Mag paardje alleen staan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carooke

Mag paardje alleen staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 07:01

Hoi, ik heb een lieve Haflo Arabier gekocht van drie jaar. Nu staat hij alleen bij mij thuis. Hij treurt merkbaar om z'n vriendjes die hij heeft achtergelaten, wat normaal is . Kan ik hem hier alleen laten, of zal hij er teveel onder lijden? Mijn ander paardje zit in een weide hier een eind vandaan, ik dacht dus dat het het beste was om die nieuwe wat alleen bij mij te laten om hem wat te kunnen opleren. Anders zal hij niet veel leren moest ik hem daarbij steken.

Silence

Re: Mag paardje alleen staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 07:02

Ik zou hem wel wat gezelschap geven ja. Een paard is niet voorniks een kuddedier. Ik weet wel dat je een paard ook erg gelukkig kunt maken met het gezelschap van bijv een geit of schaap.

snoeppapier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 07:08

Als je die kans hebt, zou ik hem zeker bij minimaal 1 ander paard zetten
Dat is in mijn ogen één van de belangrijkste voorwaarden om een paard te houden, dat hij altijd minimaal 1 soortgenootje heeft. Zeker als hij gewend is altijd in een groepje te staan is het erg sneu dat hij nu alleen staat

Als het echt niet anders kan kun je, zoals Silence zegt, denken aan een schaap of geit, maar dat staat natuurlijk nooit gelijk aan een paard, want in sociaal opzicht zitten die dieren niet op 1 lijn, een geit snapt de paardentaal niet en andersom

smurf1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 07:10

tja, als je een geit kunt houden kun je toch ook wel een shetlander er bij nemen ?

Ik zou in ieder geval wel wat gescheldschap er bij zetten

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 07:13

kijk gewoon even op marktplaats of in je buurt rond, sommige mensen zoeken een goed thuis voor de shetlander of kunnen ze geen fijne wei meer aanbieden en dan mag je ze in bruikleen hebben

Aide

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 08:15

Zet hem anders bij je andere paard in de wei. Al is het maar dat het problemen voorkomt, want hij kan wel vervelend gaan worden met rijden als je hem aleen houd.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 08:16

Het zijn kudde dieren.
Dus ik denk dat ik daarmee het antwoord al geef

Milly_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 08:19

op martplaats.nl heb je ook soms mense die een pony weggeve ofzo omdat ie iets aan zijn rug heeft en niet bereden kan worden of één die op pensioen mag, en die gewoon een goede thuis zoeke.

Carooke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 11:08

Tja, heb er nu al twee, kan er niet nog eentje bijnemen. Maar als ik hem bij m'n ander paardje zet kan ik hem niet zo makkellijk opleren. Het is hier ver vandaan. Als hij blijft treuren zal ik het zo wel moeten doen. Thx voor de antwoorden

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:08

Een paard is een kuddedier, zorg dus altijd dat hij een maatje heeft als je hem 100 % gelukkig wil houden

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:09

Die van mij heeft ruim 6 jaar alleen gestaan.. Wat buurt paardjes om naar te hinneken... Ze heeft er niet echt problemen van ondervonden.. Maar ze is nu wel superdominant.. En vind zichzelf de baas tegenover andere dieren.

Vanillala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:41

Is er dan geen mogelijkheid om die ander erbij te halen? Gewoon een vraag hoor. Want je ziet je paardje toch treuren, zou je het antwoord eigenlijk al moeten weten..

k_i_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:44

Bij ons hebben de meeste paarden een eigen weide, maar staan wel allemaal naast elkaar. Vind ik ideaal!
Zo kunnen ze elkaar niet beschadigen, maar elkaar wel ruiken en spelen.

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 15:55

Ik zeg ook: doe er een dier bij. Net wat RK zegt: een paard is een kuddedier.

Een shetje is leuk erbij als gezelschap. Ik heb mijn paard ruim 3,5 jaar alleen gehad. Ze kwam alleen met andere paarden in contact als ik ging te rijden, les had of op wedstrijd ging. Toen ze meer interesse in eten ging vertonen dan in paarden was het voor mij heel duidelijk dat er een maatje bij moest. Niet dat ze altijd verschrikkelijk onrustig was thuis. Toen onze andere pony wegging heeft ze een avond staan hinniken en daarna nooit meer.

Maar sinds ik dat shetje erbij heb staan is ze toch een stuk vrolijker. En ze leren heel gauw dat ze eventjes alleen moeten blijven als de ander weg is.

Ik had mazzel en kon deze shet via via gratis krijgen. Gewoon een kwestie van hier en daar zeggen dat je een gezelschapsdier zoekt. Nadeel van een geit/schaap vind ik dat je (heel officieel) een nummer moet aanvragen voor de dieren om ze te laten registreren op je naam. En bij uitbraak van bijvoorbeeld MKZ dan mag je niet van je erf af.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 21:00

Een paard is een kuddedier, dus natuurlijk. Zou jij het bijv leuk vinden om helemaal alleen te zijn?

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 21:08

Als je zelfs al ziet dat je paard staat te treuren omdat hij andere paarden mist, zou je toch wel weten wat je moet doen?
hup een ander paard erbij zetten dus! paarden horen niet alleen te staan.