wat zal je doen als je paard.....?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Antistar

Berichten: 1152
Geregistreerd: 13-01-04
Woonplaats: Gasselte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 00:04

we kennen jou paard toch niet, misschien ligt het wel aan jou zelf.

Aide
Berichten: 35
Geregistreerd: 09-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 09:20

De stal moet een veilige plek zijn voor het paard. Zelf haal ik mijn paard uit zn box zonder teveel in de box te komen. Ik hang het halster voor zn hoofd en hij doet zn hoofd er zelf in. Hij weet dat ik anders zn stal in kom en dat vind hij niet leuk. Ik blijf altijd rustig en het kan even goed aan jou liggen. Meer dan 80% van wat een paard doet is een reactie op een actie van een mens. Daarom worden paarden vaak ten onrechte restraft. Succes ermee

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 17:57

Urielle schreef:
Ik zie dus echt niet in waarom je geduld moet hebben tot je paard eindelijk zo goed is om jou in de stal te laten, wie is er nou de baas, het paard of jij? Ik heb zeer veel paarden verzorgd, waarvan ook hele dure, hoog in het bloed staande, overgevoelige paarden die snel beledigd waren, maar een paard weet prima wanneer hij fout is of wanneer jij onterecht bezig bent hoor. Het moet niet gekker worden zeg! Als je paard geen zin heeft om eruit te komen maar gewoon laten staan dan?!


Waar slaat deze reactie nou op?
Als madame de eigenaresse wilt gaan rijden moet het paard dat goed vinden,ook al heeft hij geen zin??
Nog nooit gehoord van een mening van een paard?

noekje

Berichten: 2488
Geregistreerd: 15-01-05
Woonplaats: Schoorl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 18:00

Paarden kunnen zich niet aanstellen? Daar heb je toch wel heel erg mis
Wil je dat even aan mijn paard uitleggen?

nu weer even ontopic, Misschien moet je eerst naar de reden kijken? Doet ze het alleen in dr stal? Heeft ze ergens last van? Is ze dominant?

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 19:13

Blue_Star schreef:
Urielle schreef:
Ik zie dus echt niet in waarom je geduld moet hebben tot je paard eindelijk zo goed is om jou in de stal te laten, wie is er nou de baas, het paard of jij? Ik heb zeer veel paarden verzorgd, waarvan ook hele dure, hoog in het bloed staande, overgevoelige paarden die snel beledigd waren, maar een paard weet prima wanneer hij fout is of wanneer jij onterecht bezig bent hoor. Het moet niet gekker worden zeg! Als je paard geen zin heeft om eruit te komen maar gewoon laten staan dan?!


Waar slaat deze reactie nou op?
Als madame de eigenaresse wilt gaan rijden moet het paard dat goed vinden,ook al heeft hij geen zin??
Nog nooit gehoord van een mening van een paard?


Dat klopt, je hebt mijn reactie goed geinterpreteerd. Wanneer een paard niet lekker in zijn vel zit of bij uitzondering een dag geen zin heeft, zal ik echt wel wat rustiger aan doen met werken, maar ik ben wel degene die bepaald of er gewerkt wordt en niet het paard.

spoekie

Berichten: 2407
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 19:59

Blue_Star schreef:
Urielle schreef:

Waar slaat deze reactie nou op?
Als madame de eigenaresse wilt gaan rijden moet het paard dat goed vinden,ook al heeft hij geen zin??
Nog nooit gehoord van een mening van een paard?


Dat klopt, je hebt mijn reactie goed geinterpreteerd. Wanneer een paard niet lekker in zijn vel zit of
bij uitzondering

een dag geen zin heeft, zal ik echt wel wat rustiger aan doen met werken, maar ik ben wel degene die bepaald of er gewerkt wordt en niet het paard.


Hier ben ik het mee eens Mijn ervaring is ook dat het paard de baas laten zijn, ookal is het maar in zijn stal of wat dan ook, dat het dan van kwaad tot erger overgaat.
Het is bij mij simpel: Ik ben de baas en het paard niet.
Dat betekent niet dat ik een paard maar meedogenloos ga lopen meppen om hem te dwingen te doen wat ik wil. Maar ik verwacht wel dat hij doet wat ik wil, binnen de perken, dus als hij zijn dag niet heeft of geen zin: dan doe je die oefening 1x en dan laat je het zitten.
Ik heb ook weleens gehad dat mijn vzpony geen zin had in galop (vindt ze moeilijk en ze had haar dag niet). Ik eiste dus enkel dat ze een half rondje (aan de longeerlijn) in galop ging en toen op mijn commando weer stopte. Heeft ze wel gedaan wat ik wil, maar ik heb ook naar haar geluisterd.
Als een paard mij zijn box niet wil inlaten, heeft hij pech. Als hij dan zo vervelend doet, pas je het aan: i.p.v. hem dan pakken en flink aan het werk zetten. Hem bijv alleen pakken, even poetsen en weer terugzetten. Heb jij je zin toch, maar je luistert ook naar het paard.
Als ik zijn box niet in mag? Als het niet goedschiks kan (wat zeker eerst geprobeerd wordt), dan maar kwaadschiks.
[/quote]

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: wat zal je doen als je paard.....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 00:04

Ik denk dat het heel verschillend is.
Aan de ene kant heb ik zoiets van het is de box van het paard, haar stekkie, teveel gemuts daarin terwijl het haar rustige en veilige haven moet zijn en kan me voorstellen dat ze dan enigszins wat geirrteerd raken.

Maar schoppen,slaan of dreigen ermee pik ik ook weer niet, en als ik een grote mond op zet hoort ze gewoon te nokken, zou ze echt doorgaankrijgt ze ook een tik, maar dat is puur omdat ik vind dat ze ten alle tijden niet mogen slaan.
Als er een klein kind onwetend de box inloopt (hoort niet maar gebeurd weleens) hoort dat kind niet gelijk alle hoeken van de box door getrapt te worden.

Heb wel als voordeel dat alledrie mijn paarden dit niet doen, misschien juist omdat de box in mijn ogen hun plekje is, en zal er dus nooit onnodig lang blijven mutsen.

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 00:24

Laverne schreef:
Ok...dat vind ik persoonlijk niet echt de manier!
Dit is gewoon dominantie! Dat doet mijn merrie ook! Die wil haar stal niet uit, heeft geen zin en die draait haar kont. En dan in haar stal stappen is volledig op eigen risico, ze schopt je er keihard uit! Buiten de stal haalt ze dit soort fratsen echt niet uit, maar in haar stal..poehee!

Een tik verkopen zou bij mijn merrie absoluut averechts werken. Wat bij mij werkt is veel geduld. Ik ga in de opening staan en kijk in een andere richting dan waar ze staat...ze is zo nieuwsgierig dat ze vanzelf komt. En als het niet in 1 keer lukt dan maar in 3 keer. Opgeven doe ik niet, me boos maken ook niet. Tenzij ze echt naar gaat doen, dan loop ik gewoon weg....ze is dan zo verbaasd dat ze met haar koppie naar buiten komt om te kijken wat ik nu eigenlijk ga doen. en als ik dan na 10 minuten weer een keer probeer, komt ze zo bij me.

Tis echt een kwestie van geduld, consequent zijn en niets forceren!


Nou het is echt niet altijd een kwestie van geduld... Sommigen hebben gewoon een standje nodig...

Zelf geef ik niet snel een tik ofzo...

Maar stemverheffing helpt bij mijn paard het beste.. Ze weet dan dat ze verkeerd is... en komt ff later ook der neus tegen me aandrukken om het maar goed te maken. Ik heb overigens ook niet heel veel problemen met ze. Toen ze jonger waren wel.. ff duidelijk maken wie er de baas is.

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 11:05

vraag je eerst eens af waarom je paard zo doet in stal..altijd handig om te weten wat de oorzaak is en dan kun je een oplossing hiervoor bedenken..dus niet gelijk een paard laten zien dat je de baas bent, voor het zelfde geldt is het dier angstig ergens voor en dat dwing je niet af door hem even hardhandig aan te pakken!! Veel mensen moeten eerst eens leren kijken naar de lichaamstaal van een paard, hij probeert je kennelijk iets duidelijk te maken!!
Neem een ervaren iemand bij de hand die hiermee kan helpen!
Veel succes!

GMVD
Berichten: 281
Geregistreerd: 09-05-06

Re: wat zal je doen als je paard.....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 11:06

Het is zo verschillend per situatie. Is het kwaaiïgheid of is het paard bang voor je? Kun je daar iets zinnigs over zeggen?

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: wat zal je doen als je paard.....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 11:15

Als het puur dominantie is zou het paard van mij echt wel een knal terug krijgen. Ik ben en blijf de baas, of het nou op stal, onder het zadel of in de wei is. Een paard weegt heel wat kilo's en als die kilo's de baas over jou worden heb je op z'n zachts gezegd een probleempje... Mensen die dan zo lief en voorzichtig doen met zo'n paard werken het alleen maar in de hand en verergeren het probleem. Paarden zijn paarden en geen mensen. Is er iets anders aan de hand dan kan ik mij voorstellen dat je het anders aanpakt. Ben blij dat ik het probleem niet heb, bij mijn paard ben ik de baas en daar is ze volgens mij heel happy mee.

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 11:33

Blue_Star schreef:
Wordt er hier maar rustig op los gemept?
Ga eens zoeken naar de oorzaak van haar gedrag


Mee eens, ik ken dit gedrag van geen enkel paard dat ik ooit bereden heb, en ook ik heb ik er moeilijke bij gehad. Het feit dat ze dit doet wil in mijn ogen al zeggen dat dit paard geen respect en ontzag voor je heeft. Je moet in je hele houding en in alles wat je met dit paard doet laten zien dat jij dominant bent. Doe je dat niet, dan kun je dus dit soort fratsen krijgen....Haalt ze geen gekke truucjes uit onder het zadel? Daar beginnen ze namelijk ook vaak mee!

Riannee
Berichten: 259
Geregistreerd: 02-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 14:57

Ik zou hem vast zetten aan een halster.. En als die bijt gewoon een goede tik geven.. En als die schopt, gewoon terugschoppen.. Succes ermee

Laverne
Berichten: 326
Geregistreerd: 25-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:09

Ik kom ook zo min mogelijk IN de stal. Ik doe de deur open, dan staat ze vaak al met haar koppie tegen mijn buik te duwen. Ik houd het halster voor en ze werkt gewoon mee. Tuurlijk heeft ze dagen dat ze het gewoon pertinent weigert en met haar kont draait, maar geloof me, je wil haar stal dan niet in stappen! Die is zo vlug, voor je haar hebt kunnen schoppen lig je al buiten!
Als anderen hun leven willen wagen, be my guest.

Vergis je niet, ik laat haar absoluut NIET winnen. Ze komt maar gewoon. Maar net als bij uit de wei halen vertikt ze het soms. Het is een dominante merrie en dat laat ze soms op zo een manier blijken. Ik ga geen tikken uitdelen, dat werkt bij haar averechts. Tevens ben ik van mening dat het uitdelen van tikken niet altijd een must is bij "moeilijke" paarden. maar goed, er zijn uiteraard paarden waarbij het wel werkt.

Ik verhef mijn stem zeer zeker als ze iets doet wat me niet zint en dan weet ze het dondersgoed. Maar ieder paard heeft een eigen gebruiksaanwijzing.

Anderen zouden mijn paardje een rotschop verkopen, ik weet dan zeker dat ik haar die stal niet meer uitkrijg. Dus doe IK dat NIET.

Het is een vorm van een dominantieprobleem dat zeer zeker. Daarom dien ik me als dominante op te stellen. En dat vind ik hoeft niet persé door een tik uit te delen.

Maar inderdaad, kijk eerst eens waarom ze het doet. Als jij de deur openrukt, bruusk naar binnen stapt en dat halster als een razende over dat koppie gooit terwijl zijrustig aan hooi staat te knabbelen...dan ging ik ook niet mee!

marleenje
Berichten: 46
Geregistreerd: 11-05-06

Re: wat zal je doen als je paard.....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 19:19

hey

vorige week heb ik nog een oefenparcour met mijn pony gedaan alleen nou deed ze de les erop heel dom met springen ze weigerde steeds en dan ging ze liggen op de balk alsof ze bang was maar ik snap niet waarom wat zou jij doen????

Serval

Berichten: 667
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: NRW-Duitsland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 23:45

Het lijkt mij dat je paard (dominant of niet) gewoon iets heeft/mankeert (psychisch of lichamelijk) waardoor ze doet wat ze doet. Ik zou (en met mij meerdere) eerst is kijken waarom ze zo reageert dit is niet zomaar even uitgevonden want paarden kunnen nog steeds niet praten. Vaak komen zulke dingen toch voor bij paarden die met tegenzin dag in dag uit steeds weer dingen moeten doen die ze niet willen en/of leuk vinden. Een mens denkt jammer genoeg nog vaak als het niet goedschiks is dan maar kwaadschiks en blijft vaak doorgaan ondanks dat er van anderen (mens of dier) signalen komen van onvrede. En dan kijken deze zelfde mensen na verloop van tijd GEK op als "hun" paard zich ineens zo "gevaarlijk" gaat gedragen. Je paard of manege rijdier heeft (weet ik wel zeker) beetje bij beetje geprobeerd aan te geven dat hij/zij iets niet wil en daar heeft niemand op gereageerd waardoor het nu doet wat ie doet.

Uit het berichtje word ik niet duidelijk of het je eigen paard/verzorgpaard of manegepaard is.......

spoekie

Berichten: 2407
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Re: wat zal je doen als je paard.....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 23:46

marleenje schreef:
hey

vorige week heb ik nog een oefenparcour met mijn pony gedaan alleen nou deed ze de les erop heel dom met springen ze weigerde steeds en dan ging ze liggen op de balk alsof ze bang was maar ik snap niet waarom wat zou jij doen????


Heb je les? Zo ja.. laat je instructrice eens goed kijken naar jouw houding, het kan goed zijn dat jij je pony bijv. te kort houdt boven de hindernis, waardoor je hem of in de mond trekt of hem te weinig ruimte geeft en daardoor het springen vermoeilijkt. Maar dat is maar één oorzaak en er kunnen er zoveel zijn, dus mijn advies: laat iemand kijken terwijl jullie springen, dan kan die kijken wat jij fout doet...

@ TS: ook ik zou graag meer informatie willen, zo is het erg moeilijk om te zeggen waar het aanligt.
Zou je misschien een beetje het karakter van het paard en de allerdaagse dingen die je normaal gesproken met het paard doet, kunnen omschrijven? Dat zou het veel makkelijker maken om een goed antwoord te geven, want zo is dat eigenlijk onmogelijk

smano

Berichten: 327
Geregistreerd: 23-04-06
Woonplaats: Spijkenisse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 17:01

als mijn paard mij zou schoppen of bijten nou sorry hoor maar dan kan die echt een schop onder zijn kont krijgen. Wel in een keer goed doen dan is het maar eenmalig. Zielig misschien ik vind van niet als paarden elkaar onderling wat duidelijk willen maken gaat het er ook niet zachtzinnig aan toe. Even later zijn het weer de dikste maatjes. Je kan je beter afvragen hoe het komt dat jou paard dit gedrag vertoont. Er is blijkbaar iets niet goed gegaan in de '"opvoeding"

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 12:06

smano schreef:
als mijn paard mij zou schoppen of bijten nou sorry hoor maar dan kan die echt een schop onder zijn kont krijgen. Wel in een keer goed doen dan is het maar eenmalig. Zielig misschien ik vind van niet als paarden elkaar onderling wat duidelijk willen maken gaat het er ook niet zachtzinnig aan toe. Even later zijn het weer de dikste maatjes. Je kan je beter afvragen hoe het komt dat jou paard dit gedrag vertoont. Er is blijkbaar iets niet goed gegaan in de '"opvoeding"


Weet je niet dat je een roofdier bent?Het is als mens al moeilijk een paard je te leren vertrouwen en dan ga je er nog eens flink op los schoppen?
Gebruik liever een stemverheffing

spoekie

Berichten: 2407
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 12:20

Blue_Star schreef:
smano schreef:
als mijn paard mij zou schoppen of bijten nou sorry hoor maar dan kan die echt een schop onder zijn kont krijgen. Wel in een keer goed doen dan is het maar eenmalig. Zielig misschien ik vind van niet als paarden elkaar onderling wat duidelijk willen maken gaat het er ook niet zachtzinnig aan toe. Even later zijn het weer de dikste maatjes. Je kan je beter afvragen hoe het komt dat jou paard dit gedrag vertoont. Er is blijkbaar iets niet goed gegaan in de '"opvoeding"


Weet je niet dat je een roofdier bent?Het is als mens al moeilijk een paard je te leren vertrouwen en dan ga je er nog eens flink op los schoppen?
Gebruik liever een stemverheffing


Een roofdier? Zo'n beest groeit met je op, die leert echt wel dat je geen roofdier bent. Zeker zo'n dominant paard ziet jou gewoon dan als lagere, niet als eng roofdier.
Ooit naar een kudde gekeken? Als een paard in lagere rang de leider een trap geeft, dan krijgt dat paard een veel hardere terug. Zo ga ik ook met mijn paarden om, in paardentaal. Door te proberen zo te reageren als de leider van de kudde zou doen.
Heb jij ooit een paard meegemaakt dat gewoon is *** door mensen die dachten: aahhh wat zielig, ik doe niks anders dan mijn stem verheffen anders is hij zo zielig!
Ik wel, dat paard trapt naar je als hem iets niet zint, hij eet je op als je hem niet stopt, hij trekt je mee, hij jaagt je uit de wei enz. enz.
Als ik daar een stemverheffing tegen gebruik, denkt hij echt: stomme idioot ik luister echt niet naar je.
Tegen zo'n paard moet je gewoon een keer lomp doen, wil je het niet uit de hand laten lopen. En raad eens? Bij mij is hij nu hartstikke lief...

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 12:32

Precies. Het is dat ik wel een vermoeden heb van hoe ze dan terugkomt, maar anders zou je om je te overtuigen mijn dominante merrie een maandje mogen lenen. Kijken hoe ver je komt met overleggen.

Overigens is het op dit moment een schatje in de omgang, heerlijk beest, maar je moet wel heel duidelijk haar grenzen aangeven. Het is echt zo'n typje dat ze anders gaat verleggen.

Precies, een dominant paard ziet jou als lagere, of ziet je nog niet als lagere maar probeert jouw meerdere te worden. En inderdaad, paarden gaan ook niet al te zachtzinnig met elkaar om.

Als een paard lief is voor mij, ben ik lief voor het paard, maar ze doen ze lelijk, dan doe ik in verhouding net zo lelijk terug.

Voorlopig is mijn paard altijd nog hartstikke blij als ik het terrein op kom, dus ze zal door deze aanpak niet denken dat ik een roofdier ben.

Ik vind dat je juist vaak bange paarden ziet bij mensen die te lief zijn. Mijn paard zal als ze bang is op mij vertrouwen, omdat ze mij als leider ziet.

_Micha_

Berichten: 8577
Geregistreerd: 26-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 12:37

Ik ben het helemaal met spoekie een,
in een kudde gaan ze toch ook niet lief vragen, of geduldig wachten tot dat ene paard nou eens weg gaat. of stopt met vervelend zijn, dat zou leuk worden.
Mijn merrie laat af en toe toch echt wel zien dat ze een echte dominante merrie is ik laat echt niet over mij heen lopen dan heeft ze al helemaal geen respect voor mij.
is er al niet zo'n topic geweest over iemand die het ook met een kneepje op z'n neus alles gedaan kreeg ?

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 21:21

spoekie schreef:
Een roofdier? Zo'n beest groeit met je op, die leert echt wel dat je geen roofdier bent. Zeker zo'n dominant paard ziet jou gewoon dan als lagere, niet als eng roofdier.
Ooit naar een kudde gekeken? Als een paard in lagere rang de leider een trap geeft, dan krijgt dat paard een veel hardere terug. Zo ga ik ook met mijn paarden om, in paardentaal. Door te proberen zo te reageren als de leider van de kudde zou doen.
Heb jij ooit een paard meegemaakt dat gewoon is *** door mensen die dachten: aahhh wat zielig, ik doe niks anders dan mijn stem verheffen anders is hij zo zielig!
Ik wel, dat paard trapt naar je als hem iets niet zint, hij eet je op als je hem niet stopt, hij trekt je mee, hij jaagt je uit de wei enz. enz.
Als ik daar een stemverheffing tegen gebruik, denkt hij echt: stomme idioot ik luister echt niet naar je.
Tegen zo'n paard moet je gewoon een keer lomp doen, wil je het niet uit de hand laten lopen. En raad eens? Bij mij is hij nu hartstikke lief...


Sterker nog,ik loop met zo'n paard rond.
En nee,ik heb nooit een rotschop verkocht maar ik ben professionele hulp gaan zoeken en nu kan ik hem de baas.

Vb van wat ie deed:
*Hij loopt naar het gras,verkoop je hem een tik gaat hij in volle galop naar de manège.

*Hij gaat op ongepaste en gepaste momenten stappen

*Hij bijt als je de leider wilt zijn

Nog meer voorbeelden nodig?Ik kan er een boek over schrijven.
Ik was nog erg jong toen dit paard mijn vzpaard werd.
Jaren heb ik ervoor moeten knokken dat ie bv me volgde aan een halstertje.

Nu laat hij toe dat je bij hem gaat liggen,ga er maar gerust bij slapen,hij zal je niets doen.Vroeger moest je er nog niet eens aan denken.

Waarom willen zoveel mensen die kudde nadoen??Wat is er daar nou zo belangrijk aan?Zoek professionele hulp en ga er niet als een bezetene op los schoppen
[/quote]

Roosch

Berichten: 36702
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 21:23

Ik loop gewoon naar binnen alsof er niks aan de hand is.
Meestal is het gewoon dreigen.

spoekie

Berichten: 2407
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 11:05

Blue_Star schreef:
spoekie schreef:
Een roofdier? Zo'n beest groeit met je op, die leert echt wel dat je geen roofdier bent. Zeker zo'n dominant paard ziet jou gewoon dan als lagere, niet als eng roofdier.
Ooit naar een kudde gekeken? Als een paard in lagere rang de leider een trap geeft, dan krijgt dat paard een veel hardere terug. Zo ga ik ook met mijn paarden om, in paardentaal. Door te proberen zo te reageren als de leider van de kudde zou doen.
Heb jij ooit een paard meegemaakt dat gewoon is *** door mensen die dachten: aahhh wat zielig, ik doe niks anders dan mijn stem verheffen anders is hij zo zielig!
Ik wel, dat paard trapt naar je als hem iets niet zint, hij eet je op als je hem niet stopt, hij trekt je mee, hij jaagt je uit de wei enz. enz.
Als ik daar een stemverheffing tegen gebruik, denkt hij echt: stomme idioot ik luister echt niet naar je.
Tegen zo'n paard moet je gewoon een keer lomp doen, wil je het niet uit de hand laten lopen. En raad eens? Bij mij is hij nu hartstikke lief...


Sterker nog,ik loop met zo'n paard rond.
En nee,ik heb nooit een rotschop verkocht maar ik ben professionele hulp gaan zoeken en nu kan ik hem de baas.

Vb van wat ie deed:
*Hij loopt naar het gras,verkoop je hem een tik gaat hij in volle galop naar de manège.

*Hij gaat op ongepaste en gepaste momenten stappen

*Hij bijt als je de leider wilt zijn

Nog meer voorbeelden nodig?Ik kan er een boek over schrijven.
Ik was nog erg jong toen dit paard mijn vzpaard werd.
Jaren heb ik ervoor moeten knokken dat ie bv me volgde aan een halstertje.

Nu laat hij toe dat je bij hem gaat liggen,ga er maar gerust bij slapen,hij zal je niets doen.Vroeger moest je er nog niet eens aan denken.

Waarom willen zoveel mensen die kudde nadoen??Wat is er daar nou zo belangrijk aan?Zoek professionele hulp en ga er niet als een bezetene op los schoppen

[/quote]

ten eerste: het is niet als een bezetene erop los schoppen, maar beheerst op de goede moment een schopJE geven, als je te laat bent so be it, dan laten we het ook rusten.
ten tweede waarom ik de kudde na wil doen? Omdat dán mijn paard me begrijpt en ben ik gewoon duidelijk zonder al dat gezeur. En met deze methode heb ik nog nooit lang problemen met een paard gehad, en ze waren naderhand allemaal echt niet bang voor mij...

Wat die haflinger deed?
- Wegrennen als je het hoofdstel aan wil doen --> dan ga ik hem wel gewoon rustig halen, loop terug naar de plek waar we stonden en ga gewoon verder --> Als ik erbij sta is hij ineens hartstikke lief, sta ik een paar meter verderop lukt het nieuwe verzorgstertje het nóg niet om hem om te doen.
- Trappen als je het zadel op wilde leggen of als hij moet moest lopen terwijl hij daar geen zin in had --> Schop verkopen --> doet hij bij mij niet meer
- Bijten --> gewoon als reactie een tik op zijn neus --> hij bijt niet meer
enz.

Vind hij mij eng? Absoluut niet.. Hij komt zelf naar me toe en hinnikt soms zelfs als ik aankom, terwijl ik dus niks meer met hem doe.

En al dat vervelende is gewoon gekomen ómdat er mensen mee gingen werken, die het allemaal lief gingen vragen. En hij vond uit dat hij steeds meer mocht en walste dus letterlijk over je heen.
Maar ik ben het wel met je eens dat er ook paarden zijn waarbij je niet altijd zo lomp moet zijn. Mijn vzshet bijv. die schrikt dan meteen ontzettend, maar toch geef ik haar een tikje op haar neus, toen ze een keer probeerde te bijten. En bijten doet ze dus bij mij niet meer. Ik kan werkelijk lezen en schrijven met deze pony!