Weideprobleem, wie heeft tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sjaslique

Weideprobleem, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 22:32

Heey Bokkers,

Ik moet regelmatig een paard op de wei zetten en veelal is het zo dat als ze de wei opgaat dat ze dan druk is en rondjes om me heen draaien en een beetje stuiteren. Maar nu was het ook toen ik haar eruit ging halen. Ze liep aan me voorbij en was met moeite te houden. Wie heeft er tips om haar op een rustige manier in en uit de wei te zetten/halen?

shadowflower

Re: Weideprobleem, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:04

hengstenketting maybe ?

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:06

Ik denk dat je eerst eens moet nagaan wat de oorzaak van het probleem zou kunnen zijn...en aan de hand daarvan een oplossing zoeken...

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 11:33

Een hengstenketting is ieder geval handig omdat je dan meer controle hebt. Als het paard niet netjes naast je loopt een flinke korte ruk aan het touw geven en het terugzetten, d.w.z. een paar passen naar achteren laten lopen. Dit net zolang volhouden totdat het paard weer normaal met je meeloopt. Meestal hebben ze dit heel snel door en is het daarna over. Ze krijgen dan weer respect voor je en lopen niet over je heen. In ieder geval streng en consequent optreden is erg belangrijk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 12:25

Altijd achter je laten lopen, nooit naast jou. Je kunt een extra lang halstertouw nemen en zo gauw ze probeert je in te halen eerst met de stem corrigeren, dan even het touw voor haar slingeren of als ze daar niet op reageert even een tik op de neus geven. Wat er ook gebeurt, niet langs je door laten komen. Dat werkt heel goed Lachen
Na een tijdje kan ze het op stem, als jij 'nee' zegt bijvoorbeeld dan zal ze al inhouden..

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 14:15

Zelf vind ik het niet zo prettig om het paard achter je te laten lopen. Je ziet niet wat er gebeurt en ik vind het ook niet fijn als het paard op mijn hielen springt.

Nienkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 15:28

Ik laat mijn paard wel altijd achter me lopen, maar dat komt omdat ze het gewent is,, misschien helpt het om heeel veel met je pony te kuieren,, gewoon in de bak met voorkeur na het rijden omdat hij dan rustiger is,

en gewoon achter je laten lopen..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 15:30

Zo gaat het in een kudde ook, de leider loopt voorop.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 15:38

als je haar naar de weide brent en ze doet zo druk loop gewoon weer rustig terug richting stal...
elke keer als zo zo druk doet zet je haar weerterug op dr plek.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 15:50

Een paard hoort nietachter je te lopen, maar schuin achter je Knipoog Als hij direct achter je loopt, is hij een drijver en dus evenhoog in rang als jij en dat moet je ook niet hebben. Probeer het hoofd ongeveer naast jeschouder te houden, dan loopt ze goed. Dan zie je ook een beetje wat ze doet.

Maar nu dus ontopic Lachen Wat ik altijd metmijn haf deed, was het halstertouw om zijn neus doen, als een soort "slipketting" klinkt hard maar dat is het niethoor, als hij dan iets verder naar voren liep, dan trekt het touw zich aan en dan houdt hij vanzelf in. Dus het halstertouw, door de gaatjes van je halster doen, aan de linkerkant eindigen (dus waar je loopt) zo kan je hem meestal wel in bedwang houden en wat Jol1 zegt, halt laten houden, paar passen naar achteren doen, dat is een paard op zijn plek zetten, dit blijven herhalen totdat hij het snapt *LOL*

Marikootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 16:32

Stopzetten en terugzetten!
Werkt het beste, ik doe dat ook altijd. Nu lopen ze allemaal netjes schuinachter mij Lachen

gietepiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 13:21

Inderdaad de baas blijven, mijn paard heeft daar in het begin ook weleens last van gehad maar nu doe ik hem gewoon niet meer als laatste naar buiten maar als eerste en dan is ie wel gewoon rustig, dus ik weet niet of je 1 of meerdere paarden naar buiten doet?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 23:59

Ik draai gewoon de andere richting uit.
Paard wilt me voorbij lopen?Prima,maar dan gaan we even draaien.
Na een tijdje zijn ze het zat en stoppen ze ermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 00:10

Je zou ook gewoon het halstertouw om de neus van het paard kunnen doen. Geeft vaak ook al een stuk rustiger paard.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 00:27

Nouks schreef:
Je zou ook gewoon het halstertouw om de neus van het paard kunnen doen. Geeft vaak ook al een stuk rustiger paard.

Ik vind dat iets 'dwingend'.
Als je omdraait laat je je paard nadenken. "Hoe zorg ik ervoor dat we niet rond draaien?"
Als je omdraait als je paard je voorbijloopt gaat hij de link leggen tussen omdraaien en voorbijlopen.

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 08:55

Ik denk dat je eerst na moet gaan of dit gewoon geklier is of dat er wat anders aan de hand is.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 09:00

Jol1 schreef:
Zelf vind ik het niet zo prettig om het paard achter je te laten lopen. Je ziet niet wat er gebeurt en ik vind het ook niet fijn als het paard op mijn hielen springt.

Inderdaad. Die van mij wil nog wel eens rare sprongen maken, en dan heb ik hem liever naast me, dan zie ik tenminste wat hij gaat doen. Ik heb een hengstenketting, en dat werkt prima als hij een beetje te druk wordt uit enthousiasme.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 12:46

al aan vliegen gedacht?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 13:13

Paard met hoofd thv je rechterschouder laten lopen is IMO het veiligst Ja

Hoe leer je een paard dat -ie daar moet blijven en je niet voorbij mag? Ik ga er van uit dat het paard op zijn minst een klein beetje respect heeft voor zijn begeleider en (in andere gevallen dan naar de wei) gewoon netjes aan het halster kan lopen.
Voor mij de meest effectieve methode (afkomstig van John Lyons) is 'n kort zweepje ondersteboven vasthouden met je linkerhand, terwijl je je paard rechts leidt.
Telkens als het hoofd van je paard voorbij je schouder begint te komen, geef je een tikje met de knop van het zweepje op zijn neusbeen/voorhoofd. Let wel: Een klein tikje is voldoende!

De clue is dat in de kudde de leidende merrie (jij in dit geval Haha! ) altijd voorop loopt, zeker onderweg naar leuke dingen al weiland, voerbak etc. Het is dus disrespectvol voor een paard om de leider voorbij te lopen! In de kudde zou hij door de lead mare terecht gewezen worden, maar in dit geval dus door jou! "Uh! Terug naar je eigen plekje!", dus Clown

Bij mijn drammerige verzorgpaard Amigo moet ik deze behandeling eens in de zoveel tijd herhalen (hij wil nog wel eens vergeten dat hij niet de baas is Tong uitsteken ), maar het werkt echt!

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 18:46

Bedankt voor alle reacties! Inmiddels hangt er een hengstenketting aan en dit werpt zijn vruchten al af. Tevens wordt ze nu terug gezet als ze te drammerig is.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 22:24

sjaslique schreef:
Bedankt voor alle reacties! Inmiddels hangt er een hengstenketting aan en dit werpt zijn vruchten al af. Tevens wordt ze nu terug gezet als ze te drammerig is.

Jammer want dan wordt er al in die gevoelige mond gerukt.
Voor mijn optie heb je alleen een halster en een halstertouw nodig

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 22:29

Ik bedoelde eigenlijk met een hengstenketting een ketting die je door beide zijringen van het halstel heen haalt en dan onder de kin door laat lopen als een soort slipketting. Dan zit je toch helemaal niet in de mond?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 14:30

VSW --> OMG.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 14:36

Is het een paard waar anderen ook mee lopen? Is het een paard dat je aan mag pakken? Helpt het als jij de ene keer heel erg konsekwent bent en de volgende hem gewoon zijn gang laat gaan?

Omgang met paarden is: konsekwent zijn. Hengstenketting, zwepen en alle andere hulpmiddelen zijn lapmiddelen, maar lossen het probleem niet op. Probeer de enige te zijn die het paard binnen en buitenzet, ga er desnoods wat grondwerk mee doen. Schiet ze aan je voorbij: streng achteruit zetten (paard dat zijn benen beweegt terwijl jij dat niet doen is onderdanig) , of een klein cirkeltje om je heen laten lopen. (paard dat zijn benen beweegt terwijl jij dat niet doen is onderdanig).Desnoods rechtsomkeert maken en weer terug naar stal. Dit desnoods 100 keer achter elkaar meenemen, tot ze zich gedraagd. Dat kost even tijd, die moet je nemen. Paard moet geduld leren hebben. Maar dit werkt dan alleen als jij voorlopig de enige bent die hem binnen en buiten zet.

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 16:49

Het betreft hier een paard die ik niet als enige buitenzet en binnenzet, dus dat werkt niet. De hengstenketting wordt NIET door de mond gehaald, maar zit door beide ringen van het halster. Zodra het paard passeert wordt ze terug gezet.