Hoe leer je een paard zijn voetje geven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxxLotte
Berichten: 548
Geregistreerd: 17-02-06

Hoe leer je een paard zijn voetje geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 17:57

Hoe leer je een paard eigenlijk zijn voet op te tillen om zijn hoeven uit te krabben.
Een vriendin van mij heeft een eigenpaard maar dat paard gaat dat helemaal lopen op 3 hoeven hij is ook al een paar keer onder uit gegleden.

Hoe leer je een paard dat veilig?

Lotte

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 11:41

Ligt een beetje aan het paard...sommige vinden het erg moeilijk om hun evenwicht te bewaren. Nu ie een keer is uitgegleden wordt het wel moeilijker, want dat kan traumatisch zijn voor een paard.

Is er niet iemand in de buurt die jullie kan helpen??

Zet het paard anders met de ene zijde tegen een muur.
Probeer eerst ervoor te zorgen dat het paard zijn gewicht naar de andere kant verplaatst.
Glijd rustig met je been erlangs, zeg hoef...en als ie hem ook maar 1 cm optild belonen. Zo geef je hem een beetje zelf vertrouwen.
Langzaam verder gaan, dus niet gelijk met je hoevenkrabber in de aanslag.
Zorg eventueel dat hij niet veel kanten op kan, zeker niet vooruit. Misschien tussen 2 touwen of aan die kant ook een muur.

MissVanna

Berichten: 1217
Geregistreerd: 04-06-05

Re: Hoe leer je een paard zijn voetje geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 15:38

Bij mijn eigen paard hebben we van veulen af aan geleerd.
Nu heb ik een ruintje die ik ga inrijden en daar ben ik dat ook aan het leren gewoon rustig naar beneden en voetje.
Misschien dat hij het gelijk doet dat was gelukkig bij mij.
Alleen bij het andere voor voetje snapte hij het niet dus een klein beetje tegen aan geleund van jongen ik wil je been en hup het ging eigenlijk van zelf achter ging heel goed alleen hij wist eigenlijk niet hoe hij moes staan.

Hij stond bekant in de split echt van hoe moet ik hem houden.
Maar gewoon als hij/zij voetje heeft gegeven wat ik doe is met een hoge leuke stem zeggen goedzo jongen.


En inderdaad ieder paard is anders.

Kiftje
Berichten: 46
Geregistreerd: 05-03-06
Woonplaats: Kortrijk

Re: Hoe leer je een paard zijn voetje geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 20:38

Voor de voorste voetjes kan je ook altijd een klein beetje tegen hun schouder duwen om hun gewicht helpen te verplaatsen terwijl je hun hoefje neemt. Natuurlijk ook niet te veel duwen dat je paardje niet uit evenwicht raakt. Geduld wordt beloond Succes ermee!

Ver2006
Berichten: 69
Geregistreerd: 03-06-06
Woonplaats: Almere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 08:09

Veel herhalen en belonen als het goed gaat. Het helpt ook als je telkens in dezelfde volgorde de hoeven vraagt. Dan zit er regelmaat in.

Poenarie

Berichten: 4974
Geregistreerd: 01-02-04
Woonplaats: Noord Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:58

Met je hand over het been heen glijden, wanneer hij al zijn been wil optillen al belonen met de stem, gaat hij nog hoger, dan een klopje!

Poenarie

Berichten: 4974
Geregistreerd: 01-02-04
Woonplaats: Noord Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:59

Ik zou trouwens eerst de voorbenen doen!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:03


Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 18:05

Lijkt me wel ingewikkeld, snap wel dat het dan veiliger zou zijn. Heb je zelf ervaring met werken met een halstertouw dan cassidy? En hoe ging dat??

prii

Berichten: 985
Geregistreerd: 27-03-05
Woonplaats: Breda

Re: Hoe leer je een paard zijn voetje geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 21:47

Je hand zachtjes over de benen glijden en zeg er telkens bij van : voetje of hoefje of iets wat je zelf wilt. als je dit blijft herhalen zal hij omeduur begrijpen dat als jij hoefje zegt dat hij zijn hoef moet optillen.
En als hij dit doet gelijk belonen natuurlijk !

Succes ermee!!

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:15

Wij deden het altijd met zijn tweeen. Eentje hield de pony vast, met iets van brokjes in de zak om evt te belonen. De ander gleed heel langzaam vanaf de schouder naar beneden, duwde dan dus zachtjes tegen de schouder en probeerde dan het voetje op te tillen. Ging dat goed kreeg hij iets van brokjes en veel beloningen en in het begin dus echt maar 2 sec vasthouden en dan weer neerzetten en dat opbouwen.
En idd eerst de voorbenen. En als hij al eerder moeilijk doet dan het naar beneden gaan met de hand opbouwen (dus steeds verder gaan)...