Chagrijnig op stal

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Guinevere

Chagrijnig op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 01:54

Wat kan je het beste doen met een paard dat chagrijnig is? Ik bedoel niet bij een eigenpaard, maar op de manege bij een paard wat je niet kent en waarbij je niet echt aan een lange termijn oplossing kan werken.

Het zit zo; toen ik vroeger op paardrijden zat werden de paarden voor ons opgezadeld enzo en hoefden we ze alleen maar van stal te halen. Ze stonden achter tralies dus als ze met hun kont bij de deur stonden duwde ik gewoon vanachter de tralies tegen de kont todat ze zich omkeerden en dan pas ging ik de stal in.

Waar ik nu rijd moeten we zelf het hoofdstel in doen en hebben ze geen deuren met tralies. Op zich niet zo'n probleem, totdat ik vorige week ineens oog in oog (nou ja, oog Clown) met een grote kont stond. Ik durfde niet zo goed te duwen omdat ze geen normale deur had, maar een soort net van dikke synthetische stof (net als een halve deur, alleen dan niet dicht van onderen en gemaakt van stof) ... maar ik durfde er eigenlijk ook niet zomaar bij naar binnen te lopen, omdat het een paard was wat ik niet ken (met de oren naar achter) en ik sowieso niet graag achter een paard sta/loop.

Toch maar er langs gelopen en voorzichtig naar haar hoofd gelopen, alleen toen begon ze naar me te happen. Ik ben niet zo'n held, maar ik wilde niet dat zij dat wist dus ik heb toen gewoon nee gezegd, haar tanden ontweken en een hand om haar kaak gelegd en haar zo omgekeerd. Ook het hoofdstel indoen ging met hier en daar hap gepaard, maar ik heb gewoon nee gezegd en geprobeerd zonder twijfel vlot het hoofdstel in te doen.

Dat is dus wel gelukt, maar ik weet niet of ze nu weet dat ik het eng vond en dat ik vorige keer nog meer problemen heb. Of dat het bij een ander paard weer gebeurt. Of dat ik er weer langsloop en ineens een trap krijg (niet dat ze daarmee dreigde, maar toch).

Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?
Laatst bijgewerkt door Guinevere op 15-07-06 06:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Nado

Re: Chagrijnig op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 06:07

Heel goed dat je het zelf opgelost hebt dit keer, maar je geeft wel aan dat je een beetje bang bent. Kan je niet aan je instructeur of aan iemand die daar al lang rondloopt, de paarden goed kent en niet bang is, vragen om de volgende keer mee te gaan de stal in ? Dan kan je zien hoe zij dit aanpakken en daarvan leren. Als ponymeisje had ik een hele goede instructrice. Soms hadden we theorie ipv rijles. In één van die lessen heeft ze ons verteld en laten zien hoe je een pony moet benaderen in de stal, zowel in stands (die had je toen nog) als in een normale stal. Wat je kunt aflezen van het paard en hoe je door te leren inschatten je over je angst heen kan zetten. Aan deze les (en aan de anderen) heb ik veel gehad. Misschien een idee om een keer een theorieles aan te vragen met als onderwerp 'omgang' en dit een onderdeel te laten zijn ? Succes !

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 06:26

Bedankt voor de tip! Zo'n theorie les lijkt me eigenlijk wel een goed idee, maar ik betaal nu meer dan $60 per les, dus ik weet niet of ik het dat waard vind ... vooral omdat ik juist het rijden zo mis en ik het dan niet alletwee kan doen, maar ik zal erover nadenken.

De angst valt op zich best nee, ik kan nog gewoon functioneren enzo ... het is vooral als ik weer thuis ben dat ik denk, wow dat was eigenlijk best link! Maar als ik zondag weer dezelfde situatie heb zal ik wel een van de stalmeisjes vragen of ze met me mee gaan. Zij hebben me de eerste keer ook heel erg geholpen. Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 16:17

Het paard zal wel vaker gemerkt hebben dat hij met dit gedrag succes heeft gehad, en behalve zelf er moedig op afstappen is er geen mogelijkheid om het dit paard blijvend af te leren. Zorg ervoor dat je buiten afstand van de benen komt te staan, en accepteer niet dat ze hapt, niet bij het aansingelen en niet bij het indoen van het bit.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 18:16

Wow! Dat is geen onaardig bedrag. Als je iets dichterbij woonde had ik je met liefde een keer geholpen. Een stalmeisje vragen lijkt me een goed plan Ja Veiligheid voor alles.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 19:13

Misschien dat het paard nog een beetje duf was? Dat je eerst even de kont een beetje kan krabbelen buiten schopbereik. En als ie dan wat wakkerder is gewoon en rustig naar binnen en dan pas hoofdstel omdoen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 12:57

meer dan 60,- voor een manege les??? tjonge das nogal niet een geld zeg... en dan ook nog de kans lopen om gebeten te worden, dacht toch dat ik een andere manege zou zoeken of op een ander paard zou stappen....

Misschien dat je eens wat NH boeken moet gaan lezen, daarin leer je hoe paarden met elkaar communiceren en dan kun je misschien beter het gedrag interpreteren, voor je eigen veiligheid wel prettig Lachen. Laat voorlopig maar iemand van die stal dat paard opzadelen.

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 13:15

Ik denk dat dit paard dit doet omdat dat bij andere mensen wel succes heeft gehad.
Je kunt niet meer doen dan er gewoon moedig op afstappen en zorgen dat je niet te dicht langs de benen van het paard loopt.
Ook als hij bijt bijv. met aansingelen gewoon even een woord zoals bijv. nee gebruiken en dat op een strenge manier zeggen. Als je altijd dit woord gebruikt zal het leren dat hij/zij dat niet mag doen.

Of wat je natuurlijk ook kan doen is er een ervaren iemand bij te halen die deze paarden kent. En zo kan je zien hoe diegene dit doet en kan je daar van leren.

veel succes! Knipoog

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 06:49

Allemaal heel erg bedankt voor de tips!

Nou ik zal even een update geven: ik mocht weer op Tessa (chagrijnige paard) rijden, maar ze waren per ongeluk vergeten om haar op te zadelen. Twee meisjes hebben haar toen voor me opgezadeld en omdat het zo laat was ook snel even het hoofdstel voor me ingedaan. Ze deed bij hun ook erg lelijk, maar zij waren er niet zo van onder de indruk en na een flinke brul stond ze weer 'lief' voor zich uit te kijken (met oren in de nek, dat wel Clown).

Na de les was even iets minder omdat ze tijdens de les voer in haar bak gedaan hadden en ze mij bijna naar de stal sleurde (daar heb ik wel een stokje voor gestoken door rondjes te draaien en met mijn elleboog tegen haar borst te duwen). Ze nam snel een hap voordat ik het hoofdstal af kon doen en toen het eindelijk af was had ze volgens mij zoiets van 'wat doe je hier nog', dus ze haalde flink uit toen ik het zadel van haar rug tilde (die zag ik gelukkig al aankomen, maar ik schrok toch ). De springschoenen liet ze gelukkig zonder problemen losmaken.

Maar goed, het was zeker leerzaam, dus ik heb toch maar aan mijn instructeur gevraagd of hij me daar een keer les in wil geven (ook in afspuiten, etc.), dus ik ben benieuwd! Haha! Volgende week is hij er niet, maar dan mag ik waarschijnlijk toch niet op haar.

@cissy --> Paardrijden is waar ik woon (oostkust van de VS) helaas erg duur. De andere (goede) maneges in de buurt zijn ongeveer even duur. Sowieso heb je op elke manege wel een paar paarden die een beetje chagrijnig zijn, toch? Knipoog Maar ik zal eens kijken of ik een geschikt boek kan vinden, want dat klinkt toch wel interessant en leerzaam.

@Santos_ --> Nee helaas, volgens mij was het geen dufheid. Ze stond namelijk eerst gewoon met haar hoofd bij het hek, maar toen ze mij met het hoofdstel aan zag komen gingen de oren in de nek en draaide ze zich om, zodat ze dus met haar kont bij het hek stond toen ik naar binnen wilde.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 08:54

Ok, was me nog niet opgevallen dat je in de VS woont Lachen maar zijn de dressuurlessen daar zo duur? hier betaal je voor een manegeles 'maar' gemiddeld 15,- vandaar dat ik zo reageerde. Mijn westernlessen zijn wel 35,- en dat vind ik al prijzig!
Ik ken iemand die wordt speciaal naar de VS gehaald om daar les te komen geven omdat er zo weinig instructeurs zijn, kost en inwoning en ticket wordt betaald en ze verdient ook nog eens 100 per dag! Ik wil ook wel een weekje les komen geven hoor Haha! Clown

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 17:50

Cissy, ik heb je even een pbtje gestuurd. Lachen

JeroenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 22:00

Je moet gewoon moedig zijn en niks van haar pikken ze denkt gewoon dat ze alles kan doen.

Gr Jeroen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 08:29

valt niet mee om moedig te doen tegen een paard van 1.65/600kg.... je kan wel willen maar het paard leest lichaamstaal en pikt heel snel op of je echt moedig bent of niet!

Friesjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:11

[quote="Nado"]
In één van die lessen heeft ze ons verteld en laten zien hoe je een pony moet benaderen in de stal, zowel in stands (die had je toen nog) als in een normale stal. [quote]

Je zegt: Stands waren er toen nog.
maar volgens mij ken ik een manege waar ze ze nog volop hebben..