uit de opfok; hoe de trailer in ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

freespirit

uit de opfok; hoe de trailer in ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 21:41

Ik maak me best een beetje zorgen over hoe ons hengstveulen over een tijd vanuit de opfok in de trailer weer naar huis moet komen.
Om 'm de trailer in te krijgen om naar het opfokadres te komen was al een heel gedoe, (zelfs steigeren IN de trailer) en toen was ie nog 'klein'.
Straks is het een kanjer van een jaar of 2....ik hou m'n hart vast....
Helaas heb ik niet de mogelijkheid om op het opfokadres met een trailer 'droog te oefenen'.

Hoe haalt iedereen toch z'n paard weer uit de opfok ?
Graag tips en trucs !!!

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 07:38

mijne was ook een draak dat we hem wegbrachten, dus ik hield de laatste keer ook mijn hart vast, maar meneer heeft geen pas verzet! En dat als 2 jarige hengst naast een merrie

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 13:40

Heb je een tweepaardstrailer? Een gemakkelijk reizend paard is al een hele geruststelling voor je twenter. Ik zou zeggen: zoek een makkelijk reizende ruin uit omdat je een hengst hebt. Maar goed, zoals hierboven staat kan een merrie ernaast dus ook wel goed gaan.

Maak er zelf niet al te veel drukte om, vooraf. Als jij al stiknerveus aankomt, heeft zo'n dier ook iets van 'wat staat er te gebeuren'. Neem de tijd ervoor. En blijf ten alle tijde rustig. Oh ja, mocht je wel eventueel longeerlijnen gaan gebruiken, knoop die dan aan de trailer, want zo'n musketon of karabijn houd het niet. En neem een handjevol bix mee als beloning, zodra hij in de trailer staat.

Heel veel succes!

freespirit

Re: uit de opfok; hoe de trailer in ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 19:19

Dank je wel voor jullie reacties.

@porscherider: goede tips...enne...ik zal me niet zo druk maken

StalHaffie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 11:43

veel succes

gewoonIsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 12:29

ik heb mijn 3-jarige pas opgehaald uit de opfok. Ook ik was een beetje angstig voor de reis. We hadden een 2paards vrachtwagentje mee en het viel mij 100% mee. Gelukkig hielp de opfokmeneer ons en we hadden de vrachtwagen zo geparkeerd dat hij er aan de zijkant niet langs kon.

Zorg dat je al hebt getankt en probeer niet in de file te komen staan. Kortom, zodra hij in de trailer staat gelijk wegrijden. Succes!

Quartertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:56

Gewoon kijken of hij de trailer op loopt, niet gaan trekken als hij even niet wil. Gewoon rustig blijven en hem belonen als hij een stapje zet. Vooral niet direct met longeerlijnen etc. beginnen.

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:18

zoals je waarschijnlijk ook wle weet wordt een paard niet trailermak geboren en zijn veel paarden ook nog eens claustofobisch....
Zorg gewoon dat je ruijm voldoende tijd hebt als je hem gaat ophalen,neem er ook de tijd voor want dit gaat een ervarging zijn die wel belangrijk is voor het verder verloop van het wel of niet goed te laden zijn van je paard.
Parkeer trailer tegen muur dan scheelt aan 1 zijde waar hij steeds naast de klep kan stappen.
Ook kun je hem een beetje sederen( je geeft hem gewon zodra je hem "gevangen" hebt een beetej,zet hem dan even een half uur op stal,wel met soortgenoten in de buurt),zodat het geen gevecht wordt en hij er geen nare ervargin aan overhoudt.

Roebin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 14:13

Je moet gewoon kijken hoe hij zich gedraagt als hij uit de groep is.
Is hij rustig of juist heel druk.
Als hij erg druk is kan je hem best een spuit sedalin geven dan weet je zeker dat hij rustig is en dat er niks gebeurt onderweg.
Dat doen wij ook altijd als we de hengsten van het land gaan halen. En dan staan er ook merrie's bij dus geen risico nemen..

Veiligheid voor alles, vind ik.

ikke20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:15

gewoon rustig aan doen. neem hem eert mee en doe of er niks aan de hand is. wil hij tog niet lok hem dan met brokjes ofzo.let erop ook zodra hij er 1 voetje opzet en meteen naast zet ook belonen. wat ookw el eens wilhelpen is 1 voetje optillen en op de klep zetten beloon hem dan ookmeteen en ga zo verder.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:20

gewoon even met een middeltje wat rustiger krijgen?
waarom al die angst als je hem ook even lekker kunt laten suffen

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 06:01

Hoe vervoeren wij de jonge paarden:
* Wij nemen een twee paards trailer
* Pakken de shet, die eeuwig gedult heeft
* Zetten de shet aan de ene kant
* zetten vevolgens gewoon het schot helemaal opzij (de shet kan dan even zijn kont niet keren, maar dan heeft het jonge dier een grotere ruimte waar hij/zij in moet......
* Vervolgens zetten we de trailer aan 1 kant helemaal tegen de muur aan, zodat hij daar al niet langs kan lopen en aan de andere kant houden we bij voorbaat al een longeerlijntje.....

Door de geur van de shet binnen en de rust waar wij het mee aanpakken hebben wij eigenlijk nog nooit problemen gehad....

(Nu moet ik ook wel zeggen dat bij ons alle dieren al van veulen af aan regelmatig met mams mee de trailer in gaan, dus angst hebben ze sowieso niet)

Maar ik raad je dus aan om alles met rust en verstand te doen......dan komt het helemaal goed en idd, als het echt een stresser is, even wat sedalin erin.....

Roebin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 07:40

ikke20 schreef:
gewoon rustig aan doen. neem hem eert mee en doe of er niks aan de hand is. wil hij tog niet lok hem dan met brokjes ofzo.let erop ook zodra hij er 1 voetje opzet en meteen naast zet ook belonen. wat ookw el eens wilhelpen is 1 voetje optillen en op de klep
zetten beloon hem dan ookmeteen en ga zo verder.

Ik zou het zeker niet zoals ikke20 doen want dan sta je morgen nog.

Je moet een paard nooit met brokjes lokken dan neemt hij je alleen maar in de zeik.

Doe dan een longeerlijn erachter dan staat hij in 5 minuten in de trailer.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 10:30

maar waarom direct met de longeerlijn?
voor hetzelfde geld stapt die wel direct op de trailer met de brokjes, en weet hij dat het leuk is, terwijl met longeerlijnen het direct gedwongen wordt.

jarrah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 13:12

dutske schreef:
maar waarom direct met de longeerlijn?
voor hetzelfde geld stapt die wel direct op de trailer met de brokjes, en weet hij dat het leuk is, terwijl met longeerlijnen het direct gedwongen wordt.

En voor hetzelfde geld ook niet.....en dan?

Duidelijkheid is een vereiste in de omgang met een (jong) paard.....!!!

Als jij lief gaat staan vragen, neem jij een twijfelende houding aan t.o.v je paard.........een (jong) paard heeft een leider nodig.....(jij dus).....maar als jíj al een twijfelende houding aan neemt, is er geen haar op dat paard zn hoofd die eraan denkt dan die trailer in te gaan!!!
En daarbij, als hij éénmaal doorheeft dat hij toch zo weg kan (omdat er geen lijntje achter zit), zal hij continue weer opnieuw proberen weg te komen....

Juíst door dat goedbedoelde gedoe van lief vragen enzo, zou je onbewust een (nog onwetend) jong paard aan een trailer probleem helpen!!!

Je moet gewoon overal op voorbereid zijn (dus je trailer op een goede plek neerzetten, schot opzij, geen vuil op de plank, evt. voordeurtje open wil wel eens helpen, bij paarden die moeilijk laden), zelf rustig en zelfverzekerd overkomen naar je paard!!!
Dat is het allerbelangrijkste!!!

Ik vind overigens brokjes altijd wel handig om de aandacht even af te leiden, maar als lokmiddel.....

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:06

Gewoon doen alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Idd schot opzij, schone loopplank, deurtje open. Ik liep met mijn jaarling zo de trailer op, geen probleem.

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:18

Wij hebben vorig jaar een 1.5 jarige merrie gekocht die ook nog nooit op de trailer had gestaan. We hebben een oudere pony van hier meegenomen en hebben Zita er toen in alle rust op gezet, zoals hiervoor al vermeld is. Lokken met wat worteltjes, been op het oploopstukje plaatsen, een beetje bijduwen vanachter maar allemaal heel rustig. Iets wat nieuw is voor een paard, moet je je tijd een beetje voor nemen. Ook niet in overdrijven natuurlijk.
Eens ze erop stond hebben we gedurende de rit van 1u20 werkelijk niets gehoord. Ze voelde achteraf zelfs niet warm aan, zo kalm was ze. Veel succes ermee en hopen dat het goed gaat!

ikwa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:19

mijn vriendin kocht een 2 jarige hengst, zo uit de opfok, hij liep met de fokker keurig de trailer in, helaas bewoog de trailer daarna enorm en brulde de fokker dat we snel moesten vertrekken (fokker bracht hengst thuis)......gelukkig was het maar 15 min. rijden.....toen we aankwamen stond hij dus met een been over de stang heen geslagen!hij is dus gaan steigeren. Vanaf toen doe ik dus zelf een halster touw onder en een boven de voorstang zodat dit in elk geval niet meer gebeurt. de fokker had zoiets van: rijden maar, dat been slaan we bij aankomst wel weer terug.eng he
Dit was dus een zware grote jonge hengst.
Daarna moest hij weer de trailer op om gecastreerd te worden en uit voorzorg is hij gesedeerd, en op de terug reis weer. (sedalin en daarna spuit van veearts). Ik zelf vind het altijd doodeng en heb de neiging 10 x onder weg te gaan kijken!
mijn merrie jaarling heb ik dit voorjaar naar de opfok toe wel met een emmertje voer de trailer ingelokt en ging erg goed, positieve ervaring dus! Gewoon proberen en mocht het niet lukken......andere keer beter?

Nick1963

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 22:04

De aard van het paard maakt uit, m,i moet je een beetje kijken naar hoe wij allemaal hebben leren fietsen,ofwel oefenen.
Vervoer in de trailer is zoiets essentieels , dat goede voorbereiding elk paard gegund is.( en natuurlijk de eigenaar ook)
Vanuit de opfok kan het moeilijk zijn voor een dier om de vertrouwde kudde achter zich te laten.Dat zal dan ook duidelijk merkbaar kunnen zijn bij het laden (laden buiten de direkte aanwezigheid van de kudde). Het reizen naast een (vertrouwd) maatje ,en de zorg dat ze goed vaststaan.(sederen moet je het effect van weten op jouw paard ,ik geloof dat de opfokker wellicht kan vertellen of jouw paard geschikt is om te sederen )