Propbleem op de trailer met het nemen van een 3/4 rotonde

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Monnik

Propbleem op de trailer met het nemen van een 3/4 rotonde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 07:13

Gisteren ben ik samen met een vriendin het bos in geweest. We zijn hier met de trailer naartoe gegaan.
Salvador het paard van mijn vriendin Micha kan z'n evenwicht niet goed bewaren in een lange bocht naar links, een 3/4 rotonde dus. Hij zoekt dan zo naar evenwicht dat hij met z'n achterhand begint te trappelen en dat je voorin de auto werkelijk denkt dat de trailer om gaat.
Salvador heeft eind 2004 een flink ongeluk gehad met als resulaat een enorm gat in zijn rechterachterbeen op de knie. Gelukkig zijn er geen spieren, pezen of bot geraakt en lijkt het helemaal hersteld, maar het zou daar natuurlijk wel mee te maken kunnen hebben.
Salvador heeft vorig jaar een paar keer samen met mijn vorige paard op de trailer gestaan en toen hoorde we dat getrappel ook al. Omdat Okie (mijn vorige paard) meestal onrustig was op de trailer dacht ik dat zij dit getrappel veroorzaakte. Mijn huidige paard Jaqie is erg braaf op de trailer en gister heeft er iemand achter ons gereden. We weten nu zeker dat het Salvador is en dat zijn rechterachterbeen hem niet staande houdt.
Voor de zekerheid bellen we maandag de veearts om z'n blessurebeen nog een keertje te laten checken en het probleem voor te leggen, om iets medisch uit te sluiten.

Heeft iemand tips hoe ik kan zorgen dat Salvador z'n evenwicht beter kan bewaren?
Ik heb rubber maten in de trailer. Zou een gietvloer beter zijn? Of zou het helpen stro in de trailer te leggen?
Ik rij stapvoets en erg rustig op een rotonde, dus aan het tempo zou het niet kunnen liggen. Buiten de rotondes om is Salvador eigenlijk wel rustig op de trailer. Hij stapt er ook makkelijk in en uit als er al een ander paard op de trailer staat. In z'n eentje wil hij de trailer niet op.

Salvador staat overigens rechts op de trailer, omdat Jaqie, die ook vaak alleen mee gaat op de trailer, haar vaste plekje achter mij dus links is.

In ieder geval willen we flink gaan oefenen, mits ik iets gevonden heb waardoor Sallie z'n evenwicht beter weet te bewaren. Dus alle tips zijn welkom!

Samo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 07:20

Heel zachtjes rijden, maar dat doe je ongetwijfeld al.
Mijn paard heeft dat ook een beetje bij 3/4e rotondes, maar alleen als hij niet uit het raampje kijkt, als hij kijkt is er niets aan de hand.

Mn vader opperde al het idee om een soort van knipperlichtje in de trailer te maken, dat hij weet dat we door een bocht gaan, maar of dat werkt?

Misschien staat hij aan de andere kant rustiger? Heeft hij het ook in een anderhalf paards trailer? Succes ermee iig! En ik hou je topic in de gaten voor meer tips!

Eirikur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 07:33

In ieder geval GEEN stro of andere bodembedekking in de trailer doen, dan wordt het alleen maar moeilijker voor hem, daar kan ie op gaan glijden als ie begint te trappelen. De gietvloer zou idd. wel een optie kunnen zijn als uit het veterinair onderzoek zou blijken dat er geen fysieke oorzaak is, maar hoeveel meer grip hij daar op heeft dan op de mattenvloer die er nu in ligt kun je je afvragen. Voor je daar een hoop geld aan uitgeeft zou ik eerst eens met een huurtrailer gaan uitproberen of dat wel het gewenste effect heeft.

margareth

Re: Propbleem op de trailer met het nemen van een 3/4 rotond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 07:44

of het raampje dicht maken.misschien ziet het paard de bochten al aankomen.De mijne eerder als die een bocht maar zag dan ging die al liggen in de trailer.....

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 10:16

en je kunt hem niet links zetten?? Dan kan hij zijn evenwicht zoeken tegen het tussenschot, ipv tegen de zijwand.

Lichtjes ed lijken me niet echt een toegevoegde waarde..
Stro zou ik ook zeker niet doen! Dan gaan ze juist schuiven *als het nat is van het plassen*.

Ik zou het eens links proberen, en verder. zo zachtjes mogelijk de rotonde nemen * wat je ongetwijfeld al doet*..

Samo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 12:49

Maar als mijn paard uit het raampje kijkt (kunnen we zien vanuit de bus) dan stampt/trappelt hij juist niet. Kijkt hij niet, lijkt het net of hij neervalt. Dus vandaar dat idee met het lichtje, om hem erop attent te maken dat er een bocht aankomt.

Maar dat lost jouw probleem nog niet op. Ik zou het ook eens links proberen!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 12:53

Lastig probleem, bovendien vind ik rotondesrijden met een paardentrailer zowiezo al onplezierig voor het paard. Ik neem ze dan ook altijd "ruim"en rij echt heel rustig zodat de paarden tijd hebben zich te corrigeren

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 12:57

Probeer hem eens links te zetten.

Dat is zoiezo een regel als je met een 2 paardstrailer 1 paard vervoerd om hem links te zetten. Dat is voor evenwicht in de rotondes van de trailer. Dus je paard zou er misschien ook minder last van hebben.

Je kan ook proberen een hooinet met wat hooi erin op te hangen. Misschien is het gewoon dat hij geen afleiding heeft en gaat klooien

Sucses!
Noraly

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 13:04

Bedankt voor jullie reakties.

Als ik met Salvador ga oefenen, dan zal ik hem eens links zetten en kijken hoe dat gaat.
Het klinkt misschien banketstaaf, maar mijn eigen paard heeft wel de meeste rechten. Als zij op de trailer staat staat ze altijd links, met name omdat zij vaak alleen mee gaat.
Als Salvador er dus bij komt te staan en ik moet dan mijn eigen paard van haar vertrouwde plekje halen, dan zou ook dat weer problemen kunnen gaan geven.
Ik zal ook nog eens proberen langzamer dan stapvoets te rijden. Echt ruim nemen kunnen we in het dorp de rotonde niet, want dan pak ik stoepjes mee en dat is helemaal niet de bedoeling.
Jammer hoor, want hij heeft het in het verleden niet gedaan. Ben ook benieuwd wat de veearts van de week te zeggen heeft. Hoop dat Micha hem morgen meteen belt.

@Sisco4life het gaat er dus om dat er 2 paarden in de trailer staan en niet slechts 1.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 13:09

Ik heb mijn paard altijd links staan in een tweepaards trailer.

Als je de rotonde op gaat merk je namelijk al dat je naar rechts buigt. Zet je je paard links dan kan hij niet gaan mee hangen naar rechts zodat hij om kan vallen.

Reis altijd met mijn paard in zijn eentje in de trailer en heb hem dan ook liever in een tweepaards, zo heeft hij minder ruimte om heen en meer te gaan wiebelen en staat hij steviger.

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 13:11

Nogmaals het gaat er niet om dat er maar 1 paard op de trailer staat, maar er staan er 2 op. De mijne, de ruste zelve, en het paard van mijn vriendin wat de problemen heeft.

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 13:16

Maar als de jouwe de rust zelve is, is het toch niet zo'n probleem om die naar rechts te verplaatsen?
En als die van jou alleen staat, zet je haar wel gewoon links.

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 13:22

Ja dat kan ik wel proberen. Ik ga het eerst eens proberen met Salvador alleen op de trailer en dan links staand. Als dat niks uitmaakt hou ik die van mij liever links op de trailer.
Ze loopt namelijk al uit haar zelf links de trailer in. Dat patroon wil ik liever niet doorbreken omdat ik haar 9 van de 10 keer alleen moet laden. Ik laat haar dan alleen de trailer inlopen, blijf buiten de trailer staan, doe de stang erachter en de klep dicht. Daarna kruip ik door het deurtje en zet haar vast. Vandaar dat ik ons eigen patroon liever niet doorbreek.

Maar als Salvador meer z'n evenwicht weet te bewaren als hij links op de trailer staat, dan zet ik hem in de toekomst als we met z'n tweeen weg gaan gewoon als eerste links op de trailer en laat Jaqie vanuit zichzelf het lege vak inlopen (als dat lukt).

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 15:06

monnik: ik denk inderdaad dat dat het beste is. Mijn paarden staan als ik alleen ga ook altijd links. Als we met allebei weggegaan maakt het niet uit wie er links of rechts staat.

Succes, laat je weten hoe het is verlopen

xcynthiax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 15:59

mijn paard doet dat ook altijd op een rotonde. lijkt net dat ze haar rechtervoorbeen naar voren zet en dan om het tussenschot.. ziet er echt heel raar uit en dan lijkt het ook of ze valt in de trailer.

maar het gaat altijd goed en ze heeft nooit wondjes enz..

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 16:05

heb je een vast tussenschot of kunnen de paarden hun hoeven er onder zetten. Ze kunnen dan meestal makkelijker hun balans vinden.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 08:23

Dinopino schreef:
heb je een vast tussenschot of kunnen de paarden hun hoeven er onder zetten. Ze kunnen dan meestal makkelijker hun balans vinden.

niet als je een tussenschot hebt die aansluit op de vloer

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 09:44

Kom maar eens langs, ik geef je wel les in het rijden van rotondes, we hebben er hier genoeg en schriftelijke garantie dat ie doodstil blijft staan!

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 16:18

ikke schreef:
Kom maar eens langs, ik geef je wel les in het rijden van rotondes, we hebben er hier genoeg en schriftelijke garantie dat ie doodstil blijft staan!

Hoezo, geef je daar cursus in dan?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 16:30

Monnik schreef:
ikke schreef:

Hoezo, geef je daar cursus in dan?

Niet speciaal, maar met meer dan 50.000km paarden op en achter de auto durf ik wel te zeggen dat ik enig inzicht heb.
Vrijwel zeker zit jou probleem in je voertuigbeheersing. Dat is geen schande, ook lang niet iedereen kan hoge-school dressuur maar met een auto beheers ik dat wel (met een paard nog lang niet).
Als je wilt, wil ik je best die hoge-schooltechniek leren, het is niet moeilijk, je moet het gewoon eens gedaan hebben.

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 17:11

ikke schreef:
Niet speciaal, maar met meer dan 50.000km paarden op en achter de auto durf ik wel te zeggen dat ik enig inzicht heb.
Vrijwel zeker zit jou probleem in je voertuigbeheersing. Dat is geen schande, ook lang niet iedereen kan hoge-school dressuur maar met een auto beheers ik dat wel (met een paard nog lang niet).
Als je wilt, wil ik je best die hoge-schooltechniek leren, het is niet moeilijk, je moet het gewoon eens gedaan hebben.

Uhhhh nou heeeeeel graag dan. Zo'n aanbod sla ik echt niet af!!
Moet ik dan m'n eigen trailer meenemen, tuurlijk gaat het om m'n eigen auto. Tenminste dat denk ik. Misschien de bijzonderheden per pb?

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 17:57

niet om het een of ander.. maar op hoeveel verschillende manieren kun je een rotonde rijden?? Volgens mij 2 kanten, en op 2 manieren..

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 18:19

CarpeDiem schreef:
niet om het een of ander.. maar op hoeveel verschillende manieren kun je een rotonde rijden?? Volgens mij 2 kanten, en op 2 manieren..

Wel eens een rotonde genomen met 10 ton achter je rug en 15 ton aan de haak? Dan praten we verder. 18meter vergt een iets andere aanpak, maar leert je wel de fijne kneepjes.........

Niet boos worden, zo is het niet bedoeld, maar met je C-E rijbewijs leer je wel iets anders rijden dan met B-E.

Gulpje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 21:42

ikke schreef:
CarpeDiem schreef:

Wel eens een rotonde genomen met 10 ton achter je rug en 15 ton aan de haak? Dan praten we verder. 18meter vergt een iets andere aanpak, maar leert je wel de fijne kneepjes.........

Niet boos worden, zo is het niet bedoeld, maar met je C-E rijbewijs leer je wel iets anders rijden dan met B-E.

Niet alle bestuurders over 1 kammetje scheren he?
Mijn vriendin heeft sinds kort haar E en ze rijdt onze twee paarden altijd heel rustig en veilig de rotondes over, we hebben er behoorlijk wat in onze buurt. Ik vertrouw haar volledig met de verantwoording om twee paarden veilig van A naar B te brengen.

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 21:45

Ook ik denk dat ik erg netjes en rustig een rotonde neem. Salvador heeft dit ook niet altijd gedaan, het is pas na zijn blessure.
Toch grijp ik deze gelegenheid aan om iets bij te leren wat betreft het rijden met de trailer achter mijn auto. Je bent nooit te oud om iets bij te leren!!