Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Als hij direct achter je loopt, is hij een drijver en dus evenhoog in rang als jij en dat moet je ook niet hebben. Probeer het hoofd ongeveer naast jeschouder te houden, dan loopt ze goed. Dan zie je ook een beetje wat ze doet.
Wat ik altijd metmijn haf deed, was het halstertouw om zijn neus doen, als een soort "slipketting" klinkt hard maar dat is het niethoor, als hij dan iets verder naar voren liep, dan trekt het touw zich aan en dan houdt hij vanzelf in. Dus het halstertouw, door de gaatjes van je halster doen, aan de linkerkant eindigen (dus waar je loopt) zo kan je hem meestal wel in bedwang houden en wat Jol1 zegt, halt laten houden, paar passen naar achteren doen, dat is een paard op zijn plek zetten, dit blijven herhalen totdat hij het snapt
Nouks schreef:Je zou ook gewoon het halstertouw om de neus van het paard kunnen doen. Geeft vaak ook al een stuk rustiger paard.
Jol1 schreef:Zelf vind ik het niet zo prettig om het paard achter je te laten lopen. Je ziet niet wat er gebeurt en ik vind het ook niet fijn als het paard op mijn hielen springt.

) altijd voorop loopt, zeker onderweg naar leuke dingen al weiland, voerbak etc. Het is dus disrespectvol voor een paard om de leider voorbij te lopen! In de kudde zou hij door de lead mare terecht gewezen worden, maar in dit geval dus door jou! "Uh! Terug naar je eigen plekje!", dus
), maar het werkt echt! sjaslique schreef:Bedankt voor alle reacties! Inmiddels hangt er een hengstenketting aan en dit werpt zijn vruchten al af. Tevens wordt ze nu terug gezet als ze te drammerig is.