waneer pony in de les laten lopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

qt_shetties

waneer pony in de les laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 14:42

ik wil dat mijn pony 1 uurtje per week de les in gaat, omdat ik denk dat ze het goed zal doen. ze is nu 3 jaar, en ben haar zadelmak aan het maken, en ze heeft nu een paar keer onder het zadel gelopen.

waneer is nou het juiste moment om een leuk meisje te zoeken dat eens per week een uurtje les neem???

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 14:54

zodra ze zelfstandig kan stappen en draven en bestuurd kan worden en de hulpen hiervan accepteert. dit is bij mij de maatschaf om in een les te gaan rijden.
een meisje zoeken kun je op elk moment doen, hangt van die ruiter af wat diegene kan he

qt_shetties

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 14:56

dat is waar, tja het stappen en draven gaat prima, teugel hulpen gaan steeds beter, ik heb alleen de galop nog niet geprobeerd, dat doe ik als de rest helemaal goed gaat.

FlynnlOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:56

Ja dat is goed!
Zo heb ik het ook gedaan, zodra stap en draf goed gingen een galopje geprobeerd.
ze deed het heel goed, vond het wel vreemd.
Je moet dan wel onthouden dat als ze ergens van schrikt eerder weg zou galloperen dan dat ze galop nog niet beheerst onder het zadel.

qt_shetties

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 11:00

tja ik weet het, dan moet ik het maar uitzitten, en hopen dat ik het netjes terug kan krijgen

het heeft heel lang geduurd voor ze het zadel accepteerde, ze bokte steeds, ben daar alleen dus al een paar maandjes mee bezig geweest, ze heeft onder het zadel nog maar een paar keer gebokt, ik wil gewoon overal de tijd voor nemen, die galop komt wel

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 12:01

Ik zou pas meegaan met groepslessen en een vreemde ruiter erop als het paard de basis al kent. En daar bedoel ik ook de galop mee.

qt_shetties

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 13:38

@ Cassidy, i know, dat was ook zeker de bedoeling, maar als dat er allemaal in zit is het dan verstandig?
Is het zowieso een goed idee om een pony eens per week een uurtje de les in te sturen?

ik denk van wel, maar wat is jullie mening?

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:50

ja hoor, geen rpobleem, hoe eerder ze weten wat het is, hoe beter ze het acceperen. Met Lowara ben ik na 3 weken na het inrijden al in de les verschenen bij de club en dat was juist goed omdat de andere paarden haar rust gaven en haar meetrokken in bv de draf en de beginselen van de galop ( wat ze dus nog niet kon toen)

wel hangt het een beetje van het dier zelf af, als het een paniek zaaier is die echt een gevaar voor anderen kan opleveren, zou ik ook zorgen voor een goede basis en dat je echt de controle erover hebt. maar het meerendeel van het gros kan al eerder in de les, mits de ruiter goed kan rijden natuurlijk

qt_shetties

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 14:15

nou de eerste keer naar het bos heb ik met een haflinger gereden, en ze deed precies wat de haf deed...

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:18

Ik zou het doen als ze wat ouder is. Drie jaar vind ik te jong om er volledig mee aan het werk te gaan, helemaal in een groepsles. Een les duurt toch vaak een uur, en kan best wel pittig zijn.

qt_shetties

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 14:19

ja, Cassidy dat is dus ook mijn twijffel....

Jasmijn159

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:22

Een uur is voor zo'n jong paard naar mijn idee veel te lang.
Tenzij je thuis ook een vol uur met haar traint en goed veel draaft.

qt_shetties

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 14:28

nee, dat zeker niet! het is wel zo dat ze daar in de les veel rekening mee houden, en kijk ik hoef natuurlijk niet een heel uur mee te hobbelen!

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 17:25

daarom. gewoon beginnen met de eerste 10 minuten meerijden en heeel langzaam aan uitbreiden. een 3 jarige kan na wat training een kleine 30 minten wel aan mits je niet overvraagt

qt_shetties

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 17:40

ok

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 23:56

eerst thuis de basis erin 'werken' en dan eens kijken hoe het paardje reageerd op vreemd terrein.
Alle versnellingen goed te bedienen en de rem zit erook op, heb je beide voldoende vertrouwen in elkaar dan eens kijken.
Wij zijn vorig begonnen met 2 3-jarigen en die hebben beide nog niet 1 groepsles meegelopen onder het zadel, wel incidenteel mee voor de wagen in een groep nadat de basis knopjes functioneerden
Een andere die net zadelmak is daar komt een instructie voor thuis, knopjes erop en afstellen en dan eens kijken hoe het gaat.
Die wordt max. 30 minuten gereden. De anderen 2 ongeveer 45 minuten. Ze moeten het ook allemaal maar kunnen verwerken.
Succes