Ze is geboren op het weiland, 9 dagen te vroeg, met een erg beschermende mamma om haar heen. Mamma was zo beschermend dat we haar pas na een dag of 7 in de vingers hebben kunnen krijgen.
Geoefend met het halster om doen, borstelen, voetjes oppakken, meelopen... Alles ging eigenlijk prima maar ze bleef wel wat schuchter.
Na een maand of 5 is ze naar een opfok gegaan, daar was ze in het begin echt bang maar ze ontwikkelde goed en werd steeds wat brutaler. Echter: het halster om doen bleef een strijd. Had ze het halster eenmaal om: geen probleem, vaststaan, poetsen: het ging allemaal prima.
Sinds een paar weken staat ze weer bij mijn andere paard op de weide, samen met nog een andere jaarling. In het begin met halster en dan kon ik haar wel in de vingers krijgen: zodra het touw er aan zat: alles prima in orde. Wel wat kijkerig, maar ach: binnen de perken.
Vorige week heeft ze het halster afgewurmd, ik was aan het oefenen met een extra halster er om, maar nu moet ik haar eigen halster weer om zien te krijgen.
Dit gaat nog niet zo heel goed...
Ik heb momenteel niet de beschikking over een stal dus moet alles op de weide doen, tussen stroomdraden. Wel hebben we een sluis van een meter of 4x6. Ik krijg haar wel in de sluis... Maar niet het halster om.
Nu wil ik de boel niet forceren dus we doen het rustig aan: beetje kroelen en kriebelen. Voorzichtig een touwtje over haar hals lukt ook nog maar dan wil ze niet meer. Niet dat ze echt in de stress schiet want ze staat rustig op een metertje afstand wat gras te eten en ze zoekt je ook zo weer op om te kijken of je wat lekkers mee hebt, maar ze reageert wel schuchter. Een hand op haar rug en ze zakt gelijk een paar centimeter naar beneden en wijkt echt van je af...
Nu is mijn vraag: heeft iemand tips hoe ik dit het beste aan kan pakken? Ik wil haar niet in de stress jagen, maar begin het idee te krijgen dat ze wel een klein beetje een loopje met me neemt... Als ik echt achter haar aan ga jagen ben ik bang dat ze door het draad heen vliegt en zich bezeert + zou het dan een negatieve ervaring zijn...
Wie ow wie heeft er tips? Is het een kwestie van geduld hebben of moet ik meer aandringen?
Alvast bedankt!!!

De aanpak die we nu hanteren lijkt op wat jij voorstelt. In principe negeren we haar, ze gaat dan om aandacht vragen maar we geven daar niet gelijk aan toe.