Mag niet aan zijn oren komen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_W

Mag niet aan zijn oren komen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 21:52

Tja, het heeft eigenlijk nog nooit gemogen en we zijn ook ontzettend stom geweest om er niet vanaf veulen af aan mee bezig te zijn geweest.
Ik mag zijn oren niet aanraken en als ik te dicht in de buurt kom met mijn handen dan trekt hij zijn hoofd weg.
Hij is niet kopschuw het zijn puur zijn oren.
Halster om en af gaan wel, maar hij heeft een halster met een gesp die je dus gewoon los maakt en niet over zijn oren gaat.
Aangezien hij nou al weer ekkes 3 is, en ik zo langzaam aan met hem wil gaan beginnen, moet hij halver wege de zomer toch zeker wel een hoofdstel om kunnen.
Ik heb eens de tip gehad om een touw oid in de deuropening van zijn stal te hangen zodat hij daar met zijn oren tegenaan zou komen en er aan gewend raakt, maar dat maakt niks uit want als hij de trailer op moet dan raken zijn oren ook het zeiltje, met eten raken zijn oren de trailies.
Hij heeft nooit wat traumatiserends meegemaakt.
Het is gewoon dat we er nooit mee hebben geoefend.... (stom stom stom)

Winddancer

Re: Mag niet aan zijn oren komen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 21:56

Ik zag de titel en dacht dat zou wel eens DunDijk kunnen zijn .

WD was er ook in het begin echt niet van gediend. Heb wel eens gehoord dat vooral als ze hengst zijn, ze niet graag hebben dat je aan hun oren zit. Is een teken van onderdanigheid. In hoeverre dit klopt weet ik ook niet zeker.

Maar gewoon de oren iedere keer blijven aanraken. En iedere keer weer iets verder gaan. Al is het maar spelenderwijs.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 22:13

En het is DunDijk
Wedge is nou ruin dus hij gedraagt zich er ook maar naar
Ben toch al weer zo'n paar maanden met zijn oren bezig maar hij is er echt niet van gedient, en ik denk dat als ik zijn oren aan blijf raken dat ik het alleen maar erger maar....

__Marije__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 08:18

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 15:01

Bedankt voor je link MissPromiss, maar zie zou gauw niks staan waarmee ik het zou kunnen oplossen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 15:07

Winddancer schreef:
Ik zag de titel en dacht dat zou wel eens DunDijk kunnen zijn .

WD was er ook in het begin echt niet van gediend. Heb wel eens gehoord dat vooral als ze hengst zijn, ze niet graag hebben dat je aan hun oren zit. Is een teken van onderdanigheid. In hoeverre dit klopt weet ik ook niet zeker.

Maar gewoon de oren iedere keer blijven aanraken. En iedere keer weer iets verder gaan. Al is het maar spelenderwijs.

Dit heb ik inderdaad ook gehoord.

Helaas heb je ook zulke merrie's hihihi
Een beest van een kennis van mij was een ramp met de oren.
We zijn nu 2 jaar verder en ik en de eigenaar en nog een paar heel bekende mensen kunnen een hoofdstel opdoen.
Van anderen pikt ze het nog steeds niet.
Echt aan de oren zitten kunnen we (op eigenaar na) nog steeds niet.
Je kan ze wel aanraken en aaien maar dan met een hoop gestoei en gestuntel.

Wij hebben niet opgegeven.
En we zijn elke dag aan haar oren gaan zitten.
Vast zetten (anders slaat ze haar hoofd tegen het jouwe)
En dan rustig aaien en dan heel dicht bij de oren en steeds een stapje verder.
Of dit nu de doorslag is geweest weet ik niet.
Ik denk eerlijk gezegd dat het vooral een kwestie van dominantie is.
En door veel met haar aan het werk te zijn gegaan ben je gewoon de baas geworden.

FlynnlOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 17:06

Ik denk gewoon zoveel mogelijk de oren aanraken.
(niet té veel)
En dat hij er zelf dan wel achterkomt dat het helemaal niet eng is.
vind het paard het verder ook niet eng als je boven zijn ogen uitkomt?
want dat zou het namelijk ook kunnen zijn.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 20:25

De ene keer wel de andere keer niet, ligt net aan zijn bij.
voorpluk mag ik wel gewoon pakken.

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:08

Amica had hier ook erg last van. Ze is daarbij erg eenkennig, en er is eigenlijk weinig aan gedaan in het begin (ja, stom ).

Op een gegeven moment ben ik naast haar gaan zitten (ze is maar 1.10 dus dat ging makkelijk ) en overal begonnen met aanraken/aaien. Eerst vond ze het maar vreemd en draaide weg, maar accepteerde het al snel. Steeds een stukje meer naar haar hoofd gewerkt, en als het te snel ging en ze reageerde ging ik weer terug. Alle tijd voor genomen, en eenmaal bij haar hoofd heel rustig rondjes gedraaid met mijn vingers over haar voorhoofd en steeds meer omhoog richting oor. Reageerde ze schichtig, dan ging ik weer terug. Zodra ik de oren even mocht aanraken ben ik gestopt, en dit telkens uitgebreid.

Nu vind ze het nog wel een beetje eng, en de oren mogen niet te lang aangeraakt worden, maar ze accepteerd het wel, en ik kan nu ook gewoon een halster om doen.

Alytuiere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:23

goed ik heb dus een 6jarige met dit probleem, nooit makkelijk geweest met dr oren maar toen vorig jaar de tandarts langs was geweest was het mis. Mocht er niet meer aanzitten, ze trok gelijk dr hoofd weg enzovoorts.

Wat ik heb gedaan? Halster om, leadrope (lang touw in ieder geval) eraan, en overal gaan aanraken/masseren en dan langzaam richting oren gaan. Halverwege de nek draai ik mn hand meestal om, met de rug van je hand aaien is namelijk minder bedreigend en net zover gaan totdat hij/zij het moeilijk begint te krijgen. Op dat moment stoppen, je hand laten liggen en rustig wachten totdat je paard ontspant, zodra je paard ontspant, uitbundig belonen en weer opnieuw beginnen. Misschien kijken of je wat verder kan gaan. Ik kon op een gegeven moment net tot het punt komen waar het oor begint, maar zodra ik aan haar oor zat trok ze dr hoofd weg, toen moest ik iets anders gaan verzinnen. Ik liet dr toen gewoon trekken en mijn paard ging dan hangen aan het touw (daarom heb ik dr ook niet vast gezet met dit) en met hele zachte ' trekjes' dr hoofd terug halen (zodra ze meegaf liet ik de druk los, het wijken voor druk idee dus) en als ze dr hoofd weer op de goede plek had: hand weg en belonen. Na een jaar ben ik zover dat ik dr in de wei gewoon aan dr oren mag zitten, kan een halster aan doen, met het halster aan duurt het vaak even een minuutje voordat ze het echt toe laat (omdat ze dan het idee heeft van niet meer weg te kunnen) en dan is het prima.

Alleen nu komt de tandarts binnenkort weer...

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 21:27

Bedankt Alytuiere Ik zal het eens proberen!
Maar als je paard haar hoofd wegtrok? Hield je je hand dan gewoon daar of niet?

Derma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:33

Ik mag bij mijn ruin ook niet aan zijn oren komen als ik er naast sta, maar als ik op de diepvries ga staan (gebruiken we als voerkist) dan kan ik ze wel aanraken. Zolang ik maar groter ben als hem gaat het prima, hij vind het niet echt leuk maar blijft wel staan. Ik heb geen idee waarom, maar misschien helpt het bij jou paard ook

Alytuiere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:34

DunDijk schreef:

ja dan hield ik hem daar gewoon, anders bekrachtig ik juist haar gedrag. Als zij haar hoofd wegtrekt en ik doe mn hand dan weg, heeft ze zoiets van: heey dat werkt! volgende keer trek ik nog meer!
Nee net zo lang laten liggen totdat ze haar hoofd weer normaal/ontspannen heeft en dan belonen door mn hand weg te halen en met stem of snoepje natuurlijk

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 21:42

Okeej, ik zal het eens uit proberen

Mariskatw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:47

Ik mocht bij Walica ook niet aan de oren zitten. Ik heb haar dit afgeleerd door gewoon bij haar te gaan staan als ze haar biks aan het eten is. Elke keer als ze een hap van de biks wil nemen zat ik even aan haar oor. Ze deed dan steeds haar hoofd weg, maar komt wel weer terug bij de biks omdat dat zo lekker is. Zo kun je zeg maar spelenderwijs toch leren dat het niet erg is om aan de oren te zitten. Het gaat zelfs gecombineerd met lekker eten. Bij Walica heeft het echt geholpen! Ik deed het gewoon elke avond even als ze net haar biks gehad had en dan moet je even geduldig zijn tot ze met haar hoofd weer bij het eten komt (het klinkt zielig ik weet het) en als je het elke avond bijvoorbeeld even doet, dan is succes gegarandeerd!! Je hoeft het natuurlijk niet de hele tijd te doen zolang ze de biks heeft, maar ik deed het even in het begin een paar keer en liet haar daarna lekker eten.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:56

Alytuiere schreef:
DunDijk schreef:

ja dan hield ik hem daar gewoon, anders bekrachtig ik juist haar gedrag. Als zij haar hoofd wegtrekt en ik doe mn hand dan weg, heeft ze zoiets van: heey dat werkt! volgende keer trek ik nog meer!
Nee net zo lang laten liggen totdat ze haar hoofd weer normaal/ontspannen heeft en dan belonen door mn hand weg te halen en met stem of snoepje natuurlijk

Maar niet bij alle paarden lukt je dat.
Die van mijn kennis dook met zijn hoofd jou richting op.
Ze sprong zo boven op je in plaats van van je af gaan.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 22:01

Mijn paard trekt zijn hoofd ook weg, dus dat scheelt

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 13:28

Kun je het paard wel achter zijn oren kriebelen? Sommige paarden vinden dat een lekker plekje. Dan zo lang doorgaan en je zachtje naar de oren toetasten, en als hij tekenen geeft van onbehagen weer terug naar de veilige plek/de plek waar hij geen weerstand geeft. Gaandeweg kun je steeds verder gaan.

Overigens zou ik het halster nu niet meer bij de gesp losmaken, maar over de oren heen schuiven. Dit als voorbereiding voor het hoofdstel.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 13:51

Cassidy schreef:
Kun je het paard wel achter zijn oren kriebelen? Sommige paarden vinden dat een lekker plekje. Dan zo lang doorgaan en je zachtje naar de oren toetasten, en als hij tekenen geeft van onbehagen weer terug naar de veilige plek/de plek waar hij geen weerstand geeft. Gaandeweg kun je steeds verder gaan.

Overigens zou ik het halster nu niet meer bij de gesp losmaken, maar over de oren heen schuiven. Dit als voorbereiding voor het hoofdstel.

Ja inderdaad en desnoods hou je de maat van het halster eerst een beetje ruim aan zodat hij makkelijker over de oren schuift.

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 15:59

Als veulen is het niet mogen aanraken of vasthouden van de oren vaak een teken dat het dier vrij zinnig kan zijn. De dieren waar we hier meteen de oren mochten vasthouden, zijn nu superbrave dieren. De dieren waar het niet mocht waren (en zijn) maar lastige eigenwijsjes...

Maargoed...we hebben nog een dier op stal staan, die wordt helemaal panisch als je zn oren aan raakt. Momenteel kun je er niet eens in de buurt komen. Vervolgens zijn ze met het paard naar de kliniek geweest, omdat ook na stug volhouden het niks beter werd. Hij werd alleen maar panischer en konden op gegeven moment halster of hoofdstel niet meer om krijgen...puur vanwege die oren.
Bleek dat hij een gespleten en ontstoken kies had, die pijn schoot door naar zijn oren en vanwege die reden mocht je zn oren niet aanraken...deed m ongelofelijk zeer.

judith_slu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 18:47

`Mijn pony heeft dat ook, langzaa word het wat minder, maar met het hoofdstel omdoen en de voorpluk goe doen, is het altijd weer een gepruts, omdat ze hevig met hoofd begint te schudden en omhoog te doen. Als ik er de tijd voor neem, kan ik ze onder aan zachtjes "aaien."
Ik begin dan op de hals te aaien en ga steeds iets verder omhoog, net zo lang, totdat ze toelaat dat ik vlak onder haar oor, of bij haar oor, mag aaien. op de plek waar het hoofdstel en halster achter de oren ligt zegmaar. Zo probeer ik elke keer iets verder "omhoog te werken"

MIsschien werkt dit neit bij jouw paard, want ieder paard is anders natuurlijk, maar het is te proberen (als je dat nog neit had gedaan natuurlijk )

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 19:19

Cassidy schreef:

Dat gaat niet
Dan krijg ik hem niet om of af.

Alytuiere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 19:28

DunDijk schreef:
Cassidy schreef:

Dat gaat niet
Dan krijg ik hem niet om of af.

als al niet aan de oren mag komen denk ik zeker dat je er ook geen hoofdstel/halster over kunt krijgen. Dat komt pas als je echt aan de oren mag zitten

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 19:30

ik doe dan altijd masseren richting de oren, op een gegeven moment ben je heel dicht bij z'n oren, en al raak je ze maar even aan gelijk belonen!!!!!!

werkt bij mij meestal wel!!!!

(en niet opgeven hoor!!!)

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 22:07

@ Alytuiere: Idd, een halster om of af krijgen over zijn oren is gewoon onmogelijk.
Ik wil eerst dat hij het accepteerd dat ik aan zijn oren mag zitten. Halster en hoofdstel komen later wel
@ lovekomeet: Als ik het had opgegeven had ik dit topic niet geopend