Omgang met het veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammetje_

Berichten: 2065
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: ♥ Op een heel mooi plekje ♥

Omgang met het veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 11:31

Op 28 april is er bij ons een veulentje geboren. Ik rij op de moeder van het veulentje en aangezien het veulen gewoon mee kan lopen, us dit nog niet zo'n probleem. Zeker in het begin niet zo. Maar ik zou toch wel weer graag een keertje het bos in willen en dan kan het veulen niet mee. Ook krijgt Meneer streken zoals; boven op zijn moeder springen etc. De eigenaar van de stal zei dat ik het veulen maar op stal moest zetten, met schotten ervoor. Zodat hij er zeker weten niet doorheen zou breken. (Hij had namelijk al eens meegemaakt dat een veulen uit paniek door de staldeur heen vloog). Nu vroeg ik me af hoe jullie dat doen? Want er staat nog een pony bij, dus ik zou die pony en het veulen eventueel ook in een andere wei kunnen zetten. En dan kan het veulen zijn moeder nog wel zien. Haha!

Wat lijkt jullie het beste? En hoe pakken jullie dat aan...
En natuurlijk, welke ervaringen hebben jullie ermee?

Bedankt! Pling

prii

Berichten: 985
Geregistreerd: 27-03-05
Woonplaats: Breda

Re: Omgang met het veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 12:38

Ik heb er geen ervaringen mee, maar ik denk dat je het langzaam moet opbouwen.
Eerst paar minuutjes zonder moeder dan bijv 7 minuten dan 10 minuten en zo door totdat hij/zij eraan gewend raakt dat moeder af en toe eens weg moet Lachen
Veulen op stal zetten zou ik persoonlijk niet doen, paarden die bang zijn kunnen heel wat aanrichten (spreek uit ervaring Tong uitsteken)
Succes !

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Omgang met het veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 12:47

Absoluut NIET in een andere wei zetten, veulens breken door alles heen op weg naar de moeder.
Veulentje en moeder in een stal zetten waar ze niet uit kunnen, platen voor de tralies, liefst aan twee kanten, zodat hij daar niet tussen of door kan komen en dan de moeder bij het veulen weghalen. In het begin maximaal tien minuutjes. Het veulen gewoon met rust laten en iemand mee nemen voor de merrie want het kan wel eens zijn dat je de merrie ook ineens van een hele andere kant ziet. Ga bijv. een rondje in de buurt stappen (evt. aan de hand) met de merrie zodat het veulen ook wat meer buiten het gehoor van de merrie is.

Sammetje_

Berichten: 2065
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: ♥ Op een heel mooi plekje ♥

Re: Omgang met het veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 14:32

Bedankt Haha!

Sammetje_

Berichten: 2065
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: ♥ Op een heel mooi plekje ♥

Re: Omgang met het veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 18:23

Is het verstandig als ik mijn andere pony erbij op stal laat staan?

Djaikha

Berichten: 216
Geregistreerd: 16-05-06

Re: Omgang met het veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:38

Het lijkt me idd verstandig om je andere pony op stal te laten staan, zodat het veulen nog wat gezelschap heeft.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Omgang met het veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:59

Ik vraag me af waarom je perse op de moeder wilt rijden als ze een veulen aan de voet heeft. Je hebt bewust voor een veulen gekozen, gun die twee dan ook alle tijd en alle rust met elkaar op het land. Een buitenrit maken en het veulen alleen laten zou ik al helemaal niet doen. Je weet nooit of er niet onderweg kan gebeuren dat je niet weer op tijd bij het veulen terug bent, en hoewel het veulen voor het oog na een gewenningsperiode rustig op stal ligt te slapen, is dit toch eerder een gebaar van overgave en berusting dat moeder toch niet komt.
Wetenschappers hebben ook onderzocht dat de melkproductie van de merrie vermindert als je merrie met veulen te vaak uit elkaar haalt. Als je voor een veulen kiest, zorg er dan ook voor dat alle criteria voor het gezond opgroeien van het veulen gegeven zijn, en zet je eigen wensen en ambities op een laag pitje.

Sammetje_

Berichten: 2065
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: ♥ Op een heel mooi plekje ♥

Re: Omgang met het veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 13:15

Cassidy schreef:
Ik vraag me af waarom je perse op de moeder wilt rijden als ze een veulen aan de voet heeft. Je hebt bewust voor een veulen gekozen, gun die twee dan ook alle tijd en alle rust met elkaar op het land. Een buitenrit maken en het veulen alleen laten zou ik al helemaal niet doen. Je weet nooit of er niet onderweg kan gebeuren dat je niet weer op tijd bij het veulen terug bent, en hoewel het veulen voor het oog na een gewenningsperiode rustig op stal ligt te slapen, is dit toch eerder een gebaar van overgave en berusting dat moeder toch niet komt.
Wetenschappers hebben ook onderzocht dat de melkproductie van de merrie vermindert als je merrie met veulen te vaak uit elkaar haalt. Als je voor een veulen kiest, zorg er dan ook voor dat alle criteria voor het gezond opgroeien van het veulen gegeven zijn, en zet je eigen wensen en ambities op een laag pitje.


Ik heb het veulen niet bewust gekozen. Het is mijn leasepony en de eigenaar besloot haar te laten dekken. Dus dit is zeker niet mijn keuze geweest. Het veulen is inmiddels 2 maanden oud en wanneer ik aan het rijden ben staat hij gewoon in de wei bij mijn andere pony. Van uit elkaar halen is zeker nog geen sprake. Maar een veulen moet ook alleen kunnen zijn, zonder moeder. En de eigenaar van mijn leasepony raadde mij aan het veulen daarom af en toe op stal te zetten. Een buitenrit hoeft nú nog niet, maar ik wil het wel weer gaan doen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Omgang met het veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 13:52

Zelfs al is het je leasepony, hoef je nog niet kostte wat het kost er perse op te willen rijden.
Overigens, als deze dekking zonder overleg met mij is gebeurd, dan was het snel over met de lease hoor!

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Omgang met het veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 15:33

Bij mij op een vroegere stal gingen ze een week of 6 na de geboorte alweer naar concoursen dichtbij een proefje rijden hoor Lachen De veulens waren alleen maar gemakkelijker met afspenen. Hoe vroeger je ermee begint om ze af en toe eens uit elkaar te halen, hoe normaler ze het allebei vinden Lachen

Sammetje_

Berichten: 2065
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: ♥ Op een heel mooi plekje ♥

Re: Omgang met het veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 11:45

@ Cassidy; Ik snap je heftige reacties niet.. En dat het mijn leasepony is betekend inderdaad niet dat ik 'kostte wat het kost' moet rijden. Ik ga er heel goed en zorgvuldig mee om. Ik probeer hier toch alleen maar informatie te winnen? Scheve mond

@ Urielle; En de veulens lieten ze dan gewoon op stal of ? Haha!

kiekpjot

Berichten: 709
Geregistreerd: 30-03-05
Woonplaats: Belgie

Re: Omgang met het veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 13:41

Je kan het beste niet gelijk de bossen ingaan ..
Gewoon de moeder eens weg halen om te poetsen .. En dat doe je dan zo af- en toe.
Je kan het veulen daarna heus wel eens in de stal laten als je wilt gaan buitenrijden ..
Op onze manege gaan ze ook gewoon rijden of longeren en dan staat het veulen op stal ..
Maar laat haar niet in een andere wei met een pony..

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Omgang met het veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 13:49

Princesje schreef:
@ Urielle; En de veulens lieten ze dan gewoon op stal of ? Haha!


Ja, als het veulen een week oud was, begonnen ze met een rondje om de wei te stappen met de merrie. Zo werd het opgebouwd tot ze met 6 weken op concours konden. Veulen bleef op stal, merrie ging mee naar een wedstrijd dichtbij, daar snel een proefje rijden en gelijk erna weer terug naar stal zodat het veulen weer kon drinken. De uitslag en evt. prijzen gingen ze dan achteraf ophalen zonder paard.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: Omgang met het veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 16:48

Mijn werkwijze:
Veulen in een goed afgesloten stal en moeders mee. Ben nu ook weer begonnen met mn merrie bij het veulen weg. Heb nu alleen een andere merrie en die kent het nog niet: weg moeten bij het veulen. Dus die gaat best behoorlijk in de stress, maar...laat ik me niet door ontmoedigen. Eerste keer ben ik de dam even afgestapt. Gister even aan de longe in de bak. Dan ben ik al met al minuutje of 10 weg.

Maar houd er inderdaad in het begin rekening mee dat de moeder net zo paniekerig kan zijn als het veulen en meestal vaak nog wel erger. Lang niet altijd zo hoor, maar het kan wel!

Na verloop van tijd is zowel veulen als moeder gewend af en toe uit elkaar te gaan en weten ze beide dat ze weer herenigd zullen worden. Zo was het hier vaak na een tijdje zelfs mogelijk het veulen in het land te laten bij de andere merrie met veulens en kon ik rustig rijden. Afgelopen jaar was het zelf zo gek dat als de ene moeder weg was, haar veulen vrolijk bij de andere merrie stond te lurken als ie dorst had...die stond dat allemaal zonder protest toe (en die andere merrie was de mijne Gestoord...sta je even maf te kijken de eerste keren)

Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Re: Omgang met het veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:29

Wij zijn gewoon na 4 weken weer begonnen met rijden. Veulen in een goed afgesloten stal, maakte er geen probleem van.
Bij 3 maanden stond ie zelfs alleen op een landje terwijl zn moeder toch wel een anderhalf uur weg was.

En het is inderdaad zo dat de merrie meer problemen maakte dan het veulen.

AndreaB

Berichten: 1621
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Meppen

Re: Omgang met het veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:39

Even uit nieuwsgierigheid: Zou je een veulen niet mee kunnen nemen het bos in?
Zo ja, waarop moet je dan letten?
Zo nee, graag een beetje uitleg?

Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Re: Omgang met het veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:59

Dat lijkt me wel heel eng.
Ik heb wel eens mensen gezien die hun veulen aan de singel vastmaakte, niet te kort maar ook niet te lang zodat dat veulen niet voor of achter een paard terecht kon komen.

Ik weet het niet, ik zou het niet doen. Maar het kan vast wel.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Omgang met het veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 18:01

Dat lijkt me moeilijker. Sommige veulens zijn avontuurlijk en lopen gewoon weg en veulens zien echt geen gevaar dus als je iemand tegenkomt is het ook niet echt geslaagd. Je kunt ze natuurlijk vastzetten aan je zadel zodat ze mee kunnen huppelen maar het lijkt me wat te vermoeiend voor het veulen om mee te moeten. Als je ze in de bak mee laat lopen gaan ze ook als ze moe zijn even aan de kant staan om bij te komen. In het bos kan dat niet.
(volgens mij is het ook verboden, als je hond al niet los mag, mag vast en zeker je veulen helemaal niet los)

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: Omgang met het veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:53

Ik vind het zowiezo al geen fijn idee dat er gereden wordt met het veulen erbij. Ten eerste kun je dan nooit met volle concentratie rijden, want de moeder is altijd bezig, haar veulen in de gaten te houden. Ten tweede belemmert het veulen je in je rijgang.

Daarnaast een veulen meenemen. Tja...waarom?
Wat zijn de voor en nadelen? Denk dat ik meer nadelen kan verzinnen dan voordelen en die enkele voordelen worden al ontkracht door de nadelen.

En moeder + veulen uit elkaar halen vanaf het begin is voor beide een goede oefening. Ze leren allebei een beetje afstand te nemen, alleen te zijn en uiteindelijk met afspenen levert dit ook aanzienlijk minder stress.

Sammetje_

Berichten: 2065
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: ♥ Op een heel mooi plekje ♥

Re: Omgang met het veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 14:16

Meenemen lijkt me inderdaad niet echt een fijn idee Haha! aangezien meneer het nogal leuk vindt om keihard rond te crossen.. Maar bedankt voor alle reacties Ja