knetter gek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CarpeDiem_

Berichten: 2539
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Kop van NH

knetter gek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 18:25

Ik ben begonnen met mijn pony te beleren (ze is 3 jaar) en het longeren gaat toppie (niet begezet of wat dan ook) ze heeft dan het hoofdstel in en een shabrakje op en een longeer singel om toch iets op der rug te hebben. De longeer singel is gewoon goed aan gesingelt, en ze heeft al een miljoen keer het zadel op der rug gehad in stal.

Nu komt het probleem,
Als we gaan het longeren met het zadel erop (kaal) gaat het stappen perfect. Maar al moet ze aan draven gaat ze helemaal door het lint, ze komt recht omhoog maakt er helemaal bol, begint als een gek te bokken en komt op je af.

Mijn vraag nu,
Wat moet ik hier aan doen.
Ik heb 2 opties maar welke is de juiste: 1. er haar zelf uit laten komen
2. er een keer op der onder geven.

Ze staat nu op het land en doen er niets mee want ze gaat eind juli naar de keuring en ze moet zich nog even 'mooi' eten en als de keuring is geweest pakken we het weer op

Ik hoop dat dit duidelijk is

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:27

Kan het niet zijn dat ze ergens pijn heeft?

CarpeDiem_

Berichten: 2539
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Kop van NH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 18:30

ik denk het niet want ze heeft hem al zo vaak opgehad en met stappen is er niets aan de hand.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:32

Nee maar ik bedoel, misschien als ie gaat draven dat het dan wel pijn doet.
Mensen hebben dat toch ook weleens dan als ze lopen er niks aan de hand is, en als ze gaan rennen ze wel pijn hebben.

CarpeDiem_

Berichten: 2539
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Kop van NH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 18:42

Anoniem schreef:
Nee maar ik bedoel, misschien als ie gaat draven dat het dan wel pijn doet.
Mensen hebben dat toch ook weleens dan als ze lopen er niks aan de hand is, en als ze gaan rennen ze wel pijn hebben.


ja zou kunnen maar dan zou ze toch ook pijn moete hebben met de longeersingel+shabrak je en daar kan ze gewoon mee stappen,draven en galoperen :


dit is me moeder met der aan het 'werk'
Afbeelding

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:49

Tja, dan weet ik het ook niet..

CarpeDiem_

Berichten: 2539
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Kop van NH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 18:52

Nou als ze dit blijft houden gaat ze is een tijdje logeren bij mensen die ervoor geleerd hebben die mogen der zadel mak maken

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:55

Het zadeltje past de pony wel goed? Zitten je beugels er nog aan? Die zou ik eerst eraf laten. In stap, is ze dan helemaal ontspannen al?

En verder laat ik ze de eerste keer gewoon lopen tot ze gekalmeerd zijn, bokken enzo mag van mij best de eerste keer (ik roep wel 'Hey' maar ik geef er geen tik voor), op me af komen uiteraard niet, en steigeren ook niet. Zolang ze maar voorwaarts gaan. Ik laat ze de eerste keer met zadel lopen tot ze relaxed zijn, zodat ze er een goede herinnering aan over houden.

CarpeDiem_

Berichten: 2539
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Kop van NH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 18:59

Urielle schreef:
Het zadeltje past de pony wel goed? Zitten je beugels er nog aan? Die zou ik eerst eraf laten. In stap, is ze dan helemaal ontspannen al?

En verder laat ik ze de eerste keer gewoon lopen tot ze gekalmeerd zijn, bokken enzo mag van mij best de eerste keer (ik roep wel 'Hey' maar ik geef er geen tik voor), op me af komen uiteraard niet, en steigeren ook niet. Zolang ze maar voorwaarts gaan. Ik laat ze de eerste keer met zadel lopen tot ze relaxed zijn, zodat ze er een goede herinnering aan over houden.



Ze is totaal relaxed gewoon hoofdje laat en lekker briezen, en het zadel licht er gewoon kaal op jah een geklapper en hij past perfect, mooi ruimte bij de schoft en ruggengraad (niet te veel) en hij kan ook niet klapperen, toen ze ook die paniek aanval kreeg hebben we der gewoon laten gaan en nu staat ze een tijdje op het land dus misschien vergeet ze het wel weer

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: knetter gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 08:58

Komt het zadel in draf niet omhoog dat ze daar van schrikt en zo uit haar dak gaat?

De meeste paarden vergeten toch niet zo snel, daarom ben ik het met Urielle eens dat je goed moet afsluiten,dus pas stoppen op het moment dat het uit haar dak gaan over is en ze gewoon voorwaarts draaft, dan belonen en uitstappen.

Als ze draven klapperen de zweetbladen natuurlijk wel wat heen en weer, zeker als ze er ook nog gek bij gaat doen, mijn tink vond dat in het begin echt heel erg vreemd en ging ook uit zijn stekker, maar dit stopte na een paar rondjes en wat geruststellende woorden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:27

Ik zou het paard uit handen geven aan iemand die weet hoe hij in een dergelijke situatie moet reageren. De meeste mensen die zadelmak maken hebben sowieso het liefst een paard wat blanco is en niet al verkeerde ervaringen heeft gemaakt, zodat ze verkeerd aangeleerd gedrag eerst moeten afleren voordat ze verder kunnen.

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: knetter gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 13:04

heb je haar al es gewoon los gehad met zadel erop zodat ze kan uitbokken en weet dat dat ding niet eng is?

meestal helpt dat wel, gewoon loslaten in de bak, en ze zelf lekker laten bokken, als je dat voor het longeren doet zijn ze erna vaak rustiger, en hoef je dus ook niet met longeerlijn te lopen trekken

kadansjee

Berichten: 1608
Geregistreerd: 12-04-06
Woonplaats: Apeldoorn/Kootwijk, studerende in Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 13:10

Ik denk dat ze hem met draven gewoon voelt en dat is heel normaal want natuurlijk schuift een zadel met draven meer dan in de stap en dat is een onwennig gevoel dus gewoon lekker laten gaan en als de mogelijkheid er is haar losgooien met het zadel zodat ze weet dat dat ding niet bijt.
Ik zou het eerst zelf oplossen voordat je er door iemand anders zadelmak laat maken want dan leert ze jou beter vertrouwen en daar heb je veel aan later en je kan er helemaal naar jou manier inrijden.. als het nog niet lukt haal er dan iemand bij maar breng haar niet weg

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 13:57

Loslaten vind ik erg gevaarlijk. Genoeg paarden die zich in paniek op hun rug gooien omdat je er niet snel genoeg bij bent om ze naar voren te houden. (mijn mening he )

Xanthe

Berichten: 1392
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Groningen

Re: knetter gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 14:29

Loslaten zou ik ook niet doen.
Maar ik zou het gewoon eerst nog wat tijd geven, laat haar maar bokken (zorg alleen wel dat het zadel strak genoeg zit zodat het niet scheef kan zakken)
Bokken is gewoon een natuurlijk reactie op iets vreemds op de rug, en op het claustrofobische gevoel dat een singel meebrengt. Hier moet je paard gewoon aan wennen, bij het ene paard gaat het sneller dan bij het andere.

Je kan zelf denk ik wel inschatten wanneer het te ver gaat en wanneer je hulp moet zoeken.

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 14:43

Op het filmpje lijkt het een jong fris paard. (Wel mooi paardje trouwens!!) Wordt ze altijd daar gelongeerd, want de bodem lijkt hard...maar filmpje is ook onduidelijk, en de volte is erg klein!!
Misschien kan je haar voor je haar gaat longeren even in de bak doen, beetje opjagen en kijken of ze gewoon even haar ei kwijt wil?
Daarna pas zadel erop en longeren?
Ik zou trouwens voor optie 1 gaan: negeren, voorwaarts blijven drijven, op een zo groot mogelijke volte. Belonen met je stem als ze het goed doet.

Greentea01
Berichten: 2875
Geregistreerd: 19-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:03

Ik zou haar los laten in een longeercirkel niet aan de lijn en dan los longeren en voorwaarts houden. Laat het haar maar even uitzoeken met het zadel, zodat ze punt 1 weet dat het zadel er niet af gaat en punt 2 weet dan het zadel helemaal niks doet maar alleen maar op haar rug ligt. Zodra ze door geeft dat het zadel niks doet en het bokken niet helpt om het ding er af te krijgen zal het waarschijnlijk vanzelf minder worden en zal ze het accepteren. Als je geen longeercirkel heb kan je misschien ook een stuk van de bak afzetten.

latnahc2

Berichten: 1201
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: almere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:15

ja sorry hoor maar als ik naar het filmpje kijk ziet het er ook niet echt profesioneel uit.
af en toe loopt je moeder meer dan het paard het is de bedoeling dat het paard loopt en dat zei netjes op een plek blijft staan en dan hoe ze de longeerlijn vast heeft echt een bende. je moeders lichaamstaal vraagt ook nog wel eens wat anders dan haar stem.ik denk dat dit paard nog niet klaar is voor een zadel.

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:29

ik ga met latnahc mee. Vindt ook dat de volte niet erg groot is. Ik weet niet of jullie dit vaker een paard beleerd hebben maar persoonlijk zou ik het door een meer ervaren persoon doen.

Greentea01
Berichten: 2875
Geregistreerd: 19-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:52

Ik kan het filmpje niet zien.. Ik krijg de melding dat er fouten in de pagina staan. Maar als je inderdaad helemaal geen ervaring hebt met het zadelmak maken van een paard zou ik dit zeker niet op eigen houtje doen. Zoek iemand met ervaring die kan helpen of laat het doen

CarpeDiem_

Berichten: 2539
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Kop van NH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 15:28

Marcella_e schreef:
Ik zou haar los laten in een longeercirkel niet aan de lijn en dan los longeren en voorwaarts houden. Laat het haar maar even uitzoeken met het zadel, zodat ze punt 1 weet dat het zadel er niet af gaat en punt 2 weet dan het zadel helemaal niks doet maar alleen maar op haar rug ligt. Zodra ze door geeft dat het zadel niks doet en het bokken niet helpt om het ding er af te krijgen zal het waarschijnlijk vanzelf minder worden en zal ze het accepteren. Als je geen longeercirkel heb kan je misschien ook een stuk van de bak afzetten.


haar los laten in een stuk afgezet van stroom draadjes is geen optie ze heeft er totaal geen respect voor en springt er overheen maar toch bedankt en we vinden wel wat

CarpeDiem_

Berichten: 2539
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Kop van NH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 15:29

smit_ilse schreef:
ik ga met latnahc mee. Vindt ook dat de volte niet erg groot is. Ik weet niet of jullie dit vaker een paard beleerd hebben maar persoonlijk zou ik het door een meer ervaren persoon doen.


ja we hebben al eens eerder een pony beleerd (degene waar ik nu op rij) en daar rij ik nou M2 mee en die heeft totaal geen problemen en al gaat het niet heb ik al eerder gezegt laten we der weg brengen

Greentea01
Berichten: 2875
Geregistreerd: 19-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:45

NinaTijger schreef:

haar los laten in een stuk afgezet van stroom draadjes is geen optie ze heeft er totaal geen respect voor en springt er overheen maar toch bedankt en we vinden wel wat


dan word het lastig ja. en afzetten met hindernissen die vrij hoog zijn met meerdere balken??

Als ze zicht niet over de kop gooit door boven haar macht te steigeren zou ik toch overwegen om haar eens los te laten met het zadel en het haar even uit te laten vechten. Dan natuurlijk wel voorwaarts houden. Dat bokken maakt niet zo uit. Maar als ze echt steigerd wordt het lastig. Ik heb er wel eens eentje gehad die zich met steigeren over de kop gooide om een longeersingel. en dat kan zeker met een zadel erg link zijn. Bij haar hebben we het op stal geoefend zodat ze als ze omhoog kwam niet voluit kon steigeren en dat werkte goed

CarpeDiem_

Berichten: 2539
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Kop van NH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 17:18

Marcella_e schreef:
NinaTijger schreef:

haar los laten in een stuk afgezet van stroom draadjes is geen optie ze heeft er totaal geen respect voor en springt er overheen maar toch bedankt en we vinden wel wat


dan word het lastig ja. en afzetten met hindernissen die vrij hoog zijn met meerdere balken??

Als ze zicht niet over de kop gooit door boven haar macht te steigeren zou ik toch overwegen om haar eens los te laten met het zadel en het haar even uit te laten vechten. Dan natuurlijk wel voorwaarts houden. Dat bokken maakt niet zo uit. Maar als ze echt steigerd wordt het lastig. Ik heb er wel eens eentje gehad die zich met steigeren over de kop gooide om een longeersingel. en dat kan zeker met een zadel erg link zijn. Bij haar hebben we het op stal geoefend zodat ze als ze omhoog kwam niet voluit kon steigeren en dat werkte goed



Helaas zijn hindernisse ook geen optie we hebben 2 kafelettie's en 1 hindernis met 3 balken en los gooien kan gevaarlijk zijn inderdaad maar we gaan in augustus ongveer weer beginnen dus misschien is het vergeten en anders mag ze een tijdje weg om zadelmak gemaakt te worden.

Nado
Berichten: 3356
Geregistreerd: 23-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 17:53

Nog even in antwoord op je vraag of je haar op haar donder moet geven. Mocht ze op je af komen en gevaarlijk worden (niet opletten en over je heen willen denderen tijdens het bokken), dan moet je dat natuurlijk afstraffen. Echter, ik zou haar zeker niet afstraffen met de zweep als ze op de volte aan het bokken en springen is. Het is heel natuurlijk dat ze die enge panter van haar rug wil hebben en het enige wat werkt is dat ze er na dat verzet achter komt dat a. dat ding blijft liggen en b. ze nog steeds niet dood is. Als jij haar op dat moment een tik geeft, dan zal het zadel wel gaan associeren met pijn en dan heb je het begin van een groot probleem. Je schrijft dat jullie al eerder een pony zadelmak hebben gemaakt, houd er rekening mee dat het ene paard het andere niet is en dat er voor sommige paarden gewoon veel meer tijd bij komt kijken voordat ze iets begrijpen. Succes!