Zadelmak maken.. Welke leeftijd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elsjeuh

Zadelmak maken.. Welke leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 22:00

Ik weet niet precies waar het moet staan dus sorry als het verkeerd is... Er zijn mense die ik ken en die hebben een paardje van 2.5 jaar. Zij gaan daar nu al mee beginnen rijden omdat zij hebben gehoord dat het paard goed genoeg gebouwd is daarvoor. Daarbij laten ze er voor de eerste keer ook nog eens onervaren ruiter op rijden!
Is dit nog verantwoord?Of hebben zij gelijk dat ze nu al beginnen?En zo niet vanaf welke leeftijd mag je dan wel beginnen met inrijden?

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 01:24

als ik een veulen zou gaan fokken zou ik hem zowiezo tot zijn 3,5 met rust laten. Aan de hand oefenen (zoals het meelopen etc. en het laten wennen aan alles) kan wel maar voor de rest niks. Zowiezo vind ik dat een paard eerst op moet groeien in een goede kudde (dat is in mijn ogen een opfok) Ik zou pas beginnen met zadelmak maken (en er zowiezo voor de eerste keer op zitten) als een paard boven de 3,5 tot 4 is. 3 jaar is een algemene leeftijd maar er zijn ook paarden die pas veel later rijp zijn. Je moet niet alleen naar de leeftijd kijken maar vooral naar het paard zelf.

Ik zou altijd het zekere voor het onzekere nemen. Liever min. een jaar wachten dan straks rugklachten (of iets dergelijks) hebben.

Ik zou het zowiezo laten doen met proffesionele hulp (ik wil er wel nauw bij betrokken zijn) en ik vind het niet verantwoord om een onervaren iemand op een onbeleerd paard te laten zitten, en ook niet om zo vroeg al te beginnen.

Anne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 02:15

Het ligt er inderdaad ook aan hoe oud ze er mentaal klaar voor zijn.
Ik begin Nooit voor z'n derde jaar! Hoe vroeg rijp ook!
Een onervaren ruiter is altijd onverantwoord bij dit soort dingen..

kayleighhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 10:44

ik begin meestal pas als ze 3 zijn

paardjes___l

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 10:46

ik zou ook beginnen als ze ong. 3 jaar zijn, misschien nog wel een paar maandjes ouder

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 11:02

Ik zie een groot verschil tussen zadelmak maken en doorrijden. Zadelmak maken is voor mij zadel erop eventueel ruiter erop, daarna weer op het land. Dat kan in mijn ogen best met 2,5 jaar, mits er iid goed naar het paard gekeken wordt, en wordt gedaan door een ervaren persoon. Doorrijden zou ik pas doen vanaf drie jaar.

Een paard laten inrijden door een niet ervaren ruiter zou ik niet doen. Goede dingen zijn net zo snel aangeleerd als de verkeerde. Zorg dat de basis van een paard goed is, dan is er altijd iets om op terug te vallen. Verpesten kan je het paard daarna altijd nog...

Een goede basis is zo belangrijk!

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 12:13

Cassidy schreef:
Ik zie een groot verschil tussen zadelmak maken en doorrijden. Zadelmak maken is voor mij zadel erop eventueel ruiter erop, daarna weer op het land. Dat kan in mijn ogen best met 2,5 jaar, mits er iid goed naar het paard gekeken wordt, en wordt gedaan door een ervaren persoon. Doorrijden zou ik pas doen vanaf drie jaar.

Een paard laten inrijden door een niet ervaren ruiter zou ik niet doen. Goede dingen zijn net zo snel aangeleerd als de verkeerde. Zorg dat de basis van een paard goed is, dan is er altijd iets om op terug te vallen. Verpesten kan je het paard daarna altijd nog...

Een goede basis is zo belangrijk!

Jakkes, doe niet zo verstandig, wil je
Morris was inderdaad met 2,5 zadelmak. Hij was net geen 3,5 toen er voor het eerst iemand op zat en ruim 3,5 voordat ie voor het eerst een rondje liep met iemand erop.
Alles wat je nu meer geduld hebt, scheelt je later in de dierenartskosten.........

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 12:19

precies ikke, en niet allen DA kosten maar ook het lichaam van je paard. Mensen die denken: Mijn paard is 3 dus ik kan er op. Vind ik echt dom..... maar goed. Dat is mijn mening.

Sonja_vR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:15

ik begin niet met longeren voor drie jaar dus ook zadelmak zal pas na derde verjaardag zijn
als een dier dik drie is mag het het van mij langzaam aan de longe wennen
dan met drie en een half het zadel erop , inrijden ...en kalmpjes aan doorrijden
dan is ie om en nabij de vier jaar wel goed onder de man

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:22

Zadelmak maken kan je wel ong met 3 doen, als het paard eraan toe is.. Dus longeren met hoofdstel en zadel.. Als dat allemaal goed gaat, dan rustig aan gaan hangen en zo verder gaan..

Ik zelf zou het dier daarna nog lekker een maand of 3 het land opgooien en daarna weer verder gaan met het echte werk..

En dit zou ik allemaal laten doen door een ervaren ruiter, ik vind de basis erg belangrijk, je kan beter iets gelijk goed aan leren dan achteraf een slechte gewoonte aanleren, want dat gaat niet zo makkelijk

SAMIERTJE

Re: Zadelmak maken.. Welke leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 23:45

Ik denk idd ook dat je gewoon naar het paard zelf moet kijken. Een zadel erop leggen en het paard eraan laten wennen kan best iets eerder dan het echte 'doorrijden'. Maar ikzelf denk dat 3,5 een mooie leeftijd is om te beginnen .

Mariskatw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 23:55

Walica wordt eind juli 3, maar ik ben al wel met haar bezig aan de longe. Dit oa om een beetje bespiering erop te krijgen voor de keuring. Verder wil ik haar in de zomer (als ik vakantie heb en alle tijd heb) zadelmak maken en daarna niet al te veel vragen eerst. Het hangt er natuurlijk wel vanaf hoe ze reageert e.d. maar het is mijn planning om haar dus WEL in deze zomer als ze net 3 is zadelmak te maken, maar daarna iig niet direct druk aan de slag met lessen en trainen. Dat kan ik het jaar daarna wel, ik heb toch eerst ook wel genoeg aan mijn andere 2 paarden en mijn studie

_Diva_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 09:20

Ik begin als die 3 of 3,5 Is En ik zou er zeker geen onervaren ruiter op laten rijden!

Prinslover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:27

3 jaar vind ik zelf wel een mooie leeftijd om zadelmak te maken..
Gewoon de basis leren beetje longeren, soms paar minuutjes er op zitten en als die dat gewend is lekker paar maanden op het land en dan verder trainen.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 23:42

De mijne was 3 met zadelmak maken(leren zadel erop)
hij was 3,5 toen we hem langzaam aan begonnen met hangen.
Hij wordt nu in mei 4 en nu pas sinds een weekje zit ik los van de lijn en zijn we voorzichtig aan het doorijden.
Maximaal 20 min en maximaal 3 x per week.
Als ik kijk naar het begin van zadelmak maken tot poppentje erop vind ik het rustig en relaxt zijn gegaan geen gehaast.

Hoewel ik steeds veel reacties kreeg van waneer zien we je nou rijden of waneer ga je hem doorrijden.......
Voor mij geen gehaast lekker rustig aan doen en Goed doen.

+ dat het een Arabisch volbloed is dus in verhouding veel later volwassen.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 23:43

mijn jonkie is nu twee en een half en overweeg om hem nog een jaar naar een opfok te doen.
Pas met drie en een half komt er bij hem een zadeltje op, eerder niet!

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 23:44

Ik begin er meestal mee als ze 3 zijn. Eerder in iedergeval niet. En natuurlijk rustig aan opbouwen.

Barcelano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 23:52

wat ik wel eens zie helaas is dat mensen als ze een jong paard hebben.
Ongeduldig worden en toch dan uit eindelijk te vroeg ingereden worden.

Sommigen snappen niet dat dit effect kan hebben in de toekomst.

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 23:56

Ik begin pas met 4 met inrijden... Jonger niet.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 23:56

die van ons maken we zadel mak met 2,5 jaar oud na ongeveer vier keer erop gezeten te hebben (als ze het niet al te spannend vinden) gaan ze 1 jaar lang terug de wei in en met 3,5 jaar gaan we rustig aan beginnen.

Veronieky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 23:57

ik ben er zelf op gegaan met 3 jaar we hebben ' 2maandjes ' gereden (basis) daarna heb ik er weer 6 maanden op het land gegooid (opfok) ze was ruim 3,5 toen ze weer terug kwam ben toen weer langzaam aan alles weer gaan doen: buiten wandelen (verkeersmak),samen spelen, longeren en na 2 maanden er weer rustig aan op. ze is in maart 4 geworden. 4 tot 5 dagen per week staat ze aan het 'werk' wat voor haar betekend longeren of rijden allebij hebben we net een beetje verhoogd naar 30 min daar bij komt dat ze sowieso elke dag los staat en mee gewandeld word.
ik vind het sowieso belangrijk dat je weet wat je doet de 1 is er sneller rijp voor dan een ander en dan moet je nog niks over haasten. en zoals er al eerder gezegd werd ze leren snel zo wel goede als fouten dingen en het is makkelijker iets aan dan af te leren.... het zou dus wel stukken verstandiger zijn om er een ervaren iemand op te zetten. er komt heel veel bij kijken wil je een paard goed laten lopen niet alleen er op zitten en weg rijden ....... was het soms maar zo makkelijk
veel succes!

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:30

Ik begin niet eerder als dat ze 4 jaar zijn met zadelmak maken en inrijden.

Wat niet wil zeggen dat ze niets hoeven te doen voordat ze 4 zijn. Af en toe is uit de wei plukken en wat dingen oefenen kan geen kwaad. Bijvoorbeeld enge-dingen-training en aan de lange lijnen vanaf 3 jr.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 01:11

ik ben ook weer opnieuw begonnen met een jonkie...
ze is nu 3 jaar en wordt zadelmak gemaakt,over een paar weken gaan we erop zitten en stappen en daarna gaat ze nog lekker een paar maanden het land op...in de winter word ze pas klaargemaakt voor de basis..

kijke gewoon goed naar het lichaam van het paard,is ie sterk en volwassen genoeg ,of nog iel en puppy?wacht dan nog..

ook geestelijk kijken is belangrijk...
zoals met longeren....is hij/zij dagen onder de indruk en heeft leer en verwerktijd nodig...of pakt hij/zij het rustig op en blijft nuchter....
geestelijk merk je snel genoeg aan je paardje of ie het aankan of niet..

en o zo belangrijk....het paard moet de lol erin houden! laat "werken" een leuk spel zijn..en niet teveel van hetzelfde..
maar blijf wel structureel in je commando's

ook aan de hand/los met spel, kan je zo'n dier echt veel leren en voorbereiden op het echte werk...

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 09:35

ik vraag me dan toch maar altijd weer af waarom er mensen zijn die er zo nodig eerder op moeten gaan zitten en dan nog beweren dat het geen kwaad kan. 3 jaar is een algemene leeftijd, en is betekent niet als een paard 3 is hij/zij daar dan ook in eens helemaal klaar voor is.... (ik kan me daar zo aan ergeren!!)

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:17

Afgelopen jaar kregen wij op de keuring ook al te horen dat we ons toen 2.5 jarig paard wel konden gaan beleren. Die was er lichamelijk al helemaal klaar voor. We stonden toen echt die persoon aan te kijken van: Sorry hoor, maar dat gebeurd dus echt niet.

Meneer is nu 3 jaar en 3 maanden en ben nu begonnen aan de longe. Daar merk ik al dat hij lichamelijk er wel klaar voor is, maar mentaal toch nog behoorlijk groen. Doe het dus ook rustig aan. Gister voor het eerst op gezeten, maar heb me voorgenomen straks eerst lekker conditie op te bouwen (we wonen ook naast het bos, dus dat scheelt al) en dan rond de winter/volgend voorjaar te zeggen: Nu is hij er meer klaar voor om de basis voor de dressuur etc wat meer door te leren!
Op de andere stal is nu ook al aantal keer gezegd: Beleren met 3 jr, maar daarna weer lekker het land op, want ze zijn mentaal er nog niet aan toe om meer te leren en dan kijken we volgend jaar wel weer!