Ze is nu alweer een paar maanden drie, dus tijd voor het serieuzere werk. Longeren doen we al lange tijd, gaat hartstikke goed, ze reageert volledig op stemhulpen en scheurt vrolijk haar rondje. Zadeltje is al aanwezig dus daar gaan we binnenkort mee aan de gang.
Ongeveer een maand geleden heb ik haar laten vrijspringen aan de longeerlijn. Eerst alleen een balkje, daarna steeds iets hoger. Dit ging hartstikke goed, ze heeft uiteindelijk zelfs 50 centimeter gesprongen (en dan voor een groene muts van 1.10). Was hartstikke trots op mevrouw, en lekker beloont. Daarna hebben we niet meer gesprongen, maar alleen normaal gelongeert.
Nu wilde ik het afgelopen week weer eens proberen. Eerst lekker laten lopen aan de longeerlijn, zodat de ergste energie eruit was, en daarna over het balkje. Maar nee hoor, mevrouw dacht het dus niet. Steigeren, weigeren, paniekerig wegrennen, stil blijven staan. Ik stond er echt van te kijken, want de vorige keer had ze er erg veel plezier in. Ben er toen naast gaan lopen (normaal heeft ze redelijk veel vertrouwen in mij) maar niks ervan, ze wilde gewoon niet.
Heb het geprobeert met veel geduld, de aandacht proberen af te leiden van het balkje, met de zweep erachteraan gezeten, maar niks. Ze was gewoon stronteigenwijs en stond me lekker brutaal aan te kijken. * Zucht.Tja, ik kon doen wat ik wilde, maar ze vertikte het gewoon. Kon trekken wat ik wilde, lief kijken, mep verkopen, niks. Ze bleef gewoon staan.
Nouja, koppig als ik ben wilde ik dat ze er persé overheen ging.

Aangezien niets hielp uiteindelijk maar een snoepje voor d'r neus gehouden en haar er zo na 5 minuten overheen gekregen. Beloont en verder niets gedaan.
Maarja, hoe moet ik nu verder? Ben flink wat koppige buien van haar gewent, maar dit was wel heel erg. Iemand tips over wat ik wel en wat ik vooral niet moet doen?
Ze is beslist niet bang voor het balkje (waarom zou ze ook?), het is echt uitproberen. Is het dan een kwestie van volhouden (en elke week een uur met een koppig paard voor een balkje staan) of het even laten rusten en later weer proberen?