*zucht* willem zorgt voor veel problemen, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gekke_koei

*zucht* willem zorgt voor veel problemen, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 09:55

sinds 2 maanden staan willem en merel weer samen.
ze hebben ieders een eigen stal van 4,60 bij 3,50 met daaraan een grote paddock en daar weer aan 3 stukken land.

in het begin ging alles goed. ze stonden liever met zijn 2 in de lage kleine stal(in 1 van de stallen is onze kast ingebouwd) dan dat willem met zijn 1.78 in de grote hoge stal gaat staan.

maar de laatste tijd gaat het niet meer zo goed tussen het echtpaar.
merel is een week weggeweest vanwege de KI behandeling en de 1e dag bleef willem schreeuwen om merel, maar de rest van de dagen voelde hij zich koning te rijk en vond hij het wel lekker zo alleen.

merel was weer terug.. ff lekker hinniken en ff kroel geven en ze stonden weer als vanouds leuk te grazen.

maar wat ik afgelopen week zag was echt niet leuk. willem vliegt merel gewoon aan met de oren plat in de nek, merel kan nergens heen en voelt zich dan in het nauw gezet. en zelfs 1 keer haalde willem uit met zijn tanden en zat er een grote wond op haar rug, net achter het zadel.

hij is harstikke baldadig, hij springt snachts uit de paddock om op de wei te kunnen, sloopt al het lint, loopt er door heen, springt er over of loopt er onder door(staat op de meeste plaatsen geen stroom op, maar als staat het erop dan krijgtie een opdonder en door de schrik trekt hij alles eraf)

gisteren hadden we ze op de 3e wei gezet, die met het meeste gras, en meneer was weer over het lint gesprongen en liep zo goed als bij de andere paarden.

ik wordt een beetje gek van dat beest.. hij heeft nl al 2 keer met zijn voeten over het houten hek gestaan, zowel aan de gevaarlijke straat kant als in de afscheiding tussen wei 1 en 2.

willem is een paard dat graag sociaal contact heeft. hij moet kunnen spelen, ff lekker kroelen, ff lekker mekaar jennen, tegen mekaar steigeren.. je kent het wel als 2 paarden leuk met mekaar spelen. maar merel is zo dus niet. die is van laat mij lekker lopen. op zijn vorige stal speelde hij vollop met ieder paard. samen aan een boei trekken, dat soort dingen.

ik denk zelf dat hij dat wel een beetje mist. hij is ook erg aanhankelijk geworden sinds hij daar staat. nou was het al een kroeldoos, maar nu komt hij als hij je ziet gelijk op je af lopen, waar hij ook staat in de wei en ff lekker een knuffel geven.

betere afrasterin wordt al voor gezorgd, maar dat houd dat hatelijke gedrag tegen merel niet tegen. nou wilde ik een shet kopen, willem is helemaal gek van shetties, maar ik vraag me af of dat onze problemen weg haald. wat als het niet zo is, dan zit ik wel met een shettie.

iemand ook zoiets meegemaakt? of iets vergelijkbaars? hij is in elk geval heel happy, hij glanst als nooit voren en heeft er nog nooi zo goed uitgezien. met rijden heb ik geen problemen(die ik in het verleden wel had toen hij zich niet happy voelde op stal)

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:06

Misschien is er iemand anders die voor zijn Shet een weitje zoekt met gezelschap en die wel eerst een paar dagen wil proberen of de combi klikt? Mocht het niet gaan dan kan diegene verder zoeken, fleurt Willem ervan op dan kan hij blijven staan.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 13:55

Ruinen blijven vaak hun hele leven behoorlijk speels terwijl merries dat op een gegeven moment wel gehad hebben. Best kans dus dat Willem zn speelgedrag niet kwijt kan bij Merel en dan dus maar agressief wordt.

Als je dus kijkt voor een paard of pony erbij dan zou ik zeker voor een ruintje gaan.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 14:13

ja een ruin moet het absoluut worden, hij heeft gewoon niets met merries.

en aangezien we woensdag te horen krijgen of merel drachtig is(ze is de laatste 2 weken ook heel erg veranderd, veel rustiger, meer op zichzelf, hopelijk een goed teken) heb ik er geen zin in dat ze dalijk zo gestresst is, kost genoeg energie een veulen dragen.

Picassox

Re: *zucht* willem zorgt voor veel problemen, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 15:03

Een shet op proef lijkt me een goed plan. Maar dan staat Merel zeker in haar eentje?

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 15:06

nee die blijft er gewoon bij staan. we hebben ruimte genoeg en merel gaat toch haar eigen gang. wil alleen gaan voorkomen datie dus niet zijn frustraties op merel af gaat reageren.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 15:40

En voor de drachtigheid van Merel ging alles goed?? Misschien heeft het daar mee te maken?? Misschien houdt Merel hem nu juist wel af (en dat kan met een mini-gebaar zijn, niet voor jou zichtbaar) en is ie daardoor zo?? dan zou een extra maatje misschien idd een oplossing zijn.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 16:43

ik denk zelf wel dat het daar mee te maken heeft.
we weten natuurlijk niet of ze drachtig is, dat wordt woensdag getest, maar ze is zo veranderd dat ik echt geloof dat het bijna niet anders kan dan dat ze het wel is.

daarvoor deed hij ook wel eens lelijk, maar dan was het echt alleen tijdens het voeren. nu fliktie het ook gewoon als zij aan een halster staat om gezadeld te worden of hij ziet dat ze lekker rustig staat te dutten en anmoet hij ineens op dat plekje zijn. of hij jaagt haar de stal uit.

maar zoals gister was het weer heel vaag. merel liep de bak in en willem hobbelde er achter aan. overal waar merel liep zat willem er achter. hij kroop nog net niet met zijn kop in haar kont en dat ging allemaal perfect. nix geen oren in de nek, merel vond het wel best.

we hebben nog een klein stalletje achter de bak, met een stukje paddock, groot genoeg voor merel, maar dat is ook de oplossing niet om haar apart te zetten omdat ze dan te vlakbij de 3 andere arabieren zit.
en angezien mango(de ruin van het stel) zo erg op zijn merries is en merel echt aanviel(willem trouwens ook als je aan het rijden bent, hun wei grenst aan de bak)
we moeten hem echt opsluiten in stal als wij door hun wei moeten met de paarden om een buitenrit te maken.

dus dat is ook al geen oplossing.

willem en mango samen hebben we al eens gedaan. dat is ff leuk in de bak, maar de klik is er niet echt tussen hun en mango zit liever tussen zijn merries. hij is er ook zo 1 die dus gewoon met of zonder stroom draad door het lint heen rent. hij heeft zelfs een weidepaal vanmassief hout doormidden gebeukt.

dus willem kan ook niet bij hun in de wei.

lastig allemaal