Hoe beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ies

Hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 06:56

Hallo,

Ik ga binnenkort een nieuw paard kopen. Hoe kun je het
beste beginnen met een nieuw paard. Eerst lopen? borstelen?
Moet je steeds iets meer met hem gaan doen?

Bij mijn vorige paardje ben ik iets te vroeg begonnen met rijden
als gevolg dat hij stoute dingen ging doen. En nu wil ik het
graag goed doen. Jullie tips?

Jiske_Nilis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 07:02

Je kan bijvoorbeeld een dagje nemen om aan elkaar te wennen dat je hem even losgooit wandelt en lekker poetst ofzo.. Maar lijkt mij dat je er dan meteen op kan hoor gewoon lekker rijden, je hoeft hem dan niet perse aan het werk te zetten als dat je teveel lijkt, maar gewoon rijden moet kunnen, daar koop je hem ook voor!

Ies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 07:03

Dank je

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 07:08

Is het een jong paard of al wat ouder en meer ervaren..

Sowieso zul je een periode krijgen waarin je paard van begins af aan zal proberen af te tasten hoever hij/ zij kan gaan bij jouw. Dat is altidj even aan elkaar wennen..

Probeer dus lekker van begins af aan door te gaan met rijden (naar ik aanneem is hij bij de vorige eigenaar ook gewoon gereden) en vervolg het oefenen. Bij voorkeur gewoon direct het rijden oppakken mbv je instructeur. Nu hoef je je paard niet te overvragen, maar beweging kan geen kwaad lijkt me. Daarnaast kun je om elkaar ook in de omgang een beetje aan te leren voelen veel poetsen/ longeren/ wandelen etc..

Succes met je nieuwe paard!

Ies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 14:39

dank je wel

Jamezy

Re: Hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 14:52

Ik ben met mijn paardje, toen ze aankwam, eerst een paar rondjes over het erf gaan stappen, zodat ze een beetje kon rondkijken. Vervolgens heb ik haar in haar box gezet en haar daar later ook geborsteld. Verder heb ik haar voor die dag met rust gelaten (wel even gaan kijken af en toe ). De tweede dag hetzelfde, gewandeld, maar toen heb ik haar buiten gepoetst en lekker in de paddock gezet. Pas de derde dag ben ik er op gegaan, maar het had de tweede dag in principe ook al gekunt... Verschilt een beetje per paard

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:53

ik zou ook eerst een dag of 2/3 je paard aan de nieuwe omgeving laten wennen voordat je er echt mee aan de slag gaat. nu weet ik niet hoe oud je paard is, dus ik kan wel zeggen dat je erop kan rijden,maar als hij/zij nog maar 2 ofzo is, dan moet je dus nog wat langer wachten

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:31

Zelf rij ik gewoon de eerste dag, eerst even aan de longe rondslingeren om aan de omgeving te laten wennen of even loszetten in de bak als hij aankomt en daarna rij ik gewoon. De eerste keer op een nieuw paard in vreemde omgeving is toch spannend, de tweede of derde dag na aankomst ook nog

JKiya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:46

Ik heb nu sinds 2 weken een eigen paard en ik merk dat ze nog heel erg moet wennen. Ik heb wel op haar gereden na ongeveer een week en dit ging goed, maar ze is nog wel erg nerveuzig in de bak. Dit kan natuurlijk ook aan het ras liggen: ze is een volboed arabier. Maar ik ga nu iedere dag met haar langs plekken op het erf die ze nog eng vind, lekker poetsen en aan elkaar wennen. Ik doe zelf lekker rustig aan en merk dat zij dat ook nodig heeft. Je merkt het vanzelf wanneer je paardje op zijn gemak is. Bij mij duurt dat wat langer maar we hebben hopelijk nog jaren samen voor de boeg en ik vind dat dus ook helemaal niet erg! We leren elkaar nu goed kennen. Maar sommige paarden maken er niks van en kun je gewoon na 2 dagen al rijden. Als ze maar een beetje tot rust zijn gekomen, maar voordat ze echt 100 % overal en altijd ontspannen zijn ben je wel een tijdje verder. Succes ermee!