vz pony wil geen voetje geven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tamara16

vz pony wil geen voetje geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 14:24

Ik heb een verzorgpony van 5 a 6 jaar, verder is ze heel lief,

maar nou wil graag haar hoeven uitkrabben, maar zodra ik het aanraak dan begint ze te dreigen.

terwijl het me eerder wel gelukt is, dat ik het mocht doen
maar nou dus weer niet.

wat is de beste manier om het zo te doen., dat het voor beide prettig is?

hoe los ik dit op?

p.s als de hoefsmid komt, krijgt ze altijd een praam op dr neus.. zodat ze geen kracht heeft om te slaan.

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 17:26

hoe dreigen? wil ze naar je trappen of bijten???

gewoon rustig blijven , en heel de tijd blijven praten tegen het paard. vraag een voetje, en elke keer als ze het wel doet, gelijk belonen met iets lekkers, dat onthouden ze namelijk!

of laat iemand haar afleiden bij dr hoofd, met snoepjes ofzo.

blijft ze met haar volle gewicht op dr ene voet staan ? die jij op wilt pakken ? dan moet je dr uit balans brengen, zodta ze het gewicht op de andere schouder gaat zetten. ook wil het weleens werken als je , je weet de zwilwrat aan de binnenkant van het been? als je daar knijpt zeg maar, even heel snel en weer loslaat, dan tillen ze meestal als relfex hun been ook op .....

maar dat dreigen is dus zeker niet goed, probeer dat eruit te krijgen, maar niet met straffen, maar door rustig en begripvol te blijven, anders snapt je paard je dalijk niet meer, raakt ze in de war, en dan zal ze niet alleen dreigen maar ook echt gaan uithalen...

dus gewoon rustig proberen op te lossen, met natuurlijk een lekkere beloning , en dan weten ze het zo hoor....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:07

Belonen en vooral geduld hebben en niet opgeven, als je paard doorheeft dat jij het snel opgeeft, zal ie dat niet snel vergeten.
Mijn paard is ook een ramp met hoevenkrabben, maar volhouden! Oefening baart kunst

tamara16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 12:25

bedankt voor jullie reacties.

ze dreigt inprincipe alleen met een beweging van haar been als ik het vast heb.
en met de oren naar achteren.

belonen met lekkers is misschien wel handig, maar de eigenarresse vindt dan dat ze verwend en zeurderig worden.
Maar 1ntje kan geen kwaad, zal het eens op die manieren gaan proberen.

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:28

ja, je moet er idd ook geen verwend paard van maken, maar consequent zijn, en toch vriendelijk en rustig blijven, consequent wil niet altijd zeggen dat je onaardig moet zijn tegen je paard...
gewoon alleen belonen met een snoepje wanneer ze het voetje geeft.

dus als iemand haar in het begin gewoon bij het hoofd afleid, en jij vraagt een voetje, en ze geeft het voetje, gelijk belonen met het snoepje en natuurlijk je stem!

en niet al te vaak achter mekaar blijven doorgaan ermee.... dan gaat het ze vervelen..

tamara16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 15:54

neeh, ik ga er ook niet te lang mee door hoor...
maar ik zal het morgen wel ff gaan proberen.,

in idd geval bedankt,

evawylou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 16:03

oh daar heb ik ook last van , paard van 3 ! voorvoeten vind ze gewoon goed , geeft ze heel makkelijk! en achtervoeten! als ik die ook maar probeer op te tillen trapt ze al . heel vervelend,, weet nogsteeds niet wat ik eraan kan doen

tamara16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 16:05

achter voeten is bij de mijne helemaal een ramp... ik ga eerst mooi door met oefen van de voor voeten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 16:11

Met consequentie krijg je geen ongeduldig paard, zeker niet als je het enkel doet om een paard normaal een voetje te leren geven.

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:56

heel veel paarden vinden de achterbenen vervelend.... orisse heeft het nog steeds bij haar rechter achterbeen, als ik die oppak, dan gaat ze hem steeds terugtrekken enzo, en ene beetje onrustig ermee doen, e dna blijf ik gewoon rustig staan, de goef vasthouden en gewoon zeggen dat ze drmee op moet houden ( of ik zeg helemaal niets ) en pas als ze de hoef stilhoud, ga ik hem uitkrabben. ze mag hem ook pas neerzetten als ik hem loslaat... als ze raar doet met dr been voordat ik hem losgelaten heb, houd ik hem gewoon nog vast....

dr andere benen gaan allemaal perfect, en ze geeft ze ook automatisch

heb weleens een arabiertje verzorgd, die werd helemaal panisch als je al naar zijn achterbenen wees... en die doet het nu ook gewoon.. met veel rust en consequentie kom je al een eind, met vertrouwen natuurlijk ook...

Naatje80

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 18:29

OrissE_GipsY schreef:
hoe dreigen? wil ze naar je trappen of bijten???

gewoon rustig blijven , en heel de tijd blijven praten tegen het paard. vraag een voetje, en elke keer als ze het wel doet, gelijk belonen met iets lekkers, dat onthouden ze namelijk!

of laat iemand haar afleiden bij dr hoofd, met snoepjes ofzo.

Nee niet met snoepjes!!! Tenzij je wilt dat je paard straks alleen nog maar voetes geeft als hij/zij een snoepje krijgt.
Belonen met je stem of een klopje is voldoende.

Hoe doen jullie dit dan met de hoefsmit? Hoe reageren jullie paarden daarop, kan hij wel de voetjes opakken?

edit: spelfouten

Anoniem

Re: vz pony wil geen voetje geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 19:26

VSW --> OMG.

evawylou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 16:08

bij mij geeft ze de voor benen automatish als ik dr aanstalte voor maak maar achterbenen ben ik beetje bang voor geworden want elke keer als ik het probeer gaat ze slaan
dus ik wacht wel ff tot de hoefsmid komt ( binnenkort ) dan kan hij dr ff aanpakken

maar met snoepjes kun je het opzich wel doen maar het vervelende is dat elke keer dat je daarna een goed voetje krijgt ze een snoepje verwachten en als ze dat dan niet krijgen kunnen ze weer vervelend gaan doen

tamara16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 15:42

jah idd...
ben ik ook wel met je eens
laatst wou ze weer niet.. en toen heeft ze ook niks gehad.
maar we zien het wel.. de ene keer wil ze wel en de andere keer niet.