Hangen aan halster

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Silvia

Hangen aan halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 18:05

Ik weet niet of het hier goed staat, verplaats het anders maar

Mijn 2-jarige verzorgshet heeft sinds kort de 'gewoonte' om aan haar halstertouw
te gaan hangen
Als ik aan het poetsen ben, zet ze haar hele gewicht op het halstertouw..
Tot nu toe heb ik haar altijd teruggeduwd, en meestal stopte ze dan wel.
Maar hoe kan ik hier nou het beste op reageren? Terugduwen? Negeren? Afstraffen?

_Martine_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 20:23

Dat vind ik echt vreselijk. Ik maak in ieder geval altijd een noodknoop. Dan kan ik die eventueel los trekken, maar dan geef je hem zijn zin. Ik heb geleerd dat je een zweep bij je moet hebben en dan op zijn kont slaan. Afleren.

djodjodjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 20:26

_Silvia

Re: Hangen aan halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 10:34

Een noodknoop doe ik zowiezo altijd, maar niet om haar haar zin te geven
Leren wijken voor druk laat ik wel open als laatste oplossing, hopelijk
is er iets makkelijkers te bedenken?

_steffi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 16:34

afstraffen werkt averechts, je versterkt het gedrag alleen maar meer! negeer het, en beloon het paard als hij braaf blijft staan!

Jasmijn159

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 16:40

Nouww de mijn doet precies hetzelfde, maar als ik dat negeer knapt mn touw en staatie los op t erf.
Niet datie in paniek is ofzo, hij gaat 'gewoon' hangen. Niet omdat er iets engs is, dus hij rent ook niet weg ofzo.
Maarja is beetje moeilijk te negeren.

Mayra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 16:16

Mijn verzorgpony heeft precies hetzelfde probleem. Ik kan haar alleen maar vastzetten aan haar sta. Als ik haar op de wasplaats vastzet gaat ze hangen en knapt negen van de tien keer het halstertouw of ik trek haar los (veiligheidsknoop).Ik heb het idee dat ze heel bang is want ze staat daarna helemaal te trillen en te doen. Ik ga zeker even het stukje over "Het leren wijken voor druk" lezen. Misschien heb ik er wel wat aan.

FlynnlOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 18:13

Ik denk ook dat afstraffen het best helpt.

MarRic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 15:10

Wijken voor druk is een zeer goede methode! niet alleen voor dit probleem.

Succes,
Groetjes Petrarca

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 15:13

Als hij aan je halster gaat hangen (en dit berekenend doet, dus niet uit paniek), kun je een strotouwtje om zijn hals doen, dat korter is dan het halstertouw, en hem eerst daar aan vastzetten, en tegelijkertijd aan het halstertouw. Als ze dan gaat hangen, voelt ze eerst het strotouwtje en dan pas het halster. Als het goed is doet ze het maar een paar keer, en dan is het over.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 16:17

@ Cassidy, ben je niet bang dat zo`n paard (of pony) dan een keer in paniek raakt?

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 22:50

Mijn tinkermerrie doet dit ook, gewoon als ze het zat is om gepoetst te worden... Geen zin meer, ach dan ga ik maar hangen. Ze breekt dus gewoon de musketonhaak van het touw, zo sterk is ze. Ik krijg zelfs niet eens de kans om haar los te trekken met de paniekknoop of de paniekhaak. Ik zorg dus altijd dat het erf afgesloten is, wij hebben een speciaal draad waarmee ze nooit de weg op kan. En het poetsen dus langzaam op bouwen, blijkbaar vindt ze het teveel en te lang in 1 keer, misschien vindt jouw shet het ook. Meestal zie je het wel aankomen, dus voor die tijd gewoon stoppen. Zo hoef je niet te straffen, ik kan die van mij niet straffen, ze is voor mij mishandeld geweest en al heel bang. dus ik probeer het dus voor te zijn...

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:06

RUBYWHITE schreef:
@ Cassidy, ben je niet bang dat zo`n paard (of pony) dan een keer in paniek raakt?

Als hij echt in paniek raakt breekt ook een strotouwtje.

gina2003

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 19:24

Mijn haflignermerrie deed dit ook een tijdje.
Ik heb haar aan 2 kanten vastgezet, samen met mijn hoefsmid, aan een strotouwtje, omdat ze al een paar halstertouwen had gesloopt, en elke keer als ze loskomen, krijgen ze hun zin, doet dit wel alleen als je zeker weet dat het geen angst is!
Ze is heel erg gaan hangen, we hadden wel een mes bij de hand, mocht het fout gaan, dan konden we haar los maken.
Ze ging 2 keer hangen, maar het touw knapte niet, en ze liet zichzelf net niet vallen, dus echt tot het uiterste, en daarna heeft ze het nooit meer gedaan.

Zorg wel dat je een mes bij je hebt en iemand die je kan helpen, succes!

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 15:39

Heb destijds mn merrie goed vast gezet. Stevig touw, stevig halster en domweg laten hangen. Ondertussen stond ik dr doodrustig aan te kijken van: "Het heeft echt geen nut hoor"
Toen deed ze al snel een stap naar voren en besefte ze dat ze weer "vrij" stond...sindsdien heeft ze het niet weer gedaan.

Als ze nu weer eens verstrikt raakt in dr touw (touw over hoofd gebeurt nog wel eens als ze aan het eten is), dan zie je dr denken: Hoofd naar beneden en opzij en dan staat ze weer vrij...

Andere paarden die hier goed waren in losbreken deden we een koehalster om of een halsband, naast het halster en zetten ze daar aan vast!

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 23:43

Niet schreeuwen, gewoon heel rustig blijven en negeren. Als het te gek wordt kan je heel 'cool' een hand onder haar buik doen, dan komen ze vaak vanzelf rustig naar voren.

Als het paard echt uit paniek gaat hangen natuurlijk meteen het touw los maken, maar als het geen reden heeft gewoon lekker negeren.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 23:48

Onze pony deed het dus ook. (toen ze net bij ons kwam een jaar geleden) En dat was ik echt niet gewend. Mijn paard blijft altijd rustig stil staan die hoef ik niet eens vast te houden. Maar die pony heeft me aardig wat touwen gekost. Ik heb mijn zusjes een lang halster touw gegeven en het uiteinde moesten ze dan in de hand houden. Zodat de pony verder niet vast stond, en dan konden ze haar borstelen enz. Nu heeft ze geleerd dat ze gewoon moet stil staan. En luisteren naar ''om'' (bij ons een stapje opzij) enz. En nu gaat het prima.. geen gehang meer enz. en kan nu gewoon vast worden gezet (is alleen niet echt meer nodig)

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 07:26

Zet je haar aan 1 touw vast? Zo ja, probeer haar aan 2 touwen vast te zetten. Dus links en rechts een touw.
Ik heb een vz-paard gehad die 'heet' werd geslagen in zijn stal. Hij werd aan 1 touw vastgemaakt en vervolgens de zweep erover. Wanneer ik hem dus aan 1 touw vast wilde zetten, was het grote paniek....

Vervolgens heb ik dus geprobeerd om hem aan 2 touwen vast te maken en dit werkte wel....

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 10:26

Je zou haar eerst kunnen leren goed los stil te blijven staan. En als ze dat kan, voorzichtig het touw weer introduceren

MariseLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 19:51

Wat Cassidy zei, was ook 't eerste wat in mij opkwam. Dat strotouwtje schijnt echt te werken (wordt bij ons op stal gedaan).
Verder, met een zweepje tegen de kont tikken als ze wil gaan hangen. Zolang je paard niet in paniek raakt werkt dat wel. Als je paard gaat hangen omdat ie in paniek raakt zou ik geen zweep gebruiken, dan wordt ie nog banger.

Succes ermee!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 20:37

Is je paard in paniek? Of staat ze gewoon een beetje raar te hangen. Ook irritant maar minder erg dan panuiek, dat is gewoon zielig en van paarden echt gemeend, ze vinden het in het begin vaak doodeng. (Net als jij)
Als het paniek is zou ik je aanraden een lang touw te nemen en dat met een slag om je balk te doen. Het einde hou je zelf vast, met tussenkomst van de balk, je bepaalt zodoende helemaal zelf hoe lang het touw is waar je paard aan 'vast' staat. Ga uit van normale vastzet lengte. Zodra ze gaat hangen revier je mee, want jij hebt het andere uiteinde vast. Je zorgt ervoor dat er geen noodzaak is om te trekken. In het begin denk je misschien dat je je paard zijn zin geeft, maar dat doe je niet, want uiteindelijk staat ie ook vast, maar je doet het verstandig. Zodra de druk wegvalt zal een paard niet meer hoeven te hangen. Vervolgens wandel je terug naar de uitgangspositie. Paard weer aan de balk en ga je gewoon weer verder met waar je mee bezig was. Niet belonen, zeker niet straffen maar negeren. Beetje op ingaan en een beetje mee spelen, oefen je geduld want van binnen word je best boos, irritant gedrag dat stomme gehang. Meestal hoef je dit maar een paar keer zo te doen, het gaat heel snel een paard begrijot dit en kan je vertrouwen. ALs je dit een paar keer doet, en je paard iedere keer weer netjes terug hebt gezet in de uitgangspositie zal het gedrag behoorlijk snel afnemen, het heeft geen zin dat hangen, en jij hebt laten zien dat vast staan aan een touwtje best te doen is. Maak het gezellig voor je paard om vast te staan. Even slijmen, en de rest van jullie leven heb je er plezier aan.
Ben benieuwd of het gaat lukken, maar een ding straf nooit af met zepen oid, je leert je paard daar hoogstens mee dat iedere paniek afgestraft wordt terwijl je paard je eigenlijk smeekt om hulp. Niet eerlijk om te slaan, maar los het wijs op.
Jij hebt de hersens... !
Maak beleid, en hou je eraan en maak je paard duidelijk dat ie bij jou in goede handen is, bij jou komt je paard niet in de problemen, jij bent immers een goede en verstandige leider nietwaar.

Nicole
"Paardentango"

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 22:51

Als het streken zijn zou ik ook zeggen: laat maar lekker hangen, maar zorg wel voor sterk materiaal.
Eventueel een tik met de zweep op zijn kont, afhankelijk of het angst of streken zijn.
Ook met dat strotouwtje heb ik meer gehoord.

Die standaard musketonhaken breken idd heel makkelijk. Ik koop dan een open musketonhaak en doe die aan het touw, die zijn sterker. Ook bij een halster met verstelbare gespen onder de keel en achter de kin breken de gespen makkelijk. Als de musketonhaak van het halster ook breekt, dan kan je daar ook een kleinere maat open musketonhaak doorheen halen.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 15:22

Ik heb hier ook paardje in training gehad die ook voor dat probleem kwam
paardje was echt niet in paniek
ik heb dit gewoon genegeerd en haar lekker poosje laten hangen( en ging onder tussen gewoon door met poetsen en toen ze echt door had dat niemand haar los maakte was na 3 keer over stroo touwdje zal ik niet doen kan gaan snijden vindt ik te gevaarlijk

Let op wel altijd een veiligheids knop als het echt te gek wordt dat je altijd touw los kan maken