vanaf hoe oud beginen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PienZ

vanaf hoe oud beginen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 08:27

Ik heb een vraagje vanaf hoe oud beginnen jullie met je paarden te werken/leren. Daar bedoel ik mee bitje in rustig longeren. Ik vind zelf 2enhalf een mooie leeftijd om rustig te beginnen met longeren en ik vind 3 3 1/2 mooie leeftijd om rustig te beginnen met berijden daar vind ik ze op 2 en half jarige leeftijd nog te jong voor. Kwa stemcommandos en dergelijk ben ik er nu al mee begonnen jong geleerd is oud gedaan.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:22

Ik ben begonnen met beleren toen mijn paard twee uur oud was. Halster om en voetjes geven kunnen al bij een veulen, meelopen en stilstaan/vaststaan ook. Stemcommando's kunnen ook bij een veulen, als je er mee gaat wandelen of een stukje mee gaat rennen (rechtuit, dus niet longeren). Over balkjes lopen, over zeiltjes lopen, in de trailer zetten horen allemaal bij de opvoeding.

Voor wat meer meningen over vroeg beleren moet je hier even op de sticky kijken:

viewtopic.php?f=4&t=405744

PienZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 09:31

Ja met voetjes geven en halster omdoen begin je eigenlijk meteen. Bedoel meer het wat zwaardere werk. Met wandellen probeer ik ook al zoveel mogelijk met mijn stem te werken wat erg goed gaat.

PienZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 09:33

Trouwens cassidy ik zie dat je uit hetzelfde dorp als mij komt;)

Spoec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:35

Ik ben nu idd al bezig met de jaarling en het veulen om ze mak te maken, aan alles laten wennen, (jaarling is inmiddels al verder) voetjes geven, halster, meelopen, trailer training ..

Als ze 2,5 zijn begin ik rustig met wennen aan het bitje, eerst gewoon in stal alleen het bitje met stroop erop in de mond .. Dan langzaam wennen aan hoofdstelletje ( zon 1 keer per 2 à 3 weken proberen, liever langzaam dan te snel) Daarna gaat er een keer een dekensingel met dekje op .. Dat alles gewoon nog op stal .. (voor hen een vertrouwde omgeving)

Als ze dat kennen laat ik ze los in de bak .. Zodat ze lekkr rechtuit kunnen lopen .. Dan pak ik ze aan de longeerlijn (ze zijn in dei tijd al 3) begin met commando's leren, aan de longeerlijn, vantevoren kun je dit ook al langzaam opbouwen (longeren ook 1 keer per week of per 2 weken zon 15 minuten, zeker in het begin!) Dan als dat allmeaal goed gaat keertje het zadel erop en zo uitbouwen ..

Mijn eigen paard (die dus nu al onder zadel is) ben ik voor het eerst opgeklommen toen ze 3,5 was, 2 keer per week 20 minuten rijden en toen dat bevestigd was heeft ze een half jaar in de wei gestaan .. Toen verder rustig opgebouwt ..

PienZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 09:40

Ja ik wil dus ook niet te vroeg beginnen ik vind 2enhalf ook mooie leeftijd maar was erg benieuwd wat de meningen hierover zijn. inrijden vind ik 3 3enhalf mooie leeftijd

anneM_Ajax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:59

heey
een bitje kennen ze zo hoor dr is bij mij nog nooit stroop of iets dergelijks aan te pas gekomen. En logeren enzo hangt bij mij heel erg van het paard af. Net als mijn jaarling ajax die gaat groot worden en heeft dus erg veel tijd nodig om uit te groeien en te breden om het zo maar even te noemen
daar begin ik dus ook echt pas met 3 jaar mee om te longeren en dan zie ik vanzelf wel hoe hij zich gaat ontwikkelen. En daar stem ik dan het inrijden op in. Daarbij heeft ajax mazzel dat hij door B register niet voor de keuring en dingen meer kan anders zou het veel eerder moeten en dat zou voor hem funest zijn.

je moet gewoon kijken hoe jouw paardje reageert, maar als hij/zij veel aanbied moet je niet ook veel nemen je moet wel opbouwen ander is je paard binnen de kortste keren overwerkt

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 07:43

Cassidy schreef:
Ik ben begonnen met beleren toen mijn paard twee uur oud was. Halster om en voetjes geven kunnen al bij een veulen, meelopen en stilstaan/vaststaan ook. Stemcommando's kunnen ook bij een veulen, als je er mee gaat wandelen of een stukje mee gaat rennen (rechtuit, dus niet longeren). Over balkjes lopen, over zeiltjes lopen, in de trailer zetten horen allemaal bij de opvoeding.

Voor wat meer meningen over vroeg beleren moet je hier even op de sticky kijken:

viewtopic.php?f=4&t=405744

daarom hier een slotje.