Hééééél bange Andalusier !

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Evikes

Hééééél bange Andalusier !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 14:33

Hoi!

Ik ben gek van Andalusiers en heb na lang lang zoeken mss eentje gevonden waarmee het klikt.
Het gaat om een ruintje van 5 jaar oud en kent zijn appuyementen al enzo.
Hij is wit met grijze benen en grijze manen en staart.

Nu, ik ben er dinsdag gaan op rijden en gisteren ook. Straks ga ik voor er een 3de keer op te rijden.
Het rijden gaat goed, alleen... hij is heeeeeeeeeeeeel heeeeeeeeeel bang, vooral van mensen. Hij is pas sinds vrijdag in België (komt rechtstreeks van Spanje). De eigenaars zeggen dat het normaal is dat hij nog zo bang heeft, dat dit na een maand ofzo over is.

Maar hij is wel heel bang. Als je aan zijn stal komt, springt hij dat hij aan de achterkant tegen de muur staat (want dat hoort zo in spanje). Als je erbij wil gaan , gaat hij niet slaan, maar hij staat te bibberen op zijn benen en zakt zo door zijn achterhand van schrik.
Het opzadelen gaat, maar heeel heel voorzichtig. Dan staat hij ook nog te bibberen op zijn benen.

Als je ermee naar de piste gaat stapt hij wel mee maar is heel onzeker en bang.
Voor op te stappen staat hij ook te beven op zijn benen en zakt hij ook wat met zijn achterhand, gewoon van bang te zijn.

Het rijden gaat goed, hij is wel nog heel kijkerig en schrikt als je iets tegen hem zegt in het begin (als je erop zit en bv. hoooooo ofzo zegt om hem te kalmeren). Eens in zijn nek stilletjes wrijven moet je ook niet proberen, dan heeft hij zo'n bang om geslaan te worden dat hij meteen halt houd en begint te beven.

Ook als je halt houd, hij blijft wel staan, maar je voelt hem ook zo beginnen beven en zijn achterhand onder hem trekken.
Toen ik er de eerste keer wou opstappen kwam ik naar hem toe, en wou ik heel zachtjes eens op zn neusje wrijven, van het schrikken door te denken dat hij zou geslaan worden, begon hij te stijgeren.

Ik ben gisteren na het rijden nog even aan zijn box blijven zitten en heb hem een tijdje aangekeken. En door dat bange paard zag ik een paardje met een heel vriendelijk karakter die alles voor je over zou hebben, eens hij je vertrouwd. Ik kan het niet uitleggen, ook tijdens het rijden had ik het gevoel dat dit een braaf paardje is. Ok, in galop kan hij zijn beentjes eens uitwerpen, maar dat is normaal voor zo'n jonge anda hé.

Nu, ik weet niet wat ik er moet mee doen. Ik zie wel dat hij bij de stalknecht (die hij dus alle dagen ziet) al rustiger is dan in het begin. Maar toch vraag ik me af of die schrik er ook helemaal zou uitgaan?
De eigenaars zeggen van wel. En ik denk wel dat zij er verstand van hebben want ze importeren maandelijks andalusiers rechtstreeks vanuit spanje...
Hij is wel de bangste van allemaal.

Toch wou ik jullie mening ook nog eens horen.

MyrtheJ

Re: Hééééél bange Andalusier !

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 14:36

zou het gewoon doen, luister naar je gevoelens. Ik denk dat hij zodra die een beetje zn plekje vind wel van die angsten afkomt...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 14:38

KUn je hme niet op proef nemen voor een maand of 2? Als het dan nog niets minder wordt kun je nog terug?
Lijkt mij het makkelijkst

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 14:53

Het paard dat je koopt mag altijd nog 1 keer verwisseld worden als hij je echt niet aanstaat....

edit: spelling Clown

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:36

Ik zou er niet aan beginnen, heb verschillende andalusiers gezien, maar geen van allen waren ze zo angstig als jij beschrijft. En na wat je nu zegt over verwisselen. Nee niet aan beginnen.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:54

Ik ken ook een paard die vroeger heeel erg bang is geweest.. maar na een jaar tijd kende (ken) je hem helemaal niet weer.. het gaat nu helemaal super met hem en vooral vertrouwen is erg belangrijk, doe geen dingen waarvan je weet dat hij het eng zal vinden. Beloon hem gelijk als hij iets goed doet en als hij iets verkeerd doet zorg dan dat je het niet te hardhandig aanpakt, het paard moet vertrouwen in je krijgen! Het kan heel lang duren maar uiteindelijk zal het vast wel goed komen Ja

(dit was/is ook een jonge pony, waar ik het over heb)

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:57

als het je droompaard is zou ik het doen maar ik denkt dat het heel veel tijd en gedult kost om het eruit te krijgen als je het er uit krijgt en je moet voor je zelf nagaan of je ervaren genoeg bent

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 16:00

Mag ik vragen waar je hem vandaag wilt halen? Is dat toevallig een stal in Asse?

Als je aan zo'n paard begint moet je vooral heel erg veel geduld hebben en liefst ook deskundige begeleiding. Het is duidelijk dat hij in Spanje niet eerlijk behandeld is geweest en dat zal zo zijn tijd nodig hebben.
Persoonlijk zou ik het niet doen, maar als jij denkt het aan te kunnen dan valt het te proberen.

kimmiepimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 16:02

weet je dan met wie je even moet gaan praten @ bokt machonito die heeft ook een paard rechtstreeks uit spanje. Die was ook als de dood en nu rijdt ze buiten ritten alles met hem. groetjes kim echt doen hoor zei kan je helpen

Marikootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 16:09

Als je er goed gevoel bij hebt zou ik hem wel nemen.
En lekker veel oefenen met hem Lachen

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 19:32

je moet goed nadenken, wat je in huis haalt. Het kost veel tijd om het vertrouwen van zo'n paardje te winnen, maar daarentegen als je dat vertrouwen eenmaal hebt, dan zul je zeker een toppaardje hebben! Het is een enorme uitdaging waar jij natuurlijk wel zin in moet hebben!

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 19:37

Ik denk dat dit paard mishandelt geweest is ofzo.
Ik zou ervoor gaan, kan je lekker goede relatie opbouwen en hem onieuw het vertrouwen in mensen laten krijgen.

groetjes
en
succes
xxxx

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 19:43

Suevo was ook zo in het begin, maar met veel geduld gaat hij nu voor mij door het vuur. Of je het moet doen kan ik je niet zeggen, maar ik ben heel blij dat IK het wel gedaan heb.

Karmandi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 19:47

Het is over het algemeen bekend dat veel anda's die uit spanje worden geimporteerd erg schrikkerig zijn, vaak door het dikwijls hardhandige inrijden. *nee, ik zeg niet dat dit bij al die paarden zo is, maar dat het vaak gebeurt*.
Het kost heel veel tijd en moeite om dit er weer uit te krijgen, het zal wel gaan, maar wel moeilijk. Persoonlijk zou ik dit ook niet doen, maar als jij het er voor over hebt kan het wel. Bedenk wel vantevoren of je er genoeg tijd voor hebt om het vertrouwen van dit paard te winnen.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 00:53

Toevallig heb ik nog te maken gehad met 2 van zulke paarden.
Ik heb nu geen contact meer met de eigenaars maar ik geloof dat ze het opgegeven hebben.Het werd levensgevaarlijk voor beide partijen.

Deze paarden zijn vaak ook niet ingereden,ook al zegt men van wel.

Zijn ze toevallig erg vuil van in de vrachtwagen te staan?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 10:49

Marikootje schreef:
Als je er goed gevoel bij hebt zou ik hem wel nemen.
En lekker veel oefenen met hem Lachen

Dat kost heel heel heel veel moeite, tijd en geduld. En dan nog moet het je maar lukken.

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 12:19

Armaris schreef:
Zijn ze toevallig erg vuil van in de vrachtwagen te staan?

Dat weet ik niet. Ze waren allemaal al gewassen de dag nadat ze aangekomen waren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 15:36

Wat is je doel met je paard? Zoek je een paard waar je straks mee naar buiten kan aan een los teugeltje of een paard dat snel mee moet kunnen naar veel verschillende concoursen? Of is het voldoende als het een knuffelpaardje wordt waar je misschien alleen in de bak mee kunt rijden, zelfs na jaren tijd en aandacht? Kun jij je paard accepteren zoals hij nu is, angstig en wantrouwend?
Of je het paard neemt of niet kun jijzelf het beste zeggen maar bedenk voor jezelf dat dit paard misschien al veel gezien en meegemaakt heeft op zo'n jonge leeftijd en dat het schrikkerige er misschien nooit uit zal gaan, op de meest vervelende momenten, hoeveel werk je er ook instopt. Kun jij daar mee omgaan en ben je zelf een rustige en stabiele ruiter, waarom dan het paard geen kans geven? Wil je snel resultaten zien of heb je toch liever een paard waar je van op aan kan, of ben je zelf een zenuwachtige, drukke of angstige ruiter, dan zou ik dit paard aan een ander overlaten en verder kijken.

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 10:35

Hey allemaal!

Ik heb voor mezelf uitgemaakt wat ik met dit paardje ga doen, en ik ga het niet doen. Ik weet zeker dat van dit paardje nog iets moois te maken is, maar ik ga daar niet de geschikte persoon voor zijn. Ik heb te weinig ervarring met zo'n bange paarden.
Ik was er gisteren ook gaan op rijden, en heb enkele keren serieus geluk gehad of ik zat eronder. Eén keer bij het opstappen, er houd hem iemand vast, ik steek mijn voet in de stijgbeugel, en tik per ongeluk heel lichtjes zijn huid. Hij schrikt zich te pletter (en pas op, ik wrijfde er gewoon maar eens tegen!!!), stijgerde, draaide zich 180° en rende in volle galop de piste door...
Tijdens het rijden zelf is er niets van te zeggen, ok, er is werk aan, maar dat gaat. Maar je mag hem zelfs niet eens strelen, of hij panikeert, praten mag je al zeker niet doen, laat staan eens hoesten!
Bij het afstappen weer hetzelfde. Ik stapte af, alles was goed geweest. Ik nam zijn teugel om hem naar zijn stal te brengen, en hij stijgert terug, keert zich 180° en weer volle galop weg... Zonder dat ik eigenlijk iets verkeerd deed.
Bij zijn hoeven uitkrabben, achteraan liet hij het niet toe zijn voet te nemen, vooraan zette hij zich weer recht.
Ik had een appeltje mee, en wou hem dat geven. Dus ging in zn stal (ondertussen staat hij te bibberen op zn benen) boodt het hem aan en hij durfde er niet aan ruiken. Dus ik wat dichter bij zn neus gehouden, jaja, hij stond weer op zn achterbenen.

Ik heb zo'n paard gehad; een fries, die vroeger geslaan geweest is. Ik had er dat ook wat uitgekregen maar helamaal is het nooit weggegaan. Uiteindelijk hebben we hem verkocht omdat hij ons al enkele keren bijna verongelukt had, uit schrik.

Ik vind het een zeer tof paardje en zou de uitdaging langs de ene kant wel durven aangaan, maar als ik voor en nadelen met elkaar vergelijk, denk ik niet dat dit echt het paard is dat ik zoek. Ik ben al zoooooo lang op zoek naar een anda, ik heb er al zoveel gezien, en dan wil ik niet direct nu de eerste de beste nemen. Ik weet van mezelf dat ik niet de geschikte persoon ben om dit paardje te verzorgen. Mijn doel is om er wedstrijden mee te gaan rijden, en ik vrees dat het bij deze nog redelijk lang zal duren vooraleer deze droom uitkomt.

Ik geloof in dat paardje, maar hij is niets voor mij, hoe graag ik het ook zou doen.

Ik ga morgen of volgende week nog naar een andere anda gaan kijken, een merrietje van 6... Ik hoop dat die zoektocht ooit eens kan stoppen .

animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 11:20

Ga op je gevoel af... wij hebben een tuiger die had dti ook.. is vroeger mishandeld geweest, en is weet ik hoe vaak verkocht voordat ze bij mij kwam.
Ze is heel moeilijk en is ook heel bang, de tijd van 2 maanden kan niemand zeggen het ene beest is snel over zijn angst heen en de andere niet.. dus dat zegt niks...

Probeer op je gevoel af te gaan.. maar als het beest je vertrouwt kun je heel wat bereiken. En ik spreek uit ervaring.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 11:24

Ik denk dat het een verstandige beslissing is die je nu maakt, overigens zo gevoelig met rijden kan best kloppen. 180 graden draaien, volle galop, steigeren. Je gaf hen waarschijnlijk onbewust de opdracht om dat te gaan doen, spaanse paarden worden heel anders ingereden dan hier.
Ik vind ze geweldig, maar je moet ze maar net kunnen en willen rijden. Soms ben ik ook best wel blij dat mijn eigen paarden niet zo doen.

Aan de andere kant er zijn nog veeeeel meer leuke andalusiers, dus dan kan je er beter een zoeken die iets minder fel is of evt. nederlands ingereden.

@Animals, ik denk niet dat je dit met een mishandelde tuiger kan vergelijken, in spanje rijden ze die paarden heel anders en zijn ze vrij hard, vandaar dat ze ook zo fel zijn en goed luisteren.

AylaMohini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 12:53

Hai,

ik snap je dilemma, je denkt dat het een goede relatie kan worden maar je bent ook bang dat hij voorgoed verziekt is. ik kan je wel zeggen dit is niet zomaar uit de lucht komen vallen. dit paard is zeker mishandeld. al is hij alleen maar geslagen (regelmatig) dan is dat al voldoende. als ik mijn hand omhoog doe om een paard te aaien en hij trekt zijn hoofd weg in een reflex, en doet het naa het aaien weer!! dan weet ik dat hij op zijn hoofd is geslagen.

als je hem koopt: zorg dan dat je zijn vertrouwen wint. als hij eenmaal weet (dit kan wel een tijdje duren maar het loont wel) dat je lief voor hem bent zal hij uiteindelijk wel tot rust komen. ik denk dat het dan wel een eenkennig paard wordt. sla hem nooit! dit is voor jou niet een voordeel. doe veel oefeningen met hem die eng kunnen zijn, maar langzaam opbouwend!!! begin met hele kleine dingen want als je te hard van stapel gaat krijg je een averechts effect. je ziet vanzelf wanneer het paard ergens angstig op begint te reageren. zorg dat je voor je aan iets anders begint je paard overal mag aanraken. zijn geslachtsdelen, zijn staart en eronder, zijn ogen, oren en mond. mag je dit niet dan vertrouwt hij jou handen en jou ook nog niet. dat is een goede basis. ga daarna over op voorwerpen, zoals met zakjes ritselen en overal aanraken, andere enge voorwerpen gebruiken, enge hindernissen, zoals smalle hekjes en trailers. als hij dit allemaal doet (uiteindelijk na veeeel geduld) zal hij jou meer en meer gaan vertrouwen omdat de dingen die jij met hem doet altijd goedkomen.

succes.

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 13:01

Hey,

Mijn pony was ook zo ontzettend bang.
Alleen, nu ze me vertrouwd gaat het echt super!
Ze is nog wel wat schuwig voor vreemde mensen maar veel en veel minder.

Het is gewoon zo zonde om dit mooie paard niet te kopen.
Hij zal waarschijnlijk in verkeerde handen vallen terwijl jij hem nu gewoon kunt kopen en hem een mooie toekomst kan geven.
(tenminste zo dacht ik er over bij mijn pony, ben nog steets bang als ik met haar zou stoppen dat ze dan in verkeerde handen valt omdat niet iedereen even veel geduld heeft om een paard zijn vertrouwen te winnen)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 16:04

Een jong paard in een vreemde omgeving met vreemde mensen, net aangekomen en gewassen, en misschien in Spanje niet zo heel erg voorzichtig mee omgegaan...vind je het gek dat hij schrikt?

Schrikgedrag is er uit te krijgen, helemaal als het naar de mensen toe is. Ik zou hem kopen, en er veel tijd aan besteden om grondwerk met hem te doen. Methode Parelli is echt aan te bevelen...gun het paard de tijd om te wennen en vertrouwen in je te krijgen.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 16:10

Sommige Andalusiers blijven heel erg vlug, ook na jaren, dan zit het erg diep verankerd en vertonen ze blijvend dit gedrag. Eigenlijk zijn ze dan alleen te rijden door een prof of zeer ervaren persoon. Tijd en geduld is dan helaas niet genoeg. Dat ze het waard zijn ben ik met je eens, het zijn erg fijne dieren, de barokke paarden hebben ook mijn hart gestolen, maar weet waar je aan begint. De weg is soms lang en niet altijd met een even goed eind. Helaas spreek ik uit ervaring, wij krijgen hier veel combinaties met Andalusiers die ergens gestrand zijn, om de bovengenoemde redenen.

Afijn. Dat is 1 Knipoog, verder zou ik graag willen weten waar je bent wezen kijken (via pb?). Wij zoeken nog een "getraumatiseerde" Andalusier (of "zielig geval"), om op te nemen in onze nieuwe stichting Devoto, genoemd naar het paard uit BIT, dat ik een jaar heb getraind en helaas is overleden enkele maanden na het plaatsen bij een nieuwe baas.