verlatingsangst bij paard, help!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ozzieozzie

verlatingsangst bij paard, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 11:44

Ik heb mijn paardje nu ongeveer zo'n jaar. En staat bij mij aan huis. In het begin was hij in zijn eentje en kon ik lekker met hem buitenrijden. Maar ja een paard hoort niet alleen te staan en mijn paard was zichtbaar zielig alleen. Was erg droevig. Dus heb ik maar een shetlander gekocht. In het begin moest hij er niets van weten, maar na een maand waren ze niet meer bij elkaar weg te slaan. En ik zag mijn paard gewoon opbloeien.
Maar nu heb ik het probleem dat als mijn paard zijn vriendje niet meer ziet word hij helemaal gek. In het begin viel het nog wel mee maar het word steeds erger. Eerst deed hij alleen maar een beetje hinniken en dat was het. Nu is het zo dat als hij zijn vriendje niet meer ziet word hij helemaal gek, zelf gevaarlijk, is er niets meer met hem te doen. Ik kan nu ook alleen maar rijden op eigen terrein zodat hij zijn vriendje kan zien. Dan is er niets aan de hand.
Ik kan dus niet meer buitenrijden, heb het wel geprobeerd het eerste stukje gaat goed, dan begint hij te hinniken en daarna te bokken en stijgeren. Als ik hem geruststel word het erger, als ik niets doe word het erger, als ik boos word, word het nog erger.
Ook als ik mijn shetje uit de wei neem dan begint hij als een gek heen en weer te rennen, bokken en dreigen om over het hek te springen. Ook al sta ik gewoon aan de andere kant van het hek, zodat ze nog gewoon met de neuzen tegen elkaar kunnen komen.

Mijn paard heeft dus duidelijk verlatingsangst, maar wat kan ik er aan doen?
Hebben jullie tips?

RRteam

Re: verlatingsangst bij paard, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 12:01

negeeren en gewoon door gaan

hoofdstel in en ga er naast lopen
ga met zijn 2 dat je hem desnooit met 2 man kan vast houden als je toe geeft dan blijft die dit doen

Neem een vriendin mee met haar eige paard en ga is met zijn 2 rijden maar zonder dat schetje
probeer dit door te zeten doe je dit niet wordt het alleen maar slimer

ozzieozzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 12:06

Aangezien ik hier nog niet zo lang woon, en ook nog vrij buiten de bewoonde wereld af heb ik geen vrienden die verstand hebben van paarden of paarden hebben. Dus met een vriendin samen buitenrijden gaat niet lukken.
Maar het was een goeie tip van je, dank je Haha!

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 13:10

Je zult bij verlatingsangst zelf belangrijker moeten worden dan je shetje. Die mens-paardverhouding krijg je door een goede relatie (lees respect) te verkrijgen via grondwerk. Het paard moet leren dat jij 51% van de stemmen hebt en dat jij de belangrijkste persoon op deze aarde bent. Daar zijn heel gerichte oefeningen voor, op mijn website heb ik bij nieuws diverse artikelen (voor Amazone etc.) geschreven die ingaan op aandachtsoefeningen, maar ook in de stukken over zadelmak maken staan oefeningen beschreven waarmee je gericht aan je relatie kunt werken. Eerst vanaf de grond goed leiderschap opbouwen, daarna in het zadel!

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 17:58

monya schreef:
Je zult bij verlatingsangst zelf belangrijker moeten worden dan je shetje. Die mens-paardverhouding krijg je door een goede relatie (lees respect) te verkrijgen via grondwerk. Het paard moet leren dat jij 51% van de stemmen hebt en dat jij de belangrijkste persoon op deze aarde bent. Daar zijn heel gerichte oefeningen voor, op mijn website heb ik bij nieuws diverse artikelen (voor Amazone etc.) geschreven die ingaan op aandachtsoefeningen, maar ook in de stukken over zadelmak maken staan oefeningen beschreven waarmee je gericht aan je relatie kunt werken. Eerst vanaf de grond goed leiderschap opbouwen, daarna in het zadel!

Maar wat als je paard zo aan je hecht dat ze in paniek raakt als jij wegloopt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 19:04

ozieozie ik herken je probleem mijn merrie [paard] deed het eerst ook.
Zij is nadat ze is opgegroeid bij haar moeder en andere paarden ook een tijd alleen geweest.
(Andere paarden werden allemaal verkocht en zij bleef over)
Nu is het zo dat ik eerst wat problemen had met haar omdat ze natuurlijk haar moeder en de andere paarden heel erg miste maar dit ging over na een maand en toe wende ze er aan dat ze alleen was.
Nadat ik verhuisde met mijn vader ging zij mee en kwam ze te staan bij een pension waar ook paarden stonden dit veroorzaakte nog niet veel problemen omdat er altijd wel paarden waren die bij haar bleven als er 1 werd meegenomen.

Totdat we een veulen erbij kochten en die met 2 jaar bij haar in de stal kwam, we deden heel veel met beide paarden samen en toen had ik een probleem als ik haar alleen mee wilde nemen dan ging ze idioot doen.
Steigeren, omdraaien, dribbelen etc. ik was het helemaal zat en vroeg mijn vader of die mee wilde met de lange zweep.
Ze begon idioot te doen en ik waarschuwde haar door tegen haar te gaan brullen "denk er om, Pas op, Mag niet" etc. en toen ze niet gehoor gaf aan mij stem gaf mijn vader haar 1 harde tik tegen haar achterste en toen was even helemaal verbijsterd.
Nu doet ze het niet meer tenminste niet steigeren of omdraaien, alleen beetje dribbelen maar dat is de eerste 5 min. en dan gedraagt ze zich wel.

Ik weet het is een lang verhaal maar het heeft wel geholpen, als jij je paard de zin geeft kan het nog raarder worden tot levens gevaarlijk aan toe.
Het heeft bij mijn paard geholpen.
Vraag je vader of moeder of ander familie lid of die met je mee wil, waarschuw je paard met je stem (bulder al voordat hij/zij wat doet) als hij/zij niet reageert 1 harde tik tegen de achterhand geven (1x moet genoeg zijn) Veel succes!

ozzieozzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 00:59

Ilegra---> Bij mij zal dit niet echt gaan lukken. Mijn paard is een engels volbloed en die is nogal erg gevoelig. Als ik hem een tikje geef dan is hij helemaal over de zeik......

Monya---> Als ik gewoon met hem ga wandelen is er niets aan de hand, zolang ik naast hem loop dan heeft hij alle respect voor me, doet alles wat ik van hem vraag. Maar als ik er dan weer opklim dan gaat het gewoon niet. Dit komt denk ik ook omdat ik er een beetje bang van aan het worden ben. Ben er een paar keer afgevallen en dat was geen pretje. Het ligt dus niet alleen aan mijn paard maar ook aan mij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 08:53

ozzieozzie vervelend voor je, maar ik begrijp het wel sommige paarden kunnen heel erg ontploffen juist als je ze dan ook nog een tik geeft.
Bij mijn paard [paard] lukte het en/maar zij is een tuiger (ook wel scarry als die gaat steigeren) het veulen wat we er toen bij kochten is nu inmiddels 6 jaar en zij [paard] is ook heel gevoelig, die moet je ook niet zo maar slaan want dan ontploft ze en kun je helemaal niets meer met haar beginnen.
Mijn jongere zus rijd met haar en rijd haar ook op stem.
In het begin ging zij ook het zelfde doen als [paard], en ook mijn zusje kon het niet proberen op de manier zoals ik deed met mijn vader.
Zij zette haar verstand op nul en reed haar gewoon weg, [paard] idioot doen maar door dat mijn zusje haar bleef toe spreken en ontspannen op haar bleef zitten veranderde ze opgegeven moment wel.
Heb je wel geduld voor nodig, het is iets waar je paard door heen moet maar ook jij.
Door dat [paard] zo raar deed durfde ik zelf op gegeven moment ook niet meer op haar (terwijl ze echt een schat is hoor) maar dat was voor mij wel het toppunt heb je een geweldig paard en dan durf je er niet meer op.
Ik raad je aan dat iemand met je mee gaat als je gaat rijden gewoon voor veiligheid maar ook zo dat je zelf iets meer vertrouwen krijgt, je kunt dit namelijk niet alleen oplossen.
Ik hoop dat je hierdoor heen komt met je paard en wens je veel succes. Ach gut

ozzieozzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 13:15

Dank je voor je bemoedigende praatje Haha! Ik ga het zeker proberen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 09:33

mijn paard is ook zo.

als ik op buitenrit gaat in mijn 1tje dan is het achteruit lopen en hiniken en maf doen.

Gister ging ik weer een poging wagen. Met een zak vol snoepjes. Voordat ik weg ging gaf ik hem een snoepje zodat hij weet dat ik wat bij me heb. Toen ik van het erf was gelijk weer een snoepje geven. en belonen met stem. Na ongever een paar 100 meter weer een snoepje gegeven.

Daarna kwamen we een paard tegen (staat ook op die manege waar ik sta) ik dacht nou dit wordt weer als eerst. toen he paard weg hem weer een snoepje gegeven.

hij had geen kick gegeven zelf niet gehinikt, kortom belonen als ij alleen is en als ze het goed doet.

wie wee helpt het bij jouw ook.

THHIRZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 16:42

miriamrocky schreef:
negeeren en gewoon door gaan

hoofdstel in en ga er naast lopen
ga met zijn 2 dat je hem desnooit met 2 man kan vast houden als je toe geeft dan blijft die dit doen

Neem een vriendin mee met haar eige paard en ga is met zijn 2 rijden maar zonder dat schetje
probeer dit door te zeten doe je dit niet wordt het alleen maar slimer

hoe kan je zo iets negere ze zegt er bij dat het gevaarlijk is Knipoog

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 17:06

hier nog een tip. ga met zn 2en wandelen. laat iemand anders je schetje meenemen. ga een stuk wandelen laat ze om ste beurt vorop lopen. al dat goed gaat laat je het schetje steeds wat meer afstand nemen. dan ga je daarna met je paard ook steeds meer afstand nemen van je chetje. goed gedrag belonen slecht gedrag nergeren tenzei het erg slecht gedrag word(stijgeren bijtenenz) als dit allemaal goed gaat gaat het schetje achter aan lopen en gaat een oprijlaan op. blijft even staan als het goed gaat weer terug. zo ga je dat uitbreiden keerjte een zeistraatje in enz. je kan ook rijdent meegaan en dan bijv keertje wegdraven en weer rustig terug stappen. en zo leert ze vanzelf dat alles goed komt. hoop dat je er wat aan hebt.

ozzieozzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 00:35

Even voor de duidelijkheid, het is dus geen probleem om te gaan wandelen met zijn tweeen of zoiets. Als mijn paard zijn kleine vriendje ziet is er niets aan de hand, ook al is het 200 meter uit zijn buurt. Hij weet dat hij moet gaan werken en dan is er dus niets aan de hand, als ik in de buurt blijf. Maar zodra de kleine shet uit zicht is begint het allemaal....

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 08:00

ozzieozzie schreef:
Ilegra---> Bij mij zal dit niet echt gaan lukken. Mijn paard is een engels volbloed en die is nogal erg gevoelig. Als ik hem een tikje geef dan is hij helemaal over de zeik......

Monya---> Als ik gewoon met hem ga wandelen is er niets aan de hand, zolang ik naast hem loop dan heeft hij alle respect voor me, doet alles wat ik van hem vraag. Maar als ik er dan weer opklim dan gaat het gewoon niet. Dit komt denk ik ook omdat ik er een beetje bang van aan het worden ben. Ben er een paar keer afgevallen en dat was geen pretje. Het ligt dus niet alleen aan mijn paard maar ook aan mij!

Begrijpelijk! Alleen het idee al dat er geen controle is, is al beangstigend. Is er niemand die een aantal keren met je mee kan lopen. Paard aan de leadrope, jij erop, begeleider neemt het paard mee? Misdraagt ie zich ook, daar bedoel ik mee, als ie niet verder wil, WAT doe jij dan? Soms gaan paarden uit hun dak als je blijft aandrijven of heel actief handelingen verricht. Soms helpt passief zijn en het dier alleen iedere keer weer om te draaien in de juiste richting (maar niet aansporen), of zelfs passen achteruit te rijden (zodat jij in control blijft), soms helpt een Schrik- & Obstakeltraining heel goed, omdat je dan leert controle te houden in moeilijke omstandigheden (oefeningen die je altijd en overal kunt gebruiken). Wij trainen momenteel een paard dat ook enorm plakte aan een ander dier, samen met dat andere paard staan ze bij ons op het centrum, en eigenlijk door de juiste gedoseerde opbouw en concentratieoefeningen op de ruiter verdwijnen de problemen vrij snel. Voor elk dier is er zo een eigen oplossing.

ozzieozzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 08:41

Ik heb besloten om mijn paard te verkopen. Ik durf gewoon niet meer. Het is echt een hele moeilijke beslissing, maar ik ben gewoon bang voor hem als ik met hem ga rijden. En ik denk dat dit voor hem en voor mij misschien beter is. Hij is nog maar 5 jaar en dus nog erg jong. Alleen ben ik niet de aangewezen persoon om hem dat allemaal te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 08:57

Vervelende beslissing maar soms wel een goede keuze om te maken.
Wij hadden ook een klein paard Misty (NRPS met veel volbloed er door heen) deze heb ik zelf beleerd toen deze nog niet in eigendom van ons was, later wilde 1 van mijn zusjes een leuk wedstrijd paardje en ik dacht toen meteen aan Misty.

De koop was rond en ze is 2 a 3 jaar in ons bezit geweest maar later hebben we haar wegens onvoorspel gedrag verkocht.
Misty was heel erg gevoelig explodeerde als haar een klein tikje gaf en alleen met haar rijden was niet gemakkelijk en soms gevaarlijk.
Tot dat ze een keer opzijsprong met mijn zusje Agnetha erop en voor de vrachtwagen belande (deze kon net optijd remmen) mijn vader zag dit en schok zich te pletter. Dit was het toppunt en ze ging weg en bij de amazone waar ze nu rijd gaat het gewoon heel goed.

Als je jezelf niet geschikt voelt om met het gedrag om te gaan van je paard en dit gedrag aan te pakken omdat je bang bent kun je dat beter door iemand anders laten doen en misschien is verkopen dan de beste oplossing.
Natuurlijk zal het moeilijk zijn want je bent wel om zo'n paard gaan geven maar jou leven is gewoon simpel weg belangrijker.
Ik wens je veel sterkte en moed toe en hoop dat je een goede en betrouwbare koper vind voor je paard.

PeterLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:24

Ozzieozzie het ga je echt wel lukken;)