Wat kan ik doen met mijn pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammetje_

Wat kan ik doen met mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 16:09

Ik heb een pony van 17 jaar met artrose. Verder is ze heel gezond, ziet er mooi uit en heeft ze stralende oogjes. Ze heeft de hele dag weidegang, 's Nachts op stal etc. Maar nu dus het volgende. Ze heeft het wel erg gezellig in de wei met al dat gras dus die buik groeit aardig. Aangezien ze amper meer loopt gaat haar conditie dus ook erg achteruit. Ze wordt al amper bijgevoerd 's Avonds. Maar ik ben erg benieuwd of mensen nog tips hebben voor wat oefeningetjes voor mijn pony. Zoals stukken wandelen of wat anders effectiefs? Want mede door de artrose past ze haar manier van lopen aan. En dit is niet de bedoeling..

Wie heeft wat ideetjes om haar conditie op te bouwen?

ladigo14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:57

je kunt met hem longereren daardoor bouw je zijn conditie is.
steeds iets langer
ik weet niet wat artrose is maar kan je hem dan niet berijden.?
van rijden krijgt die ook condietie van

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 17:04

ik weeet ongeveer wat atrose is. maar wandelingen natuurlijk. zet een schrik pakoer op en probeer je pony d'r langs te krijgen. zulke dingen

Saar_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 17:14

spelletjes/wandelen/vreiheidsdressuur

WinSel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 17:16

wandelen
vrijheidsdresuur
schrik pacour is ook errug leuk

ladymagic

Re: Wat kan ik doen met mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 17:31

Ik zou misschien even met de dierenarts overleggen? longeren lijkt mij niet echt een goed idee als je pony artrose heeft (is een soort reuma, voor degene die niet wist wat het was.) . Vrijheidsdressuur lijkt me ook niet zo'n strak plan, ik denk dat de meeste onderdelen te veel van haar botten vergen. (Zoals Stijgeren, buigen, op een blok staan. )
gewoon even kijken wat ze aan kan.
Beweging is wel goed voor de gewrichten, dus wandelen inderdaad. Misschien mee aan de fiets als je in een beetje een rustige omgeving woont?

Sammetje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 20:04

Ja ik heb mijn pony midden in het bos staan. Maar lopen gaat een beetje moeizaam aangezien het kniegewricht is aangetast. Het is trouwens haar linker voorbeen. Maar lopen ga ik inderdaad doen. Ik moet er trouwens wel bij zeggen dat wanneer ik haar longeer [een keer in de maand] ze uit zichzelf gaat draven en ze redelijk loopt. Nee, de dierenarts vind ik niet echt een optie want die zeiden dat mijn pony ingeslapen moest worden, dus daar ben ik niet zo over te spreken

Maar ik ben eigenlijk benieuwd of er iemand is die zelf ook een pony met artrose heeft en die een schemaatje met oefeningetjes heeft..

Sammetje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 15:09

Niemand?

Waratje

Re: Wat kan ik doen met mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 16:21

Artrose is slijtage van de gewrichten. Paarden met artrose moet je in beweging houden, dat werkt over het algemeen het beste voor het paard. Wat je kunt doen is sterk afhankelijk van waar de artrose zit en hoe ver gevorderd het is. Wandelen is over het algemeen goed, soms kun je er best op rijden, soms ook niet. Als je niet met de DA wilt overleggen, vraag dan eens een fysiotherapeut naar mogelijkheden.
Je kunt glucosamine met chondroitine geven, dat schijnt behoorlijk te schelen in de soepelheid van de versleten gewrichten.

Heel belangrijk: houdt in de gaten of je paard teveel pijn krijgt en neem op tijd wel het besluit om in te laten slapen. Artrose wordt alleen maar erger......

Sammetje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 19:02

Nee, ik wil wel overleggen. Maar ik vind ze te snel zeggen dat het 'geen nut' meer heeft.
Natuurlijk weet ik niet of ze echt geen pijn heeft, maar zo uit ze zich niet. Ze galopeerd nog altijd vrolijk rond en ze is heel actief. Dus ik ga er niet van uit dat ze mega veel pijn heeft.

Is glucosamine en chondroitine erg duur? En wat is dat precies voor middel? Heb je er zelf ervaringen mee?