Hij doet het niet als ik niet rij. Wel even vlak daarna als ik af stap. Maar dan heb ik meer het idee dat hij even kijkt of ik er nog op zit. Ik singel volgens mij niet te strak aan, er zit altijd nog wel een vinger ruimte tussen en ik heb een singel van bont. Bij aansingelen wordt hij iets onrustiger (stapt vaak opzij) maar absoluut niet vervelend. Meestal doe ik het eerst los, en singel daarna na. Ik rij niet met sporen, mijn paard is nog maar een aantal maanden onder het zadel en is verder erg braaf. Eigelijk deed hij het al vanaf het begin, gewoon kijken naar mijn been (een soort contact zoeken). Nu nog, maar nu geirriteerd. Vandaag heb ik geprobeerd mijn been minder te gebruiken, maar geen resultaat. Door het steeds naar links willen met het hoofd, is hij minder oplettend en neigt hij steeds naar links.
Verder is hij erg lief en braaf. Ik rij overigens bitloos. Dus het kan ook niet aan een bit liggen. Tevens heb ik een boomloos zadel nu te leen, waarbij hij precies hetzelfde gedrag vertoont. Misschien hapt hij ook wel naar zijn buik, maar zo ver kan hij niet komen. Dus raakt hij mijn been steeds.