Wedstrijd op gras zonder stiften ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

iSaBeLL

Wedstrijd op gras zonder stiften ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 15:40

hooi Haha!

ik heb over 2 weken een wedstrijd op het gras , niet in de bak dus . maar mijn pony heeft geen hoefijzers dus ook geen stiften die ik in kan draaien .
maar glijd je paard niet uit zonder hoefijzers op gras ??

gr. janise

Lise81

Re: Wedstrijd op gras zonder stiften ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:58

Zonder hoefijzers hebben ze vaak juist iets meer grip dan met, daarom ook stiften als je ijzers hebt.
Ligt er ook een beetje aan hoe het gras is, als het droog is lopen ze vaak prima.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:38

Als het gras droog is of er weinig gras staat zal het wel meevallen. Ja

Als je dressuur rijdt in de klasse B/L dan wordt er nog niet zo heel veel gevraagd en valt het wel mee om op gras te rijden.
Bij nat gras of een slechte bodem kan je pony wel gaan glijden, maar dat merk je snel zat.

De pony goed ondersteunen met rijden, dus bij elkaar rijden en niet de boel een beetje losgooien. Dan valt het meestal wel mee. Lachen

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 16:41

Ik heb het afgelopen weekend ook een proefje gereden zonder ijzers. Ik rij met mijn paard nog geen wedstrijden en voor alleen onderlinge wedstrijden zet ik er geen ijzers onder. Ik moet zeggen dat ik het best een beetje eng vond hoor, op blote voeten in het gras. Maar goed, het viel erg mee. Het gras was droog, dus het ging best. Ik weet niet of ik het ook had gedaan als het gras nat was geweest.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 16:50

Ik heb mijn eerste buiten-wedstrijd op Fedde zonder ijzers gestart. Op aanraden van de jury heb ik er daarna ijzers onder laten slaan, want het was levensgevaarlijk op deze manier. Moet wel zeggen dat Fedde ter vergelijken is met een op hol geslagen tank.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 20:18

Ik heb er nog nooit stiften ingedraaid, wel ijzers eronder. Scheelt een hoop stress en heb nog nooit een glijdende pony gehad.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 22:29

Ik rij zonder ijzers gewoon op gras, heb nog nooit problemen ermee gehad.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:44

Ligt aan het weer en de lengte van het gras. Vaak is het op wedstrijden wel gemaaid gras, maar als het gras nat is zou ik niet zonder stiften gaan rijden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 18:18

Ik rij altijd zonder ijzers op het gras (bij gebrek aan een bak). Dus zomer en winter!!! Ik heb nog nooit problemen gehad.

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 19:57

Zonder ijzers is het juist veiliger, want op ijzers gaan ze juist glijden. Je paard kan toch ook allerlei rare sprongen maken in de wei zonder uit te glijden? Lachen

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 22:39

Ik rij M1 op gras en mijn paard heeft geen ijzers. Dat gaat prima. Heb in april nog in de stromende regen een proef op gras gereden, waarbij in de ene proef nog voltes 10 m in galop voorkwamen. Nergens last van gehad qua glibberpartijen.

Het type bodem waarop het gras groeit, maakt overigens wel verschil en de weersomstandigheden in de week voorafgaand aan de wedstrijd ook. Ik heb afgelopen vrijdag op gras gereden met een ondergrond van klei. Dat ging goed, maar de grond was wel hard. Ik rij toch het liefst op gras op een zanderige ondergrond.

Probeer het gewoon. Bevalt het niet, vertrouw je je niet, laat er dan een ijzertje onder slaan. Alleen al de voorhoeven beslaan scheelt een hoop. Liever dat dan gekkigheid omdat jij gespannen op je paard zit uit angst voor glijpartijen.

Chestnut, als je paard in de wei loopt te ravotten, zit jij er niet op. Knipoog Dat kun je niet vergelijken.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 18:26

Ik heb vandaag zonder proppen gereden, dus rondom op ijzers een M1 proef, ging dus niet. De schroefdraadjes in het ijzer rechtsvoor werkten niet meer en ik wou hem niet drie benen wel en 1 been geen proppen indraaien, dus heb ik zonder geprobeerd. Ging redelijk tot ik in galop zat, middengalop wou niet en ook de voltes 10 meter gingen niet, heb nu zo'n apparaatje geleend waarmee ik de schroefdraadjes kan repareren, dus zondag gewoon weer proppen indraaien.

JeroenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 19:51

Dit kan makkelijk je paard zal waarschijnlijk niet gaan glijden, dit doen ze ook niet in de natuur in volle galop als ze een bocht omgaan dus.
Ijzers zijn in mijn ogen ook niet echt nodig alleen als je paard ze dus echt nodig heeft. Nu weer even terug op jou vraag: Als het gras droog is helemaal geen probleem. Nat gras geeft eigenlijk ook geen problemen, ik heb zelf wel glijpartijen gezien en dat was enkel met paarden die ijzers onder hadden nog nooit bij paarden die geen ijzers hadden.

Gr Jeroen

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 19:53

mijn pony heeft ook geen ijzers en dus ook geen stiften en ik heb nog nooit gemerkt dat ze gleed.
heb met koninginnedag een springpacour gereden op nat gras omdat het al de hele dag aan het plensen was en ook toen gleed ze niet.
dus geen probleem hoor!

hansje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 20:20

Ik rij reeds jaren op gras zonder ijzers. Zowel winter als zomer.
Wanneer we wel zouden wegglijden is wanneer het heel nat is en er been gras meer is, maar meer modderpistje. Maar anders heb ik nog weinig problemen ervaren ermee.

hansje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 20:21

excuseer; wanneer er GGGGeen gras meer is. Clown

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 20:42

Mijn vzpaard had vorige zomer enkel voor ijzers.
We zijn zeer veel in volle rengalop door de bocht gegaan en NOOIT gevallen!!Ook niet als er plassen lagen