Krijg me pony niet meer te pakken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Audi_16

Krijg me pony niet meer te pakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 16:16

sinds gisteren rent mij pony weg als ik hem uit de wei wil halen..
eerst deed ie dat nooit en kwam ie zo naar me toen rennen.
ik heb haar al geprobeerd te lokken met een platic zakje en biks maar ze renden gewoon door
en als ik haar te pakken hem beloon ik haar wel
weten jullie mischien hoe ik te kan lokken om haar te pakken?

alvast bedankt

xx

Getty_Maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 16:19

Mijn vriendin heeft het haar pony ook an moeten leren ik weet het niet meer precies maar zij geeft haar pony altijd een snoepje als ze binnen is maar zij kan het beter uitleggen dan mij hoor dus..suc6 ermee

silverado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 16:21

probeer ze in een hoekje te drijven door je armen te spreiden en langzaam je paard naar een hoekje te drijven... als mijn paard een keer niet luisterd doe ik dt ook en het werkt bij nouschka gewoon goed..maar ga er zeker niet achter aanjagen.. je pony is toch sneller dan dat jij bent en je jaagt hem alleen maar meer op.. lukt het je niet om je pony te pakken te krijgen laat hem dan gewoon even uitrazen..
staat je pony pas sinds kort weer op de wei? als dat het geval is kan het zijn dat je pony het voorjaar in zn hoofd heeft en gewoon een beetje gek doet omdat hij blij is dat hij na een lange winter weer op de wei mag..

_Diva_

Re: Krijg me pony niet meer te pakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 16:28

Ik sluit me aan bij Silverado.
Misschien had ze haar dagje niet?

x_noraly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 16:33

Ik geef _Diva_ gelijk...Mischien had ze idd gewoon een keer geen zin, of was ze in een jolige bui! Ik zou iniedergeval niet achter dr aan gaan rennen dat heeft echt geen zin je pony is toch altijd sneller dan jou!!!! Ik zou niet iedere keer alls je je pony pakt een brokje geven want als je ze dan een keer geen brokje geeft gaan ze waarschijnlijk volgende keer weer wegrennen.....(een vriendin van mij had dat, die had een keer geen brokjes bij zich enz...)

kwadraatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:16

Mijn verzorgpony doet dat soms ook.
Dan rent hij een keer of twee weg, maar daarna komt hij wel, al houd hij je echt nauwkeurig in het oog.
Ik beloon hem iedere keer ook als hij niet wegrent, maar ja, hij blijft het doen.
Maar ik denk dat hij het gewoon als een spelletje ziet.

Erachter aan rennen zou ik nooit doen, want daarmee ziet hij het als een spelletje.

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:19

als mijn pony dit doet, draai ik me om en ga met mijn rug naar haar toe staan te prutsen met iets in mijn handen, ze zijn van nature reuze nieuwsgierig. wedden dat ie komt kijken wat je doet?

jessy1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:22

als je pony dit blijft doen vind hij het werk of wat er dan ook maar gebeurt na het uit het weiland halen niet leuk.
je moet proberen om het zo leuk mogelijk te maken voor je pony,
anders heeft die ook zoiets van "komt zij ook weer aan te zeuren , nou dan blijf ik lekker hier staan"
je kan hem bijv ook leren dat als ie komt en hij is bij de stal dat ie dan iets lekkers krijgt
succes iig!

tinkert_tje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:30

mijn tinker heeft dat ook gehad toen hij jonger was
ik heb hem toen totaal genegeerd en lekker met de andere paarden in de wei geknuffeld en geaait en snoepjes gegeven
toen kwam hij dichterbij en deed ik net of ik hem niet zag
en ik ben toen weg gelopen
toen kwam hij achter me aan ik deed net of ik hem niet zag
ik hoorde en voelde hem achter me lopen en aan me snuffelen
ik ben toen weggegaan zonder hem aan te halen en eten te geven
de volgende dag kwam hij weer gewoon
hij dacht ojee anders krijg ik geen eten en knuffel
hij heeft het nooit meer geprobeerd
komt altijd in een draf als hij me ziet

ladigo14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:50

staan er meer paarden in de weide? .

laat hem zijn halster aan houden is die ook wat makkelijker te pakken.

of neem wat brood mee . en ga dat strooien . steeds dichter na jou toe todat die 1 meter vanaf jou een stukje brood van de grond moet pakken , dan probeer je of die uit je hand wil eten , doe je 2 handen naar zijn mond met brood,
is die aan het eten ga dan rustig met 1 hand richting zijn halster en pak je hem.

SAKKIA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 08:45

Ik ga ook altijd net doen of ik helemaal niet voor hem kom, dat kunnen de meeste paarden helemaal niet hebben en komen dan vrij snel toch wel naar je toe.

Maar als dit nog maar 1 keer is gebeurd kun je je ook afvragen of ze gewoon even een slechte dag heeft gehad. Als het vaker gebeurd moet je misschien wel even gaan nadenken of het werk nog wel allemaal zo leuk is en misschien een beetje moet varieren.

Tatiane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 11:45

mijn paard heeft dat ook wel eens.. Zo één keertje in de maand ofzo, zeker als ze me met mijn zadel ziet aankomen. Ga je ze halen, blijft ze braaf staan totdat je op een meter of vijf van haar af staat.. En dan staat ze ineens weer aan de andere kant van de wei. Vrij lang mee bezig geweest, niets dat hielp (op eten reageerd ze niet echt). DUS heeft mevrouw een nachtje zonder eten buiten geslapen... Sindsdien staat ze altijd braaf aan de poort te wachten op mij hoor!

anOek_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:04

Hallo,,

Ik sluit me aan bij de meeste hier !
Het kan zoiezo zijn dat je paard gewoon geen zin had om mee te gaan, laten we eerlijk zijn de wei is gewoon veelste leuk !
Maar als het nog een keer gebeurd, zou ik je aanraden om zoiezo niet recht op je paard af te lopen maar met een soort boog. Als je recht op je paard afloopt ziet hij dat als een berdreiging, in het wild lopen paarden alleen recht op elkaar af als ze gaan aanvallen. Je moet dus niet recht op hem aflopen en misschien zelfs wel een paar keer onderweg even stoppen, laat je hoofd afhangen en kijk hem dus niet aan, je vraagt in feite of je zijn ruimte mag inkomen !
Als hij ziet dat jij je best doet om geaccepteerd te worden komt hij waarschijnlijk vanzelf al naar je toe !
Ik hoop dat het je helpt !
Bij mij werkt het wel !
*pfoehww ik hoop dat het niet te technisch klinkt allemaall *

succes ermeee !
Anoek

Lisanne_Kees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 17:51

ladigo14 schreef:
staan er meer paarden in de weide? .

laat hem zijn halster aan houden is die ook wat makkelijker te pakken.

of neem wat brood mee . en ga dat strooien . steeds dichter na jou toe todat die 1 meter vanaf jou een stukje brood van de grond moet pakken , dan probeer je of die uit je hand wil eten , doe je 2 handen naar zijn mond met brood,
is die aan het eten ga dan rustig met 1 hand richting zijn halster en pak je hem.

Ik zou geen halster aanhouden, hij kan nl. blijven haken en uit paniek zichzelf lostrekken. Dan kan je paardje gewond raken!

Ik haal als een paard niet wil komen meestal een bakje met bix erin, als je daarmee rammelt komt ie vanzelf wel.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 19:05

mijn verzorgpony heeft het ook als die in de wei staat.
we zorgen dat we altijd eerst de andere paarden pakken en als die eruit zijn dan rent ie als een gek naarvoren en dan wil hij er ook maar al te graag uit

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 12:24

ik heb ook eens gezien dat een paard niet uit de wei wou (ze stond er alleen in). dan dacht die eigenaar "ok, wil je niet mee en ga je lopen van mij? dan blijf je maar lopen" ze heeft het paard dan aan het lopen gehoudenen na een paar rondjes geprobeerd of ze nu wel mee wou, was dat nog niet zo dan nog en paar rondjes lopen
heeft ze maar 2 keer moeten doen, daarna kon je haar gemakelijk pakken

Audi_16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 22:05

bedankt voor jullie tips!
het is me vandaag gelukt haar te pakken te krijgen..
dit keer kwam rende ze een klein stukje weg maar toen draaide ze zich om en liep op me af.
gistere had ik haar in een hoekje gedreven en haar beloont met een snoepje

heel erh bedankt!!

xxx

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:26

Wat lijkt me dat frusterend als je pony of paard niet naar je toe komt

Als ik die van mij roep komt ze altijd naar me toe, gelukkig

Succes verder!

RosaNur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 17:56

Ik had hetzelfde probleem, toen ik mijn pony net had(vorig jaar) kwam hij altijd naar me toe. En toen ging hij voor het eerst in zijn leven het land op, nadat het een tijdje goed was gegaan vertikte hij het gewoon te komen. Ik kon doen wat ik wilde, voer pakken, rustig afwachten, roepen met 2 man in sluiten, ,het mocht allemaal niet baten.

Toen kwamen we op het idee hem met een touw in te sluiten in een hoek, eerst was het met 2 man en zijn vriendjes erbij en dan langzaam weg, en na een tijdje kon ik het alleen af door het touw aan een paal te binden in de wei.
Dit heb ik vorig jaar gedaan totdat het weideseizoen afgelopen was, het kon gewoon niet anders.
Ik beloonde hem steeds zodra hij de goede kant op liep en als ik hem had ook nog eens met stem en een snoepje.
Nu een jaar later verwachtte ik hetzelfde probleem en inderdaad het was weer raak , (was ook een vertrouwenskwestie trouwens en gewoon dat hij de vrijheid had geproefd)
Nu beloonde ik hem weer steeds OF als hij naar mij liep OF dat hij richting de hoek liep.
Ik hoefde iig niet meer een half uur in het land te staan, en als hij kwam kreeg hij een flinke aai en een snoepje.
Met deze methode is het helemaal gelukt, nu een paar weken later neem ik alleen nog het touw voor de zekerheid mee het land in maar hij komt nu weer naar me toe lopen net als in het begin. En nu soms zelfs in volle draf!
Gewoon door het komen een fijne ervaring te maken, want als jij hem op z'n fl*kker gaat geven snapt hij echt niet waarom en zeker als het een slimmerik is, niet doen! juist door niet te straffen en direct te belonen als hij de goede kant op gaat en als je hem een snoepje geeft als hij er is en nog veel beloond moet het lukken. Dan wordt het zo'n fijne ervaring dat hij niks anders meer wil als naar je toe komen.
Geloof me, dit moet werken en scheelt je zeker een half uur tot uur werk! en op lange termijn, krijg je dit resultaat!

veel succes ermee

Koosjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 18:14

Hey,
Als je gaat lopen jagen of drijven word het alleen maar erger. Het kan natuurlijk dat je pony gewoon een dagje geen zin had en het morgen over is. Als dit niet zo is heb ik misschien een tip voor je.
Wat je kunt proberen is de eerste dag heel geduldig wachten en dan het halster omdoen, wat lekkers geven. En je pony dan weer los laten! Als je dit afwisseld, de ene keer wel werken, andere keer niet..(voor mij is dat makkelijk omdat ik dichtbij woon..als je echt 1x per dag komt is t iets moeilijker.. want dan wil je natuurlijk lekker aan de gang.. Mijn paardje komt nu altijd naar me toe gerend.. Succes! Oja, en misschien iets gevarieerder werk?

wennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 19:23

Mijn shetje laat zich ook nooit vangen. Heeft niets te maken met zijn werk, maar met het eten wat hij dan moet missen

Omdat hij laag in rang staat in de kudde neem ik geen eten mee het weiland in. Dan komen alle paarden meteen naar mij toe, en krijg ik hem alsnog niet te pakken.

Wat bij mij erg goed werkt is er achter aan lopen. Je moet hier wel even tijd voor uit trekken.
Niet gaan rennen, gewoon rustig achter je pony aan sjokken als hij weg loopt. Hierbij kijk je niet naar je pony, maar gewoon aan de omgeving/ andere paarden.
Mijn shetje is dit spelletje na een minuut of 10 spuugzat en dan kan ik hem gewoon pakken.