Voetje bij een jaarling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sirius_

Voetje bij een jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 21:56

1 van mijn verzorgpaarden is een jaarling shetje. Super leuk diertje, brutaal maar niet dominant. Maar voetje geven (bij achterste hoefje) is een ramp! Ik vraag het voetje, krijg het, maar zo klein als het beestje is, hij begint te trappen als een gek! Nu is hij absoluut niet zwaar en kan ik een of twee trapjes wel houden, maar dit zijn iets van tien trapjes in 2 sec. bij wijze van spreken.

Hoe leer ik dit af/pak ik dit aan?

manonutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 08:54

ik heb het opgelost met een zacht halstertouwtje. Je maakt een lus van het touwtje, doet dat om z'n voetje heen en dan optillen en zodra ie stopt met schoppen kan je hem belonen, vaak snappen ze na 2x wel dat het geen zin heeft om te blijven schoppen.

Ik raad je wel aan hulp te vragen van iemand die dit al vaker heeft gedaan!!!

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 10:23

mijn verzorgshet van toen 2 jaar deed dat ook, hij kon z'n evenwicht niet goed bewaren. Misschien heeft deze dat ook? Dat ie er nog moeite mee heeft, dus probeer anders eerst te zorgen dat je zijn voetje optilt, en dan dat hij op jou hand leunt zodat hij leert te blijven staan, je kunt z'n voetje anders ook op jou been leggen maar omdat shetjes zo klein zijn lukt dat denk ik niet. Dus probeer het eerst gewoon te oefenen dus heel eventjes omhoog en dan weer neerzetten, iig succes ermee

Sirius_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 10:29

Bedankt.
Dat oefenen heb ik ook gisteren gedaan, maar dan krijg je op een gegeven moment dat hij hem tien seconden stilhoudt en begint te trappen en vervolgens zodra je voet vraagt al. Zo kan ik het hem nooit leren.

Het is op zich niet noodzakelijk en ik wil het beestje niet verder 'pesten'. Gisteren was ik toevallig bezig met een poetsbeurt.

Wat een ondeugend kreng trouwens Hij bijt in alles wat hij tegenkomt!

Anoniem

Re: Voetje bij een jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 14:19

VSW --> OMG.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 15:27

Veel oefenen, en belonen als het goedgaat.. Natuurlijk kort beginnen (optillen en even vasthouden en neerzetten, belonen!) en steeds wat langer. Succes!

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 17:54

ik denk dat het belangrijk is de rust te bewaren. vooral bij jonge paarden niet denken " ik doe het wel even". Vaak werkt het ook niet om 10x per minuut het been te gaan optillen.

Eigenlijk heeft hij geen reden om uit te halen, probeer het eerst eens rustig al is het maar een paar cm boven de grond. Als dat goed gaat belonen en het dier in zijn waarde laten. En zo steeds een beetje meer. Als hij het blijft doen zou ik hem toch een corrigerende tik geven. Hij heeft geen reden om dit te doen, mits hij pijn zou hebben

Sirius_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 18:23

Het is ook niet van 'ik doe het wel even' hoor. Ik nam er ook de tijd voor (tot ik last van mijn schouder kreeg, venijnig die kleine trapjes!)

Ik verzorg ze 1 keer in de week dus kan het ook niet echt lekker opbouwen met hem. Tussendoor ziet hij weer veel andere mensen omdat ze geloof ik 4 verzorgers hebben en zelf zijn ze met zijn 2.

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 18:30

Wat ook wel een veilige manier is en waarbij je het ook best goed volhoud is:

we staan aan de linkerkant van het paard, je gaat naast de schouder/buik staan (voor dus) en je pakt met je rechterhand het achterbeen en tilt deze op. Bij een groot paard moet je verder naar achteren staan maar blijf naast het paard. je tilt het been op en trekt hem naar de buik toe. linkerhand over de rug heen voor extra houvast en laat hem nu maar trappen. Is voor hem lastig omdat zijn been bijna tegen zijn buik zit en jij staat in een positie dat de kans op een trap erg klein is. Als hij niet meer trapt rustig been weer neerzetten. Dit steeds blijven oefenen en gelijdelijk steeds verder het been naar achteren doen. Je kan eventueel ook een touw om het been doen en daarmee het been "vasthouden" maar ik doe het liever gewoon met mijn hand. Touwen kunnen flink schuren als het paard hard trapt en het touw losschiet.

Maaaike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 18:32

RUBYWHITE schreef:
ik denk dat het belangrijk is de rust te bewaren. vooral bij jonge paarden niet denken " ik doe het wel even". Vaak werkt het ook niet om 10x per minuut het been te gaan optillen.

Dat inderdaad ook zeker.. Je moet het niet oefenen tot hij het doet, dat heeft ook geen zin. Af en toe even proberen, maar om nu er op te gaan zitten hameren dat hij dit volgende week doet, dat zou ik niet doen. Neem de tijd er voor..

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 18:35

Dat deed spirit de eerste paar keer ook hij is rond de 1,27 dus wel iets groter

Dit heb ik opgelost door heel veel zijn benen te poetsen zodat hij went aan het gefriemel aan de benen (bezig zijn met voetjes is vreemd hoor voor een paard die dat nog niet kent) en echt de baas zijn, trapt hij dan krijgt hij geen aandacht (negeer hem) tot hij het netjes doet (spirit is echt een veulen die om aandacht roept doet er alles voor)

Dit heb ik 2 weken volgehouden, nu geeft hij perfect voetjes

Hij was het gefriemel en voetjes optillen niet gewend en vond het vreemd en trapte dus, als straf negeerde ik hem en als hij het goed deed speelde ik wat met hem.
(want een veulen straffen door middel van slaan, schelden daar hou ik echt niet van, het werkt alleenmaar averechts omdat ze bang worden)

Hij doet het nu perfect!

Ow en niet te vaak doen ook, 3x per week is zat hou het in het begin gewoon bij wat knuffel achtig borstelen en afentoe voetjes geven zo krijgt je paard er nog plezier in ook om geborsteld te worden

P.s. en het kan ook heel goed zijn dat hij/zei nog geen goed evenwicht heeft, spirit heeft er ook nog steeds moeite mee, oefenen baart kunst! en belonen ook

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 12:41

je kunt ook beginnen met elke dag zn voet iets naar voor op te tillen. dan houden ze vaak wat meer hun evenwicht, en als dat steeds wat langer goed gaat een keer naar achter, en dan ook elke keer iets langer