgestapt (voorbij het zeil) en verder gereden.
Ik heb haar de hemel in geprezen toen ze op het zeil stond, maar toch zit het me niet lekker.
Zo loopt ze 6 x langs hetzelfde ding, en zo is het ineens eng. In de bak kunnen er bommen ontploffen en ze kijkt niet op of om, buiten is het gewoon een heel ander paard. En ik ben geen held....

MSQuincyTE

Re: vluchten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 22:46

Met het zeil kun je gewoon oeffenen.
Pak thuis een stuk zeil en laat hem/haar maar over heen lopen en pak later het zeil op en leg het op je paard en op die manier ga steeds oeffenen met het zeil.
En met de herten kun je thuis niet oeffenen helaas

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 07:40

dat is het m nou juist, een zeil in of naast de bak boeit dr niet. het gaat me om de reactie die ze geeft, ze mag best schrikken, maar liever niet op deze manier

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 10:31

Ben je al eens gaan buitenrijden met een ander (rustig) paard erbij? In het begin dat ik Mix had, schrok hij ook meer in het bos en hij wilde dan ook wegvluchtten. Door meer met een ander paard samen te gaan werd hij rustiger en zijn schrikreacties korter. Hij heeft meer vertrouwen opgebouwd. Nu kan ik alleen met hem in het bos gaan.

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 12:45

Voor wat betreft je reatcie: Ik stap ook af op zo'n moment en probeer er dan aan de hand langs te komen als het rijdens te gevaarlijk wordt. Hopend dat ze een volgende keer wel gewoon reageert.

Verder kan ik je helaas niet helpen, want ik kan me het probleem levendig indenken Cool Heb dus de oplossing ook nog niet gevonden Verdrietig

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 15:42

Ik verplaats deze even naar OMG, omdat ik denk dat je daar meer nuttige tips krijgt dan hier Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 16:01

Een paard kan en mag schrikken, maar moet dan wel niet ongecontroleerd de benen nemen. Ik zou de one rein stop (Pat Parelli) aanleren, of de one rein yield (zoals Anderson hem omschrijft). Pat Parelli heeft ook methodes om een gecontroleerde catastrofe te veroorzaken als test voor je paard. Ik zou ook beginnen met grondwerk, is de basis van het vertrouwen vanuit het zadel.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 12:47

toch maar thuis oefenen met zeilen, paraplu's, tonnen, vuilcontainers, kinderwagens, balonnen en alles wat je nog meer kunt verzinnen. Daar wordt je paard moedig van en dan kun je de reactie buiten ook beter onder controle houden.

Op zich was je goed op weg met dat zeil buiten, je had alleen iets langer door moeten gaan totdat ze relaxed op dat zeil stond en (bij wijze van spreken) op dat zeil had kunnen opstappen en verder rijden. Dan had het een hele goede ervaring voor je paard geweest en zou het je in de toekomst een hoop ellende kunnen schelen.
Misschien kun je het in je thuis situatie een keer herhalen?

Jonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:22

Thuis veel oefenen met de dingen waar ze bang voor is. Kan je misschiene en paar keer met ene ander paard mee rijden zodta ze ziet dat het niet eng is?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 15:01

zoals ik eerder aangeef heeft thuis oefenen geen nut, ik kan 10 kanonnen afschieten en ze kijkt er nog niet naar