probleem met paard en uit de wei halen:(

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

yorin

probleem met paard en uit de wei halen:(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 21:29

hallo allemaal ik heb een beetje een probleem m'n paardje komt moeilijk uit de wei het maakt nix uit of het nu sávonds is of s'middags als ik haar roep en een paar brokjes heb dan komt ze eerst met de oortjes naar voren, en als ze bijna bij me is dan keert ze zich om en gaat er in volle galop vandoor.

dan moet ik haar met een longeerlijn insluiten om haar te pakken te krijgen maar dat ik natuurik niet de bedoeling.
we hebben wel eens geprobeerd dat als ze niet wou komen dat we haar de volgende dag de hele dag in de bak lieten staat. Op zich hielp dat wel maar voor een paar dagen en dan deed ze het zo weer.

Waar kan dit aan liggen kan het soms met hengstigheid te maken hebben of doe ik iets niet goed. Ik bedoel ik ben echt gek met haar en beloon haar vaak als ze dingen goed doet dus ik snap het niet wie kan mij helpen?

groetjes sabrina

Ziron

Re: probleem met paard en uit de wei halen:(

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 09:19

paard is een kudde dier he , dus hij zal leiver bij zijn maatjes blijven dan met jouw meegaan,

maar haal je der alleen uit om te werken , of ook wel eens voor wat anders,
vaak als het paard het uit de wei halen alleen maar gaat associeren met help ik moet weer aan het werk, ja dan krijg je ze ook minder snel te pakken te volgende keer,

en naar mijn mening is met een dag in de bak zetten het ook een beetje straf.

doe gewoon is wat leuks met haar
of haal haar eruit geef haar wat lekkers en hup weer het land in.

veel geduld hebben.
ze moeten dat ook leren hoor

yorin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 09:57

ja dat doe ik heel vaak ik haal haar er vor alles uit en ze staat alleen dus dat met kudde dier kan niet maar ik kan gewoon zien dat ze een speletje swpeelt hoor want ze gooit de staat op en oortjes naar voor en daar gaat ze maar ik geef haar heel vak wat en doe vaak leuke dingen daarom snap ik he niet

ladigo14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 13:05

loop naar dr toe en ritsel met een zakje dan denkt ze dat ze wat krijgt en komt ze wel naar je toe. ( als je haar teminste wel is brood geeft (uit een zakje) ).
heb je haar dan, dan kan je haar natuurlijk belonden met een snoepje of een plakje brood en een schouderklopje.

ik weet nie of je dat al doet. maar haar halster omlaten in het weiland.

of trek een keer een dagje er voor uit .
ga is midden in het weiland zitten en frustel met iets.
maak een puzeltje ofzo
naar een poosje komt ze wel naar je toe uit nieuwschierigheid.

staan er meer paarden in het weiland.
zo jha.
loop naar je pony toe, loopt ze weg,. loop jij gewoon naar andere paarden toe en geef je die volop aandacht.
dan word ze echt wel jaloers en komt ze naar je toe.
negeer haar dan nog even, en dan verwen je haar.

ga voor en na het rijden haar nog even uitgebreid poetsen en verwennen.

1 van deze dingen helpt vast wel
oefening baart kunst Lachen
succes

yorin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 13:47

super ik ga het proberen want vind het namelijk we irritant hah maar goed ik zou haar dan nog maar even heel veel aandacht geven en kijken of ze nu wel naar me toekomt:D heel erg bedankt!

JeroenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 13:59

Ik ga altijd in de wei op de hurken zitten en dan wordt je altijd wel intressant.
Ik blijf ook altijd kalm en wachten totdat het paard bij je komt.

Gr Jeroen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 20:07

Hallo yorin, er zijn veel truckjes om je pony beter te pakken te krijgen maar meestal heeft een pony of paard dat ook heel snel door.
Lekkernij geven is eigenlijk niet zo'n goed idee tenminste als je het vanuit de hand doet want daar krijg je bijters van.
Neem de tijd ga gewoon in het land zitten (of loop wat langs de omheining) en zorg er voor dat je net zo lang blijft zitten tot dat je pony naar jou toekomt.
Geduld is de oplossing.
Als ze is gekomen kun je haar wat geven vanaf de grond of vanuit een voerbak.
Ga nooit achter een pony of paard aan lopen want dan word het een spelletje en dat is niet de bedoeling.
Wat je ook kan doen als ze is gekomen haar gewoon even aaien en weer weg gaan, dan heeft je pony aandacht gehad zonder dat ze moest werken of geborsteld moest worden.
Als je dit geduldig volhoud komt er vanzelf een moment dat ze uit haarzelf naar je toekomt en ze graag met je mee gaat. Hopelijk heb je wat aan de tip.

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 17:17

die van ons heeft het ook, meestal gaat het wel goed maar gister ook, ze reageerd maar niet op de bix die ik dan mee heb om dr te 'lokken'. we gaan er gewoon te tijd voor nemen, de andere paarden wat lekkers geven zodat alles bij je staat, die van ons komt dan (meestal) ook wel Knipoog

nielson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 07:07

Haha! ik ken het ,de mijne heeft het heel erg.
het beste is idd dat je veel geduld moet hebben!!!
schreeuwen of erachteraan rennen heeft geen nut.
ik moet zeggen dat de mijne het steeds beter doet (gelukkig)
wat ik deed was: niet erachteraan rennen, gewoon zorgen dat je ze ergens naar toe leid en dan kunt pakken.
als je ze hebt heel goed belonen. als je ze uit de wei haalt ook een keer laten merken dat ze niet elke keer aan het werk moet.
en nogmaals veel geduld dan komt het wel goed.
succes Koe Clown Sigaar Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 14:28

kuikje; Hopelijk zijn het makke paarden waar jou paard of pony bij in staat want zoals ik lees geef jij wat lekker aan de andere paarden in de hoop dat die van jou nieuwgierig word en ook komt.

Wel voorzichtig zijn met het lekkers geven aan een groep paarden zeker als je in het land staat, heb gezien wat er kan gebeuren als die rangorde opeens heel erg gaat spelen (wie mag het eerst wat lekkers) gaan de paarden met elkaar kloten en dan krijgt diegene met dat lekkers een trap van een paard omdat die er dan tussen in staat.

Ook een tip voor yorin: heeft je paardje een halster om in het land, misschien is het dan handig een kort halfstertouw hieraan te vestigen dan kun je haar makkelijker pakken als ze vlakbij je staat.
Het touw niet te lang omdat het paard er dan op kan stappen.
Verder is heel veel geduld nog steeds de beste oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 14:30

(stink modder ) volgens mij niet helemaal helder ik bedoel staan kloten

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 15:31

yorin schreef:
super ik ga het proberen want vind het namelijk we irritant hah maar goed ik zou haar dan nog maar even heel veel aandacht geven en kijken of ze nu wel naar me toekomt:D heel erg bedankt!

Ik denk dat je hier gelijk het grootste probleem neerzet: je bent geïrriteerd als je pony niet komt, en geloof me, dan komen ze zeker niet. Ga eens een keer gewoon de wei in en probeer je pony te aaien zonder dat je hem vast houdt. Daarna loop je weer weg. Loop ook weg als je geïrriteerd raakt Knipoog . Zet af en toe je pony ook gelijk weer terug in de wei. Wissel de reden waarom je hem pakt zoveel mogelijk af. Het is echt een kwestie van geduld en volhouden en vooral niet boos of geïrriteerd raken. Hoe moeilijk dat soms ook is.

yorin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 15:57

ja ik weethet was er vandaag weer en nu komt ze wel gewoon ik denk dat het aan de hengstigheid gelegen heeft en dat ze gewoon van die periodes heeft

THHIRZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 16:01

dat deed het paard van me moederin het begin ook toen ze net op de stal stond waar ze nu staat

ik heb welis iets gelezen over een soort van join up daar voor
prober dat is

DNIEKJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 16:06

Of neem iets mee wat ze heel erg dol/gek op is. En idd in de wei met een zakje ofzo gaan zitten.

yorin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 17:30

ok ik ga het proberen ik heb haar vandaag uit de wi gehaalt en dat ging echt goed ik heb haar niet gereden maar lekker gepoetst en gewassen dat vind ze heerlijk en daarna heb ik een half uur buiten gewandelt daar is ze ook gek op en toen weer in de wei gezet en een als uur later brood gebracht en toen kwam ze gewoon dus ik denk dat het wel aat lukken bedankt allemaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:03

Yorin Veel geduld............veel belonen als ze er is........je hebt een begin gemaakt het komt vast helemaal goed.
Veel succes!

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 14:16

Hey!

Ik had dit ook soms dat mn paard haar niet wil laten nemen als ze in het land staat.
Ik heb er zo zelfs eens een half uur achter gezeten om haar te pakken maar ze wou niet. Zelfs een draad gespannen dat ze niet anders kon dan naar de stal lopen, en daar zat ze ingesloten dus kon ik ze nemen. Maar nee hoor, madam rende gewoon dwars door die electrische draad door en stond dan op het andere stuk van de weide. Ze liep dwars door de draden heen ivp naar t stal te gaan. Zo erg was het. Maar ik haalde ze dan ook bijna alleen uit de weide om te werken, dus assosierde ze "uit de weide halen" met "oooh neeee, werken!".

Wat heb ik dan gedaan?
Wel, eerst en vooral als ze niet wou komen en wegrende, gewoon bij een ander paard gaan staan en die vollop verwennen, en ook de koekjes of worteltjes geven die je voor je paard meehad (hou er wel een over voor haar!).
Op de duur word ze zo jaloers dat ze toch gewoon komt, en dan kreeg zij natuurlijk ook nog wat worteltjes.
En ja, als je ze dan kan nemen, wat korrels geven enzo, niet teveel want ze moeten nog werken.
En ze ook gewoon eens uit de weide halen om haar wat te borstelen enzo of om eens iets anders te doen dan werken.
En belonen als ze bij je komt...

EEENNNN....heeeeel veeeeel geduld !! Clown

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 14:28

bij ons op stal, lopen we netzolang achter paard aan totdat hij/zij stilstaat,
majah bij tinkers zijn natuurlijk wel wat vreteriger dat paarden, dus als ze niet kunnen eten, dan vinden ze het niet leuk... Tong uitsteken

hier staan al heel veel goeie tips dus veel suc6!

Sindy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 21:26

Ik heb het zelfde probleem gehad met me verzorg pony en ook van alles geprobeerd niks hielp nou staat ze vaak alleen in de wei en zei iemand ene keer als ze steeds van je weg loopt laat er dan maar eens flink galoperen totdat ze moe is en van zelf naar je toe komt dit hielp en ze komt altijd naar me toe. Dit is natuurlijk niet de beste oplossing eerst gewoon proberen om bij haar te zitten of haar nieuwschierig te maken

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 22:49

wat een gemenerd!! Gewoon volhouden..! De aanhouder wint (uiteindelijk Knipoog)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 10:28

En je paard niet alleen uit de wei halen om te gaan werken, haal haar gewoon eens op om even te poetsen en knuffelen.