Kopen: bereden en betuigde Tinker met 1 oog?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Branca

Kopen: bereden en betuigde Tinker met 1 oog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 20:32

Ik ben zoekende naar een braaf bereden en betuigde pony. Deze zoek ik in de prijsklasse van een leuke haflinger. Ik heb ook naar tinkers gekeken, maar die zijn wat prijzig.

Nu werd mij een aanbieding gedaan: een betaalbare tinker, goed bereden en betuigd MAAR! hij mist een oog! (enkele jaren)
Door het behang/manen zie je niet goed dat het oog eruit is.
Mijn vraag... hoeveel hinder kan zo'n paard hiervan hebben?
Schrikt ie niet sneller? Meer vluchtgedrag? Enz..
Hoe dan betuigd, zonder oogkleppen?

Wie heeft er een paard met 1 oog? Of heeft ervaring?

tienus63

Re: Kopen: bereden en betuigde Tinker met 1 oog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 20:38

Twee personen op de rijvereniging bij ons rijden met een respectievelijk een paard wat een oog mist, de ander is aan één oog blind.

Ze houden beiden rekening dat hun paarden iets schrikkeriger kunnen zijn.
Maar eigenlijk gaat het goed.
Ik meen dat het paard wat een oog mist, ook nog in het tuig loopt, maar dan minimaal tweespan.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 20:46

Ik denk dan ook dat rijden 'minder erg' is, dan mennen... dan hangt die kar er nog achter...
Tweespan is dan zeker veiliger, ook qua gevoel voor betreffend paard.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 22:59

Ik heb een paard gekend met 1 oog.
Dit paard had hier geen hinder van.

Ook ken ik een paard dat aan beide ogen blind is. Dit paard vetrouwd volledig op zijn berijder. Ja hij is wel eens geschrokken van een raar geluid en omdat hij het niet zag sprong hij wel eens opzij. Hij is er verder nog nooit vandoor gegaan en is nooit in een gevaarlijke situatie terecht gekomen. De eigenaresse rijd nog steeds buiten met hem en dressuur in de bak. Er zijn geen problemen, wel moet ze op blijven letten om de hulpen duidelijk over te brengen Lachen

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 23:07

Dreamy hier op bokt heeft ook een paard met maar een oog misschien kun je haar pm-en

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 23:31

Aha..bedankt. Hmmm wordt lastig, die zoekfunctie doet t niet..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 09:54

Roos, een van mijn merries, is aan 1 kant helemaal blind. Ik heb zelfs lang getwijfeld of ze het wel zag of niet, uit eindelijk kon de VA bevestigen dat ze rechts helemaal niets ziet.

Ze loopt onder het zadel op ong L nivo(meer kan ik niet Tong uitsteken Knipoog ) en voor de wagen in het enkelspan op ongeveel M nivo(startkaart is onderweg om te gaan starten). Ze loopt ook braaf voorop in het tandem.
Omdat ik verder wil gaan in met het tandem rijden ga ik wel proberen of ik mijn andere merrie klaar kan maken om voorop in het tandem te lopen zodat Roos achter in het tandem kan gaan lopen voorals haar ogen nog slechter worden.

Ik heb er in de omgang en in het werk helemaal geen last van. Een enkele keer zie je aan haar reactie dat ze het niet gezien heeft, maar ze is dan eerder verbaast dan geschrokken. Ze is met rijden rechtsom ook soepeler omdat ze altijd al meer naar rechts moet in buigen om daar te kunnen zien(ze was van zich zelf juist links om soepeler!).

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 11:29

Vroeger heb ik een verzorgpony gehad die een oog mistte. Hij was er zo aan gewend dat hij echt nergens last van had.

Op een springwedstrijd heb ik ook eens een paard gezien wat op behoorlijk niveau sprong met slechts een oog.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 12:24

Ik zal dreamy wel even pm-en

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 12:42

Doei! Ben ik dan!
Inderdaad, mijn leasepaardje heeft ook maar 1 oog! Lachen
Ik weet niet hoelang dat van de tinker er al uit is?
Dat van Shalimar is er al heel vroeg uit gegaan, rond haar 4e als ik me niet vergis.
Ze is nu 10 dus ze loopt er zo al 6 jaar bij.
Ze is zo mak als wat (buiten de küren van een gewoon paard) & je merkt er verder niet echt van!
Verschilt natuurlijk per paard & hoelang het er al mee rond loopt.
Maar opzicht is het goed te doen! Ja

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 12:46

Ik heb ook een paard gekend met een oog. Het enige dat je er aan merkte was dat ze soms wat verder moest omkijken. Maar juist in haar reactie cooler was. Eerst goed kijken dan reageren....

Ik zou zeker gaan kijken, je heb zelf denk ik al genoeg gevoel met paarden om te bekijken of dit is wat je zoekt. Is ie braaf genoeg zou ik me niet laten weerhouden door het missende oog.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 12:51

Ik heb ook gemend met een pony met 1 oog.
Hij liep zowel in enkel als 2 span.

Heb nooit echt problemen met hem gehad.
Hij was wat alerter opgeluid, maar schrikken deed hij nooit vaker dan een paard met 2 ogen.
Ik vond hem zelfs cooler in het tuig dan zijn maatje voor in het 2-span..

Ik zou zeker gaan kijken als ik jou was! Als het niks is kan je er later dan toch geen spijt van krijgen dat niet niet ben wezen kijken Lachen

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 14:20

De verkoper kan m van iemand overnemen, maar dat doet ie alleen als ik serieus interesse heb.
Ik kan 'm dan hier hebben en uitproberen.
Maar ik ga eigenlijk niet zomaar met een wildvreemd paard op stap... En, ik kan niet mennen want ik heb geen kar. Dus dat uitproberen zit er zo niet in.
De kar komt er pas als ik echt een paard gevonden heb.
De prijs voor hem, 8 jarige, is 1500 euro. Ik moet dan 10% betalen, probeer ik hem en als het toch niet is wat ik zoek, ben ik dat geld kwijt.
Dus da's nog eens een euvel.. dat het paard niet bij de verkoper staat. Ik denk niet dat ik het aandurf cq aanga. Daarbij kan ik voor dat geld een ander paardje vinden.
Had topic geopend om achter ervaringen te komen. Ik wist toen nog niet wat nu de bedoeling was met evt verkoop enz. Nu wordt het erg omslachtig, dus zie er vanaf.
Wel bedankt allemaal, geeft me wel weer een ander beeld..

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 16:49

Het gaat er dus eigenlijk om, als ik de reacties hier lees, hoe het paard zelf met zijn blindheid omgaat. Ze hoeven er dus niet persé schrikachtiger van te worden. HAngt meer af van het incasseringsvermogen van een paard.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 21:49

ik denk dat het ook heel veel scheelt of een paard blind is geboren of later blind is geworden.
een blind geboren paard weet nu eenmaal niet beter en zal er waarschijnlijk niet veel last van ondervinden.
bij een paard wat later blind wordt zal het per paard verschillen...

wel vreemd trouwens dat je die 10 procent kwijt zou zijn als hij niet zou bevallen. kun je hem niet bij die persoon thuis een keer testen?

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 22:27

Ja, van dat geld vond ik ook wat vreemd. Ik denk dat de verkoper geen risico wil nemen. Hij koopt hem dan voor mij oid.. Hij rekent dat bedrag ook voor transportkosten doorgaans zei ie. Dus testen kan al niet, want dan koopt ie hem niet. Dus dat maakt het voor mij nog moeilijker.
Heb al gemaild dat ik er vanaf zie. Mede door die dingen.

Jen_2oo6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 09:14

mijn verzorgpony is aan een oog blind dus kun je eigenlijk hetzelfde zien, maar ze schrikt niet meer ofzo maar aventoe als we gallopperen in de bossen kijkt ze ineens helemaal naar rechts ofzo omdat die andere oog het niet doet Tong uitsteken maar verder is hij een super knollleke dat ikvoor geen goud wil missen

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 09:17

Hmm dat maakt idd het verhaal anders. En zou ik ook wat minder happig worden op het voorstel.... Raar aanbod een beetje.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 09:23

Branca schreef:
Ja, van dat geld vond ik ook wat vreemd. Ik denk dat de verkoper geen risico wil nemen. Hij koopt hem dan voor mij oid.. Hij rekent dat bedrag ook voor transportkosten doorgaans zei ie. Dus testen kan al niet, want dan koopt ie hem niet. Dus dat maakt het voor mij nog moeilijker.
Heb al gemaild dat ik er vanaf zie. Mede door die dingen.

Kan de handelaar die ertussen zit niet gewoon met je naar die mensen toe, en dan zelf op comissiebasis ertussen? Ik heb zo'n wazig vermoeden dat ie jouw gigantisch een poot uit probeert te draaien namelijk, door zelf echt flink geld mee te pakken. Werk je met zo'n man op comissiebasis dan spreek je een vast bedrag of percentage van de aankoopsprijs af.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 17:56

Ik denk ook dat hij het paard voor koopje over kan nemen.. en dan direkt doorverkopen, da's het risico van aanschaf wel waard..
Maar naar die mensen toe is natuurlijk minder voor zo'n verkoper, die wil er weer aan verdienen.
En hij rekent dan transportkosten, maar het is maar een paar km hier vandaan Nors opkijken

lil_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 13:13

Overlaast zag ik op mp een tinker staan die een oog miste en
deze stond voor 800 euro te koop, mischien dezelfde?

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 14:56

Hmm.. wie weet.
Ik had ook wel in de gaten dat het een koopje moest zijn. Hij wilde er tussen blijven zitten..terwijl ik eigenlijk beter rechtstreeks naar de 1e verkoper kon gaan. Maarja..
Kreeg een mail dat ie inmiddels verkocht is.

lil_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:26

Ja dat is inderdaad nogal vreemd maarja succes met
het vinden van een leuke pony OK dan!

Wienie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 17:18

Ik ken ook zo'n paard op de manege. Ik vind hem echt super sweet, en je kan er gewoon op rijden!