Karakter verwaarloosde pony's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IcePrincess

Karakter verwaarloosde pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 23:32

Er zullen vast zat mensen op bokt zitten die een verwaarloosde pony (of paard natuurlijk) hebben gekocht.

Ik heb er ook een op het oog, een schat van een beest, een jaarling shethengst (zo ontzettend lelijk dat hij leuk is ). Maar wat ik me afvraag, blijft dat lieve karakter wel? Nu is hij blij met een beetje aandacht, maar ik zie het vaak genoeg dat paarden die ineens veel aandacht krijgen veranderen van karakter, gemener worden, je aandacht gaan opeisen, naar doen naar andere paarden toe.
Het karakter van de gemiddelde shetlander is niet wat ik zoek in een paard, maar toch heeft dit kleine mannetje mijn hart gestolen en ik zou hem graag een beter leven willen geven.

Maar ik wil dan natuurlijk niet dat hij qua karakter verander, nu is het juist een lief klein knuffelpaardje
Vandaar dat ik graag ervaringen van mensen wil horen die een verwaarloosde pony hebben gekocht

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 23:51

Waarsschijnlijk word hij wel wat vrijer als hij eenmaal goed behandeld word.
Maar zolang je maar conseqent bent met de opvoeding zal het goed moeten komen.
Ik heb een verwaarloosde/mishandelde pony gehad die broodmager en achteraf ook nog hoogzwanger bleek te zijn gehad.
En die pony had soms wel gekke buien.
Hij kon soms (ook als je erop zat) z'n hoofd in de lucht doen en als een gek dwars overal door heen crossen.
Zo is hij met mij op z'n rug ook al een keer dwars door het hek van de bak gecrost.
Dan was je lekker ontspannen aan het draven of stappen en ineens kwam haar hoofd in de lucht en dan zag ze niks meer.
Uit eindelijk is het wel helemaal goed met haar gekomen.
Maar het heeft lang geduurd vordat ik haar vertrouwen had.
En toen ik haar vertrouwen eenmaal had werd ze wel iets brutaler.
Maar ze bleef wel jaren behoorlijk angstig.
Vooral naar vreemden toe.
Nu loopt ze in Oostenrijk op hoog springniveau.
Dus ze is er wel gekomen, maar het had een lange moeilijke weg.

Ik denk wel dat er een verschil is met verwaarloosde pony's en mishandelde pony's..
Maar wees vooral altijd duidelijk (maar dat moet je eigenlijk bij elk paard zijn)

EDIT elk paard is natuurlijk uniek!

Qazwsxedc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 10:34

Mijn pony werdt niet verwaarloosd, maar kreeg heel weinig aandacht. Tot de dag van vandaag is ze blij met de aandacht die ze nuu krijgt( ik heb haar al 1 1/2 jaar )

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 12:30

Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat het character veranderd, maar wel dat de hormoontjes mee gaan spelen. Wil je dat het gedrag niet veranderd, zou ik nu gaan ruinen. Verder eerlijk en konsekwent met hem omgaan, en hou hem uit de buurt van kinderen, iig gedurende de eerste verdere jaren van zijn leven. Het is niet de aandacht die ze vervelend maakt, het is de verkeerde aandacht die ze vervelend maakt.

IcePrincess

Re: Karakter verwaarloosde pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 21:00

Bedankt .

Hij wordt niet mishandeld, niet dat ik weet of aan hem merk, en ook niet echt zwaar verwaarloosd, hij krijgt te eten, heeft drinken en de hoefsmit komt af en toe. Maar daar houd het dan ook bij op. (wordt ook in de gate gehouden door de dierenbescherming)

Bij kinderen weghouden wordt denk ik wel moeilijk, hij zou of op een manege moeten komen (maar ben vandaag daar weze kijken naar de 'shethokken' en veel beter is dat ook weer niet ) of ik kijk naar de mogelijkheden of hij daar mag blijven staan maar dat ik dan verder wel de zorg en de kosten op me neem, op zich is het een goed stalletje waar hij staat en er is genoeg land bij waar hij op zou kunnen (snap niet waarom ze nog steeds op stal staan, voorgaande jaren stonden ze wel al vanaf april/mei op het land). Maar ook daar zal ik de kinderen niet van hem af kunnen houden, een andere plek zou waarschijnlijk te duur worden, stalling en weide in deze geving zijn erg duur.
Maar ik kijk eerst naar een goede plek om hem te stallen voor ik hem ook daadwerkelijk koop.

Hormonen, ja die zullen denk ik wel een probleempje gaan worden, maar ik heb zelf nog niet kunnen kijken of het ook daadwerkelijk een hengstje is, de meisjes waar ik dat van had weet ik niet in hoeverre ze daar verstand van hebben, zou evengoed gewoon een merrie kunnen zijn (wat ik eigenlijk wel hoop).
En ik moet nog de eigenaar vragen naar zijn 'stamboom' zou goed kunnen dat er wel papier bij zit en of hij van zijn eigen hengst is, wat ik ook weer niet hoop aangezien die een rotkarakter heeft (maar bontxzwart leverd volgens mij ook geen appaloosa op, uit die combinatie is afgelopen jaren alleen bont, bruin en zwart gekomen).

Maar goed, nog de laatste dingen uitzoeken en nog even heel goed overdenken, geen overhaaste beslissingen nemen, is voor ons beide natuurlijk niet goed. Maar wie weet ben ik binnenkort dus de trotse eigenaar van een hele lelijke mini .

Meer ervaringen met dit soort pony's zijn natuurlijk altijd welkom!

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 23:31

naja, verwaarloosd,, dat was mijn pony nou ook weer niet, eerder verkeerd begrepen.

Pepper heeft een karakter van goud, ze is toen ik haar kreeg, vooral in het eerste stadium wat baziger geworden, ze probeerde je wat meer uit. Na een tijdje was dat over en nu zijn we de dikste maatjes> ze heeft soms nog wel eens wat praatjes maar als je duidelijk maakt datje daar niet van gedient bent houdt ze op.

Ik heb alleen ervaring met een dame op leeftijd, maar denk dat over het algemeen geldt dat ze eerst je wat uit gaan proberen (gewoon CONSEQUENT blijven!).

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 09:04

Mijn shethengst werd niet echt verwaarloosd, maar er werd weinig mee gedaan. Hij zou alles kennen werd gezegt en hij was gewend aan kinderen. Bij mij thuis aangekomen was hij bang voor mensen en het halster aandoen was een ramp. Zo gauw je mere dan 2 meter in de buurd kwam rende hij weg. Later is dat goed gekomen en werd hij zelfs een beetje brutaal. Maar als je dat consequent aanpakt komt het helemaal goed. Ik heb hem wel laten ruinen omdat hij op Grietje sprong, maar qua gedrag was het niet echt nodig. Nu is het een onwijze knuffelkont, al blijft hij me soms uitproberen

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 21:31

Ik vraag me soms af wat mensen een verwaarloosde jaarling vinden als een jaarling regelmatig te eten, te drinken krijgt, de smid komt en hij in een kudde met andere paarden staat. Meer dan dat kun je, en hoef je toch echt met een jaarling niet doen! De basis hoort er voor die leeftijd in te zitten, en veel in handen nemen maakt ze doorgaans alleen maar te vrij naar mensen toe, vooral hengsten.

IcePrincess

Re: Karakter verwaarloosde pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 16:10

Als hij ook daadwerkelijk in een kudde op het land had gestaan had ik er ook geen probleem mee gehad, hoeveel en hoevaak hij te eten krijgt weet ik niet, dat zie ik nooit.

Maar dag en nacht samen met een jaarlingmerrie in een stal van 1,5 x 2 meter staan in een laag stront van enkele tientallen centimeters dik, dat is niet echt normaal (hij heeft in totaal 9 shets in 6 stalletjes staan). Vorig jaar rond deze tijd stonden ze gewoon op het land, heb geen idee waarom nu niet.

Dat er nu een hoefsmit komt hebben ze ook geluk mee, dat is weleens anders geweest, de meeste hebben echt misvormde hoeven gehad doordat ze niet bekapt werden (dubbelgevouwn hoefjes waardoor ze met kromme beentjes gingen lopen).
Heb ik overgens nog wel foto's van, die hoefjes, en van hoe dit mannetje er nu bij staat, ik zet ze niet op internet, vind ik niet nodig, maar wil ze best emailen als er getwijfeld wordt.

Maar het is ook niet zo dat het een pennyaktie is om hem te redden ofzo, maar ik wil gewoon een ponietje waarmee ik over een aantal jaar kan mennen en ben voor een zielig hoopje gevallen zeg maar .

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 17:03

Aan de ene kant wel goed dat je zo'n diertje een beter tehuis wilt geven, aan de andere kant zou ik wel de neiging hebben om een dier kiezen dat vanaf zijn eerste dagen alles mee heeft gehad. Wormbesmettingen bijv. zie je niet, ook de schade van oudere wormbesmettingen zie je niet, en beweging is voor een jong paard gewoon essentieel. Denk er goed over na voordat je zo'n diertje koopt, voor hetzelfde geld ga je er hartstikke aan failliet (nou zal dat bij een shet wel meevallen...)

Ashquar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 18:31

Met mijn pony is het wel een beetje gebeurt. Niet dat ze verwaarloosd was of er slecht aan toe, er werd gewoon heel weinig aandacht aan haar besteed. Toen ik er kwam ook, Santos stond achteraan en een ander paard liet zich aaien. Als dat nu zo was had Santos naar het paard gehapt en was ze er zelf gaan staan. Ook met rijden is ze een stuk pittiger geworden. Maar Santos was toen ook al geen echte knuffel, dus ik denk dat het shetje wel een knuffel zal bljiven.

JaSpJo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 09:28

zal best wel goed komen en ja het blijft wel afwachten en idd de hormonen en puberen dat komt bij ieder paard

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 10:50

Cassidy schreef:
Ik vraag me soms af wat mensen een verwaarloosde jaarling vinden als een jaarling regelmatig te eten, te drinken krijgt, de smid komt en hij in een kudde met andere paarden staat. Meer dan dat kun je, en hoef je toch echt met een jaarling niet doen! De basis hoort er voor die leeftijd in te zitten, en veel in handen nemen maakt ze doorgaans alleen maar te vrij naar mensen toe, vooral hengsten.

Ben ik met je eens. Ik doe zelf ook niet echt veel met hem, afgezien van poetsen, maar die van mij werd niet ge-ent, ontwormt weet ik niet en de smid was nog nooit geweest. Daarbij was hij bang voor mensen en hij was wat aan de schrale kant.