veulen.. waar rekening mee houden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Buddha

veulen.. waar rekening mee houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 14:26

Hoi!
Ik ben al weer een tijdje aan het sparen voor een paard erbij, om te rijden. Hier heb ik verder geen haast bij.
Nu ben ik op slag verliefd geworden op een dressuurtopper.
Een hengstveulen.
(Graag geen reacties zoals heb je het geld wel en heb je wel genoeg ervaring, want ja, geld is verder geen probleem, anders zou ik nooit een paard aanschaffel en ik heb genoeg ervaring).
Ik vroeg me nou af, waar moet je precies rekening mee houden als je een veulen aanschaft?
Welke kosten komen erbij, en waar moet je op letten bij de aanschaf?
Alvast bedankt!

Sees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 14:28

Wat leuk voor je! Ik hou dit topic even in de gaten. Je weet maar nooit waar het nog eens goed voor kan zijn. Heb je wel 1e koop?

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 14:31

1e koop? Wat bedoel je daarmee?
Ik weet het allemaal nog niet hoor!! Moet nog goed met mijn ouders over hebben enzo en het is helemaal niet zeker verder maar als het aan mij ligt weet ik het wel!
En hoe zit het met de stalling, scheelt dat trouwens in prijs voor een veulen of groot paard? (aangezien dat met pony's wel scheelt) En hoe duur is gemiddeld een opfok?

JoyCiej007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 14:32

Het moeilijke van een veulen kopen is juist om te beoordelen of hij wel een correcte bouw heeft; natuurlijk kun je kijken of hij geen x- of o benen heeft, geen franse stand, maar of hij correct op zijn beentjes staat.... Hou er wel rekening mee dat een veulen nog moet groeien; de verhoudingen kloppen gewoon niet; dat komt pas als hij helemaal volgroeid is... Bovendien is het voor de fokker wel makkelijk zeggen dat het 'een dressuurtopper' is; natuurlijk zou dat logisch zijn als hij gefokt is uit goede bloedlijnen en zowel een vader als een moeder die dressuurtoppers zijn, maar helemaal zeker is dat natuurlijk niet; de gangen enz. kunnen pas écht beoordeeld worden als hij helemaal volgroeid is; pas dan wordt duidelijk of er echt dressuurtalent in zit zeg maar.

Ik vind het in iedergeval erg leuk voor je, en wens je alvast veel succes en veel plezier met je toekomstige nieuwe aanwinst

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 15:19

Een veulen kopen is altijd een riscico. Je maakt grote kans dat er iets gebeurd waardoor je er nooit op zult kunnen rijden, of waardoor je je paard te vroeg kwijtraakt. Ik zou zelf geen veulen kopen. Heb er zelf een gefokt waar ik nu op rijd, maar ben er achter gekomen dat de volgende een paard is waar ik iig al eens op kan gaan zitten om te voelen of het in het zadel ook klikt...

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 15:30

Dat snap ik, maar ik heb op het moment geen tijd om elke dag een paard te rijden, ik wil niet zeggen dat een veulen geen aandacht nodig heeft, maar dat is toch anders, poetsen en wat wandelen kost toch minder tijd. En waarschijnlijk zal ik hem toch wel een jaar ofzo naar de opfok brengen En hij spreekt me zo ontzettend aan! En over 3 jaar, heb ik een mooie leeftijd om mijn paard te gaan beleren.
Ook heb ik dan een super goede band met mijn paard!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 15:35

Een hengstveulen zou ik sowieso in de (professionele) opfok zetten, dus veel wandelen en poetsen, zet dat maar uit je hoofd. Een betere band omdat je hem al als veulen hebt? Kan, maar hoeft niet per definitie. Hij kan je aanspreken, maar jullie characters kunnen vreselijk gaan botsen. Mijn band met mijn nu 12 jarige merrie die ik op leeftijd van 4 jaar heb gekocht zonder dat ik haar kende was meteen heel goed en is dat ook gebleven. Mijn zelfgefokte veulen die nu 4 jaar ik heb haar geboren zien worden en al die tijd in handen gehad (professionele opfok op stal) en dat botst nog wel eens.
Dat je een paard hebt vanaf veulen af aan is geen gerantie dat de band goed is, goed wordt, en goed gaat blijven.

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 15:40

Nee goed, dat snap ik. Maar ik zou van te voren zowiezo een aantal keer gaan willen kijken, om te kijken of het een klein beetje klikt. Al kun je dat in zo'n korte periode ook niet helemaal 100% inschatten. Verder snap ik dat hij naar een proffecionele opfok zou moeten, ik zou hem graag hengst laten namelijk!
Maar hoe duur is gemiddeld een opfok?
bedankt voor de reacties

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 15:54

Prijzen voor opfok kunnen varieren, kwaliteit daarvan ook. Ik zou eens contact opnemen met Ilindra hier op bokt, zij weet een adres, heeft daar al eerder een paard in de opfok gehad en is daar volgens mij heel tevreden over.

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 15:57

Opfok ligt tussen de 50-100 euro toch?