Narrig met opzadelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ankem

Narrig met opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 17:02

Ik heb nu sinds 4,5 week mijn eigen Fries. Ze is erg braaf....behalve dus met opzadelen.
Ik zet haar meestal vast aan een muur en zadel dan op. Helaas gaat ze dan draaien en op zo'n manier, dat me tegen de muur drukt. Of ze gaat hangen en trekt de heleboel kapot. Ik moet nu altijd hulp hebben bij het opzadelen. Iemand die haar vasthoudt, maar die heb ik niet altijd en wil me graag zelf kunnen redden.
Ik wil haar wel aan 2 kanten vastzetten, dat helpt voor het draaien, maar ben bang dat ze dan weer gaat hangen.
Ze heeft een goed passend zadel, want heb net 2 weken geleden een nieuwe Fryso laten aanmeten.

Wie heeft er advies?

FlynnlOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:51

Dat laatste oet je dus echt niet doen!
als een paard eenmaal gaat hangen, is dat moeilijk af te leren.
Als ze voelt dat ze vast zit en ziet dat jij het zadel erop gaat leggen, kan je verwachten dat ze gaat hangen ja.
Pak een halstertouw of longeerlijn, hou het zelf vast en leg het zadel erop.
waarschijnlijk gaat ze om je heen draaien, maar je moet gewoon goed laten merken dat ze normaal moet doen met opzadelen.
Hoe vaker je het doet, hoe minder het word
p.s. ik ken dit soort problemen

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:00

Haar niet vast zetten als je het zadel opdoet!!!!

Gewoon alles heel rustig aan doen en misschien in haar eigen box opzadelen, zodat ze in haar vertrouwde omgeving staat

Xanthe

Re: Narrig met opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:33

Juist niet in de bos opzadelen in mijn ogen, zeker een paard dat problemen heeft met het zadel zal het niet op prijs stellen als je in zijn/haar "huisje" dingen gaat doen wat ze absoluut niet aan staat. Hier heeft ze juist meer kans om rondjes te draaien of je te pletten.

Zou het de eerste paar keer gewoon rustig doen in de bak aan een lange lijn. Stapje voor stapje.
Eerst even laten snuffelen aan alles, leg het gewoon maar ergens neer ofzo. Hier hebben sommige paarden al erg problemen mee.
Daarna het dekje pakken, en haar hier lekker mee kroelen over het hele lichaam, daarna erop leggen. Als ze hier problemen mee heeft, net zolang het dekje op en af doen totdat ze er niet meer om geeft.
Daarna laat je haar lekker snuffelen aan het zadel en doe je met het zadel hetzelfde als met het dekje. Daarna heel langzaam de singel vast maken, en weer telkens vast en los tot ze er niet meer om geeft.
Mocht ze ergens echt problemen mee hebben, en echt exploderen, ga niet door maar ga even wat anders doen, eventjes 5 minuutjes longeren of iets dergelijks.

Het kost wat tijd maar dan heb je uiteindelijk wel haar vertrouwen gewonnen, en zal ze verder makkelijk te zadelen zijn
Succes!

prii

Re: Narrig met opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 20:43

misschien moet je haar er eerst even aan laten ruiken.
En bijvoorbeeld in de wei leggen, zodat ze weet dat het niet eng is.

Succes

ankem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 05:35

Mevrouw is al bijna 9 en M geweest, dus ze weet heus wel hoe het moet. Ze was me aan het uitproberen ben ik achter. Ik ben vrijdag eens heel boos op dr geworden en heb het 6 keer op en af gedaan. Iemand had dr toen vast. De laatste keer bleef ze rustig staan en toen heb ik haar beloond.
Gister was ik alleen en ik heb het zelf kunnen doen. Ik doe nu eerst het hoofdstel om en zet haar niet meer vast. Dat werkte perfect.

Dainty_Bess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:36

Bess heeft daar soms ook last van maar ik heb mn volgorde veranderd en dat werkt perfect., Ik hang het hoofdstel al klaar en zorg dat ik nadat ik het zadel heb opgelegd niets meer hoef te pakken..Ik leg dus het zadel rustig op, soms eerst laten ruiken, vervolgens doe ik het hoofdstel om en dan pas doe ik de singel dicht..nu gaat het een stuk beter en kan ik als ik het zadel op leg de singel heel losjes vastdoen en dan pas het hoofdstel, dan singel ik haar iets meer aaan en ga een stukje met haar aan de hand lopen alvorens helemaal aan te singelen..
En longeren met zadel op voordat je gaat rijden helpt volgens mij ook, tenminste bij die van mij, want dan kan ze eerst ff in haar eigen houding lopen zonder extra gewicht etc op haar rug en daar wordt ze een stuk ontspannender van..succes!