Waar op letten bij trailervervoer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arjette

Waar op letten bij trailervervoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 13:52

Ik weet niet of het hier goed staat en misschien zijn er al een hoop topics over geopend, in dat geval: excuse-moi

Half mei ga ik met mijn paard een cursus volgen op locatie. Ik heb haar echter nog nooit met een trailer vervoerd en er ook geen ervaring mee. Mijn vraag is dus waar ik allemaal op moet letten? En wat moet ik vooral wel, maar ook vooral NIET doen?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 13:58

Da's teveel om op te noemen, zorg iig voor een goede chauffeur die weet waar ie mee bezig is en zorg dat je tijd zat hebt.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 14:11

pfffff, heb je even....zal een aantal dingen noemen maar ja... vergeet wel wat den ik.

Allereerst: laat iemand rijden die eerder met paarden heeft gereden en die er verstand van heeft!!
Als het niet lukt onthou dan dat doorrijden rechtuit best kan maar de bochten zeer langzaam moeten. Echt tergend dus voor je gevoel. ook niet remmen in de bochten maar ruim ervoor en "trekkend" de bocht doorgaan. Goed op het verkeer om je heen letten zodat je alles aan ziet komen.

Verder een veilige trailer. Zorg dat alleas in orde is met auto, trailer, E achter B, gewicht etc.

Neem een EHBO -kistje en het paspoort van je paard mee.

Pak verder je paard goed in. Iedereen doet dat weer anders maar ik doe er onderlappen en bandages op, een staartzak en staarbandage.
Een goed passend halster met een touw wat makkelijk door de ringen glijdt ( dus geen knop op het eind of zo) Verder een paniekhaak of goede andere sluiting.

Het laden: schot opzij bij 2-paards.
Klep open en haken helemaal naar binnen zodat niks uitsteekt langs de klep (aftrappen en verwonden)
Geen stro oid op de grond, werkt benauwend voor je paard.
Ik hang wel altijd een hooinet op ( hoog genoeg hangen)Zijraampje openzetten.

Let met laden op dat het paard meeloopt en niet langs de klep verdwijnt... met lastig laden kun je langs de muur parkeren.
Zet dan EERST de stang achter het paard vast VOORDAT je het paard vastzet. Daarna de klep dicht en al dan niet het zeiltje ( heb ik wel dicht ivm vrachtverkeer)

Bij het uitladen eerst zeiltje rustig omhoog, kijk of de stang er nog achter zit. Dan klep open.EERST je paard losmaken en dan pas de stang weghalenLaat iemand aan de buitenkant langs de klep staan om eventueel mee te sturen als het paard schuin van de klep wil.

Nogmaals: Rij erg voorzichtig en doe alles op je gemak. Met haast zijn er al zoveel paarden ver***kt. Neem ruim de tijd om voor te bereiden en wees kalm.

Als je nog vragen hebt pb dan even.

ikke

Re: Waar op letten bij trailervervoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 14:27

In aanvulling op ElCamino:
Rijdt alsof je een emmer water in de wagen hebt waaruit je niet mag morsen. Remmen is in principe een doodzonde. Ook optrekken doe je alsof er een peperdure glazen sculptuur los in de wagen staat.
Neem dat trekken-door-de-bocht niet te letterlijk. Geef genoeg gas om de snelheid niet terug te laten zakken, maar niet veel meer.

Persoonlijk pak ik mijn paarden nooit in, ik heb daar meer problemen dan goede dingen van gezien.
Het zeiltje achter liever niet dicht, maar niet alle paarden vinden dat fijn. Bij twijfel is dicht beter. Let er wel op dat alle overige ventilatie dan open staat anders wordt het wel snel erg warm in de trailer. Pas echter wel op voor tocht.

Gebruik geen verdovende middelen voor je paard. Dat is alleen voor noodgevallen.
Indien mogelijk, oefen tevoren, zodat je weet hoe je paard reageerd. Bedenk dat als jij angstig en gestressed gaat doen, je paard dit overneemt en dat komt het laden niet ten goede.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 16:03

als je je paard nog nooit eerder helemaal hebt ingepakt oefen dat dan eerst de week ervoor of zo een paar keer even voordat je m in de trailer stopt, sommige paarden kunnen aardig in paniek raken van die enge hoge beenbescherming. Zorg ook dat het niet af kan zakken onderweg, daar gebeuren ook de grootste ongelukken mee.

neem een goed mes mee, just in case, zodat je touwen kunt doorsnijden mocht het nodig zijn.
Vergeet je paspoort van je paard niet en de trailerpapieren, heeft de chauffeur het juiste rijbewijs is ook niet onbelangrijk

Ben je al geschrokken van alle tips en voorbereidingen valt wel mee hoor, went vanzelf
goede reis!

Arjette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 16:21

Bedankt voor de reacties! Mijn eerste gedachte was idd wel even *slik*, maar ik denk dat het allemaal wel goed gaat komen. Gelukkig is het voor mijn paard niet de eerste keer trailer, dus die is er iig al aan gewend.
Bovendien ben ik ook niet degene die rijd, maar ik zal de bestuurder er zeker op wijzen. Het is nog niet helemaal zeker of we met een vrachtwagen gaan of ergens een trailer kunnen lenen.

Daarnaast vroeg ik me af of het echt noodzakelijk is om van de lange transportbeschermers om te doen, of dat bandages met onderlappen ook voldoende zijn. Het is waarschijnlijk sporadisch dat wij met de trailer op pad gaan, en om dan van alles aan te schaffen...

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 16:23

(dikkere) bandages met onderlappen en springschoenen voldoet ook prima hoor, uiteraard goed vastmaken zodat ze niet los kunnen gaan.
Gelukkig dat je paard dan alvast 'ervaring heeft' scheelt weer... (mits die ervaring dan wel goed is geweest)

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 12:46

ik gebruik altijd bandages met lappen. Heb slechte ervaringen met transportbeschermers die afzakken of afgetrapt worden. Ze gaan op hun eigen afgetrapte dingen staan en kunnen dan hun been niet meer verplaatsen.

@ikke:bedankt voor het nuaceren van "trekken-door-de bocht"HAHAHAHA, ik nam aan dat ze weten wat ik bedoel...

In elk geval succes met vervoeren !!

ikke

Re: Waar op letten bij trailervervoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:21

Just in case........