Paard ineens niet meer zo lief, wat nu?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Vala

Paard ineens niet meer zo lief, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 16:01

Hoi allemaal,

Vorig jaar rond deze tijd is mijn oude ruin ingeslapen. Ik heb hem 13 jaar gehad en kon ermee lezen en schrijven, weinig problemen mee gehad. Daarna kocht ik een ruin die te sensitief voor mij was. Dit paard en deze situatie heeft ervoor gezorgd dat ik na 25 jaar met paarden om te gaan ineens niet meer zo sterk in mijn schoenen sta. Deze ruin is gelukkig teruggenomen door de vorige eigenaar.
Eind april kocht ik een 3-jarige merrie bij een handelaar. Erg lief dier, oogde heel makkelijk.
Uit navraag bleek dat ze 4 weken in de handel geweest is en daarvoor 3 jaar bij haar fokker bij haar moeder heeft gestaan die ieder jaar weer een nieuw veulen kreeg. Mijn merrie is verkocht door de fokker omdat ze 3 werd en hij wilde dat er wat mee gedaan zou worden. Ik ben bij de fokker geweest, hele aardige mensen.
De keuze voor de 3-jarige heb ik gemaakt zodat ik er zelf nog lekker mee kon rommelen(ze is nog niet zadelmak, dit gebeurd professioneel in oktober) een band mee op kon bouwen etc.
Wat we dachten toen we haar zagen is waar: ze is vrij gemakkelijk, niet schrikkerig. Ze is alleen niet veel in de hand geweest bij de fokker en heeft buiten meelopen aan een touw en voetjes geven daar niks geleerd.
In het begin reageerde ze overal heel vriendelijk op, kroelen was geweldig en ze probeerde als ik haar poetste mij te knabbelen alsof ik een ander paard was.
We zijn begonnen met longeren, hebben een les NH gehad waaruit wel bleek dat ze niet zelfstandig is. Ze is verder met het werk heel braaf. Het niet zelfstandig zijn uit zich ook doordat ze zeer gehecht is aan 1 ander paardje bij ons op stal.
Het probleem is dat ze sinds vorige week me"begroet" met de oren in de nek. Mijn vorige paard deed dat ook en die was niet vies om te bijten. Ik krijg daar een naar gevoel van, het is niet leuk als je paard zo naar je kijkt. Ik negeerde het of zei: doe eens lief kijken an als ik de stal inloop stopt ze er wel mee. Echter met poetsen deed ze ook een paar keer boos. Hoofd en hals en schoft poetsen is oke, de rest wordt ze boos om en komt soms met opengesperde mond en met het wit van de ogen op me af. 1x raak gebeten waarop ik haar een schop onder haar buik heb gegeven.
Vanochtend horrde ik van de eigenaresse van de stal(heel kleinschalige privestal) dat ze dus daadwerkelijk bijt. Zij begroet s'ochtends alle paarden door ze een aai te geven en werd in haar hoofd gebeten door mijn merrie. Hier baal ik erg van want ik ben blij dat ik op deze stal sta en wil daar graag blijven. Maar er lopen ook kleine kinderen dus dit kunnen we echt niet hebben. En sowieso wil ik dat dit stopt. Toen ik er vanochtend bijstond beet ze dus mij ook. We hebben boos geschreeuwd naar haar.
Wat moet ik nu doen? Ik weet dat ik mezelf niet helemaal uit het veld moet laten slaan maar ben dus erg bang dat het met dit paard ook mislukt. Mijn eigen onzekerheid helpt dus ook niet mee.
Steeds op het hoofd slaan lijkt me ook niet werken.
Het maffe is dat ze dit doet aan de voorkant van de stal, als ik bij het buitenluik sta doet ze niet boos.
Waar kan dit ineens vandaan komen?

Bedankt in ieder geval voor het lezen van dit verhaal!

spyro

Re: Paard ineens niet meer zo lief, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 16:27

Dat is inderdaad niet leuk als je zoiets gebeurd.
Het is alleen een beetje moeilijk te achterhalen waar het vandaan komt zo vanachter de computer. Het kan van alles wezen.
Misschien heeft ze ergens pijn en zit ze dus niet lekker in der vel, niet alle paarden vinden het even leuk als ze zonder toestemming worden geaaid, misschien vind je paard het niet leuk op stal, is het daar te druk ofzo.

Ikzelf zou eerst nagaan of ze nergens pijn heeft en daarna naar de externe factoren kijken, zoals hoe vindt ze het op stal? Als daar niets uit op valt te maken zou ik kijken naar hoe je haar anders kunt benaderen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 11:36

Bedankt voor je reactie.
Ik laat haar in ieder geval ook even nakijken door mijn dierenarts, wil ook zeker weten dat ze niet ergens last van heeft.
Mischien is het ook uitproberen van mij, maar goed, eerst zeker weten dat ze in orde is.
Verder nog iemand tips of een soortgelijke ervaring?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 13:35

misschien staat ze te hoog in het voer?
te veel energie in combinatie met op stal staan, terwijl ze nog niet echt aan het werk is?
misschien moet ze resect leren van een ouder dominant paard, misschien is ze haar eigen ik aan het vinden of zoeken?
ze was vrij lief en zo, maar ook heel jong, nu wordt ze volwassen.
misschien kan je het hier eens vragen:
viewforum.php?f=125 om te ontdekken hoe je er het best op kan reageren?

het zal vast iets zijn dat is op te lossen, een paard is niet zomaar vals van zichzelf ofzo.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 13:42

te weinig beweging kan een oorzaak zijn, maar ook de stal zelf kan een probleem zijn, er zijn nu eenmaal verschillende aardstralen waar wij mens en dier gevoelig voor kunnen zijn, de een meer dan de ander,
dus het is het proberen waard haar in een andere stal te zetten?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 14:15

Ik zou ten eerste beginnen met grondwerk om de verhoudingen recht te zetten, want dit lijkt dominant gedrag. Paarden kunnen ook vervelend worden als ze te weinig te doen krijgen: wat doe je er op dit moment mee?
Verder kijken of er veel door verschillende kinderen geaaid wordt. Is het rustig op stal of wordt er ook doro de kinderen op stal tikkertje gespeeld, is het er erg onrustig? Kan ze niet in de zomer het land op (hele dagen)?

Er zijn meerdere redenen voor zuur gedrag, maar het lijkt me nu dat jij te soft voor haar bent en haar wat harder aan moet pakken.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 11:50

Ja dat denk ik ook.
Ik longeer haar nu ongeveer 3x per week met de kaptoom. Vanavond gaat het bit er in en zo wil ik het verder uitbouwen.
Ik doe verder grondwerk aan de hand maar dan is ze dus echt als een poesje zo lief en braaf. Loswerken gaat nog even niet omdat de bakomheining bij ons zeer laag is. De nieuwe bak is over een maand of 2 klaar en dan ga ik ook weer verder met mijn NH-lessen.
1 augustus wordt ze nagekeken door Steffi van der Laarse.
Verder staat ze alleen s'nachts op stal, overdag staat ze in een gemengde groep van ruinen en merries van alle leeftijden buiten op een flink stuk land. De stal is ruim en licht en ze kan lekker snuffelen en "beppen" met haar vriendinnetje.
Teveel voer krijgt ze zeker niet.
Ik denk dat ze de grenzen aan het verkennen is maar wil ook zeker weten dat er lichamelijks niks met haar is.
Wederom bedankt voor jullie tips!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 23:34

Citaat:
Het maffe is dat ze dit doet aan de voorkant van de stal, als ik bij het buitenluik sta doet ze niet boos.

Misschien dat wat kinderen haar onbedoeld wat gepest hebben?
Snoepje onder haar neus houden en wegtrekken (hoeft niet eens kwaad bedoeld te zijn, sommige kids durven nu eenmaal tochniet zo hard) of misschien andere dingen.

Probeer anders eens een tijdje alleen via de goede kant te begroeten en kijk dan of ze het hier ook gaat doen.
Zo niet kan er ook wat gebeurd zijn.

Voor haar andere reactie tijdens het poetsen,misschien is ze hengstig of zit er tegenaan en is haar buik wat gevoelig, neem aan dat ze ook niet gepoetst werd (iig niet vaak) bij de fokker en dus normaal als ze in die periode zat geen gedoe aan haar lijf had.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 09:15

Ja, daar heb je ook gelijk in, aan mijn lijf ook geen polonaise tijdens bepaalde periodes. Ik wil dat ook best respecteren en haar niet op de buik rossen dan.
Dat van die kinderen is het niet, ze staat op een hele kleine privestal en het dochtertje van mijn vriendin mag niet alleen op stal en doet dat soort dingen dus echt niet.
wat er wel gebeurd kan zijn is dat de eigenaresse van de stal iedere ochtend de paarden begroet met een snoepje en dat ze daar dus dominant op reageert of boos omdat ze niet de eerste is die wat krijgt. Ik gaf haar eerst ook een snoepje maar geef dit nu bewust in de voerbak en niet meer uit de hand, ik merk dat dat ook beter gaat. Ze is gewoon opdringerig, staat ook tegen de deur te meppen met haar voorbeen als ze vindt dat het te lang duurt voordat ze uit de stal gehaald wordt. Dit negeren we want dan wordt het een leuk spelletje.
Ik merk wel dat nu ze niet meer hengstig is het probleem minder is. Ik ga elke dag even voor de box staan en aai haar, zodra ze haar oren plat legt zeg ik: pas op, lief kijken. En zodra ze lief kijkt zeg ik: braaf. Op een heerlijke overdreven zoetsappige manier!! En tot nu toe werkt het aardig.

EvaSuzanneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:13

Staat ze nu dagelijks op stal? Als ze eerst lekker op de wei liep, en nu dagelijks op stal moet uitzingen is de verandering misschien te groot? Veel minder beweging en ruimte ineens, dat kan er natuurlijk voor zorgen dat ze zuur wordt. Ook ineens moeten werken en elke dag aandacht, misschien gaat het allemaal wat snel achter elkaar?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 15:50

Zoals ik al eerder schreef staat ze de gehele dag op het land met een gemengde groep van verschillende leeftijden.
Verder "werkt" ze 3 x per week een kwartiertje.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 13:46

Hallo allemaal, ik wilde toch nog even de uitkomst van het onderzoek door de holistisch veearts(Steffi van der Laarse) aan jullie geven.
Als eerste blijkt dat Wonna veel verdriet heeft, ze is nl op haar 3e jaar bij haar moeder vandaan gehaald, heeft toen 4 weken in de handel rondgezworven alvorens ik haar kocht. Aangezien de fokker er niks mee deed en ze bij de handelaar geschoren, getoileteerd en op ijzers stond kunnen we wel stellen dat dit voorsichtig gezegd zwaar voor haar geweest is. Ze staat nu fijn maar is dit allemaal aan het verwerken. Daarbij komt omdat ze in een gemengde groep staat haar hormonen ook flink door het lijf zijn gaan gieren. Ze is nu voor de 5e keer in 3 maanden hengstig! de dames onder ons weten vast nog wel hoe we ons voelden in de puberteit!!
Verder is ,wrs door een val tijdens de keuring, geconstateerd dat ze een ietwat scheef bekken heeft, haar nek zat niet helemaal goed waardoor ze wrs hoofdpijn heeft en bij de schoft zat nog iets scheef. Dit is allemaal weer rechtgezet.
Verder vind Steffi het een superlieve brave merrie en komt dit wel weer goed. Ze heeft pilletjes voor de hengstigheid en korreltjes voor het verdriet.
Ze mag niet in oktober ingereden worden, haar lijf is er niet klaar voor en geestelijk is ze dat al helemaal niet, zeker niet omdat ze dan verhuisd moet worden. Mij maakt het niet uit, heb tijd zat. Ik hoop nog vele jaren van haar te genieten dus ik wacht rustig af.
Ze was zo braaf tijdens de behandeling, kreeg er gewoon tranen in mijn ogen van!
Ben ook erg blij dat Steffi naar haar gekeken heeft en mij ook tips heeft gegeven hoe hiermee om te gaan. Wonna is het absoluut waard!

We gaan deze winter verder met NH afgewisseld met longeren met kaptoom en bit. Vooral NH vind ik erg leuk om te doen dus dat rijden kan echt wel wachten!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 17:24

Omgaan met paarden is niet alleen maar rijden. Ik kan je alleen maar raden om veel tijd te besteden aan grondwerk teneinde jullie band te verbeteren. Een goede aanschaffing hiervoor is het boek " Grondwerk" van Inge Teblick.

En fijn dat je Steffi hebt kunnen laten komen. Ik had begrepen dat ze geen nieuwe klanten meer aanneemt?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 19:42

Ik ben geen nieuwe klant, had Steffi ook al bij mijn oude paard!
Daar heeft ze wonderen mee verricht en mij en hem veel steun geboden toen zijn leven ten einde liep.
Ik weet dat omgaan met paarden meer is als rijden, ik vind het rijden ook het minst belangrijk van alles maar vind het wel fijn als ik over een jaartje buitenritjes kan maken want dat doe ik het liefst.
Mijn oude paard kon ik ook niet meer op rijden toen hij ging mankeren. Als ze gezegd hadden: hij wordt 40 maar dan moet je de laatste 17 jaar wandelen dan had ik het gedaan. Mijn liefde voor het dier zit veel dieper dan het rijden.
Wonna krijgt alle tijd die ze nodig heeft.
Het boek heb ik al, we hebben het er in het topic over het boek ook al over gehad, leuk boek, absoluut. Verder heb ik de boeken van Emiel Voest ook en heb ook les van iemand die Emiel en Monty met elkaar husselt maar dat stond even op een laag pitje wegens diverse factoren. Dit ga ik over een mand of 2 weer oppakken(het lessen) en tot die tijd idd zelf grondwerk met haar doen en af en toe longeren.