wat mag ik doen met pony van anderhalf?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Yeahbaby

wat mag ik doen met pony van anderhalf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 08:10

Hallo, Ik ben nieuw hier dus ik weet nog niet zo goed waar alles hoort dus vandaar dat ik het maar hier plaats. Ik heb zelf 2 pony's een daarvan is nu anderhalf jaar Molly nu wil ik graag eigenlijk wel iets met haar gaan doen, bijv wandellen of longeren mag dit al? Of is zij hier nog te jong voor?
Laatst bijgewerkt door Karin op 04-07-06 07:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

oosterhoff

Re: Kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 08:25

bettje wandelen kan geen kwaad. Ook lekker poetsen is geen probleem. Longeren is echter erg slecht. Dit ivm tosie op de gewrichten. (draaing)

Yeahbaby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 08:37

Ow Oke dan weet ik dat ik dat niet moet doen, Ja misschien en stomme vraag van mij hoor maar mn andere paard is al oud. Dus ik kan wel elke dag gaan wandellen ofso en borstellen. Ik geef haar nu pavo voer is dat ook goed? Sorry voor de vele vragen maar ik heb er weinig verstand nog van. Maar af en toe longeren kan ook niet? Vanaf hoe oud mag ik dan met alles gaan beginnen?

lohengrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 08:45

het beste is om te beginnen met licht longeren als ze 2,5 jaar zijn...maar je moet dan 2x tot 3x in de week gaan longeren en dit heel erg langzaam opbouwen..het beste kun je haar toch wel 3x in de week een dagje rust geven zodat ze ff bij kan komen.. en pavo-voer is heel erg goed voer..dat mag je ook gerust voeren. Wanneer je paard een mooie glanzende vacht heeft en dat je op het eerste oog geen ribben kunt tellen kun je denk ik wel tevreden zijn.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 08:54

Als je het hebt over het beste. het beste kanje een paard beginnen te trainen als ie 4 of 5 jaar is. het kan echter ook wel eerder. Een paard is uitgegroeid als ie 8 is dus hij heeft nog behoorlijk tegroeien als ie 2,5 is.
Je kan best wat longeren als je paard 2,5 is maar dan niet langer dan 15 minuten op een hele goede bodem en niet vaker dan twee keer per week eigenlijk maar gewoon 1 kee rper week. gewoon om het allemaal wat te laten wennen en niet voor het trainen van spieren ed.
Wat je doet moet je natuurlijk zelf weten.
Als ik jou was zou ik regelmatig eens vragen wat een kenner er van vind. tenminste op het moment dat je er mee wil gaan trainen. Die kan beter inschatten waar hetpaard zowel lichamelijk als geestelijk aan toe is.
Ik ben nu bezig met een numero uno ruin van 5 jaar en die zet ik nog regelmatig een week stil omdat ik vind dat ie er nog niet klaar voor is.

Yeahbaby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 09:19

Jah Mn paard heeft niet zo een dure afstammeling hoor maar wil natuurlijk wel dat het goed gaat. Ik ga gewoon lekker lopen met haar beetje poetsen en dan laat ik haar voor de rest wel in de wei staan. Mn vader gaat nog een schuilstalletje maken voor haar dat als t regent ze niet nat word. Maar ik dacht dat ik al rustig aan beginnen kon met haar maar als het zo slecht is als jullie zegguh dat wil ik natuurlijk niet.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:40

Je kunt de basis-basis gaan aanleren. Voetje geven (ook een paar seconden ivm de hoefsmid) dit langzaam uitbouwen, poetsen, aan de hand wandelen, ho=ho aanleren.... en stil blijven staan. Verder lekker op het land laten staan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 12:36

Wat je wel kunt doen is grondwerk. Gehoorzaamheid, paar pasjes achterwaarts, wijken voor druk, stilstaan, vaststaan, als je een trailer hebt op de trailer zetten, leg eens een zeiltje op de grond en wandel daar overheen, leg een paar balkjes neer en stap daarover. Hoe reageert ze als je een deken op haar rug legt, laat haar zien dat plastic zakjes niet eng zijn, laat haar je mobiele telefoon horen.

Onthou bij dit alles dat ook een 2 jarige zich niet zo goed kan concentreren, dus alles wat je met haar doet kun je beter vaker en 15 minuutjes meenemen dan eens in de week 2 uur te gaan oefenen.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 07:16

Je moet inderdaat heel goed in je achterhoofd houden dat het een kleuter is die niet eindeloos achter elkaar kan oefenen. Ik vind 15 minuten al vrij lang. 5 tot 10 minuten is lang zat om hem een klein kunstje bij te brengen. En dat nooit onder enige dwang.

LADPR

Re: wat mag ik doen met pony van anderhalf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 08:00

Wandelen poetsen en daar houd eht op voor een jaarling.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 09:50

Zelf zou ik niet gaan longeren, lekker poetsen en wandelen wel.
Of net als wat Cassidy zegt, grondwerk Lachen

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 00:44

lohengrin schreef:
het beste is om te beginnen met licht longeren als ze 2,5 jaar zijn....

Daar ben ik het niet mee eens, longeren is heel zwaar voor een paard. En als ik mijn 2,5 jarige zo eens bekijk. ik zou het niet doen.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 12:28

In de wei gooien en niet meer aankomen tot ze 3 jaar is. Nagelbijten / Gniffelen
Hoogstens in de winter op stal zetten (loopstal bij opfok) en 1-2 keer in de week borstelen.

Hou op met dat getut aan die beesten als ze jong zijn. Ze moeten lekker met soortgenoten in de wei kunnen rennen en spelen.
Een knuffelbeest zijn kunnen ze nog jaren.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 21:58

Ik zou hem net als cassidy zegt alvast aan een aantal dingen laten wennen, daar heb je later alleen maar gemak van. Een of twee keer in de week een stukje wandelen en af en toe een borstel erover heen. Dat doe ik ook met mijn jaarling en hij vindt het hardstikke leuk om dingen te ontdekken. Ik geef hem wel altijd de tijd zodat hij nieuwe dingen uitgebreid kan bestuderen. En wandelen tot net voor het moment dat hij aangeeft dat het genoeg is en hij weer naar huis wil.
Verder loopt hij natuurlijk dag en nacht op de wei met anderen.
Ik zie niet waarom je een jaarling alleen maar in de wei moet laten staan. Twee keer in de week een half uurtje met hem bezig zijn lijkt me niet zo'n probleem.

PeterLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 08:44

Met mijn verzorgshet toen die 1.5 was liep ik al door het bos en longeerde hem al

Xeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 09:09

wandelen, poetsen, gekke dingen parcours in de bak zodat hij "went"aan rare dingen, zoals zeil op de grond, tussen strobalen door enzo

Xeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 09:09

wandelen, poetsen, gekke dingen parcours in de bak zodat hij "went"aan rare dingen, zoals zeil op de grond, tussen strobalen door enzo

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:31

PeterLover schreef:
Met mijn verzorgshet toen die 1.5 was liep ik al door het bos en longeerde hem al

Kan wel zijn dat je dat hebt gedaan maar dat is dus helemaal niet goed voor een onvolgroeid paard! Niet doen dus!

Tjha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:42

Waarom laat hem niet gewoon lekker in de wei staan met andere paardjes , lekker laten groeien .

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 11:11

met jong paard mag je gerust mee wandelen maar betrek er wel een ouder paard bij dat al veel kent.
bevoorbeeld als je over de weg gaat wandelen met jong paard die heeft nog niks van het verkeer gezien natuurlijk en met een ouder paard er bij dat goed verkeersmak is.
door op een harde ondergrond te gaan wandelen train je de botten en pezen van een jong paard, want de pezen zijn erg gevoelig voor blessures.

met mijn eigen jaarling hengst wandel ik ook over de weg samen me zus die met haar 16 jarige paard meeloopt.

er zijn veel mensen die doen jonge paarden in de opfok en er niet na om kijken tot ze drie jaar zijn denken ze gauw toch hij zal wel mak zijn.
een paard dat in drie jaar geen halster heeft om gehad en niet veel in handen is geweest van mensen,zijn niet de makkelijkste om even te beleren die paarden hebben tijd nodig om te wennen aan het halster en de mensen etc.
bij mij op stage staat een paard die is zo bang en schuw daar kan je niet even de box inlopen met het idee ik pak hem wel even.
jong geleerd is oud gedaan

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 11:20

Afbeelding
oefening baart kunst

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 16:36

idd oefening baart kunst!
Afbeelding

Veel succes! met je pony.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 16:39

En dat soort dingen vind ik dus heel dom om te doen, een veulen/jaarling heeft niets te zoeken bij een koets ook niet met zijn moeder ernaast.

S_a_f_a_r_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 16:40

Sizz schreef:
In de wei gooien en niet meer aankomen tot ze 3 jaar is. Nagelbijten / Gniffelen
Hoogstens in de winter op stal zetten (loopstal bij opfok) en 1-2 keer in de week borstelen.

Hou op met dat getut aan die beesten als ze jong zijn. Ze moeten lekker met soortgenoten in de wei kunnen rennen en spelen.

inderdaad dit wou ik dus ook zeggen . Knipoog

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 16:49

Sizz schreef:

amen