Ik heb opzich best een braaf paard, tot het om buiten rijden gaat. Ik weet dat een paard een vluchtdier is, en op zich neem ik het haar nog niet eens kwalijk, maar het is wel bijzonder vervelend.
ca 2 maanden terug waren we in het bosje achter onze stal aan het uitstappen. Voor haar schoten ineens een stuk of 10 herten de struiken uit, het ruiterpad op. James helemaal over de zeik (neem het dr is kwalijk, ik schrok me ook rot). Ze maakt een soort van steigerpoging (absoluut niet hoog, net dr voeten van de vloer) en draait op dr achterbenen om. Mijn reactie was teugels kort (waardoor zij als schrikreactie wel echt overeind kwam) Ik heb haar toen omgedraait, maar zij bleef maar terug draaien. Ik had ook niet bijster veel ruimte, ik denk dat het pad zo'n 2 meter breed is met aan 1 kant struiken en aan 1 kant een sloot.
Omdat ik haar niet rustig kreeg ben ik eraf gesprongen, haar bij het bit gepakt en op haar in gaan praten (ze stond bij wijze van spreke te trillen op dr pootjes). Toen had ik haar vrij snel rustig.
Misschien niet handig om eraf te springen, maar ik weet dat ik dr dan snel tot haar positieven kan roepen.
vandaag een beetje hetzelfde verhaal. Wilde een rondje om de wei uitstappen, en bij de 2e wei lag een stuk landbouwzeil. Dit zag ze dus en draaide weer om zoals ze toen ook deed. Ik weer terug gedraait, zij ook weer, en dit een paar keer.
Ik er uiteindelijk weer afgestapt (ze is al een keer met het bit tussen haar kiezen terug naar stal gerend, niet grappig kan ik je vertellen).
Ik heb haar naar het zeil geleid, wat schoppen er tegenaan gegeven (paard weer over de zeik, maar wel minder) zeil uitgevouwen, weer ingevouwen, en na een kwartiertje had ik haar zover dat ze dmv de spaanse pas (toch handig, dat VD) met haar voorhoeven op het zeil stond. Daarna weer opgestapt (voorbij het zeil) en verder gereden.
Ik heb haar de hemel in geprezen toen ze op het zeil stond, maar toch zit het me niet lekker.
Zo loopt ze 6 x langs hetzelfde ding, en zo is het ineens eng. In de bak kunnen er bommen ontploffen en ze kijkt niet op of om, buiten is het gewoon een heel ander paard. En ik ben geen held....