hoofdstel en halster afdoen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fiebie

hoofdstel en halster afdoen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 18:35

Beste mensen, ik ben nu een poosje bezig met een merrie te rijden, maar sinds kort, elke keer als ik haar halster of hoofdstel af doe, rent ze keihard naar achteren, met als gevolg dat het bit achter haar tanden haakt, en ze het hoofdstel mee sleurt( en mij) dat kan ook een keer fout gaan, maar het rare is, dit heeft ze nooit eerder gedaan. Ze heeft nu best veel wondjes op haar hoofd van het naar achteren rennen ( plafond van de stal is vrij laag) Ik weet me hier echt geen raad mee, want een snoepje voor der neus en dan het halster afhalen werkt ook niet, heeft iemand hier een oplossing voor?
Alvast bedankt.

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 18:39

Mag je wel achter de oren komen bij dit paard ? jaarling bij mij op stal doet het ook, oplossing is bij haar het halster niet over de oren trekken maar daar losmaken. Doe het halster eens af door die schuif gesp los te maken. Misschien werkt dat beter. Bij mijn eigen paard maak ik het halster ook altijd achter de oren los. Die vind dat geschuif over die ogen en oren ook niet echt fijn.

Fiebie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 18:40

thnx... voor het halster is het wel een oplossing maar voor het hoofdstel?

Emmaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 19:49

Met westernhoofdstel rijden .
daar zit maar een riempje achter de oren, die kun je ook losmaken?

Fiebie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 19:50

thnx... maar ik wilde het eigenlijk afleren. Heb je daar ook suggesties voor.. want ik wil het haar net zo snel afleren als dat ze het heeft aangeleerd(hoe weet ik niet)

NaaWtJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 19:53

Misschien in haar stal gaan staan?
kan ze niet zo ver naar achter..
ivm stalmuur

Emmaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 19:53

Als je nou is eerst met westernhoofdstel gaat rijden dan, dan kun je het later nog is proberen met normaal hoofdstel?

Fiebie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 19:56

stal muur maakt niks uit helaas, ze glijd gewoon onderuit, ze loopt me ondersteboven... ze gooit der hoofd de lucht in en rent achteruit...
@ emmaatjuh : ik heb geen westernhoofdstel.

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:40

Ik krijg een beetje de indruk dat hij dit om angst doet, is er iets gebeurt met het halster/hoofdstel voor zover jij weet? En heb je overlegt met de eigenaar? Ik zou eerst eens proberen of het nog hetzelfde is als je het halster achter de oren losmaakt. Het hoofdstel zou je eventueel tijdelijk steeds 1 bakstuk los kunnen maken waardoor je niet over het hoofd hoeft te trekken.

Fiebie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 21:45

jah volgens mij is het ook pure angst. De eigenaar doet er niks mee, de volledige zorg ligt bij mij en nog een vrouw. Maar ik heb haar ook al gevraagd. Het viel haar ook op. Ze is van zichzelf ook vrij schrikkerig. Maar zo erg heb ik het nog nooit meegemaakt. We hebben haar een tijdje in een andere stal gezet, maar sinds gisteren toch maar weer terug gezet, omdat we dachten dat ze misschien veel stress heeft in die stal waar ze tijdelijk stond( daar zat namelijk geen bovenhek op.) maar omdat ze elke keer met haar hoofd buiten haar deur stond en er elke keer paarden langs kwamen schrok ze elke keer terug, dus na al die schaafwonden op der hoofd, en die heftige schrikreacties toch maar weer terug gezet, maar ze heeft het nu nog steeds...ik ga morgen maar oefenen met het halster en dan in de bak, zodat ze haar hoofd niet kan stoten... wat denk jij?

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:46

haaj,

dat heeft mijn pony ook gedaan. Ik heb elke keer met het hoofdstel afdoen heel voorzichtig achterde oren weghalen en dan even daarboven laten hangen. Als hij er vandoor zou gaan kon in meteen het hoofdstel achter zijn oren terug doen. Zorg eerst dat je pony zich ontspant, dus als je het hoofdstel achter de oren hebt weggehaald wacht dan 5 sec en dan laat je het hoofdstel uit zijn mond glijden.

( als dit te onduidelijk is kan ik het ook wel wat specefieker uitleggen)

noraly

Fiebie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 21:48

ik denk dat je het even specifieker uit moet leggen, want het probleem ligt namelijk daar achter haar oren, als ik het maar iets over haar oren schuif schiet ze naar achteren. Pb me anders even

_Diva_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 09:55

Ik zou het halster of hoofdstel losmaken en in de stal afdoen kan ze ook niet wegrennen!!

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:37

Haaj,

Als het probleem echt achter de oren zit dan zou ik eerst maar gaan oefenen zonder bit in. Je kan dan wel met bit rijden maar als je dan je hoofdstel af wilt doen maak dan eerst de ene kant van het bit los en haal hem zo uit de mond. Danpas verder gaan met het hoofdstel afdoen. Rustig blijven en ontspan je! Als dat na een paar keer goed gaat ( lees: niet naar achter rennen) dan kun je het voorzichtig proberen met het bit nog in. Als je zo door blijft gaan: hoofdstel afdoen, naar achter rennen, bit blijven hangen, KORTOM: STRES , dan word je pony alleen maar banger voor het hoofdstel en kan dat uiteindelijk ook uitlopen tot angst voor het rijden omdat je daarna ''dat enge ding'' los moet maken.

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 12:01

Probeer om het kwartier even aan haar oren te zitten. Onder het borstelen bijv. Zo raakt ze langzaam gewend dat er niks engs aan is En zodra ze je heeft toegelaten om aan haar oren te mogen zitten gelijk belonen

Fiebie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 16:18

jah dat is het hem juist, ik mag wel aan haar oren zitten maar zodra ik iets over haar oren heen schuif schiet ze naar achteren... heb het vandaag geprobeerd met halster losmaken aan de zijkant en dat ging perfect, ze deed niks!
@ _Diva_ Als ik hem in haar stal afdoe rent ze nog weg... als staat er een muur, ze glijd gewoon onderuit of gooit der hele lichaam de andere kant op.

vencedor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 16:20

Met der kont ergens tegenaan zetten zodat ze niet naar achteren toe kan. Goed geruststellen en naderhand belonen!

Fiebie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 16:23

dat probeer ik juist duidelijk te maken, ze gooit of der kop de lucht in, of der lichaam de andere kant op, of ze glijd onderuit.

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 11:17

randie@ Ik denk niet dat het zin heeft om je paard met de kont tegen de muur aan te zetten. Als je paard naar achter gaat kan het alleen maar meer paniekerig worden doordat er een muur staan en kan zichzelf daardoor schaden. Ook is KirstenG eerder naar een oplossing aan het zoeken zodat ze weer rustig haar halster af kan doen zonder dat haar paard daar problemen mee heeft.
Ik denk dat jou optie daar geen nut in heeft en het alleen maar zal verergeren

Fiebie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 12:23

dankje voor de uitleg, dat is inderdaad wat ik bedoel;)

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:14

Ik denk dat het beste is dagelijks te oefen en in een ruimte waar zij zich het meest veiligst voelt. En uitgebried belonen als ze het dan uiteindelijk heeft toegelaten

Fiebie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 14:46

dat denk ik ook, ik denk dat ik alleen nog even uit moet vinden waar die ruimte dan precies is. Want ze is nu net weer in haar oude stal gezet, maar ik weet niet of ze zich daar inderdaad ook veilig voelt. Het halster los maken ging eigenlijk wel goed, maar ja ze moet het ook met het hoofdstel kunnen natuurlijk, ik zal eens even het een en ander uitvogelen... maar in ieder geval bedankt voor de tips

lind_fura

Re: hoofdstel en halster afdoen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 09:56

volgens mij is het ook een dominatie probleem. ze test je uit en jij bent duidelijk niet de baas.
probeer eens te verdrijven misschien help dat, mijn merrie doet er een stuk minder vervelend door.
gr

Fiebie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 17:09

deze merrie is alles behalve dominant, het is een lieverd maar een echte stresskip. Ik ken haar langer dan vandaag, en dominantie zit helemaal niet in haar... ik ben de laatste tijd aan het oefenen met gewoon even aan haar oren zitten, en zachtjes over der oren, paar seconden op haar voorhoofd laten liggen , over haar neus aaien en dan eraf... het gaat tot nu toe heel goed. Maar met hoofdstel nog niet geprobeerd. Als ik boos op haar word, vind ze dat echt heel erg, en word ze alleen maar angstiger...Ze is altijd ontzettend schuw geweest...dus geruststellen lijkt mij beter dan haar te verdrijven... dus ik denk dat dat geen oplossing is!

Jiviejik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 19:46

Gewoon heel rustig aan doen..
Mijne kan ook erg paniekerig doen door zulke dingen..
Maar met gedult en rust kom je een eind...
Als ze strax doorkrijgt dat het geen nut heeft om te schrikken en het niet eng is komt het zo weer goed

suc6!