Op een enter zitten?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

N_fotografie

Op een enter zitten?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 17:05

Hallo lui,

Ik heb een paardje van 5 jaar, ik heb hem nu ongeveer 2 jaar, sinds hij 3 was. Met z'n 3,5e ben ik rustig begonnen met inrijden(longeren e.d.) toen hij 4,5 was begon ik met intensiever rijden.
Maar toen ik hem pas gekocht had(daarvoor nog een jaar verzorgt) hoorde ik van zijn oud eigenaar, dat jimmy heel mak was, en dat je er zo op kon gaan zitten, dat hij hij namelijk al gedaan! Ik ben er maar niet op in gegaan, maar achteraf bleek dat hij al met 1 jaar een man van 85 (of meer) kg op zijn rug had gekregen!
Ik zat met mijn mond vol tanden, toen ik zag dat hij ook op zijn 1jarige fries en haflinger/arabier/appaloosa ging zitten, hij deed het zelfs bij zijn twee jarige shetlander!!

Nu is dus mijn vraag, kan dit mijn paard veel kwaad, het is één of twee keer gebeurt(hoop ik) en eigenlijk alleen maar gestaan, nu heeft hij nog geen last van zijn rug, geen drukplekken, hij is niet bang voor iets op zijn rug, maar hij is wel heel druk onder het zadel, al zit het in zijn aard, zou het er iets mee te maken hebben?
Dank juilie wel!

Groetjes Nikki

PS: ik heb er wel wat van gezegd hoor!

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:07

Nou ja , goed is het niet... T arme dier... ik zou hem even laten nakijken door de dierenarts voor de zekerheid. kan goed dat het geen kwaad heeft gedaan, maar gewoon voor de zekerheid
Wat een gestoorde mensen heb je toch op de wereld

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:10

Een keertje, als je geluk hebt, dan kan het niet zoveel kwaad.
Spieren en botten zijn er echter zeer zeker niet klaar voor om wat voor gewicht danook te dragen. Ik had het paard niet eens gekocht als ik het had geweten, sorry. Je hebt je pony nu, en ik hoop voor je dat het geen gevolgen heeft verder. Ik vind dat jezelf je pony op een nette leeftijd hebt aangereden, niet te vroeg. Goed zo!

N_fotografie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 17:18

Ik wou er eigenlijk nog een jaar mee wachten, omdat hij behoorlijk ielig is, maar iedereen vertelde me dat het niet zou veranderen e.d :s Maar, ik heb er een dierenarts naar laten kijken idd, mijn hoefsmith ook nog voor de zkerheid(je weet maar nooit ) Ik wou ook een homeopaat naar hem laten kijken, of die drukte iets psychisch is, of dat hij "angst" heeft opgelopen, maar daar is tot nu toe niets van gekomen, de dierenarts zei dat er niets aan de hand was.

N_fotografie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 17:22

Ik heb het paardje eigenlijk gekocht, om hem van een vreselijke eigenaar te behoeden de dag erna zou hij gekocht worden door een andere vrouw, maar we hebben hoger geboden.
En bovendien is het een schat van een paard, als ik er niet meer op zou kunnen rijden, of er zoiezo niet op zou kunnen rijden, zou ik het niet doen, gewoon rustig op laten groeien, er zijn genoeg dingen die ik wel met hem zou kunnen doen. Ik hou van hem hoe hij is, en dat zal niet veranderen, bij mij zal hij sterven(als alles mee zit)

Sim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:37

-> VMR OMG

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 18:14

Op een enter zitten? Eeeeeh... doe dat maar even niet!!

N_fotografie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 21:22

? heb je alleen de titel gelezen ofzo? Misschien iets meer inhoudelijk, voor de duidelijkheid voor de mensen die slim willen doen IK HEB NIET OP EEN ENTER GEZETEN! Ik rijd nu een 5-jarige, wie als enter door een ANDER al is gereden(op gezeten dan)

hipkippie

Re: Op een enter zitten?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 21:29

Ik ken iemand met een belg hengst van een jaar en daar deden ze af en toe een zadel op en een meisje van een kilo of 20 waar ze dan een rondje mee door de wei gingen.
Ik vond dat toch wel vreemd en erg jong maar de vee arts had gezegt dat dat goed was omdat het een hengst is en hij dan wat rustiger word als hij zulke dingen moest doen.

Alsnog vind ik het nogal raar maarja de eigenaar ervan heeft veel verstand van paarden en mn vriendin helemaal.
En volgens hun kon het dus geen kwaad en de vee arts.

Ik heb nog van meer mensen gehoord dat dat iid niet veel kwaad kan bij een belghengst.

Ik denk (hoop!!) dat het bij jou paard niet veel schade heeft aangericht aangezien het maar 1/2 x is gebeurt.
Maargoed er heeft wel 85 kilo op gezeten en dat vind ik dan wel weer heel veel.

N_fotografie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 21:36

jah idd, ik heb een enorm iel dravertje.. even een foto opzoeken toen hij 3(!!) was(kan je nagaan hoe hij wastoen hij 1 was )
Afbeelding
Afbeelding
zo ziet hij er vandaag de dag uit.

Een belg is wel wat sterker dan een iel dravertje denk ik (weet ik !!)
r

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 22:00

Hij was iid wel erg iellig en paardenveulens zijn vaak op 1 jarige leeftijd nog wel van die slungeltjes.
Ik weet niet hoe die kerel het in z'n hoofd heeft gehaald om met zn 85! kilo op zo'n jong dier te gaan zitten, dat dat dier toen niet gigantisch door z'n rug is gegaan (kan ook best gebeurd zijn)

Ik zal het toch maar goed in de gaten houden en mocht je het idee hebben dat ie last van z'n rug krijgt o.i.d zou ik hem wel na laten kijken.

Verder veel plezier met die super mooie dier

(ik vind die 2e foto echt heel gaaf, mag je echt trots op zijn)

N_fotografie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 22:02

Jah, na veel bijvoeren, rustig opbouwen, en goed in regelmaat voeren, begon hij er eindelijk goed uit te zien
Ik ben ook echt enorm trots op mijn mannetje, ik heb zo enorm veel bereikt met hem!

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 05:17

Nikki_jimmy schreef:
? heb je alleen de titel gelezen ofzo? Misschien iets meer inhoudelijk, voor de duidelijkheid voor de mensen die slim willen doen IK HEB NIET OP EEN ENTER GEZETEN! Ik rijd nu een 5-jarige, wie als enter door een ANDER al is gereden(op gezeten dan)

Rustig aan zeg...

Ik bedoelde het gewoon in het algemeen, dat je niet op een enter moet gaan zitten. Heb het verhaal heus wel gelezen en ik kan me voorstellen dat als je het zelf doet je de vraag niet stelt!

Is dus niet persoonlijk bedoelt.

Sjonge jonge.... wat een agressie.

N_fotografie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 07:01

Geen agressie, je hebt hier gewoon heel veel penny mensen die denken onwijs slim te zijn met dit soort berichtjes. Ik bedoelde het niet zo(al kwam het er wel zo uit, dat geef ik toe)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 07:04

Tja goed is het niet, maar ik betwijfel dat hij er iets aan overgehouden heeft als het maar 1 of 2 keer is gebeurt. Ook al is het dan wel 85 kilo geweest.

Als ik je trouwens een tip mag geven, probeer wat aan je houding te sleutelen, Je hebt echt een verschrikkelijke stoelzit

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 07:09

Ik zit ook wel eens op mijn enter hengstje
Maar goed, die licht meestal in de stal, en ik steun dan op mijn knieën dus hij heeft geen gewicht op zijn rug ofzo

Maar er "echt" al op gaan zitten vind ik gewoon debiel, ik denk niet dat het heel schadelijk kan zijn voor een paar keer....

@Cayenne: en die houding zie jij zo van 2 stand foto's? Knap....

Cayenne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 07:12

Ja, dat zie ik inderdaad van 2 standfoto's, en het is alleen maar een tip hoor, het is aan haar wat ze er mee doet.

N_fotografie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 07:39

Stoelzit? de eerste ben ik helemaal niet, de tweede wel, maar ik keek naar beneden, mede om te kijken of hij met zijn voorbenen wel helemaal goed stond. Het is een moment opname, normaal rijd ik normaler(ondanks mijn gekke manier van rijden) Ieder heeft zo zijn manier maar het ging nu niet om de foto's!

N_fotografie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 07:41

Afbeelding is dit ook een "stoelzit"?

Cayenne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 08:03

Dat ziet er beter uit, maar volgens mij ligt het aan je zadel

@ MelaniePK, dat ze een veelzijdigheidszadel heeft, had ik al gezien, maar dat wil nog niet zeggen dat je dan automatisch in de stoelzit zit, maar in dit geval ligt het volgens mij wel aan het zadel
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 12-05-06 08:18, in het totaal 1 keer bewerkt

melaniepk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 08:08

ze heeft geen dressuurzadel maar een veelzeidigheids....en ik vind je prima zitten op dat veelzeidigheidszadel hoor

ps ik heb ook een draver....ben je al te vinden op www.dravers.nl en dan op het forum ???? leuk hoor allemaal dravermensen....

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 08:14

Als die man er 1 keertje heeft opgezeten...handig is het niet, maar echt kwaad kunnen. Zeer waarschijnlijk niet. Maar goed, het had net zo goed wel kwaad gekunnen en dan zat je nu met een probleem.

Erg vervelend is dit.

Ik wilde ook even reageren op het rondje rijden op een belg. Een belgje is pas enigzins rijp om op te rijden als hij 4 jaar oud is (dit geld trouwens zo'n beetje voor alle paarden). Men verkijkt zich er vaak op hoe sterk een belg is. Een belg is gebouwd om te trekken en niet om te dragen. Neemt natuurlijk niet weg dat je op een volwassen belg natuurlijk een zwaarder volwassen persoon kan zetten dan op jou draver...zit een verschil in van een paar honderd kilo massa.

Maar om nou te zeggen...er kan wel iemand op een belg rijden van 1 jaar ... *aargh* Daarmee kan er net zoveel kapot gaan als bij een dravertje of een shet.

Moet wel zeggen dat je een leuk paardje hebt!

RuizSoler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 08:26

Kitty84 schreef:
Als die man er 1 keertje heeft opgezeten...handig is het niet, maar echt kwaad kunnen. Zeer waarschijnlijk niet. Maar goed, het had net zo goed wel kwaad gekunnen en dan zat je nu met een probleem.

Erg vervelend is dit.

Ik wilde ook even reageren op het rondje rijden op een belg. Een belgje is pas enigzins rijp om op te rijden als hij 4 jaar oud is (dit geld trouwens zo'n beetje voor alle paarden). Men verkijkt zich er vaak op hoe sterk een belg is. Een belg is gebouwd om te trekken en niet om te dragen. Neemt natuurlijk niet weg dat je op een volwassen belg natuurlijk een zwaarder volwassen persoon kan zetten dan op jou draver...zit een verschil in van een paar honderd kilo massa.

Maar om nou te zeggen...er kan wel iemand op een belg rijden van 1 jaar ... *aargh* Daarmee kan er net zoveel kapot gaan als bij een dravertje of een shet.

Moet wel zeggen dat je een leuk paardje hebt!

Hier ben ik het mee eens.. en sja dan ga ik natuurlijk niet het hele verhaal nog eens vertellen

Joyce_oud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 09:36

Even een DA of fysio laten checken voor de zekerheid zou ik zeggen.

Voordat jij vol vertrouwen gaat rijden en er over 2 jaar achterkomt dat er toch iets scheef zit

N_fotografie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 10:31

Klopt ik heb er al naar laten kijken, gelijk toen de dierenarts weer kwam(ik hoorde het in januarie, in februarie laten kijken) Daarna nog een keer een jaar erop, hij zei dat e rniets aan de hand was. Is het een idee om een homeopaat erbij te halen, kruiden te laten voorschrijven, voor zijn angstigheid bij dingen, vooral als ik erop zit zeg maar.
En jah ik rijd met veelzijdigheid zadel 't Ligt ook aan het zadel hoor! Ik kan heel moeilijk zitten(mede omdat ik gewoon een vreselijke rug heb, mijn wervels zijn in de loop der jare scheef gegroeid, en dat is niet zo 1,2,3 verholpen) op mijn hoogbenige heethoofd.

Dank juilie wel

PS: Tjah, ik zou ook niet op een 1-jarige belg, hoe licht het meisje ook is, ik zou maar wachten, en als je toch wil dat hij íets rustiger is, waarom dan niet casteren? Dat is de concequentie voor een hengst(niet voor alle hengsten hoor!!)