Paarden en Honden; 1 pot nat? of totaal verschillend?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Poohbeer

Paarden en Honden; 1 pot nat? of totaal verschillend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 08:57

Paarden en honden reageren beide sterk op lichaamstaal.
Maar een paard is een kudde dier en een vluchtdier en een hond is een roedeldier en een aanvalsdier (kom even niet op de goede benaming).

Kun je beide op dezelfde manier behandelen? Of heb je voor beide een totaal andere lichaamstaal nodig?

Ik vind in een hoop dingen dat paarden en honden dezelfde signalen af geven en waar ik het paard vooruit krijg met freestyle lukt dat met de hond ook.

Maar b.v. voedsel. Bij een hond is voedsel zijn voedsel en daar blijf je vanaf. Je eigen eten mag je (in de natuur) verdedigen. Bij de paarden geeft een ranglagere het voedsel aan een ranghogere en komt zelf later aan de beurt om te eten.

Ik ben beetje op zoek naar overeenkomsten en verschillen in paarden en honden.
Ben dus erg benieuwd naar jullie mening en ervaringen.

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 09:01

Toch heb ik geleerd op de hondentraining dat ik als baas ten alle tijden het voedsel van mijn hond af moet kunnen pakken. (niet dat ik dat steeds doe)
En ook jachthonden geven bijv. de prooi af aan hun baas.

Verder reageren ze idd beide op lichaamstaal maar voor mij zit er wel een andere 'gebruiksaanwijzing' per dier op.

Ik vind t ook erg leuk om te zien dat het tussen onze hond en paard ook erg goed gaat.

luxx

Re: Paarden en Honden; 1 pot nat? of totaal verschillend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 09:11

Poohbeer schreef:
Maar b.v. voedsel. Bij een hond is voedsel zijn voedsel en daar blijf je vanaf. Je eigen eten mag je (in de natuur) verdedigen. Bij de paarden geeft een ranglagere het voedsel aan een ranghogere en komt zelf later aan de beurt om te eten.

het eten is van mij, niet van haar.
ik persoonlijk vind een hond met voernijd erg gevaarlijk en heb dus ook van jongs af aan geleerd dat ze om te beginnen met eten moet wachten tot ik 'toe maar' zeg.
ik zou het ook middenin het eten weg kunnen pakken, dat heb ik toen ze pup was wel geoefend.
een andere hond hoeft niet uit haar bak te komen eten, dan wordt ze wel boos, maar dat vind ik wel terecht.
paarden hebben trouwens ook vaak voernijd, maar de mijne gelukkig niet.
geheel off-topic maar ik moest er even op reageren...
on-topic denk ik dat alles wat leeft op lichaamstaal reageerd, dat lichaamstaal universeel is en iedereen en alles dat instinctief begrijpt, een baby begrijpt lichaamstaal.
waar ik overigens niet mee wil zeggen dat ik vind dat ze hetzelfde zijn, met die stelling ben ik het totaal niet eens.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:43

paard is prooidier en hond is roofdier, bedoelde je die benaming?

Een prooidier moet je op een andere manier benaderen dan een roofdier en beiden soorten weten hoe de andere soort reageert.
Anders waren er óf geen roofdieren meer want ze kregen de prooidieren niet te pakken óf geen prooidieren meer want ze wisten de roofdieren niet te ontsnappen
Dat betekent dus dat je een paard niet als hond moet behandelen (en andersom) als je met ze wilt communiceren op hun eigen level en afhankelijk wat je van ze gedaan wilt krijgen.

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:52

dat bdoelde ik eigenlijk ook cissy.. maar jij weet t beter te omschrijven

Poohbeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 15:02

Het leren een hond een voerbak af te geven e.d. doen we meer voor ons eigen "plezier". Stel dat je ooit nog eens kinderen of wat dan ook krijgt dat is het prettig als je hond een onwetende kleine gewoon bij de bak duldt ipv gelijk van zich af bijt. In het kader van de sociale huishond zeg maar
Nu is er natuurlijk niet echt meer van natuur te spreken, maar dat bij honden onderling gelden wel de regels dat je van elkaars voer af blijft.

Cissy; Kun je wat omschrijven hoe jij beide benaderd??

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 16:03

geef maar een voorbeeld situatie dan omschrijf ik wel mn benadering

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 16:07

Honden en paarden hebben i.m.o een hoop overeenkomsten maar ook een hoop verschillen. Over beide ben ik altijd de baas, ook met eten. Dat hebben we als pup ze altijd al geleerd. We hebben hier wel eens kleine kinderen over de grond, de honden eten wel apart en in alle rust. Maar mocht zo'n kind even willen hondje aaien en hij verdedigt zijn eten.... Hap kind. Zo is het ook met mijn paarden. Ikke baas, heb respect voor paarden en honden maar eis ook respect terug. Altijd goed gegaan.

_Martine_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 21:03

Ik vind paarden en honden totaal verschillend.
Honden zijn altijd trouw en zijn al blij als je terug van de wc komt. Honden kunnen lachen, klinkt misschien gek, maar honden kunnen je echt liefdevol aankijken. Paarden misschien ook wel, maar niet op die manier.
Qua omgang zit er wel enige gelijkenis in. Paarden en honden luisteren beiden goed en als je ze streng aanspreekt hebben ze "spijt". Vooral mijn Jack Russel kan soms door de grond zakken van schaamte, terwijl ik helemaal niet boos ben, maar omdat hij iets stout gedaan heeft wat ik nog niet weet. Rare hond..
Honden volgen je ook overal waar je bent. Ik kan niet zeggen mijn paard ook. Die loopt braaf achter me aan als het moet, maar als het niet hoeft doet ie het ook niet.Honden hebben altijd zin, zijn altijd enthousiast. (dan bedoel ik de meeste rassen honden) Paarden niet. Die hebben wel eens een ***bui. Dat ze echt niéts voor je willen doen.

Hieruit blijkt dus dat ik honden opzich wel leuker/liever vind, maar ik kan niet leven zonder paarden. Gewoon omdat je echt één kan zijn met je paard, omdat je erop zit en het paard de kant gaat die jij wil. Dat is toch iets ongelooflijks? Honden willen nog weleens achter de trein of schapen aanrennen.

Qua rang is het bij paarden áltijd onduidelijk. Er zijn altijd wel kleine dingetjes die een paard uitprobeert. Natuurlijk bij de een wat minder. Bij honden is het meestal al vrij snel duidelijk.

Paarden en honden zijn heel vergelijkbaar, maar toch ook weer totaal niet. Snap je?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 14:09

Martine, er zijn trouwens ook honden die echt kunnen lachen. Glimlachen, de dalmatier schijnt er om bekend te staan. De mijne doet het in ieder geval wel altiijd. Maar honden kunnen zich inderdaad veel meer aan 1 persoon hechten. Mijn hond loopt me werkelijk over al achter aan. En ik zou hem bijwijze van spreken op kunnen opsluiten in het keukenkastje en hemer een uur later dolgelukkig uit halen.

Mijn hond zie ik inderdaad ook veel meer als een echte vriend. Hij likt ook echt mijn tranen als ik huil en komt op schoor liggen als ik me verdrietig voel. Nu doet mijn paard dat ook en is hij ook heel blij als ik er aan kom. Maar dan anders.

tollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 20:33

Volgens mij zijn ze enigzins toch anders: paard is vluchtdier en de hond in principe een roofdier

ijsklontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 11:52

ook de bakneid van de hond heeft met rangorde te maken. In de roedel eet de alpha hond het eerste en de ranglager als laatste en de hond thuis staat ook onder aan in de roedel. Heeft inderdaad te maken met je eigen veiligheid en en die van andere maar. Vooral dat jij de baas (alpha) bent.

rayjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 19:49

Ik heb ook een hond en een paard.
en ik benader mijn hond anders dan mijn paard.
Wil ik dat mijn hond(Bull terrier) komt kijk ik hem aan, en moet mijn paard komen draai ik mijn rug naar hem toe. Mensen zijn voor het paard ook een roofdier. (ogen van voren). En door je rug te draaien vorm je geen bedriegen.

Auky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:04

Ik vind dat ze totaal verschillend zijn wat dat betreft.
Zoals al eerder werd gezegd zit dat 'm (voor mij) in het feit dat paarden prooidieren zijn en honden roofdieren (net als wij).
Wil je vertrouwen krijgen van je paard, moet je hem benaderen alsof je wilt zeggen dat je geen roofdier bent en dus geen kwaad in de zin hebt.
Ik denk (dat is alleen maar mijn idee hoor, eigenlijk geen ervaring mee, het lijkt me dus alleen logisch) dat als je een hond op die manier benaderd, hij dus in dat opzicht hoger in rang staat.
Correct me if I'm wrong hoor

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:54

De enige overeenkomst die ik bij beide zie is dat je gewoon heel konsekwent moet zijn tegenover beiden. Dus niet de ene keer iets toestaan en de volgende keer verbieden/corrigeren. Ze kunnen beide je stemmingen aanvoelen, reageren beide op je stem...maar dat is dan toch echt het enige. Ze zijn gewoon heel verschillend.

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 12:36

KF Hempfling zegt in "Natuurlijk Paardrijden" dat het paard aan de ene kant een kuddedier is, net zoals de hond. Hij maakt altijd in de eerste plaats onderscheid tussen dominant zijn of gedomineerd worden.
Maar aan de andere kant is het een familiedier, zoals de kat. Dat wil zeggen dat er ook nog een vertrouwensband moet zijn en niet alleen dominantie. Als je een hond straft is de kans groot dat ie achter je aan kruipt, maar dat zal een paard dus nooit doen.

Er zit een hoop waarheid in, vind ik.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 12:38

paarden reageren idd heel anders dan honden. heb trouwens wel een grappig verhaaltje:

paar jaar gelden zat ik nog in de klas en kwam er een kerel dingen vertellen over honden en problemen. dus ik vertelde dat 1 van mijn border collies de pony's beet. en hoe ik dat dan afleerde. dat kon ik niet afleren, want pony's waren vluchtdieren en als ze wegrenden word het jachtinstinct van de hond aangewakkerd. toen vertelde ik hem dat ze niet wegrenden, maar juist achter de hond zelf aan renden of trapten (shetlanders ) . pakken jouw pony's jouw honden???!!! ja tuurlijk!! kerel: nou zo turlijk vind ik da tniet haha..

heb vervolgens geen antwoord op mn vraag gehad dus, meneer maakte zich er weer mooi vanaf :S

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 12:40

Op het moment dat paarden zich in het nauw gedreven voelen, slaat het vluchten om te overleven om in knokken om te overleven. Al betekend dat dat ze idd op een hond af moeten gaan...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:28

nee joh!! ze gaan er achteraan omdat ze boos zijn! haha...megaweiland dus bang zijn ze niet