Niet alleen willen zijn...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Niet alleen willen zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 13:54

Hai,

Ik heb als gezelschap voor een haflinger een shetlander gekregen. Hij is er pas sinds zaterdag, maar hij kan eigenlijk al niet meer alleen zijn...

Op de wei gaat ie compleet heen en weer lopen sjezen in zijn eentje, in de stal wordt ie helemaal gek en als ie alleen vaststaat met poetsen, dat is ook geen doen...

Nu wordt die haflinger regelmatig bereden op de manege, een kwartier verderop. Meneer zal dan toch echt alleen moeten blijven... Wat kan ik hiermee het beste doen? Hem op stal zetten met wat hooi en een bal ofzo? Of juist hem op de wei zetten? (staan 2 geiten bij) Ik ben een soort bang dat ie door of over het hek heen komt

En zou dit alleen gewenning zijn, of blijft dit zo? Want ik kan ook niet alleen met hem gaan wandelen, dan wordt hij ook hyper... Ik heb wel geduld hoor, maar ik weet gewoon niet wat ik er het beste aan kan doen, daarom vraag ik jullie om advies!

black_light

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 17:11

Mijn pony had dit eerst ook heel erg, nu heb ik hem best vaak alleen gezet met het poetsen, en met het rijden gaat het ook super.
Eerst was hij altijd behoorlijk aan het hinniken maar nu helemaal niet meer omdat ik best vaak alleen heb gereden zonder zijn maatje.
Bij mijne was het gewoon een kwestie van wennen.. ik weet natuurlijk niet of dit het zelfde is als jouw paard!

sweetheart

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 17:20

hoe reageert ie op die geiten? Doet ie dan niet gek? Misschien zou je dan een geit op stal kunnen zetten en dat langzaam afbouwen. Snap je. Dat diesel (zo heette die toch) door krijgt dat het niet erg is en dat zn maatje toch wel terug komt.
Succes!

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 19:32

Als de geiten erbij zijn doet ie ook wild...

Net is zijn maatje voor het eerst op de manege geweest, hij is achtergebleven met een snack a ball en voor de zekerheid even het buitenluik dicht. (voor áls hij rare ideeën had ) Hij heeft zich wel druk gemaakt, maar was bij terugkomst niet nat ofzo. Dus had hij zich er wel bij neergelegd denk. Maarja, ik wil ook aan de hand met hem lopen buiten, zonder Roxy erbij... Maar dat is dus gewoon een kwestie van doen doen en nog eens doen tot het goed gaat...?

Prinslover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 20:17

Ik zou gewoon iedere dag wat langer weg blijven met je pony. Maar dat je wel in de buurt wel zodat als er wat gebeurd (over het hek van de wei b.v.) dat je er snel bij bent. Ik denk dat ie op den duur wel zal wennen hoor. Het kwartje valt op een gegeven moment wel dat ie denkt, oh hij gaat even weg, maar komt weer terug. Wel die kleine goed in de gaten houden, want soms doen ze dingen waarvan je niet eens wist dat ze het konden

Sily

Re: Niet alleen willen zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 21:37

Het alleen wandelen met hem en rustig poetsen is idd een kwestie van blijven doen totdat het goed gaat.
Hierbij natuurlijk wel aangeven dat wat jij wilt gebeurd en als hij erg vervelend is even terug opzijn strepen zetten.

Ronnie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 13:18

Haay,
Als ik jou was zou ik er niet te veel aandacht aan schenken dat
hij hyper word als hij alleen is.
Hier bij mij stond hij ook wel is alleen als de rest even weg was
of in de stal...
Maar hij doet even wild en daarna is hij weer rustig.
Maak je maar geen zorgen dat hij door het hek gaat, want
hierzo stond hij achter 2 stroomdraadjes.. Zonder stroom erop.
Dag en nacht. En ook als de andere weg gingen en hij werd een
beetje wild ging hij er nog niet doorheen. Hij raakte het wel soms
aan.. en wist zelfs dat er gene stroom op stond. Dus achter het
hek blijft hij wel. Met poetsen dat hij vervelend is enz. Komt nog
door dat gedoe met het halster. Hij moet gewoon weer even
wennen dat er niks aan de hand is als hij alleen vast staat.