het niet alleen in de wei willen blijven probleem...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sara0

het niet alleen in de wei willen blijven probleem...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 09:09

ik heb twee paarden, een van zeven en een van twee, met die van zeven jaar ga ik regelmatig rijden (buitenritten en dergelijke) dan blijft mijn andere twee jarige paard alleen in de wei, dat gaat allemaal prima no problem, mijn paard waar ik dan mee weg ga is dan ook gewoon rustig. Maar zodra ik mijn jonge paard uit de wei haal om haar te gaan borstelen...(of wandelen ze is nog jong..) dan wordt mijn paard van zeven helemaal gek gaat rondjes rennen echt helemaal raar doen, maar het probleem is ze houd ook niet op.! ze gaat rustig een half uur door en vervolgens is ze helemaal bezweet en warm.. ze zijn bijde in een groep opgegroeit maar hebben ook bijde alleen gestaan.. herkennen jullie dit probleem ook? en wat zouden jullie er tegen doen?

Arjette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 13:14

Bij ons is dit ook het geval, mijn merrie kan er echt niet tegen om alleen te staan. Ze rent dan een kwartiertje ofzo rond en dan houdt het wel weer op, maar dan staat ze idd behoorlijk te zweten. Gelukkig staat ze op een pensionstal met 4 andere paarden, dus er blijft er bijna altijd nog wel eentje achter.

Je kunt volgens mij niet echt veel aan dit probleem doen. het paard blijft toch een kuddedier en wil het liefst met zijn vriendjes zijn. Vooral omdat jouw zevenjarige gewent is om altijd met een ander te staan. Misschien kun je er een shetje bijkopen voor de gezelschap, of anders haar binnen zetten als je met je jonge paard op stap gaat?

Jade91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 13:15

Ik herken het wel, maar wat je ertegen moet doen, dat zouik niet durven te zeggen

Junior2019

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 18:38

IK herken dit ook het is vervelend .IK ben gewoon bang om weg tegaan je weet nooit wat je aantreft als je terug bent.

Nieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 16:34

Heb je de kans om er nog een ander paard bij te zetten? Of een shet?
Heb hetzelfde erge probleem met mijn merrie. Als ik mijn pony weg neem, wordt ze zowat gek en ploegt haar hele uitloop om en is kletsnat. Kheb schrik dat ze dan door de draad gaat. Opsluiten durf ik niet, want ze is vorige keer gewoon over de deur gesprongen.
ik ga t probleem proberen oplossen door mijn shet er binnenkort bij te plaatsen als we verhuizen.

sara0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 13:59

Nieke schreef:
Heb je de kans om er nog een ander paard bij te zetten? Of een shet?
Heb hetzelfde erge probleem met mijn merrie. Als ik mijn pony weg neem, wordt ze zowat gek en ploegt haar hele uitloop om en is kletsnat. Kheb schrik dat ze dan door de draad gaat. Opsluiten durf ik niet, want ze is vorige keer gewoon over de deur gesprongen.
ik ga t probleem proberen oplossen door mijn shet er binnenkort bij te plaatsen als we verhuizen.

we hebben wel shetlanders maar daar kan ze het niet zo goed mee vinden, als ik haar in de stal zet dan is het goed maar soms dan gaat ze alsnog heen en weer staan 'satieren....'

xtostarlight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 14:01

Ik zou gewoon oefenen door vaker iets met je jonge paardje te doen. Ze moet gewoon leren dat ze weggaat, maar ook weer terug komt.
Lijkt me niet iets wat zo is opgelost overigens.

madacha

Re: het niet alleen in de wei willen blijven probleem...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:56

Moeilijk is dat. Kan je er geen shetje bij nemen?

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 10:54

xtostarlight schreef:
Ik zou gewoon oefenen door vaker iets met je jonge paardje te doen. Ze moet gewoon leren dat ze weggaat, maar ook weer terug komt.

idd, ik zou haar gewoon laten rennen, ze komt er later vanzelf wel achter dat de pony weer terug komt, ze zal er toch aan moeten wennen dan maar helemaal bezweet als je dus terug bent is het wel slim om denk ik even de pony na te kijken en er misschien even mee gaan stappen ofzo

Chupa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 14:46

Ik ken het ook, mijn paard is er zelfs bijna weer om verkocht toen ik haar 4 weekjes had. Ze sprong over de hoogste hekken en ging op 't laatst dwars door het stroomdraad. We hebben een shetlander gekocht als gezelschap en die laat ze niet in de steek

laurien_u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 15:04

ik zou ook vaker oefenen om wat met je jonge pony te doen. Heb zelf ook het probleem. Als ik buiten ga wandelen ofzo met mijn shetje dan wordt de pony die erbij staat heeelemaal gek! ook helemaal bezweet enzo! Als ik haar in de stal zet, doet ze niet zo gek. Maar als ik haar in de wei laat gaat ze echt heeltijd rondjes rennen enz.!

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 15:16

Ik heb het probleem ook gehad. Trok me er eigenlijk niet veel van aan, op een gegeven moment wisten ze wel dat ze weer samen in de wei stonden en dat ze allebei evenveel aandacht kregen.

Ik neem aan dat je je paard van 7 al een lange tijd hebt en dat later de 2 jarige erbij is gekomen?
Je oudere paard wordt nu gedeeld, wat eerst misschien niet zo was. Ik denk zelf dat het een kwestie van wennen is.

AikePeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 15:23

gelukkig!
ben blij dat ik niet de enige ben.
Ik heb ook zo´n heet hoofd, zodra ik mijn jonge fries uit de wei haal wordt tie gek.
Terwijl hij hem nog gewoon kan zien enz.
Hij is idd heel jaloers en wil het liefst alle aandacht voor zichzelf!
Mijn fries is echt groter en breder dan hem, maar mijn pony is toch echt de baas!
ik trek me er nu ook weinig van aan, maar denk wel dat ik het moeilijk zal vinden om van het erf af te gaan met mijn fries.

swiftyfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 17:06

Wij hebben dit probleem ook gehad op de wei maar we hebben het opgelost door meermaals per dag 5 minutjes een blokje om te lopen zo had ze uiteindelijk door dat ze altijd terug kwam en hebben het toen verhoogt naar 10 a 15 min en zo verder. Er is wel veel tijd in gestoken maar nu kan ze zelfs 2.5 alleen in de wei blijven zonder al te lastig te doen. In het begin als we vertrekken dan hinnikt ze enkele keren en daarmee stopt het.

sara0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 20:04

Cow_horse schreef:
Ik heb het probleem ook gehad. Trok me er eigenlijk niet veel van aan, op een gegeven moment wisten ze wel dat ze weer samen in de wei stonden en dat ze allebei evenveel aandacht kregen.

Ik neem aan dat je je paard van 7 al een lange tijd hebt en dat later de 2 jarige erbij is gekomen?
Je oudere paard wordt nu gedeeld, wat eerst misschien niet zo was. Ik denk zelf dat het een kwestie van wennen is.

jah het paard van 7 heb ik idd al langer maar, het paard van twee (is een dochter van) maar ze zijn echt een hele tijd bij elkaar weg geweest... ik loop nu zo vaak als kan even een eindje weg niet uit het zicht maar wel weg en dan gaat het goed maar zodra ik dus weg loop en ze ziet haar niet meer dan is het fout...... en er niks van aantrekken heb ik ook geprobeerd meer dan een uur maar ze stond nog steeds te satieren, maar goed ze moet er maar aan wennen en we bouwen het nu steeds een beetje op.

gelukkig ben ik niet de enige.. iig bedankt voor jullie reactie!

jacqp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 21:20

volgens mij zit het in het karakter van het paard.
mijn paard stond samen met een shetlander, dat was altijd al moeilijk.
nu staan ze met zijn drieen, en eigenlijk mag er niemand weg van haar, ze blijft hinniken en onrustig, ook al blijft er een paard bij haar.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 21:28

mijn pony doet dat ook terwijl ze echt een hekel heeft aan mijn paard en als ik mijn pony uit de wei haal is er geen probleem!! mijn moeder heeft wel eens gezegt zo van: zou ze jaloers zijn omdat mijn pony eerst mijn allesje was en daar reed ik altijd op totdat mijn paard kwam...nu moeten ze me delen...

sara0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 15:44

Rianneke schreef:
mijn pony doet dat ook terwijl ze echt een hekel heeft aan mijn paard en als ik mijn pony uit de wei haal is er geen probleem!! mijn moeder heeft wel eens gezegt zo van: zou ze jaloers zijn omdat mijn pony eerst mijn allesje was en daar reed ik altijd op totdat mijn paard kwam...nu moeten ze me delen...

als ik eerlijk ben denk ik niet dat dat het is want ze heeft wel op een wei gestaan met heel veel andere paarden en dan werd ze inprincipe ook 'gedeeld' maar misschien komt het wel omdat ze altijd bij meerdere in heeft gestaan en nu dan af en toe alleen staat alleen wat ik dan niet begrijp is waarom is ze dan op buitenrit wel zo rustig..?!

willemijn143

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 18:05

sara0 schreef:
ik heb twee paarden, een van zeven en een van twee, met die van zeven jaar ga ik regelmatig rijden (buitenritten en dergelijke) dan blijft mijn andere twee jarige paard alleen in de wei, dat gaat allemaal prima no problem, mijn paard waar ik dan mee weg ga is dan ook gewoon rustig. Maar zodra ik mijn jonge paard uit de wei haal om haar te gaan borstelen...(of wandelen ze is nog jong..) dan wordt mijn paard van zeven helemaal gek gaat rondjes rennen echt helemaal raar doen, maar het probleem is ze houd ook niet op.! ze gaat rustig een half uur door en vervolgens is ze helemaal bezweet en warm.. ze zijn bijde in een groep opgegroeit maar hebben ook bijde alleen gestaan.. herkennen jullie dit probleem ook? en wat zouden jullie er tegen doen?

Heb precies hetzelfde, wij blijven het eigenlij kgewoon doen, moeten ze maar leren, maarhet is wel zielig :S

jacqp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 19:12

het is ook lastig vind ik, als de rest buiten staat en ik wil binnen poetsen, dan staat ze maar te draaien en te hinniken......

Serval

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 22:26

Dit "probleem" heb/had ik ook. Hangt nu van de bui van de dames af, blijven vrouwelijke wezens he ! Vaak komt dit tot stand als ze enkel en alleen maar samen lopen, wat bij mijn meiden het geval is. Paarden zijn kuddedieren (zoals je zelf ook ckers weet) en dan is er niemand meer als de ander weg is. Je kunt dit probleem wegnemen door rustig aan op te bouwen en niet teveel stress te bezorgen aan de oudere merrie, deze hangt duidelijk meer aan het jonge dier dan andersom. Neem er de tijd voor om het rustig aan op te bouwen en dan komt het wel goed. Succes!

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 22:32

xtostarlight schreef:

bij mij werkte dat niet.
Mijn sportpaard kan ook rustig mee alleen, maar als mijn andere paard alleen al de stal verlaat word ze helemaal gek.
zelfs op stal met brok en iemand die haar gerust steld.
Ze komt omhoog, schreeuwd, trapt, galoppeerd door de stal, mept tegen de wand, tegen de deur..
helemaal gek.
opbouwen werkte niet.
ik kan niet alleen met mijn andere paard weg, want ze breekt alles af.
als mijn sportpaard op wiede staat en ik wil de andere uit de weide in haar zicht over het erf wandelen of poetsen springt ze over de omheining.
op de logeerstal doet ze het totaal niet (stal waar ik werk en waar ze bijna net zo vaak is als thuis)
ik weet ook niet meer wat ik moet doen hoor.

sylvia_1975

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 11:07

hoi,

Ik heb het mijn shetje wanner ik met mijnhaffie wat ga doen dan gilt hij ook de boel bijelkaar maar tegenwoordig geef ik de shet wat te eten voor als ik weg ben en dat gaat redelijk goed hij stopt na ongeveer een half uurtje schreeuwen.

Niffie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 11:14

Logisch toch een paard is een kuddedier...die willen niet alleen over blijven. Is gewoon de natuur. Zoek er een maatje bij een geit of een shetlander of zo!

Ellebelletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 12:44

Bij mij was de situatie ook echt vreselijk als ik met de oudste wegging.
Mijn entertje was in staat om door de stal heen te klappen!

Gelukkig heb ik volgehouden en ben stukjes gaan oefenen...ze moet leren dat als we weg gaan dat we ook weer terugkomen.

Nu ben ik zover dat ze alleen een keer een rondje rent door de wei en een keer hinnikt...en vervolgens lekker rustig gras gaat eten!

Mijn haf (de oudste dus) heeft er volgens mij nog de meeste moeite mee als ik joel meeneem

Maar kan me echt goed voorstellen dat niet bij iedereen het zo makkelijk af gaat!