wat zal je doen als je paard.....?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 11:34

Blue_Star, er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Dat deze aanpak voor jou toevallig geholpen heeft hoeft niet te betekenen dat alle andere aanpakken niet deugen. Mijn paard krijgt wel een trap of een klap op zijn tijd en die is ook hartstikke goed opgevoed.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15472
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: wat zal je doen als je paard.....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:46

Mijn paard doet dit gelukkig niet. Maar tijdens het uitmesten zijn er genoeg paarden die dit bij mij doen. Eerst geef ik een brul dat hij of zij aan de kant moet gaan. Reageren ze dan niet dan volgt een tik of een schop. Het is naar mijn idee ook gewoon dominant gedrag wat afgestraft moet worden voordat het zo erg wordt dat je helemaal niets meer met het paard kan doen.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. En dat geldt hier ook voor.

maaike93

Berichten: 1784
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: The place to be.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 13:09

hmm.. lastige discussie.
Ik vind dat je vooral eerst eens moet gaan kijken Waarom je paard dit gedrag vertoont. Is het dominantie? Of heeft je paard ergens een trauma van ofzo? Mijn vzpaard heeft een soort trauma als het gaat over mensen bij zijn eten/stal. (heel verhaal) Hij draait de kont niet maar gaat gewoon drijgend kijken. Als ik hem dat een schop zou verkopen vind ik niet dat je je paard dan rechtvaardig behandeld. Ik probeer hem in zijn waarde te laten en geef hem soms gewoon even een aaitje in z'n stal en dat vind ie best hoor.
Als het dominantie is zou ik maar snel eens zorgen dat je paard respect voor je krijgt. Ga grondoefeningen doen waarmee jij laat zien dat je wel degelijk de leider bent. Een dominant paard MAG ik zijn stal niet de kont toekeren, darvoor moet je hem dus ook afstraffen vind ik. Maar! Belonen als hij het wel goed doet is even belangrijk!!

Als laatste ben ik het er wel mee eens van Ptries zijn.. en zijn meer wegen die naar Rome leiden

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 19:58

Blue_Star schreef:
smano schreef:
als mijn paard mij zou schoppen of bijten nou sorry hoor maar dan kan die echt een schop onder zijn kont krijgen. Wel in een keer goed doen dan is het maar eenmalig. Zielig misschien ik vind van niet als paarden elkaar onderling wat duidelijk willen maken gaat het er ook niet zachtzinnig aan toe. Even later zijn het weer de dikste maatjes. Je kan je beter afvragen hoe het komt dat jou paard dit gedrag vertoont. Er is blijkbaar iets niet goed gegaan in de '"opvoeding"


Weet je niet dat je een roofdier bent?Het is als mens al moeilijk een paard je te leren vertrouwen en dan ga je er nog eens flink op los schoppen?
Gebruik liever een stemverheffing



Mee eens, maar met sommige dingen moet je heel resoluut zijn, zoals met bijtende veulens...nu geef ik die geen mep maar ik bijt ze terug, dan zijn ze zo verbaasd dat ze het echt wel laten

Ik heb met alle paarden die ik heb gereden altijd de volgende regel toegepast: wanneer het paard mijn of zijn eigen veiligheid in gevaar brengt treed je resoluut en daadkrachtig op.

Ze even een keer goed op hun nummer zetten kan geen kwaad, anders kun je bezig blijven en laten we eerlijk zijn, dat bevordert niet de band tussen mens en paard....

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 23:02

Blue_Star schreef:
Vb van wat ie deed:
*Hij loopt naar het gras,verkoop je hem een tik gaat hij in volle galop naar de manège.


Waarom willen zoveel mensen die kudde nadoen??Wat is er daar nou zo belangrijk aan?Zoek professionele hulp en ga er niet als een bezetene op los schoppen

[/quote]

Ik denk dat bij de meeste paarden het nadoen van de kudde ook het duidelijkst is.
Nergens hebben mensen het over als een bezetene er op los schoppen, maar als het nodig is (en als je enig paardenbesef hebt merk je dat vanzelf wel, er zijn idd mensen die hier onterecht in zijn maar dat heb je overal) kan je beter 1 goede schop geven en er klaar mee zijn.

Heb zelf een leuk ding wat vooral met steigeren zijn zin wou krijgen en ik kan best zeggen dat hij hem in 1 keer goed gehad heeft, maar daarna nooit meer gedaan heeft (dit is dan wel het type ik heb een bord voor mijn kop )

Daarbij denk ik dat als een paard naar het gras loopt de oplossing nooit zomaar hup knal voor zijn kop is,er zijn zoveel manierenom dit te voorkomen en eenpaard dit af te leren dat een tik voor zijn kop het laatste zou zijn wat in mij opkomt.

Maar ok, leuk ding heeft dus ook weleens een behoorlijke knal gehad, vertrouwen is daarom niet minder geworden, we hebben nu wel hetzelfde idee over luisteren

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 23:06

Blue_Star schreef:
Weet je niet dat je een roofdier bent?Het is als mens al moeilijk een paard je te leren vertrouwen en dan ga je er nog eens flink op los schoppen?
Gebruik liever een stemverheffing


Als ieder paard de mens als roofdier zag en daardoor geen van de paarden vertrouwen in de mens had, en een eerlijke en consequente bestraffing tegenover het paard ervoor zou zorgen dat het paard totaal geen vertrouwen meer in de mens had... dan had het hele begrip 'ruiter' niet eens bestaan hoor

En wie zegt dat erop los geschopt wordt? Dat maak jij er zelf van. Wat is voor jou nou het verschil tussen stem verheffen, en terugschoppen? Het is allebei een bestraffing, het enige verschil is dat terugschoppen voor het paard een natuurlijkere en ook duidelijkere straf is dan je stem verheffen.

Beter 1x een flinke schop tegen z'n kont aan dan 10x roepen 'HEE! Ben je nou helemaal besodemieterd?' en de 11de keer eens echt in de penarie komen omdat een paard helemaal niet onder de indruk van wat getoeter is.

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:28

WildWings schreef:
Beter 1x een flinke schop tegen z'n kont aan dan 10x roepen 'HEE! Ben je nou helemaal besodemieterd?' en de 11de keer eens echt in de penarie komen omdat een paard helemaal niet onder de indruk van wat getoeter is.


Precies wat ik bedoelde!! hier ben ik het helemaal mee eens!!!

xLaus_

Berichten: 10253
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Wageningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 09:41

maaike93 schreef:
hmm.. lastige discussie.
Ik vind dat je vooral eerst eens moet gaan kijken Waarom je paard dit gedrag vertoont. Is het dominantie? Of heeft je paard ergens een trauma van ofzo? Mijn vzpaard heeft een soort trauma als het gaat over mensen bij zijn eten/stal. (heel verhaal) Hij draait de kont niet maar gaat gewoon drijgend kijken. Als ik hem dat een schop zou verkopen vind ik niet dat je je paard dan rechtvaardig behandeld. Ik probeer hem in zijn waarde te laten en geef hem soms gewoon even een aaitje in z'n stal en dat vind ie best hoor.
Als het dominantie is zou ik maar snel eens zorgen dat je paard respect voor je krijgt. Ga grondoefeningen doen waarmee jij laat zien dat je wel degelijk de leider bent. Een dominant paard MAG ik zijn stal niet de kont toekeren, darvoor moet je hem dus ook afstraffen vind ik. Maar! Belonen als hij het wel goed doet is even belangrijk!!

Als laatste ben ik het er wel mee eens van Ptries zijn.. en zijn meer wegen die naar Rome leiden





maar ze mag/kan er geen grondoefeningen mee doen aangezioen het niet haar eigen pony is

spoekie

Berichten: 2407
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 18:27

Valiant schreef:
maaike93 schreef:
hmm.. lastige discussie.
Ik vind dat je vooral eerst eens moet gaan kijken Waarom je paard dit gedrag vertoont. Is het dominantie? Of heeft je paard ergens een trauma van ofzo? Mijn vzpaard heeft een soort trauma als het gaat over mensen bij zijn eten/stal. (heel verhaal) Hij draait de kont niet maar gaat gewoon drijgend kijken. Als ik hem dat een schop zou verkopen vind ik niet dat je je paard dan rechtvaardig behandeld. Ik probeer hem in zijn waarde te laten en geef hem soms gewoon even een aaitje in z'n stal en dat vind ie best hoor.
Als het dominantie is zou ik maar snel eens zorgen dat je paard respect voor je krijgt. Ga grondoefeningen doen waarmee jij laat zien dat je wel degelijk de leider bent. Een dominant paard MAG ik zijn stal niet de kont toekeren, darvoor moet je hem dus ook afstraffen vind ik. Maar! Belonen als hij het wel goed doet is even belangrijk!!

Als laatste ben ik het er wel mee eens van Ptries zijn.. en zijn meer wegen die naar Rome leiden





maar ze mag/kan er geen grondoefeningen mee doen aangezioen het niet haar eigen pony is


Ze kan wel aan haar eigen houding werken, ze moet goed rechtoplopen, als een leider lopen. Verder gewoon consequent zijn en de als paard iets doet wat niet mag afstraffen, als paard iets goed doet belonen.
Maar nog steeds wordt er niets gezegd over de omstandigheden, dat zou ook een hoop helpen als die vertelt werden.

maffe_moses
Berichten: 137
Geregistreerd: 24-04-06
Woonplaats: Apeldoorn.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 23:51

die is dus egt dominant, ik zou mijn stem gebruiken, flink boos van HEEY LAAT DAT! niet sgreeuwen maar gewoon erg boos praten, als die uithaalt weet ik niet precies wat ik zou doen, denk hem een tik geven.. maar dit is wie de sterkste is en dat moet jij zijn en ook laten merken, ik zou eerst proberen met geduld maar het moet niet te gek voor woorden worden!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 23:54

Nou, ik kan je hierbij op een briefje meegeven, een mens is niet sterker dan een paard!

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 16:17

WildWings schreef:
Nou, ik kan je hierbij op een briefje meegeven, een mens is niet sterker dan een paard!


't is ook juist een kunst om een paard te laten denken dat je zowel geestelijk als lichamelijk over hem of haar domineert

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 21:30

WildWings schreef:
Nou, ik kan je hierbij op een briefje meegeven, een mens is niet sterker dan een paard!


Maar wij zijn slimmer!!! (nou ok...sommige niet maar dat zijn uitzonderingen die de regel bevestigen toch?

annuh25
Berichten: 825
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Aruba

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 18:22

Dit doet mijn lievelingspaard ook wel eens. Ik zou beetje streng praten, en anders een mep. Daarna is ze wel rustig en kun je gewoon (bijna) alles doen, zolang het maar normaal is.

dondeyne

Berichten: 1953
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Maastricht

Re: wat zal je doen als je paard.....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 10:54

Ik vind ook dat geweld echt niet helpt! Ik heb een tijdje een paard gehad die echt absoluut niet geslagen wilde worden. Als ik haar een tik gaf, omdat ze iets deed wat niet mocht, trapte ze! En het was niet dat ze geen respect had ofzo, want verder deed ze zoiets nooit.. Ze wilde gewoon puur niet geslagen worden.. Als je tegen haar je stem verhefte had ze ook wel in de gaten dat ze iets fouts had gedaan en ging ze altijd heel zielig kijken

JaSpJo

Berichten: 76
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: delft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 11:19

loveshadow schreef:
Ben het met Laverne eens, geduld is veel belangrijker. Een goede tik helpt bij het ene paard wel, maar het andere paard zal misschien de volgende keer denken: 'Ja dag, nou kom je m'n stal dus echt niet meer in.' Een paard op de manege doet het ook. Meestal zetten ze daar dan gewoon de deur wijd open en dan draait hij zich uiteindelijk vanzelf wel weer om. Als je paard dit tijdens het poetsen ook doet kun je 'm ook even vastzetten.



ja idd ik had ook erg veel geduld maar daar ws mevrouw het niet mee eens.
ze trapte dus ook.
ik heb haar een schop gegeven dat wil je niet weten sindsdien niets meer aan de hand ze weet waar ze staat.
en weet wel ik ben echt niet iemand die zomaar schopt hoor maar ze werd me te vrij in haar doen,
bijv ook pletten dus ik tussen paard en muur en in de wei trappen naar je.
dus het is voor ieder paard verschillend maar goedkeuren nee niet doen het mag niet en dat weten ze best wel ze zijn best slim die dieren

gr

Xantaatje

Berichten: 581
Geregistreerd: 08-05-06
Woonplaats: Monster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 22:30

Blue_Star schreef:
Wordt er hier maar rustig op los gemept?
Ga eens zoeken naar de oorzaak van haar gedrag


Ja dat vind ik ook, ben zeker niet voor slaan aar kijk waar het gedrag vandaan kan komen en ga van daar uit aan het werk met haar.

Lottie84
Berichten: 8689
Geregistreerd: 17-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 22:32

Laverne schreef:
Ok...dat vind ik persoonlijk niet echt de manier!
Dit is gewoon dominantie!
Tis echt een kwestie van geduld, consequent zijn en niets forceren!


Mee eens!
Dat los je niet met geweld op!

Lottie84
Berichten: 8689
Geregistreerd: 17-11-05

Re: wat zal je doen als je paard.....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 22:34

Ik vind niet dat je een paard moet slaan als hij in zijn stal staat en geen kant op kan...! Beetje laag...

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Re: wat zal je doen als je paard.....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 22:38

LCharlotte schreef:
Ik vind niet dat je een paard moet slaan als hij in zijn stal staat en geen kant op kan...! Beetje laag...


Maarrr ik vind het ook een beetje laag dat het paard het dus wel doet.

Sannert

Berichten: 6088
Geregistreerd: 05-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 22:52

Ik zou gewoon de stal in lopen. Bijt of trapt ie, heeft ie een probleem. Hij bepaalt niet of ik de stal in kom ja of nee.
Als ik buiten blijft wachten en vraag of ie aan de kant wil gaan, doet ie dit echt niet. En dan weet ie voor de volgende keer, als ik niet wil doe ik dit en dat en dan hoef ik niet. Zo werkt dat niet.. Ik ben de baas, niet hij.
Gelukkig doet hij dit niet. *klopt af


Maar op de manege waar ik reed, daar waren er ook wat van die dominante pony's, en de jongeren bleven dan gewoon buiten de stal staan roepen of de pony's wilde komen, terwijl het echt alleen dreigen was, en als je gewoon de stal in liep, deden ze niks.

spoekie

Berichten: 2407
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Re: wat zal je doen als je paard.....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 22:41

LCharlotte schreef:
Ik vind niet dat je een paard moet slaan als hij in zijn stal staat en geen kant op kan...! Beetje laag...


Nee, maar als hij vaststaat en hij bijt, dan mag je hem wel slaan? Dan kan een paard pas geen kant op.

Ik ben het met Sannert eens

GMVD
Berichten: 281
Geregistreerd: 09-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 12:08

Ik ben het ook met Charlotte eens!

Tatiane

Berichten: 3485
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Leopoldsburg

Re: wat zal je doen als je paard.....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 12:36

dondeyne schreef:
Ik vind ook dat geweld echt niet helpt! Ik heb een tijdje een paard gehad die echt absoluut niet geslagen wilde worden. Als ik haar een tik gaf, omdat ze iets deed wat niet mocht, trapte ze! En het was niet dat ze geen respect had ofzo, want verder deed ze zoiets nooit.. Ze wilde gewoon puur niet geslagen worden.. Als je tegen haar je stem verhefte had ze ook wel in de gaten dat ze iets fouts had gedaan en ging ze altijd heel zielig kijken


Ik ben het hier wel volledig mee eens.. Kijk eerst eens wat voor een paardje het is. Mijn vorige pony zou ik een tik geven als ze zoiets zou uitspoken... Dat was er eentje die dicipline nodig had, anders begon ze te dreigen. Als ik mijn andere pony daarintegen ooit zou geslagen hebben in de stal, dan ben ik er zeker van dat ik er niet meer had kunnen bijkomen en dat ze in een hoekje van de stal zou staan bibberen.. Daar werkte geduld dan weer veel beter bij.

Mijn paardje nu is een vreselijk dominante merrie.. (camion niet opwillen omdat mevrouw wil laten zien dat zij de baas is, en dus gewoon rustig vlak voor de camion als een standbeeld blijven stilstaan. Tijdens het rijden als mevrouw moe wordt gewoon opeens stoppen en nietmeer vooruit willen. Hoefsmid/vearts/vreemde mensen die ze niet leuk vind kunnen het eerste kwartier niet korter komen dan 5meter. Paarden die groter zijn als haar krijgen regelmatig een stamp van mevrouw, kleine pony'tjes daarintegen vind ze super... Daar is ze namelijk de baas over,...)
Toen we haar in het begin hadden, had ik (en de meeste omstaanders, nu nog steeds trouwens) wel zoiets van: oke, zij wilt de baas zijn? We zullen wel eens zien.. Dus als ze de camion weer eens niet op wou: zweepje erbij. Als ze weer niet vooruit wou: tik geven,...
Probleem is dat als je haar slaat, dan slaat mevrouw terug. Als ze aan het rijden bent valt dat nog op te lossen... Maar als je in de stal staat en ze haalt zo uit kan het best gevaarlijk worden.
Nu, na een tijdje ken ik haar al wel een beetje. En als je wil dat mevrouw respect heeft voor jou, dan moet jij ook respect hebben voor haar. Ga je haar slaan dan is het omzeep en krijg je er niets meer van gedaan. Met geduld kom je bij haar heel ver.. En idd, als ze zich wegdraaid in de stal? dan draai ik me ook weg, en dan wordt mevrouw nieuwschierig waarom ze geen aandacht krijgt. Wil ze zich niet laten vangen in de wei? Dan draai ik me om en vertrek... dan weer wordt ze nieuwschierig en komt ze gewoon achter me aan.

Ik krijg zowat alles van haar gedaan, met geduld, begrip en respect. (dus ook als ze bang heeft van iets... Ik krijg van omstaanders de raad: die sporen erin! geef haar maar eens een tik! Wel, als ik dat zou doen krijg ik het effect dat ze achteruit begint te gaan, dan steigerd, en dan zich omdraaid en zich heel snel wegmaakt. Mijn manier? Lange teugel, klopje in haar nek en wat geruststellende woordjes... En dan heeft ze zoiets van 'aah, dat is niet eng ofwat? zou ik dan eens niet voorzichtig gaan kijken?' en dan loopt ze er uit zichzelf heen)


Ieder paard is anders..

_xpipo_macho

Berichten: 355
Geregistreerd: 09-05-06
Woonplaats: Ede Gld

Re: wat zal je doen als je paard.....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 12:38

oke allemaal bedankt voor jullie hulp
het gaat steeds beter er is ook einderlijk een goede leaser bij gekomen en het gaat veel betrer