paard kopen? welke rechten heb je?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roos98

paard kopen? welke rechten heb je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 10:00

Hallo,

Kan iemand mij misschien iets meer vertellen over de wet als je een paard gekocht hebt.
Wat ik altijd begrepen heb is dat als je hem van een particulier koopt dat je hem niet meer teruug mag geven als de combinatie niet klikt.
Nu heb ik ergens opgevangen dat als je een paard gekocht heb je hem na 2 a 3 maanden nog terug mag geven?

Weet iemand hoe dit zit en kun je mij hier iets meer over vertellen?

alvast bedank!

roxiie

Re: paard kopen? welke rechten heb je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 10:01

Volgens mij heb je altijd een proeftermijn. Maar het is wel verstandig dat dan even met de (vorige) eigenaar te overleggen en op papier te zetten..

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 10:15

Nee, je hebt geen proeftermijn tenzij dit schriftelijk bevestigd is.

Op 'ruiter' staat er al een topic over.

Waar het op neer komt is dat de verkoper meldplicht heeft. Dus die moet vertellen als er aan het paard iets niet in orde is zodat het niet bruikbaar is voor jouw gebruiksdoel. Daar tegenover staat dat de koper onderzoeksplicht heeft. Je moet je paard dus hebben laten keuren door de veearts.

Heb jij je paard klinisch en rontgenologisch gekeurd en er blijkt binnen drie maanden dat er iets met het paard is waardoor hij niet geschikt is voor jouw gebruiksdoel (wat jij aan de verkoper hebt verteld, dus niet ineens zeggen dat je met een recreatiepaard toch had willen springen of ineens bedenken dat je met een merrie toch had willen fokken) en jij kunt bewijzen dat het paard dat al had voor je het kocht en dat de verkoper dat niet gemeld heeft dan kun je hem retourneren. Een niet klikkende combinatie is dus geen verborgen gebrek.

Jamezy

Re: paard kopen? welke rechten heb je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 10:20

roxiie schreef:
Volgens mij heb je altijd een proeftermijn. Maar het is wel verstandig dat dan even met de (vorige) eigenaar te overleggen en op papier te zetten..

Precies, volgens mij net wat je afspreekt. Toen ik mijn paardje ging bekijken, werd duidelijk gezegd dat ik GEEN proefperiode kreeg. Ik mocht haar zo vaak als ik wilde proberen, maar dan wel bij haar op stal (gelukkig was ik vrij snel om en moest ik haar gewoon hebben ).

Aide

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 08:27

Het is maar net wat je afspreekt en het dan wel schriftelijk vast laten leggen! En ik zou ten alle tijden het paard laten keuren door een dierenarts. Voorkomt problemen

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 08:31

Als het paard gebreken vertoont (zolang ze niet door jou zijn toegebracht) kun je de koop laten ontbinden. Hier zit wel een termijn aan vast, maar weet even niet welke.

madelon31

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 11:45

zelf heb ik ooit problemen gehad toen ik een paard van een particulier had gekocht. Hij hoestte toen ik hem ging proberen en de afspraak was dus dat ik het een maand zou proberen met hem en te kijken of het hoesten minder zou worden.
Als dat niet zo was kon ik hem terug geven en zou ik mijn geld gewoon terug krijgen.
Helaas alleen niet op papier gezet en na een maand was het niet over! De dierenarts heeft een inwendig onderzoek gedaan en toen bleek dat het chronisch was. Nou wat een ellende ik daar niet mee gehad heb!!

Heb de rechtsbijstand ingeschakeld en die vertelde mij dat je wettelijk recht heb op terug gave (om het zo maar even te noemen) binnen 6 maanden, mits je het bij een erkende handelsstal of manege hebt gekocht.
Nou 9 van de 10 paarden worden particulier verkocht vertelde ik haar!
Nou dan had ik het maar goed op papier moeten zetten want ik had zelf (in ons geval) een paard gekocht wat hoestte.
Mondelinge afspraak is bindend telt dus niet!

Mijn advies is dus....spreek van te voren af hoe jullie het willen hebben en stel een koopcontract op waarin je een termijn vastlegd.
Teken het allebei en je staat juridisch iets sterker mochten er problemen komen.

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 11:48

@ madelon31:
''Mondelinge afspraak is bindend telt dus niet!''

Die snap ik even niet...

Ik heb altijd gehoord dat zo'n afspraak wel rechtgeldig is

madelon31

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 11:52

En...zoals hierboven ook al staat LAAT HEM/HAAR KEUREN! Je kan beter alles uitsluiten dan dat je straks met een paard zit waar je niks mee kan of dat er ergens een verborgen gebrek zit.
Laat dat ook in het contract zetten he!! Mochten er binnen een bepaalde tijd verborgen gebreken naar boven komen dat je het paard terug mag komen brengen!
Je kan niet voorzichtig genoeg zijn hoor! Er gebeuren helaas te vaak dingen die niet door de beugel kunnen als mensen hun paard willen verkopen! (denk aan het paard sederen of spuiten zo dat het goed loopt).

Ik hoop dat je er wat aan hebt en ook mee doet!

Succes

Ps: er zijn ook mensen die wel goeie bedoelingen hebben hoor als ze hun paard willen verkopen, maar zoals heel vaak moeten de goeien onder de kwaaie lijden

madelon31

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 11:53

nou niet als je je rechtsbijstand inschakeld dus! Ik had geen poot om op te staan en zeker niet omdat ik al op voorhand een paard had gekocht wat dus al hoestte.
Als het er op aankomt heb je er dus niks aan een mondelinge afspraak dus niks!
Zo is het in mijn geval wel gegaan.

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 12:23

Heb je achteraf nog contact met de particulier in kwestie gehad? Gaf hij/zij dan niks om dat paardje.. of? Heb je het paard nogsteeds?

madelon31

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 12:34

Ja tuurlijk heb ik met haar contact gehad en zij had niet verwacht dat ik hem terug wilde geven want ze had mijn geld al op gemaakt
Ik denk niet dat ze wat om hem gegeven heeft, want ze had al zeker 2 jaar niks meer met hem gedaan.
Ze had wel een verzorgster maar die kwam ook niet elke dag en zomers ging hij gewoon voor 6 maanden of langer het land op en dan zocht hij het maar uit ofzo.
Vandaar dat die hoest ook chronisch was.

Heb toen een gedeelte terug gekregen en de afspraak gemaakt (en op papier gezet) dat ik zou proberen om hem weer te verkopen met zijn klacht en dat ik dan het bedrag mocht houden wat ik voor hem zou krijgen en dat zij dan het restant in termijnen aan mij zou terug betalen.
Nou tot op de dag van vandaag krijg ik nog steeds 150 euro van haar. Maar daar kan ik naar fluiten. Nou ze stopt ze maar daar ergens waar het heel donker is!
Heb het paardje een goed huis kunnen geven aan een hele lieve vrouw in Belgie. Zij had ervaring met paarden die luchtweg problemen hadden dus een beter adres kon ik niet vinden voor hem.
Helaas heeft zij hem weer moeten verkopen omdat ze naar haar hernia operatie echt niet meer kon rijden. Ze heeft het nog een tijdje geprobeerd maar was steeds weer terug bij af.
Maar ik weet zeker dat ook zij een goed baasje voor hem gevonden heeft.

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 12:42

Wat een rotverhaal! 150 euro voor een wijze les! Gelukkig is het bedrag niet hoger

madelon31

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 12:49

Nee inderdaad en ik heb er voor mijzelf een goed gevoel over want ik heb het paardje tot dat ik hem verkocht had nog goed verzorgt en hem ook EERLIJK verkocht met zijn gebrek.

Inderdaad een wijze les vandaar ook die wijze woorden hierboven