Shetland ponny bang in de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Salvadoor

Shetland ponny bang in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 06:53

Hoi,

Ik heb sinds 2 weeken een shetland ponny van 7 jaar.
Ze is heel erg bang voor het halster.
Als ik in de wei kom zonder halster komt ze al heel snel naar me toe.
Maar zodra ik aankom met een halster word ze heel bang en rent ze bij me vandaan.
Sinds gister wil ze ook niks meer van me weten.
Iemand een idee hoe ik dit oplos?
Ze gaat woensdag naar een andere stal dus dan moet ik haar wel noormaal kunnen pakken met halster.

Groetjes Iris

xMnOn

Re: Shetland ponny bang in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 17:35

misschien moet je het met een paardensnoepje proberen, of met een handje bix. En dan langzaam er naar toe lopen, of op je hurken zitten. Ook kan je met de bix rammelen. De meeste paarden komen dan wel.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 17:42

sluit me aan bij het bovenstaande.Zo heb ik het bij mijn veulen ook gedaan en het heeft lang geduurd eer hij me vertrouwde,nu is hij twee en komt gelijk accepteert het halster en kent de basis.Vertrouwen moet je echt winnen dat is wat ik wel geleerd heb.

Xeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 09:30

Ik zou een paar keer zonder halster de wei ingaan, je pony aanhalen en weer weglopen (met of zonder snoepje) daarna ga je weer de wei in (nu met halster) maar je doet nog niks en laat het halster gewoon naast je hangen. Na een paar keer ga je weer met halster, snoepjes en laat je de pony aan het halster even ruiken...en gaat weer weg. De volgende keer doe je het halster voorzichtig een stukje om en weer af .... en zo ga je iedere keer verder, totdat je het halster gewoon om kunt doen en dan doe je het gewoon weer af en loopt weer weg. Binnen een afzienbare tijd kun jij dan gewoon je halster weer om doen en heb je geen problemen meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 21:52

VSW --> OMG.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 08:42

Ga lekker mesten, grassprietjes tellen oid... kijk de pony hierbij niet aan (ook niet stiekem). Ga gewoon rondstruinen op het land... de pony zal nieuwsgierig worden en naar je toekomen!!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:20

Mijn jaarling was heel bang toen ik hem net had gekocht. Als ik binnen een straal van 2 q 3 meter kwam rende die weg. Toen heb ik hem maar laten lopen en ben veel met de andere pony's aan de gang gegaan. Als hij naar me toe kwam praatte ik rustig tegen hem en aaide ik hem. Na een tijdje vond hij me niet meer eng en toen kon ik het halster om doen. En door dat vaak te oefenen, vinden ze het vanzelf niet meer eng.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 10:55

probeer eerst haar vertrouwen te winnen, laat dat halster achter wege, misschien is het mogenlijk om haar aan een halsband of evt. alleen een touwtje mee te nemen, als je jou vertrouwd en kent, kan je haar met veel gedult en belonen vast langzaam leren dat een halster niet eng is, ... heel veel succes,

wat weet je trouwens van haar achtergrond? hoe is ze behandelt? heeft ze misschien iets engs mee gemaakt met een halster?

Salvadoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 22:30

Even een update.
Ze is super vooruit gegaan en komt nu naar me toe gegalopeerd als ik met het halster aan kom

xMnOn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 21:32

zozo! heeft het commentaar van de bokkers geholpen!?
Gefeliciteerd!! Haha!

Jonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 11:22

Gellukig maar dan Haha!