Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
.

Winddancer schreef:Ik zag de titel en dacht dat zou wel eens DunDijk kunnen zijn.
WD was er ook in het begin echt niet van gediend. Heb wel eens gehoord dat vooral als ze hengst zijn, ze niet graag hebben dat je aan hun oren zit. Is een teken van onderdanigheid. In hoeverre dit klopt weet ik ook niet zeker.
Maar gewoon de oren iedere keer blijven aanraken. En iedere keer weer iets verder gaan. Al is het maar spelenderwijs.
).
) en overal begonnen met aanraken/aaien. Eerst vond ze het maar vreemd en draaide weg, maar accepteerde het al snel. Steeds een stukje meer naar haar hoofd gewerkt, en als het te snel ging en ze reageerde ging ik weer terug. Alle tijd voor genomen, en eenmaal bij haar hoofd heel rustig rondjes gedraaid met mijn vingers over haar voorhoofd en steeds meer omhoog richting oor. Reageerde ze schichtig, dan ging ik weer terug. Zodra ik de oren even mocht aanraken ben ik gestopt, en dit telkens uitgebreid.
DunDijk schreef:Bedankt Alytuiere Ik zal het eens proberen!
Maar als je paard haar hoofd wegtrok? Hield je je hand dan gewoon daar of niet?

Alytuiere schreef:DunDijk schreef:Bedankt Alytuiere Ik zal het eens proberen!
Maar als je paard haar hoofd wegtrok? Hield je je hand dan gewoon daar of niet?
ja dan hield ik hem daar gewoon, anders bekrachtig ik juist haar gedrag. Als zij haar hoofd wegtrekt en ik doe mn hand dan weg, heeft ze zoiets van: heey dat werkt! volgende keer trek ik nog meer!
Nee net zo lang laten liggen totdat ze haar hoofd weer normaal/ontspannen heeft en dan belonen door mn hand weg te halen en met stem of snoepje natuurlijk

Cassidy schreef:Kun je het paard wel achter zijn oren kriebelen? Sommige paarden vinden dat een lekker plekje. Dan zo lang doorgaan en je zachtje naar de oren toetasten, en als hij tekenen geeft van onbehagen weer terug naar de veilige plek/de plek waar hij geen weerstand geeft. Gaandeweg kun je steeds verder gaan.
Overigens zou ik het halster nu niet meer bij de gesp losmaken, maar over de oren heen schuiven. Dit als voorbereiding voor het hoofdstel.
) Cassidy schreef:Kun je het paard wel achter zijn oren kriebelen? Sommige paarden vinden dat een lekker plekje. Dan zo lang doorgaan en je zachtje naar de oren toetasten, en als hij tekenen geeft van onbehagen weer terug naar de veilige plek/de plek waar hij geen weerstand geeft. Gaandeweg kun je steeds verder gaan.
Overigens zou ik het halster nu niet meer bij de gesp losmaken, maar over de oren heen schuiven. Dit als voorbereiding voor het hoofdstel.

DunDijk schreef:Cassidy schreef:Kun je het paard wel achter zijn oren kriebelen? Sommige paarden vinden dat een lekker plekje. Dan zo lang doorgaan en je zachtje naar de oren toetasten, en als hij tekenen geeft van onbehagen weer terug naar de veilige plek/de plek waar hij geen weerstand geeft. Gaandeweg kun je steeds verder gaan.
Dat gaat niet
Dan krijg ik hem niet om of af.