met der kont naar me toe draaien

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pris87

met der kont naar me toe draaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 21:16

Hoi,
Als ik m'n paard aan het poetsen ben draait ze der kont naar me toe, 1x heeft ze zelfs getrapt naar achter toen ik der hoef wou uitkrabben.
Ze doet het naar allebei der kanten of ik nou links of rechts staat. Of ze probeert me tegen de muur vast te zetten. Wie weer een oplossing om dit te verhelpen.
Ik heb er pas sinds woensdag, dus sommige zeggen ze probeert je uit (voor de rest is ze helemaal niet gemeen). Maar ik wil er wel iets tegen doen, anders blijft ze het doen.
Maar sommige zeggen je moet een klap verkopen elke keer dat ze der kont naar je toe draait of je vast zet en als ze even wel rustig stil staat belonen. En sommige zeggen steeds terug duwen en negeren.
Wie heeft er ervaring mee en weet een goeie oplossing er tegen?

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 21:56

Meestal ben ik voor stemverheffing maar in dit geval zou ik een zweep nemen en een flinke klap geven

Sily

Re: met der kont naar me toe draaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 23:37

Draait ze haar kont naar je toe als in oe lekker plekje borstel nog even door?
Of echt dreigend?

Je kan igg beginnen met als ze begint met draaien je hand op haar bil leggen en streng Ho zeggen,als ze doordraait strenger zijn, stem verheffen en desnoods even prikken.

Gaat ze echt door en dreigt ze erbij puur om te laten zien dat bij de baas wil zijn zou ik een behoorlijk grote mond open zetten en afhankelijk van het paard en zijn reacties een tik op de bil geven.

Ik weet niet hoe oud je paard is maar het uithalen tijdens het hoef krabben kan bij jonge paarden of onervaren paarden ook zijn uit evenwichts verlies.

Maar dat is allemaal moeilijk te zeggen als je het paard niet kan en afhankelijk van of het kwaad gedrag is of niet.

Als paard uithaalt naar mij puur om van mij af te zijn krijgen ze meteen een grote mond of mep terug, ook weer afhankelijk van het type paard

pris87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 05:36

Ze is 3 en half en ze doet echt dreigend. Met hoeven uitkrabben, maar ook met gewoon het borstelen.

pris87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 06:09

Ik moet er wel bij vertellen dat ze hiervoor van een meisje van 9 is geweest. Zei heeft der verkocht, omdat het echt niet ging, want het paard was de baas over haar. Dus ze zal me best wel uit aan het testen zijn, omdat ze over mij ook de baas wil zijn. Alleen wil ik dat niet hebben.
Maar ik ben bang dat als ik haar elke keer een tik geef wanneer ze dat doet, dat ze mischien alleen maar erger wordt, maar mis helpt het juist wel
Nog meer mensen ervaring ermee??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 07:49

poets jij in of buiten de stal?

als ze het in de stal doet,dan gewoon eruit halen en haar ergens vastzetten..
als ze de kont naar je toedraait, gewoon je stem verheffen, maak een geluidje waarvan ze schrikt, vaak helpt dat wel

trappen gewoon helemaal nooit toestaan, de mijne deed het ook toen ik hem net had, was ook van een klein meisje geweest.
ik was op een gegeven moment zo kwaad om dat trappen dat ik hem een rake schop tegen zijn billen heb verkocht...

en sindsdien heeft ie niet meer getrapt

ook opletten dat je heeel consequent bent, nee is nee, poets jij haar en ze draait weg, dan duw je haar weer terug op haar plaats en geeft commando erbij( blijf staan ofzo)

ze leert vanzelf wel dat ze naar jou wel moet luisteren

pris87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 11:34

Dank je voor de reacties,
Ik poets altijd buiten de stal. Als ze haar kont naar me toe draai ga ik er gewoon terug duwen en als ze weer trapt geef ik een klap terug. Maar als ze me tegen de muur vas zet, dan ook terug duwen of gewoon een klap geven?

Midget

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 16:47

ik ben het met allemaal reacties een beetje eens... maar ik zou het eerst met stem verheffen proberen en als dat niet helpt een tik geven, ik zo nooit schoppen! en als het goed gaat belonen, ,maar ik denk dat als je der te vaak hard straft ze bang van je word

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:35

Midget als een paard vol uithaalt schop ik toch behoorlijk terug....al denk ik dat ik er toch meer au aan overhou dan het paard

TS in dat geval streng en conseqeunt wezen, nee is nee, stemverheffing gebruiken en als ze het dan nog doet nog iets duidelijker zijn.
Beter 1 keer een flinke tik dat je overal van af bent dan dit iedere keer hebben en op een dag zelf of 1 van je vrienden naar de EHBO kunnen brengen.

Paard vraagt nu zelf om haar grenzen, logisch want veel 9 jarige meisjes kunnen die niet stellen.

timokyana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:04

je hebt er pas sinds woensdag, voor je paardje is nog niet bepaald wie leider is.ze moet wennen aan nieuwe stal nieuwe mensen,ze verdedigt zich en krijgt dan een mep.Tuurlijk ze heeft je niet te slaan,maar het lijkt me verstandig om haar eerst duidelijk te maken dat jij de baas bent.Is dit paardje al ingereden?Zo ja dan moet ze het principe kennen van wijken voor druk.Hoe reageerd ze als je ze terug om zet.en dit consequent blijft doen?Het blijft lastig en kan zelfs gevaarlijk zijn,maar je paard heeft van dat 9 jarig meisje waarschijnlijk ook niet veel geleerd.Wat ik wil zeggen is blijf consequent, een tik kan wel maar ik vraag me af of je daarmee jullie positie verduidelijkt ik denk dat dat niet genoeg zal zijn.Misschien grondwerk met haar doen en zo je positie bepalen.

pris87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 16:25

Thanks voor alle reacties,
Ik moet zeggen dat ik na 2 dagen heel consequent zijn al een beetje verschil zie. Elke keer als ze zich omdraait dan zeg ik'"om" en na paar keer oefenen begreep ze dat al. Ze heeft nog maar 1x getrapt en toen heb ik er een mep gegeven. Ik zie wel al verschil gelukkig. Nu is er nog een probleempje met hoevekrabben, maar daar maak ik wel een nieuw topic voor.

Kimberleij

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:55

hoi hoi

het gaat nu toch al iets beter met pascha?

DragonLance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 08:33

et kan ook zijn dat het paard ergens pijn heeft waardoor hij gaat schoppen. en dan hoef het niet eens zo te zijn dat de pijn door een zienbare afwijking komt.

als dat niet et geval is dan moet je denk ik laten zien wie de baas is.

JaSpJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 10:28

hoi,

een paardje op stal deed dit ook.
ze trapte dan, maar ook op stal en in de wei.
geduld moet je hebben maar is niet voor ieder paard geschikt.
zij heeft haar paard een flinke trap gegeven en ze heeft het nooit meer gedaan.
moet ook wel vooral omdat er ook wel eens kinderen op stal lopen en niet wil dat er dan iets gebeurt moet je niet aan denken dat er wat gebeurt terwijl er een kind langsloopt.

gr

pittig_ding

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 12:22

Jeetje wat vervelend als je paard zo is.
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik heb wel eens gehoor dat als je paard trapt, je terug moet trappen.
En als hij bijt, terug moet bijten.

PaardenDroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 15:16

Citaat:
Als ik m'n paard aan het poetsen ben draait ze der kont naar me toe, 1x heeft ze zelfs getrapt naar achter toen ik der hoef wou uitkrabben.
Ze doet het naar allebei der kanten of ik nou links of rechts staat. Of ze probeert me tegen de muur vast te zetten. Wie weer een oplossing om dit te verhelpen.

ik ben net het boek een paard liegt niet aan het lezen, en daar hebben ze het ook over dit gedrag, als een paard met je kont naar je toe gaat staan, zeg het boek, is het ongeveer het zelfde als iemand z'n middelvinger naar je op steekt, je mag hem (volgens de schrijver van het boek) dan ook een tik op z'n kond geven. Mischien is het boek wel een aanraader voor jou, vooral omdat dit specifieke gedrag ook wordt beschreven.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 17:30

Klinkt sowieso als een handig boek.
Heb je daar het bestelnummer van?

pris87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 19:41

Dat boek lijk me wel wat ja:D ik bp je wel.

PaardenDroom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 21:26

Hier ff alle info over het boek

Titel: Een paard liegt niet
Schrijver: Chris Irwin
ISBN: 90-5501-706-x

Het is wel in verhaal stijl geschreven, maar je haalt er heel veel info uit, je kan het een beetje vergelijken met het verhaal van monty roberts, maar dan wat minder zwaar en wat minder pagina's:P
Ik vind het zelf een erg mooi boek (voor zo ver ik het al gelezen heb) waarbij ook heel veel dingen op zijn plaats zijn gevallen.
(ook onderandere met een pony die steeds ze kont naar me toe draaide). Er wordt heel goed uitgelegd over de lichaams taal van de paarden en over het jager-vluchtdier verschil.
Echt een aanrader dus! :D